Opbyg rygmuskler. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere!
Efter mit indlæg i en debt angående øvelser til genoptræning, vil da lægge nogle øvelser ud her.
I håb om, at folk i en pæn tone vil kunne bidrage med deres erfaringer og øvelser!
Enjoy.
Øvelser under rytter:
Slangegange, temposkift, volter og andre runde figurer er rigtig gode til at få hesten til at lægge sig naturligt, og derved bruge sin ryg, såfrem rytteren sidder korrekt.
Laaaange skridtture, med og uden rytter, er også en rigtig god mulighed! Gerne i så kuperet tærren som muligt. Og rigtig gerne bakker, men med en lav stigning (sådan at den ikke er alt for stejl, men til gengælg gerne lang!).
Når han så har fået en smule muskler, kan man begynde i korte intervaller at få ham ind i samling (for at få fat i andre muskler, og asveksle lidt fra ned og frem). Og efter få skridt i samling, så ud med halsen igen, hvor han går bedst og ryggen stadig bruges aktivt.
Øvelser uden rytter:
Helt klart min stærke side - og det jeg synes er bedst. Og efter genoptræningen har man et SUPER bånd til sin hest! Uvurderligt!
Som mange nok vil kunne sige, så er longering (hvis det udføres korrekt) en super måde at træne hesten op på. Især da det ikke kun træner musklerne, men rent faktisk også : ro, accept, samarbejde, og ligeudrettethed.
Jeg vil ikke råde dig til at bruge noget som helst andet end en kapsun eller en grime. Ingen fine indspændingstøjler eller lignende!
Bomlege er også noget, som virkelig sætter fut i muskelsætningen! Og samtidig koordinationen! Kan din hest lide at springe, så vil den endda også synes det er noget rigtig sjovt!
Hvis du fx. tager 4-6 stk 3,5-4m bomme og en mælkekasse (eller lille spand. Noget i den højde.) så lægger du bommene i en cirkel rundt om spanden (kassen eller hvad du vælger at bruge).
Så trække du hesten i en volte rundt over bommene. Det får den til virkelig at tænke sig om, samtidig med at den skal bøje sig (dette får den naturligt ned og op med ryggen).
- Efter noget tid kan man så begynde at lægge den ene bom op på spanden, og så rundt igen. Sådan bliver man ved indtil alle bommene kan hæves, og hesten ikke har problemer med at gå over dem. For udfordringens skyld, så kan man fx. også hæve hver 2 bom og lade de andre ligge fladt på jorden!
Labyrinter, L-form, travbomme med korrekt afstand er også rigtig gode! Ja generelt alt hvad din fantasi kan finde på med de bomme, så længe det ikke overbøjer hesten eller gør den anspændt! Og du kommer endda selv i bedre form, hvis man har problemer på det punkt.
Igen er slangegange, volter og lignende uden rytter også bare super! Jeg benytter mig rigtig meget af frilongering i en rotunde, for ikke at risikere jeg ødelægger hans balance. Og så for kommunikationens skyld.
Sidst men ikke mindst må man endelig ikke glemme magien i at trække lange ture med hesten!
Til sommer er en god tur på stranden i knæhøjt vand uvurderligt, og super sjovt for alle!
En virkelig god ide er at evt. lære lidt trykpunktsmassage, samt nogle strækøvelser til hesten, som man kombinerer med træningen! (: Så undgår du muskelspændinger og andre ubehagelige småskader, som kan ødelægge den rette muskelsætning under træningen! Og det er muligt at finde former for massage, som man ikke skal være bekymret for at skade hesten med trods man ikke er prof. Og hestene nyder det utrolig meget! (Kan klart anbefale Chris Olson's bog: Afspænding for din hest, med trykpunktsmassage og kontakttræning!)
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Beklager der står ham hele tiden, men jeg har kopieret den besked, som jeg har sendt til dem der har henvendt sig til mig. Og der brugte jeg min hest som eksempel!
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
kan både købes hos dyrlæge og i håndkøb hos foder forhandler og koster fra 320 til 600 kr ved ikk lige hvorfor så stor pris forskæld men gav selv 320 ved dyrlæge og har set det ved Lykketoft til 600 kr
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
Opbyg rygmuskler.