{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Behandling af stor skramme .. {{forumTopicSubject}}

Først, jeg er selv i stand til at vurdere om hesten skal have dyrlæge eller ej, så lad venligst være med at forslå det smiley

Jeg var desværre ude for en rideulykke i fredags, hvor min hest vælger at stille sig op i en tunnel med mig på ryggen (hun blev stresset og følte sig presset), og jeg kunne ikke gøre andet end at drive hende let frem for at undgå at blive mast. Udenfor render hun sidelæns ind i et jerngelænder, og hendes bene bagben sætter sig på den forkerte side så hun ikke kan få det med, og da hun er i panik vælger hun at rive det hårdt til sig. Det er svært at forklare hvordan det skete, for det er begrænset hvad jeg kan se oppe fra ryggen af. Jeg kommer ned lige efter det er sket, og kan kun konstatere at hun bløder på indendige bagben. Der er 5 min til vi er hjemme i stalden, så skynder mig bare hjem for at undgå at smerterne for hende skal blive for store, jeg var selvfølgelig også i chok.

Hjemme får jeg det skyllet og det er pænt rent, og bløder ikke vildt meget. Dyrlægen kan ikke sy eller andet, fordi huden simpelthen bare er revet helt af, over et stort stykke. Jeg skal bare holde det rent.

Det temmelig svært at komme til da hun er meget øm, da det lige skete har hun nok været lidt i chok, men lørdag og søndag har det ikke været muligt for mig at rense ordenligt, fordi hun vader rundt, rejser sig op i stalden og igår begyndte hun også at sparke. Jeg acceptere fuldt ud at det gør ondt, og det var ikke så stort et problem lørdag søndag fordi det ikke har nået at blive beskidt. Men renses skal det jo, jeg har også noget pencilin pulver jeg kan drysse på, men det sidder et ildt besværlig sted (indvendigt på bagbenet), og hun er efterhånden så hysterisk at jeg ikke engang må gå nær hendes bagpart og bøje mig.

Hun halter, trækker på benet og vil helst slappe af i det, rigtig meget af haltheden går dog over når hun har gået 5-10 min, jeg tænker at det trækker i såret de første par skridt og hun derfor er forsigtig.

Men jeg er altså lidt i tvivl med det omkring at holde det rent. Der bliver muget i hendes boks hver dag indtil det er helet sammen, jeg skyller så godt jeg kan (hver anden dag med brun sæbe i lunkent vand), men ville det være en idé at give hende en bandage på med pencilinpulver? Bare hver anden dag, for det skal vel stadig havde luft.

Hvad tænker i?:-)

Billede af såret; Det er ca. 15 cm langt og 6 cm bredt på det bredestested. Billedet er taget lige efter hændelsen, og nu er det mere lyserødt og mørk helt ude i kanten.
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=355176


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af stor skramme ..
  • #1   13. feb 2012 blue spray på og ikke andet.

  • #2   13. feb 2012 Også når såret er så åbnet? De fleste jeg har snakket med fraråder mig nemlig at putte noget skinhealer eller andre at sådanne produkter på.

  • #4   13. feb 2012 Men hvordan ville i gribe det an de her dage hvor jeg slet ikke kan komme til det?:-)

  • #6   13. feb 2012 vi har brugt blue hors´s sårspray på lidt dybere, ikke sy-bare skader. det der er jo bare en hudafskrabning så der skal luft til, så skal den nok blive fin igen.

  • #7   13. feb 2012 phuha et trælst sted, jeg vil også blue spray og ellers vaske ver anden dag ind til at der er hård sårskal på.. gå et par gange om dagen med for at holde hende igang smiley

  • #8   13. feb 2012 Ja okay, forslagene lyder helt fine, men bliver desværre kun realistiske når jeg kan komme til hende.

    Min har har prøvet at holde hende, og det kan han ikke, hun har været faretruende tæt på at sparke mig flere gange, og eftersom jeg er nød til at bøje mit hoved ned ad for at se det, er det altså det der er i skudvinkel. Tager man det andet ben, enten flår hun det til sig, eller vælter rundt .


  • #9   13. feb 2012 det er self sværet. men med blue spray behøves du ikke at rør hende, eller komme helt tæt på eller røre ved det smiley

  • #10   13. feb 2012 bind den op og afled den, helst et sted den ikke kan smide/rejse sig. giv den en chance med lokkemad, ellers fortæl den bestemt at nu skal den stå stille...man må gere vise man kan blive vred... mine siger ikke noget til at bilve behandlet, de får besked på at stå...men et bestemt nøk i grimen eller et dask på halsen af de mere genstridige gør underværker, hvis der er brok... og så skal man holde ved med det man er i gang med, ikke blive bange og slippe, så er det hurtigt overstået... og så masser af ros når den står pænt.

  • #11   13. feb 2012 Kia; Tror slet ikke du forstår hvordan hun reagere. Frida er normalt meget opdragen, står stille på staldgangen og det er normalt unødvendigt at have hende bundet overhovedet, har aldrig sparket ud eller stejlet inde i stalden. Det gør sindsygt ondt på hende, og når en hest ikke vil, så kan man altså ikke forhindre den i at tage benet til sig. Ved de andre sår og skræmmer hun har haft gennem tiden har der ikke været noget. Hun er vildt øm, det er tydeligt, og hun er bange for at det gør ondt, og det vil jeg ikke stå og klaske til hende for.

  • #12   13. feb 2012 Det er prøvet at hun står ved vores wrapballe, får godbidder osv. Det afleder hende ikke.

  • #13   13. feb 2012 Ja, Frida er Frida og selv med det enorme arbejde du har lagt i hende er hun lidt speciel. Aidan var i hegnet som føl og der var flængen så voldsom at der måtte en bandage til.
    Kan du komme til at skylle det kan det være det er nok. Ellers har dyrlægen en beroligende pasta man kan lægge under tungen, istedet for den plegicil man kunne købe dengang.
    Held og lykke med hende!


  • #14   13. feb 2012 slåremme som ved bedækning? - jeg ville bare spraye i blinde indtil jeg ramte. tag hjelm på når du skal håndtere "vilddyret"...

  • #15   13. feb 2012 Det hedder vist sedalin gel det man kan få nu, og det skulle fungere mere stabilt end plegicil. Jeg ved ikke om man skal have et medicinhåndteringskursus for at måtte give det selv..

  • #16   13. feb 2012 ellers så lad det være i fred og nøjes med at hold øje med det, hvis du ikke vil tvinge den til behandling, eller kan "snige" dig til det. vilde heste har overlevet værre skrammer, så det skal nok hele uden at blive vasket eller sprayet... og så har du jo altid dyrlægen der kan bedøve hesten og rense såret for dig i baghånden, hvis det slet ikke ser ud til at blive bedre.

  • #17   13. feb 2012 Du skal hverken bruge brun sæbe eller BH sårspray. Dette ødelægger altså den almindelige sårheling. Skyl det så grundigt du kan med alm vand og hold øje med infektioner. Nu sidder det så højt på benet og "gemt væk" at der med meget lille sandsynlighed kommer særlig meget snavs i. Hvis du absolut skal putte noget på så brug det der pincilinpulver med lad være med at lukke det til. Sår skal have luft.

    smiley


  • #18   13. feb 2012 Det billede af såret du har lagt ind ser altså rigtig fin ud, og jeg vil ud fra det og det du skriver blot vurdere at du ikke skal gøre noget ved det men holde øje med det. Også når hun siger fra:)

  • #19   13. feb 2012 Brug klorhexidin- min kammerats hest har lige fået syet en flænge ml bringen og forbenet- det skulle duppes med klorhexidin- også efter det sprang op. Der må IKKE sprayes noget på.
    Udover din hest har lavet en skramme kan den jo altså have fået lavet andre ting indvendigt i bagbenet- overanstrengt eller forstrukket noget så den med du ikke behøvede en dyrlæge er altså ikke helt god- du kunne have fået smertestillende så havde det også været væsentligt nemmere at rense såret når det ikke gør så ondt på den.
    Beklager, men jeg syntes lige du skal have det med i baghovedet til en anden gang. Det er ikke altid skaderne er synlige :o)


  • #21   13. feb 2012 Tak for svar .

    Jannie, jeg har ingen steder skrevet at jeg ikke havde brug for dyrlæge, bare at jeg selv er i stand til at bedømme hvornår smiley


Kommentér på:
Behandling af stor skramme ..

Annonce