{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Kur mod sur stråle? {{forumTopicSubject}}

Nogle gode råd til hvordan jeg behandler det?

Smeden var der for et stykke tid siden og sagde han havde sure stråler og jeg skulle købe et præparat og behandle det. Smeden skar det værste af og jeg kunne ikke se hvad pokker jeg skulle behandle, men jeg har flittigt druknet strålerne i Blue Hors' produkt.

Men nu er hans stråler grimmere end nogensinde før.
De er flossede og hullede :s

WHAT TO DO?
Råd tages med kyshånd!

- Det skal måske nævnes at han står i løsdrift og står derfor ret fugtigt (de har selvfølgelig et tørt skur).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kur mod sur stråle?
  • #1   17. feb 2012 * Det er Coda der har sure stråler, ikke smeden xD

• #2   17. feb 2012 det eneste der virkede på min hest var trusthboster (staves) virkelig ekstremt effektivt..

• #3   17. feb 2012 Hovtjære

• #4   17. feb 2012 Blåsten smiley

• #5   17. feb 2012
    I må lige komme med en længere forklaring en bare et navn :b

<b>Stald Randskovgård .</b>
    Tak, det vil jeg gøre smiley
    - men er det noget du selv har erfaring med?

• #6   17. feb 2012
    <b>Ulla *Poulsminde* .</b>
    Jeg tænkte nemlig også at tjære lukkede af, men jeg er desperat efter råd :s

• #7   17. feb 2012
    <b>Ulla *Poulsminde* .</b>
    Hm, der står at det også er tjære-baseret og at det ikke udtørrer - men skal det netop ikke udtørre strålen?

• #8   17. feb 2012 Vores hest har stået halt i 15 mdr - den største årsag til dette var muk. Vi har prøvet ALT, og det eneste der har hjulpet, var hovtjære - ikke det fra Blue Hors, men rigtig hovtjære. Jisk har ren nærmest siden vi startede på behandlingen - så det er effekivt! smiley

Man siger, at det skal smøres på en gang om dagen i 1 - 2 mdr. Vi har valgt at smøre i 3 - 4 mdr, grundet at det er så fugtigt når de er på fold, og vi vil ikke byde ham at stå i boks i den måned eller to smiley

• #9   17. feb 2012 Når din hest står vådt, vil jeg sige, at du MÅSKE kan dæmpe det til, men du vil aldrig kunne fjerne det 100 %, når din hest står vådt smiley

Jeg behandler med vaskemiddel, der indeholder Enzymer, men pas på med ikke at hælde for meget i spanden, da det så skader mere end det kavner. Så du blander vaskemidlen med varmt vand og så skrubber du ellers godt på hov og stråle indvendigt indtil der ikke kommer mere snavs på børsten (Jeg bruger en tandbørste, da den kommer godt ned i alle hullerne). Så skylder du hoven med vand og tørrer den. Det gør jeg ca. 3 gange om ugen. Så 6 gange om ugen behandler jeg med denne. Det er det eneste. der virker på min pony. (link fjernet)

- Når Surstrålen, så bliver mere afdæmpet kan du bruge tandpasta istedetl, da det er en del billigere smiley
    Jeg har læst et sted, at det er normalt at strålen ikke er snor lige og pæn, uden huller osv. Det er faktisk mest naturligt for hesten.

- Håber det hjælper smiley .. Det er alt sammen råd jeg har fået af andre ryttere.
    Skriv en privat besked for spørgsmål osv.

• #10   17. feb 2012
    <b>SaschaJohansen smiley </b>
    Du er godt klar over det er sure stråler der er problemet, ikke? :b

<b>Tanja Ditlevsen !</b>
    Forventer da helt klart at det når at blive tørt engang smiley

Hvor meget sæbe bruger du til hvor meget vand?
    Det lyder meget godt og logisk i mine øre smiley

• #11   17. feb 2012 <b>Ulla *Poulsminde* .</b>
    Det ved jeg, det er hvad <i>Stald Randskovgård .</i> har skrevet længere oppe smiley

• #12   17. feb 2012 Jo haha, undskyld skrev forkert - har nemlig lige svaret på et andet indlæg omkring muk smiley Der menes selvfølgelig surstråle smiley

• #13   17. feb 2012 Sørg for en god, ren, tør boks til hesten når den kommer ind at stå. Måske skal du give udmugningen en ekstra skalle i perioden hvor det står på.

Jeg selv brugt strålebuster fra Bluehors. Synes ikke det er videre effektivt, og min egen smed anbefalede blåsten. Fik tørret fugen godt med vat, sprøjtede snasket i, og lukkede til med vat. Vattet faldt som regel ud af sig selv i løbet af natten. Det mest effektive for mig var, at flytte stald (formegentlig pga bedre boksunderlag og færre timer ude i det våde , dybe mudder).
    Derud over er æblecidereddike rigtig godt forebyggende, og kan også bruges hver dag i behandlingsperioden. Få smed jævnligt (mindst hver 7. uge) for at få skåret det døde væv væk.

Har ikke personlig erfaring med hovtjære, men hvis du søger for at putte det på en REN og TØR hov, inden hesten kommer ud, vil det jo logisk nok beskytte hoven mod fugt. Hovtjære vil dog sikkert have den modsatte effekt, hvis hoven ikke er helt tør og ren, inden man putter det på. Desuden er hovtjære ret drøj, så det går ikke sådan lige væk. Ikke noget jeg umiddelbart ville bruge.

• #14   17. feb 2012 Blåsten !
    Hver anden dag -> Tag enden af hovrenseren (stål) med vat, og kør det igennem indtil
    Vattet ikke bliver beskidt længere. Så put blåsten i, og put vat i på samme måde, men det skal blive i nu! Hver anden dag.

• #15   17. feb 2012 <b>Magister Equie .</b>
    Han står, som nævnt længere oppe, i løsdrift

Det er såmænd ikke pga mudder, men sne :s

• #16   17. feb 2012 jeg bruger noget der hedder trush stop som jeg køber igennem min smed...

bruger vat til at gøre strålen helt ren med, kommer trush stop i kløften, vat i kløften og trush stop ovenpå vatten

• #17   17. feb 2012 min mand har haft held med at bruge æblecidereddike og spraye på med en vandforstøver... kan ikke huske om det skulle fortyndes, men det var et gammelt råd nogen havde skrevet om på nettet. inden havde han forsøgt med både blåsten og tjære, blåstenen tog det sådan set, men det kommer jo igen så længe der er så vådt ude, eddiken er ikke så skrap, og kan edre bruges fom "forebyggende...

• #18   17. feb 2012 Jeg har altid brugt blåsten som det eneste der virker. Det er vist af markedet nu MENER jeg smiley men nogen steder kan man vist få det endnu. Også ellers sørg for hestens boks er ren ALTID. Dvs at der skal tages klatter og tis hver dag. Det hjalp

Kommentér på:
Kur mod sur stråle?

Annonce