{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.262 visninger | Oprettet:

Vedr. aflivning af hest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle herinde.
Jeg og min datter står snart i den situation at hendes elskede hest skal aflives, da den er rigtig syg og jeg har derfor et par spørgsmål.

Har i været tilstede ved en medicinsk aflivning?
Eller ville i kunne holde til at være til stede hvis det var jeres hest der skulle aflives?

Vi står nemlig nu i det dilemma, at vi selvfølgelig gerne vil være der for hesten til sidste øjeblik, men er ikke sikre på at det ikke bliver for hårdt og voldsomt for os.


KH Tina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. aflivning af hest.
  • #2   6. feb 2012 Jeg har aldrig prøvet aflivning, men jeg har afleveret min hest til slagteren og jeg har set blodet løbe fra den, og det giver mig en vis tilfredshed smiley Det er hårdt, men jeg fortryder det ikke.

  • #3   6. feb 2012 Åh gud, det har jeg ikke hørt om.
    Har desuden aldrig stået i lignende situationer før, så alle råd tages imod med kyshånd.


    KH Tina


  • #4   6. feb 2012 du kan også få lov til at sige farvel når den er aflivet, så er du også sikker

  • #5   6. feb 2012 Jeg har været der ved alle mine tre der blev aflivet, det er rigtig rigtig hårdt..
    men hesten sover stille ind, så det er som sådan ikke voldsomt, bare meget hårdt følelsesmæssigt.. men jeg er glad for jeg gjorde det, er bare ked af at jeg så da daka kom og hentede dem, det var et syn jeg aldrig glemmer! smiley


  • #6   6. feb 2012 Jeg fik aflivet min gamle pony i sensommeren sidste år. 30 år havde vi haft hende, og jeg stod alene med hende (er selv 33) Der var intet voldsomt ved hendes aflivning og jeg havde roen omkring mig bagefter til at kunne få ordnet de småting der nu skal ordnes. Og hun var mættet af dage (hun var blevet 32 år)
    Men jeg vil sige det afhænger meget af modenheden, jeg vil personligt ikke lade mine børn være med til en aflivning selvom de er 10 og 12 år men de må komme ud bagefter og tage afsked.


  • #8   6. feb 2012 jeg har været ved mines side har måtte sige farvel til 3 på 3 år.
    det er hårdt ja men det føles også godt at have været der til det sidste. jeg vil til hver en tid gøre det igen


  • #9   6. feb 2012 I kan sagtens være der under aflivningen, da det på ingen måde er voldsomt. Hesten falder lige så stille sammen og så er der ikke mere der.
    Men når DAKA henter den så lad være med at se det.
    Det er meget voldsomt og se ens lille yndling blive taget med en kæmpe klo og kastet ned i en container...


  • #11   6. feb 2012 jeg stod ved min basses side, da han blev aflivet i november... Jeg mente at det var min pligt at følge ham til det sidste...
    Dyrlægen og hende jeg havde med derude, sagde til mig bagefter, at han havde lagt sig meget pænt og meget stille ned.. MEN jeg synes det var voldsomt og MEGET ubehageligt... Jeg havde marridt omkring det i flere nætter derefter..
    En ting er at det er meget voldsomt at se en hest vælte omkring.. det er endnu mere voldsomt når det er din egen hest...
    Jeg ved med mig selv, at jeg nok skulle have valgt den oplevelse fra, og have fået en anden til at være ved hans side... Også først komme ud og sige farvel efter han var væk...

    Men det er noget i bliver nødt til at mærke efter inde i jer selv.. I ved det bedst selv.. Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men hvis det er yngre end 15, så ville jeg overveje en ekstra gang, om hun skal se det..


  • #12   6. feb 2012 Jeg har stået ved en aflivning af en arbejdsgivers hest gennem mange år og det er bare ikke noget jeg brd mig om. Og glæder mig ikke til min egen en gang skal det. smiley

  • #13   6. feb 2012 Jeg har prøvet af få aflivet to heste medicinsk og jeg har begge gange set dem lige bagefter at de er blevet aflivet og det har jeg haft det rigtig godt med. Men har bestemt ikke haft behovet for at se dem, når de lægger sig. Tror egentlig ikke, at jeg ville vælge at overse det, men ville sige farvel lige inden dyrlægen giver sprøjten og så igen, når hesten er død.
    Men det er jo selvfølgelig jer valg - det er bare ikke altid, at det er lige rart at se hesten lægge sig, da ikke alle lægge sig lige stille og roligt.


  • #14   6. feb 2012 Ja jeg var til stede da min hest blev aflivet, da jeg ligesom synes det er min pligt, at følge den hele vejen til det sidste ..

  • #15   6. feb 2012 Hun er godt nok 18 år, men det er stadig en rigtig stor beslutning at tage.
    Jeg tror jeg får mest ro ved at være til stede.


    KH Tina


  • #16   6. feb 2012 Øv, ved hvordan I har det. Min hoppe blev aflivet sidste tirsdag.

    Jeg gjorden en rigtig god ting, hvilket jeg er SÅ glad for den dag i dag. Jeg hyggede med hende hele formiddagen, hvor jeg havde en veninde tilstede. Da min dyrlæge ankom snakkede vi lidt frem og tilbage omkring medicinsk aflivning, og aflivning med boltpistol. Jeg valgte så boltpistolen da det er det der går aller hurtigst, og det er ligesom man slukker på en kontakt.

    Men i og med det blev skydningen ville jeg ikke selv holde hende, da det ville blive for voldsomt for mig. Så jeg trak hende ud da hun var blevet bedøvet, og så stod jeg med hende mens dyrlægen gjorde det hele klar. Da tiden var inde gav jeg hende et sidste møs og overrakte hende så til min veninde. Derefter stod jeg og ventede bag vores lade - og det var VIRKELIG ikke en ventetid der var særlig sjov.
    3-4 min. efter bliver jeg så hentet, og var ovre og klappe hende da hun lå der, mens hun stadig var varm.
    Det var virkelig en syret oplevelse at sidde der ved siden af sin døde hest, men det så stille og tilforladeligt ud, og jeg er virkelig glad for jeg gjorde det den dag i dag. Ville formegentlig også gøre det samme næste gang... Men det gjorde mig tryk at det var en af mine veninder som jeg stolede rigtig meget på som var ved hende til det sidste. Så vidste jeg hun blev sendt godt afsted.

    Lige meget hvad I vælger, så er det VIRKELIG en hård og svær beslutning - jeg besluttede mig først lige i sidste sekund. Men jeg fortryder intet, og er glad for mit valg.

    Sorry det blev så langt, tror jeg havde brug for at komme lidt ud med min oplevelse. Håber I finder en løsning.

    Hilsen Louise


  • #17   6. feb 2012 mine blev heldigvis ikke taget med en klo og smidt i en container..
    de blev "kun" trukket op i en lastbil med en kæmpe kæde om det ene bagben, og så ser man bare det stakkels døde hoved der hopper rundt på jorden og op af metal rampen..

    DET er forfærdeligt at se!


  • #18   6. feb 2012 Det er jo helt op til jer, at mærke efter, hvad i tror der er det rigtige for jer.
    jeg er glad for at jeg bare så hestene, da de var døde. På den måde fik jeg ro i sindet. Men som tidligere nævnt havde jeg ikke behov for at se selve aflivningen - det var ikke lige det billede jeg gerne ville have på nethinden.


  • #19   6. feb 2012 Jeg fortryder hvert fald rigtig meget at jeg ikke var der da min gamle hest blev aflivet ;( Jeg fortryder at jeg ikke var der til det sidste og ligesom hjælpe ham videre.

    Jeg har det den dag idag det rigtig dårlig med det. Selvom det er snart 4 år siden.....


  • #20   6. feb 2012 Jeg har flere gange stået med en af mine venidner hest til aflivning - alle er blevet aflivet medicinsk. De sidste er blevet aflivet på ansager dyrehospital, hvilket jeg absolut kan anbefale. Roligt, hurtigt og fuldstændig værdigt og trygt for hesten. De lægge ret katater, der gør processsen hurtigere end hvis man sprøjter med nål.

    Jeg synes ikke nødvendigvis, man behøver være der de minutter, hvor hesten aflives og lægger sig. Det er utrolig hårdt, og der er ingen grund til at pine sig selv med det, hvis man vel at mærke har en god og pålidelig ven, som hesten kende rog er tryg ved, som kan hold eden til sidst. Da jeg skulle af med min smukke unge Grunk, kørte jeg selv op til ansager emd ham sammen med min bedste veninde (resevemor og hestepasser), læssede ham af og sagde farvel. Så trak hun ind med ham...det gik hurtigt og nemt og 8 minutter senere var det slut. Han lå stille og fredfyldt. Det gik nemt og hurtigt...men for helved, hvor er det hårdt :-(((


  • #21   6. feb 2012 Da vi sidste eller sidste år igen stod og skulle sige farvel til kærestens tinker, blev han slaget.

    Kæresten stod og holdte ham, mens han fik en gulerod.
    Grunden til vores valg, var at vi så ville få afklaret hvad der var galt med hans ben. Det viste sig at alle ledbånd i hans ene forknæ var ravet ovet. Men så var vi osse siker på at han ikke kom videre hos nogen der ikke kendte til hans problem.


  • #22   6. feb 2012 Jeg bad min mor om at hente mig når nålen var ude igen.. Spring tog sit sidte åndedræt da jeg gav hende sit sidste kys.. Og jeg kan ikke være mere glad for at jeg var der.. Jeg var der til hendes første minut og hendes første mælk. Og jeg var der til det sidste.. smiley

  • #24   6. feb 2012 Jeg er så den slags person som knytter sig tættere til dyr end til mennesker(venner). Selv efter 2 år kan jeg få ondt af at tænke på hende.. Men jeg fortryder ikke et minut. Jeg holdte mit løfte da jeg sagde jeg ville være der til det aller sidste.. Og jeg var der.. smiley Vi havde et helt specielt forhold, så at have noget hos hende hun var glad for var dejligt smiley

  • #25   6. feb 2012 Med mine hunde, har jeg set dem blive bedøvet, også er jeg kommet tilbage efter den sidste sprøjte, og sagt farvel...

  • #26   6. feb 2012 Sandra, efter at hun er blevet 18 er det jo i princippet hendes valg, jeg kan ikke gøre andet end at støtte hende og prøve at rådgive hende på bedste vis.


    KH Tina


  • #28   6. feb 2012 Det er kun lidt over en måned siden jeg fik min ene pony aflivet - selvom jeg har haft hest i 26 år, så var det første gang jeg skulle have en aflivet.

    Jeg var med da dyrlægen var der.

    Vi hyggede et par timer inden med masser af gulerødder og snacks og kærligt samvær med nussen og krammeri.

    Dyrlægen kom og under et kvarter senere sov min lille fine pony så fint og sødt.
    Det gik ufattelig stærkt.

    Hun fik den første sprøjte og vi trak hende derhen hvor hun skulle ligge (af hensyn til Daka), hun nåede allerede at blive træt på de 100 meter.
    Inden dyrlægen giver hende den anden sprøjte siger hun "så snart jeg har stukket skal jeg have tovet, så jeg kan hjælpe hende til at lægge sig ned".
    Dyrlægen gav pony nr. 2 sprøjte, jeg gav pony en sidste møsser over øjet, hun fik den 3. sprøjte, dyrlægen nåede knapt at få tovet i hånden, så lagde pony sig og væk var hun.

    Det var så perfekt og jeg er meget glad for at de gik som det gjorde.

    Selvfølgelig er det "voldsomt" når et så stort dyr (og jo, en pony er også stor) vælter omkuld. Men det er ikke så dramatisk som jeg havde forestillet mig.

    Efterfølgende sad jeg hos hende, hentede min anden hest der skulle sige farvel, kom tilbage, klippede halen og pandelokken af hende, sad lidt mere og sagde farvel inden hun blev dækket til og der blev lagt roser og tændt en masse lys rundt om hende.

    Det var egentlig en smuk dag, trods alt.


    Om jeg ville have børn med.... Det afhænger af alder og modenhed.

    De varmeste tanker til jer!!


  • #29   6. feb 2012 Jeg lod min mand om det, jeg ville ikke kunne klare det selv.. men fik at vide forløbet. Og det var fint for mig, jeg har ikke fortrudt.. jeg synes heller ikke hesten skal mærke hvor ked af det man er..

  • #30   6. feb 2012 Jeg var til stede ved min ene hest da han blev aflivet, men var så "heldig" at han lå ned pga sygdom og ikke kunne komme op, så oplevede ikke nogen hest der dejsede omkuld. Det tror jeg godt kan være svært at overvære. Egentlug syns jeg det er godt at være der for man er der til det sidste og er ligesom mere afklaret bagefter. Vil til enhver tid være der hos mine nuværende ponyer. Min 1. Pony var jeg ikke til stede hos da han blev aflivet og har faktisk fortrudt MEGET i dag. Føler lidt at jeg svigtede ham smiley

    Det er desuden godt at sige farvel også når hesten er død, så ligger de lige så fredsfuldt, og det er " godt" at se hvis det fx har været en der har været plaget af smerter osv


  • #31   6. feb 2012 Har været til stede under to medicinske aflivninger, da jeg var i praktik som dyrlæge. Jeg var bla. med ude og se en aflivning af en piges pony. Mor og datter var der, og personligt synes jeg også selv at det ville være rart at være der til sidste øjeblik. Synes i skal blive og være med under aflivelsen, og evt klippe pandelokken af og hav den som minde. Det er helt sikkert hårdt, men man fortryder det ikke. Tværtimod, tror mere man fortryder hvis ikke man er med under aflivningen.



  • #32   6. feb 2012 hej jeg har prøvet det flere gange og det er ikke voldsomt at se men selvfølig gør det ondt inden i. og min datter var med da hendes pony blev aflivet af dyrlæge da hun var 15 år. den brækede benet på skovtur og det har hun aldrig fortrudt. min egen hest gennem 17 år blev aflivet sidste år pga tarmslyng og jeg stod selv med ham både da dyrlægen gav ham en beroligende og så trak jeg ham ud af stalden hvor han fik de sidste sprøjter det var hårdt men absolut ikke grimt at se på hvis man kan sige det sådan. så jeg vil anbefale at i er der

  • #33   6. feb 2012 Jeg var 15år da min pony blev aflivet og jeg stod selv og holdte ham og kyssede hans mule mens han sov ind.. selvfølgelig var det ekstremt hårdt, men jeg fortryder det ikke et sekund.. Jeg synes ikke det var særlig voldsomt, han lagde sig stille ned og sov ind, men det er jo altid hårdt at sige farvel til en der betyder meget for en..
    men som du siger, så er det din datters eget valg, og det vigtigste er bare at du støtter hende lige meget hvad hun vælger.. for hårdt det er det sku..


  • #34   6. feb 2012 Men hvis hun ikke har lyst, synes jeg man skal lade vær - især hvis ikke hun er så gammel. Det kan godt virke meget voldsomt. Hun skal jo ikke ligge med mareridt over det i flere dage selvfølgelig.. Følg mavefornemmelsen

  • #35   6. feb 2012 Det kan ikke helt sammenlignes, men er super glad for, at jeg var der da min gamle hun blev aflivet ( jeg var 14 dengang).
    Jeg mærkede det sidste hjerteslag og var ved den hele tiden. Ville ikke have været det foruden, - min søster var også til stedet og var der 8 år gammel.

    Jeg vil mene, at så længe man er bevidst om situationen og ved det er det bedste for ens elskede dyr, giver det kun ro i sjælen at se, at dyret sove stille ind i ro og fred.


  • #36   6. feb 2012 Jeg fik min pony aflivet da jeg var 13 år. Han havde brækket noget i knæet.
    Han fik en bedøvende sprøjte og blev trukket ud på græsplænen. Desværre lagde han sig ikke, så da han fik sprøjten hoppede han op i luften og væltede rigtig voldsomt rundt. jeg stod selv med trækketovet og græd som en sindssyg. Men derefter kunne jeg sidde mig ned ved siden af ham og bare ae ham over alt. Det var så fredfyldt bagefter og er så glad for jeg gjorde det.
    Kan stadig græde når jeg tænker på ham selvom det er 5 år siden.
    Jeg vil til en hver tid være der lige til det sidste, kunne ikke finde på at gå min vej for så at komme tilbage.


  • #37   6. feb 2012 Jeg var 13 da min pony blev aflivet, grundet en madforgiftning. Han blev indlagt med drop hos dyrlægen, men vi blev ringet op få timer senere, om at ponyen var bevidstløs og uden tvivl ville dø i smerter, inden kort tid. Vi valgte derfor at lade dyrlægen aflive, selvom vi ikke var der, for han skulle ikke lide længere. Jeg fortryder mange gange at jeg ikke var der, gav ham det sidste klap, og var der for ham til det sidste. Men ifølge dyrlægen ville det ikke have givet noget forskel, for han blev bevidstløs kort efter vi kørte fra ham, så han husker os som noget af det sidste, og ville alligevel ikke have ænset hvem der var omkring ham da han blev aflivet. Dyrlægen klippede pandelokken af, som min mor hentede dagen efter.

    Jeg vil dog i fremtiden vælge at være der, når min hest skal aflives, uanset hvad. Hvis ikke jeg selv kan holde det ud, skal der være en anden hun kender, der sidder ved hende til det sidste.

    I går, d. 5. februar, var det 5 år siden.


  • #38   6. feb 2012 *5 år siden, at min pony blev aflivet.

  • #39   7. feb 2012 ååhh hvor sidder jeg og blir helt ked af alle jer der har været igennem en aflivning ;o((
    jeg har aldrig selv prøvet det og frygter den dag det blir en af mine drenge.. piv, det blir en forfærdelig dag
    jeg vil helt sikkert være der til det sidste selvom det ikk er til at holde ud, de 2 andre i stalden der har måtte aflive deres var der også, jeg så da den ene var død og dens hesteven sagde farvel, kunne næsten ikk holde det ud ;o(


  • #40   7. feb 2012 jeg har alle dage været til stede ved aflivning, om de thar været medicinsk eller med pistol.og jeg vil alle dage være med når det er mine hestes sidste "tur"



  • #42   7. feb 2012 Jeg sendte min hest på slagteri i torsdags, og jeg var ikke tilstede, og det fortryder jeg ikke..
    Jeg læssede hende selv i trailer, og sagde farvel til hende, og så tog min træner med.. Min hest kender min træner, da hun foder hestene til morgen og aften, så det var ikk en fremmed der tog med smiley


  • #43   7. feb 2012 Jeg ville aldrig lade andre sige farvel end mig... Jeg har været der både ved sprøjten og slagteren og har det rigtig godt ved at vide at den ikke lider mere eller tingene ikke er gjort ordenligt.



  • #44   7. feb 2012 Jeg var tilstede da jeg fik min point aflivet for lidt over et år siden. Mine forældre, synes, ikke at jeg skulle være tilstede, men de lod mig, træffe beslutningen. Jeg er glad for at de accepterede min beslutning.
    Det foregik hjemme i vante omgivelser. Efter hun havde taget det sidste åndedrag, tog jeg selv grimen af hende.
    Jeg er glad for at jeg selv kunne tage afsked med min prinsesse gennem næsten 13 år


  • #45   7. feb 2012 Jeg var 12 år, da en pony jeg havde haft part på i 2 år blev aflivet. Jeg var med til det sidste. Det er hårdt, men det giver mig ro i maven endnu, at jeg fulgte ham hele vejen.

    Når Impulz engang skal afsted, skal jeg ligeledes være ved ham.


  • #46   7. feb 2012 Før jeg fik læst det hele var min tanke at din datter IKKE skulle se det (havde en ide om at din datter ca var 10 år, da der jo er mang der får børn når de ca er 30)
    men efter at have læst det hele synes jeg at du skal lade din datter være til stede/se det, hvis hun har lyst


  • #47   7. feb 2012 men det kan være MEGET hårdt at se en hest blive aflivet glemmer aldrigt da jeg så fars hest Lærke blive aflivet, men jeg var/er glad for at jeg var der.

    først fik hesten 1 sprøjte som gjore at hun blev døsig og stod usikkert på sine ben.
    sprøjte nr 2 gjore at hesten falt til jorden med et brag og lå og sprallede helt vildt og kæmpede for at komme op, men kunne ikke komme op.
    sprøjte nr 3 døde hun af..

    Jeg har også været med når vi har fået nogle heste slagtet i Aalestrup og det synes jeg ikke er så slemt, selvom at det er grimt. Jeg vender altid ryggen til når hesten falder til jorden for jeg bryder mig ikke om at se det...men folkene på slagteriet ved hvad de laver og er gode at snakke med


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.932
    #48   7. feb 2012 Ja den vej skal de jo alle, men se det på den måde i har muligheden for at beslutte hvordan i vil have forløbet skal blive, om man vælge det ene eller det andet er 100 % iorden, der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at sige farvel på.

    Jeg har en gammel hest og tænker da jævnligt over hvordan jeg godt kunne tænke mig det skal ske når den dag kommer og indtil nu er jeg sikker på at den skal aflives med et skud i panden og en sprøjte der stopper hjertet.

    Det kan være at jeg slet ikke kan det når vi når dertil og så kan jeg jo bare bestemme det anderledes, har selv stået med 2 veninders heste med 2 forskellige forløb,

    den 1. blev aflivet som ovenfor beskrevet det var smukt hvis man kan sige det om en aflivning, hesten skulle jo herfra så med det i mente så stod den med maven fuld af dejlig mad, græs i munden og så ud over Arresø en smuk solskinseftermiddag, det var overstået på 10 sek. vi så væk lige da den faldt men bagefter var det fredfyldt og der var god tid til at klappe og kysse farvel.

    2, gang knap så rart og fredfyldt en hest der ikke ville herfra som skulle sprøjtes ned og efter 4 store sprøjter måtte tvinges ned og ligge og have endnu en i hjertet, det var hårdt og selvom det nok ikke har taget så lang tid igen så føltes det som evigheder når hesten bare ikke vil ned, alene den bedøvelse den havde fået inden de lillae burde have slået den ihjel.

    Men tag en snak om forløbet og gør hvad der er rigtig for jer, det kan være i har det bedst med at holde afsked i boksen og lade dyrlægen og en hjælper klare paragrafferne og huske hesten som den var da den levede og det er helt OK, især for et barn kan det være en traumatisk oplevelse at se sin pony ligge der død på jorden, men vil hun selv være der skal hun have lov til det.


  • #49   7. feb 2012 jeg har altid undgået aflivninger af dyr, er opvokset på en gård men gik når hønsene skulle have hovedet af;-) er meget følsom med sådan noget.
    men fik så vores dejlige plag aflivet fra 2 år siden, og vi gjorde alt for at rede hende, men måtte tilsidst opgi og få hende aflivet, og vil sige jeg ikke har fortrudt at jeg var med, selv om dyrelægen troede jeg var ved at gå i chok fordi jeg grad sådan, syntes man er afklaret med det hele på en anden måde:-) tænker også at du bare kan støtte din datter i den beslutning hun tager.


  • #50   7. feb 2012 jeg var der selv da min pony blev aflivet, det var ret hårdt, men fortryder det ikke. det ser heller ikke voldsomt ud, de sprøjter den bare og falder den om og er død..
    det var hårdt men jeg ville fortryde hvis jeg ikke var der (:


  • #51   10. feb 2012 i skal bare sørge for at det er en garvet dyrlæge der ved hvad man skal gøre men tænk på den bliver sprøjtet 3 gange. hvor slagteren skyder den og så er det det. man kan være med i begge situationer. men det er aldrig sjovt.


Kommentér på:
Vedr. aflivning af hest.

Annonce