662 visninger
|
Oprettet:
Vælge: Opstaldning ude eller hjemme?? {{forumTopicSubject}}
Hvis i frit kunne vælge mellem:
Opstaldning ude med ridehal og ellers okay faciliteter
eller
Opstaldning hjemme med skoven tæt på og ingen ridehal eller bane
Hvad ville du vælge og hvorfor?
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Det er desuden skønt lige at gå udenfor døren, og så er hestene der
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis der var et ridhus og bane inden for 15mins skridt fra hjemme, samt at det var til at betale sig fra ( = ikke koster spidsen af en jetjager ) så hjemme.
Men kunne også ude hvis det ikke var voldsomt dyrt ( over 2500kr ), der var ud og evt. indluk med på fold, på ordentlige folde, foderet var ordentligt og banerne også...
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
feb 2012
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 52
apr 2007
Følger: 164 Følgere: 136 Emner: 208 Svar: 3.167
Her hestene hjemme men vi har også ridehus, hvilket jeg prioritere højt da jeg er stævnerytter.
Hvis jeg ikke selv havde ridehus eller ét man kunne ride til, ville jeg vælge ude... tror jeg
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 68 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 1.250
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Hvilket jeg har nu
Har masser af skov at træne spring og dressur i store folde at træne på, og har levet med det snart 4år og elsker det:)
Vi laver dog ridebane her i foråret, pga. min niece samt jeg gerne vil kunne træne lidt mere optimalt med den hoppe jeg skal tilride nu her i foråret..
Men jeg elsker at have hestene hjemme hos mig selv, kun sætte mine egne regler, kan selv bestemme hvornår jeg vil ud til dem, har jeg lyst til bare at gå ud og klappe dem 5min. så skal jeg ikke flere km. for at gøre det..
Og ja nyder naturen og skoven omkring mig, samt der er dejligt stille
Vil jeg ride med andre er det ikke svært at få nogen til at komme og ride, så det sociale mangler jeg bestemt ikke
Ja jeg har intet negativt ved at have dem hjemme
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 330
Jeg er ligeglad med ridebane og ridehus! Bare der er skov, så er jeg glad!
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 165
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Jeg synes det er rigtig svært, at beslutte hvad jeg skal, da der jo klart er fordele og ulemper ved begge dele.
Har tidligere haft hest i opstaldning, både et godt og mindre godt sted - ellers har jeg altid haft hestene hjemme og det har jeg også nu.
Tiden går med staldarbejde - som jeg faktisk nyder. Men tiden på selve hestene kniber det godt nok med og jeg har bestemt én som kræver mere end jeg pt kan tilbyde og det er ham jeg tidligere har haft i opstaldning bla.
I opstaldning:
Fik jeg redet næsten hver dag.
Brugte tiden på ham og ikke staldarbejde.
Nød lidt, at jeg ikke var alene om min interesse.
Var lidt træt af, at jeg ikke selv kunne bestemme foldtid/græs (tyk hest = mundkurv)
Havde det lidt svært med andre mennesker (følte bedømmelse af mig selv)
Følte lidt, at jeg blot "besøgte" min hest.
Men havde en glad og veltilpas hest og vi havde kvalitetstid sammen.
Hjemme:
Rider sjældent
Tiden går med stald/pasning
Står alene med ansvaret
Nyder at have hestene lige udenfor døren.
Nyder at observere hestene lege lige uden for køkkenvinduet.
Jeg har skoven lige i baghaven, men hesten jeg rider er utryg i skoven og vil hellere lære (bruges mentalt/dressur mm)
Jeg nyder en skovtur hvis hesten er stabil, men det vil jeg ikke sige han er i netop skoven. Vil godt ride lidt dressur, men er ikke konkurrencerytter.
Tidligere var han stabil i skoven, men om han er blevet ramt af en gren eller lignende ved jeg ikke, tænker også at det har betydning, at han ikke bliver redet ret meget mere og mangler, at blive udfordret rent mentalt.
Jeg har svært ved, at skulle sætte ham i opstaldning af hensyn til en af mine hingsteplage som er hans makker.
Skulle han i opstaldning burde jeg nok sælge de resterende heste, da tiden eller vil blive væsentlig formindsket jo....?
Ihhh hvor er det svært - kan mærke jeg gerne vil have ham i opstaldning og komme igang igen - få en glad hest ud af det og få det nære forhold vi engang havde tilbage.
Men det har også mange omkostninger.....
Hvad ville i gøre?
Det skal siges, at jeg også har et andet ridedyr herhjemme, som er super i skoven, men ham har jeg fundet en part til, da "min" hest er ekstremt jaloux anlagt, så rider jeg den anden i skoven, så får den tæsk når den kommer hjem.
Det ideelle ville vel være, at have ham i opstaldning og have de andre hjemme - kunne ride i skoven på ridedyr nr 2 og samtidig få det godt med ham i opstaldning - men det kræver jo oceaner af tid, som netop er det der er det primære problem og så også det, at tage sig sammen, når man er alene om det og vejret ikke lige er til en hyggetur.
Kom gerne med jeres tanker....
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 165
Vælge: Opstaldning ude eller hjemme??