{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ligger roligst i munden - 2- eller 3 delt?
  • #1   22. feb 2012 3 delt men jeg har skiftet over til bidløs da min hest ik har ret meget lads i munden

• #2   22. feb 2012 Har hørt rigtig godt om Muffebid, overvejer stærkt at købe et.. Hvad har tandlægen sagt om hendes mund? smiley

• #3   22. feb 2012
    2 delt.

Des mere delt, des mere uroligt.
    Dvs. roligt bid = tykt, 2 delt, eller udelt, parrarstænger evt.

• #4   22. feb 2012 Vil helt klart anbefale at 3-delt bid smiley

2-delte bid har det med at vende og dreje sig og vende midten op i ganen så hesten bliver tvunget til at tage tungen ud af munden af siderne, og det trækker altså ned til stævner!!! smiley
    Tro mig, min hest red med 2-delt bid til vores første stævne, vi fik ikke engang points nok til at blive godkendt smiley Så det trækker desværre en helt del points ned, og hesten vil hurtigt på en vane med at række tunge smiley

Nu er det næsten 9måneder siden hun begyndte på det, netop fordi jeg red med 2-delt smiley Nu er hun så småt begyndt at finde ud af at det bid jeg ridder med ikke lægger sig i ganen smiley det er 3-delt smiley

• #5   22. feb 2012 Et 2-delt ligger mest roligt. Min går bedst med 2-delt, et 3-delt fungerer ikke for hende.

Mht. til HS Dynamic D-ringsbid (3-delt), så havde jeg sådan et til min tidligere hest, og den gik kanon med det bid.

• #6   22. feb 2012 Laura: det er en skrøne, at et 2-delt bid går op i ganen på heste.
    Det handler om at finde det bid, der passer den enkelte hest, og nogen trives bedst med det ene, nogen med det andet smiley

• #7   22. feb 2012 Skrøne? smiley Jeg har oplevet det er sket med 4 af de heste jeg har redet for mine veninder smiley smiley

• #8   22. feb 2012 Hej, Krikken, det er faktisk forkert.

3-Delt bid ligger roligst da den miderste del ligger helt stille, og de 2 andre bevæger sig.

2-Delt bid ligger meget uroligt da der ikke er nogen del der ligger imellem de 2 lange dele.

2-delt: det hele bevæger sig.
    3-delt: den miderste del ligger stille, og de 2 andre dele bevæger sig.
    Tag evt. et 3-delt bi og et 2-delt bid og prøv og leg tøjler uden at biet er i munden på nogen, så kan du se det. smiley

• #9   22. feb 2012 Maria H: Jo færre led - jo mindre bevægelse. Et 2-delt ER det roligste bid.

Laura: Hvordan kunne du se, det gik op i ganen, mens de blev redet ? Det lyder som om, det har været forkert tilpassede bid, de har gået med.

• #10   22. feb 2012
    Giver for mig ingen mening - det er for mig mere logisk at des flere bevæglige dele = mere der kan bevæge sig = mere uro.

• #11   22. feb 2012 helt sikkert 3 delt og ikke tykker end 16 mm da de ikke har plads til så tykke bid (tykke bid er blider er en gammel skrøne )

• #12   22. feb 2012 Det har min ridelære vist mig. Ligesom når hesten ikke vil åbne munden når den skal have bid i smiley Og både dyrlægen og tandlægen sagde at ganen var blevet "skrabt" at biddet, lige der hvor biddet sidder samlet, dvs at når jeg bare tog en smulle i tøjlerne stak ponyen øjeblikkelig hovedet i sky, fordi den synes det var ubehagelig!! smiley

• #13   22. feb 2012 den er god nok med 2 delt de går i ganen og som maria h siger Tag( evt. et 3-delt bi og et 2-delt bid og prøv og leg tøjler uden at biet er i munden på nogen, så kan du se det. smiley

men ja nogle heste går bedre på 2 delt

• #14   22. feb 2012 Jamen som jeg skrev, så er der heste, der ikke trives med det, og det gør din hest så ikke smiley Men det er der mange andre heste, der gør. Fordi din ikke gør, betyder det jo ikke, at det er ens for alle heste smiley

• #16   22. feb 2012 Kira V: Jamen det kommer jo an på, hvordan du holder biddet, når du gør det. Biddet vender sig ikke i munden på hesten, og vipper op i ganen, som der var tale om på et tidspunkt, med mindre det er et dårligt tilpasset bid.

• #17   22. feb 2012 Nej nej det siger jeg skam da heller ikke? ;D
    Det var bare en konstatering smiley

• #18   22. feb 2012 Veg: HS Turnado har samme funktion, det har jeg prøvet til min, og det gik hun ganske elendigt med.

• #19   22. feb 2012 Mine heste går bedst på 3 delt - ja der er mere bevægelighed i et delt, men som jeg ser det, gør det bare at leddet imellem sørger for at de 2 yderste dele arbejder mere uafhængigt af hinanden og at det ikke vil smutte op i ganen. Da det er mere eftergivende.
    Svært at forklare uden at kunne tegne og vise smiley

• #20   22. feb 2012 Tror virkelig det er forskellig fra hest til hest hvad der ligger roligst i munden, eks min plet hest, han fungere slet ikke på 3 delt, den ligger af h til og han ligger sig slet ikke til, jeg fandt så et 2 delt hs bid til 149 kr og han er nu helt rolig i hovedet og den ligger helt rolig i munden...

• #21   22. feb 2012 Det er videnskabeligt bevist at et 2delt bid går op i ganen når rytteren tager i tøjlen, men et 3delt ligger derimod et tryk på gummerne nederst i hestens mund, hvor tungen som regel kommer i klemme. Så vil ikke sige at det ene er bedre end det andet, men jeg ville vælge det 2delte, når jeg ved, at tungen er der hvor der sidder flest nerver.
    Og ja et muffebid skulle ligge mere stabilt i hestens mund, har aldrig selv prøvet det, men overvejer klart, at købe det til min næste hest :o)

• #25   22. feb 2012 Veg: nu sværger jeg meget til HS bid p.gr. af deres høje kobber indhold.
    Nej jeg har ikke prøvet præcis det bid, du linker til.

• #29   22. feb 2012 Jeg tror du kommer til at prøve dig frem smiley
    Det er forskelligt hvad hestene foretrækker, men muffebid og D-ringsbid ligger lidt mere stille i munden på hesten da ringen kun kan dreje én vej. Ringene på et almindeligt bid kan også dreje rundt, i stedet for bare til siden smiley

Jeg tror at HS har noget prøve-system, hvor de har nogle 'prøve'-bid, som man får med hjem så man kan prøve at ride med dem inden man køber. Jeg tror bla. Tika rideudstyr har det? Det er jo nemmest hvis man bor tæt på, men det er jo er mulighed?

• #30   22. feb 2012 vi har herm. sprenger test center i Tika smiley

• #31   23. feb 2012 2-delt ligger roligere end et 3-delt. Er min erfaring.

Men det er meget forskelligt hvordan heste går på de forskellige bid. Hvordan deres vaner med tungen er osv.

Jo tyndere bid, des skarpere.

• #32   23. feb 2012 Har kun brugt 3 delt i lang tid, da jeg vælger bid efter rytters uddannelse og hvis hesten går fint ellers, uden særlig krav.

Ved stresset, urolig hånd oplever jeg mindre stresset "mund" ved 3 delt. med løse ringe.

D ringe har jeg holdt mig fra sålænge hest og rytter ikke er i balance og harmoni. Bid ringene kan ikke følge med tøjlen....altså ved urolig hånd og hest.

Har man derimod en rolig hest og hånd hvor balancen går op i en højere enhed, kan man næsten bruge hvilket som helst bid mm hesten har et særligt krav?

KK ultr og HS dynamic,. Er da et vidunderlig godt probugt, men det fremmer ikke noget mere godt på min hest, så jeg har nøjes med alm rustfri evt med kobber.

Jeg er på nogle områder lidt at den gamle rusten rytter :O) og mener et rusten bid (kobber) er det bedste. Det har en sødlig smag heste synes godt om og har set mange glade og stimolerne heste gået fint og problemfrit.

Jeg har selv lige fundet et bid efter længe søgen, dog ikke 3 delt som ønsket. men prøver nu efter mange år med 3 delt at gå over til et 2 delt kun fordi jeg ved at "rusten" kobber bid, fremmer og stimoler hesten. Det kan anbefales og jeg kan evt link til de bid jeg vil prøve uden at købe mig fattig i noget som ikke dur...?

• #33   23. feb 2012 (link fjernet)

• #34   23. feb 2012 vil lige tilføje at man ikke skal glemme at tjek trensen..at den passer og ikke spændt for meget, det har også stor betydning for ridning og jeg synes ofte, jeg oplever trensen er spændt for meget.

• #35   23. feb 2012 Skovsminde: Et tyndt bid er ikke skarpere end et tykt. Det mente man førhen, men det er ikke rigtigt.

• #36   23. feb 2012 Jeanne : det er da logisk at et tyndere bid er skarpere. Trykket ligger på et mindre sted. Ligesom at trykket fra en stillethæl er større end en elefants fod

• #37   23. feb 2012 Anne Sofie : Når vi taler om almindelige 2- og 3-delte bid, har tykkelsen ingen betydning for skarpheden. Et pessoa-bid er et skarpere bid, fordi det (ved brug i de nederste ringe) går ned og trykker på hestens tunge.
    Biddets træk i mundvigen kan ikke sammenlignes med at blive trådt på foden af en stilethæl eller en elefantfod.

• #38   23. feb 2012 trykket er da derfor stadig større og derfor skal der mindre til før følelsen er den samme...

Kommentér på:
Ligger roligst i munden - 2- eller 3 delt?

Annonce