Behandling af stor skramme .. {{forumTopicSubject}}
Først, jeg er selv i stand til at vurdere om hesten skal have dyrlæge eller ej, så lad venligst være med at forslå det
Jeg var desværre ude for en rideulykke i fredags, hvor min hest vælger at stille sig op i en tunnel med mig på ryggen (hun blev stresset og følte sig presset), og jeg kunne ikke gøre andet end at drive hende let frem for at undgå at blive mast. Udenfor render hun sidelæns ind i et jerngelænder, og hendes bene bagben sætter sig på den forkerte side så hun ikke kan få det med, og da hun er i panik vælger hun at rive det hårdt til sig. Det er svært at forklare hvordan det skete, for det er begrænset hvad jeg kan se oppe fra ryggen af. Jeg kommer ned lige efter det er sket, og kan kun konstatere at hun bløder på indendige bagben. Der er 5 min til vi er hjemme i stalden, så skynder mig bare hjem for at undgå at smerterne for hende skal blive for store, jeg var selvfølgelig også i chok.
Hjemme får jeg det skyllet og det er pænt rent, og bløder ikke vildt meget. Dyrlægen kan ikke sy eller andet, fordi huden simpelthen bare er revet helt af, over et stort stykke. Jeg skal bare holde det rent.
Det temmelig svært at komme til da hun er meget øm, da det lige skete har hun nok været lidt i chok, men lørdag og søndag har det ikke været muligt for mig at rense ordenligt, fordi hun vader rundt, rejser sig op i stalden og igår begyndte hun også at sparke. Jeg acceptere fuldt ud at det gør ondt, og det var ikke så stort et problem lørdag søndag fordi det ikke har nået at blive beskidt. Men renses skal det jo, jeg har også noget pencilin pulver jeg kan drysse på, men det sidder et ildt besværlig sted (indvendigt på bagbenet), og hun er efterhånden så hysterisk at jeg ikke engang må gå nær hendes bagpart og bøje mig.
Hun halter, trækker på benet og vil helst slappe af i det, rigtig meget af haltheden går dog over når hun har gået 5-10 min, jeg tænker at det trækker i såret de første par skridt og hun derfor er forsigtig.
Men jeg er altså lidt i tvivl med det omkring at holde det rent. Der bliver muget i hendes boks hver dag indtil det er helet sammen, jeg skyller så godt jeg kan (hver anden dag med brun sæbe i lunkent vand), men ville det være en idé at give hende en bandage på med pencilinpulver? Bare hver anden dag, for det skal vel stadig havde luft.
Hvad tænker i?:-)
Billede af såret; Det er ca. 15 cm langt og 6 cm bredt på det bredestested. Billedet er taget lige efter hændelsen, og nu er det mere lyserødt og mørk helt ude i kanten.
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=355176
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
dec 2006
aug 2008
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 751
dec 2006
Min har har prøvet at holde hende, og det kan han ikke, hun har været faretruende tæt på at sparke mig flere gange, og eftersom jeg er nød til at bøje mit hoved ned ad for at se det, er det altså det der er i skudvinkel. Tager man det andet ben, enten flår hun det til sig, eller vælter rundt .
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 751
aug 2008
dec 2006
dec 2006
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
Kan du komme til at skylle det kan det være det er nok. Ellers har dyrlægen en beroligende pasta man kan lægge under tungen, istedet for den plegicil man kunne købe dengang.
Held og lykke med hende!
aug 2008
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
aug 2008
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 225
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 225
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
Udover din hest har lavet en skramme kan den jo altså have fået lavet andre ting indvendigt i bagbenet- overanstrengt eller forstrukket noget så den med du ikke behøvede en dyrlæge er altså ikke helt god- du kunne have fået smertestillende så havde det også været væsentligt nemmere at rense såret når det ikke gør så ondt på den.
Beklager, men jeg syntes lige du skal have det med i baghovedet til en anden gang. Det er ikke altid skaderne er synlige :o)
dec 2006
Jannie, jeg har ingen steder skrevet at jeg ikke havde brug for dyrlæge, bare at jeg selv er i stand til at bedømme hvornår
Behandling af stor skramme ..