2 spørgsmål til de kloge bid mennesker {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
1)Jeg er lidt i tvivl omkring nogle ting med bid og tykkelse.
Nogle siger at jo tykkere biddene er jo "blødere" er de, samtidig er der nogle andre der siger at hesten ikke har plads til de tykke bid...
What to do?
2) Min hest går pt. Med 3 delt bid på 14 mm men vil gerne skifte over til baucher bid eller stangbid. (Kom gerne med andre alternativer)
Jeg vil gerne finde det der ligger roligt i hans mund og er så i tvivl om det er baucher eller stangbid der er roligst... Og om det er udelt, 2 delt eller 3 delt. Samtidig har jeg ladet mig fortælle at hvis man køber disse bid skal de være 0,5 til 1 cm mindre end normalt da de skal ligge til i mundvigen... Min bruger 12,5 i 3 delt med maks 0,5 cm i hver side, skal jeg så ned i 11,5?
Tusind tak hvis i gider at bruge jeres tid på at hjælpe mig
Og spørg endelig hvis er i tvivl
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
1. Det er rigtig med tykkere bid = blødere men hesten skal jo også have plads. Køb det tykkeste din hest har plads til uden at det generer.
2. Tredelt er det mest urolige.. Stangbid er lidt skarpere.. Det er kun din hest som kan "svare" dig på hvad han vil have det godt med..Jeg valgte et udelt med tungefrihed til min da han ikke bryder sig om noget der ligger på tungen..Om det hjælper ham må tiden vise..Venter på det i posten..
Jeg ville kun gå ned 0,5cm for at være sikker på at der ikke ligger noget og niver i mundvigene og at det bliver for lille
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 7 Emner: 36 Svar: 201
Myler laver bid som har funktion som et stangbid fordi man kun bevæger den ene side af biddet hvis man tager i højre tøjle eksempelvis, hvor man i en stang får givet et mere bredt signal i hele munden, du kan få et baucher Mylerbid der har funktion som stang det skulle være ret godt..
Det med tykkelsen på biddet skal man jo finde ud af hvor meget plads hesten har i munden men jeg ville nok ikke vælge et der fylder hele munden lige meget hvad
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 298
maj 2011
Følger: 62 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 101 Svar: 509
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
Et stang bid er mest rolig, og godt til en der har uroligt hænder, fordi de ikke "rasler" i munden, da det ikke er delt. , og ja det skal være 0.5 cm korter end almindelig bid, og maks 1 mm fra mundvige til bidet ringe. og ingen smilerynker. Tjek evt www. perfecthorse.dk
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
Der fås ikke en str 12 og han bruger jo 12,5 i alm bid...
Og hvad var mest roligt, 2 delt eller 3 delt baucher ?
2 spørgsmål til de kloge bid mennesker