{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.287 visninger | Oprettet:

2 spørgsmål til de kloge bid mennesker {{forumTopicSubject}}

Hej alle...

1)Jeg er lidt i tvivl omkring nogle ting med bid og tykkelse.
Nogle siger at jo tykkere biddene er jo "blødere" er de, samtidig er der nogle andre der siger at hesten ikke har plads til de tykke bid...
What to do?

2) Min hest går pt. Med 3 delt bid på 14 mm men vil gerne skifte over til baucher bid eller stangbid. (Kom gerne med andre alternativer)

Jeg vil gerne finde det der ligger roligt i hans mund og er så i tvivl om det er baucher eller stangbid der er roligst... Og om det er udelt, 2 delt eller 3 delt. Samtidig har jeg ladet mig fortælle at hvis man køber disse bid skal de være 0,5 til 1 cm mindre end normalt da de skal ligge til i mundvigen... Min bruger 12,5 i 3 delt med maks 0,5 cm i hver side, skal jeg så ned i 11,5?

Tusind tak hvis i gider at bruge jeres tid på at hjælpe mig smiley
Og spørg endelig hvis er i tvivl

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 spørgsmål til de kloge bid mennesker
  • #1   17. jan 2014 Tina -
    1. Det er rigtig med tykkere bid = blødere men hesten skal jo også have plads. Køb det tykkeste din hest har plads til uden at det generer. smiley
    2. Tredelt er det mest urolige.. Stangbid er lidt skarpere.. Det er kun din hest som kan "svare" dig på hvad han vil have det godt med..Jeg valgte et udelt med tungefrihed til min da han ikke bryder sig om noget der ligger på tungen..Om det hjælper ham må tiden vise..Venter på det i posten..
    Jeg ville kun gå ned 0,5cm for at være sikker på at der ikke ligger noget og niver i mundvigene og at det bliver for lille smiley

• #2   17. jan 2014 Jeg har lige prøvet et 2-delt baucher bid og det ligger utrolig roligt i munden pga. dets ophæng der fiksere det noget mere, ifølge hende fra Bag om Biddet må der max være 6mm i den hele hvor biddet stikker ud, altså det må max være 6mm for stort, nu har jeg afprøvet det med et ganske almindeligt bid der sad helt tæt til mundvigerne og hvis man har en rolig hånd og ikke saver frem og tilbage så er det ikke en gene for hesten at det ligger helt tæt selvom det er en almindeligt 2 delt trensebid med løse ringe..

Myler laver bid som har funktion som et stangbid fordi man kun bevæger den ene side af biddet hvis man tager i højre tøjle eksempelvis, hvor man i en stang får givet et mere bredt signal i hele munden, du kan få et baucher Mylerbid der har funktion som stang det skulle være ret godt..

Det med tykkelsen på biddet skal man jo finde ud af hvor meget plads hesten har i munden men jeg ville nok ikke vælge et der fylder hele munden lige meget hvad smiley

• #3   17. jan 2014 Jeg har altid brugt tredelt bid da det efter min mening var det bedste for hesten men må erkende at efter vi er begyndt at køre mere med ponyerne er jeg helt klart fortaler for et stangbid. Helt konkret kan jeg sige at jeg har en pony inde der er. Eget sensibel i munden og hun går nu helt roligt på et gummistangbid med løse ringe. Hun er afslappet og reagerer på meget lette tag i tøjlen hvor hun på et tredelt slog hovedet op og til den ene eller anden side. Hun går også afslappet på en liverpoolstang så jeg vil anbefale stangbid til hver en tid nu...

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 298
    #4   17. jan 2014 Det er forskelligt hvad hestene foretrækker. Var egentlig også selv til et roligt bid, men min hest trives bedst på et tredelt muffe bid fra hs. På et baucher blev han utrolig tung fortil, hang på bidet. Mylerbid har jeg også prøvet, der puttede han sig ind til bringen meget af tiden

• #5   17. jan 2014 Du skal tænke på at når hesten har en tykt bid i munden fordeler priset sig på et større område. Og på den måde er det også blødere, men det er vigtigt der er plads til biddet i hestens mund. Vis bare sidder roligt med sine hænder er det lige medet om det er tykt eller tyndt. Men sidder man uroligt med sine hænder eller har tendens til at komme i over ballance så er et tykt bedre. smiley Håber du forstod noget af det. smiley

• #6   17. jan 2014 en hest med en tyk tung og en lav gange, har ikke plads til et tykt bid.
    Et stang bid er mest rolig, og godt til en der har uroligt hænder, fordi de ikke "rasler" i munden, da det ikke er delt. , og ja det skal være 0.5 cm korter end almindelig bid, og maks 1 mm fra mundvige til bidet ringe. og ingen smilerynker. Tjek evt www. perfecthorse.dk

profilbillede
  • #7   17. jan 2014 VIl også foreslå et nathe udelt gummi bid smiley

• #8   17. jan 2014 Tusind tak for jeres svar... der er ihvertfald en del som skal overvejes

• #9   17. jan 2014 Men overvejer meget at købe baucher bid men skal jeg have str 11,5 eller 12,5 ?

Der fås ikke en str 12 og han bruger jo 12,5 i alm bid...

Og hvad var mest roligt, 2 delt eller 3 delt baucher ?

Kommentér på:
2 spørgsmål til de kloge bid mennesker

Annonce