{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.542 visninger | Oprettet:

vedr krybbebidere {{forumTopicSubject}}

hej
Jeg har en hest der desværre er blevet krybbebider.. Eller det skal forklares sådan at efter jeg flyttede hende til der hvor vi står nu, er hun blevet det. har prøvet med forskelligt foder, og dyrlægen siger det IKKE er mavesår.. hun er nu for anden gang på et halvt år røget på landbohøjskolen med kolik, rettere sagt hendes tarme er fyldt med luft, og det har intet med hendes foder at gøre, men fordi hun sluger luft.. så tænker jeg.. hvad gør folk for at deres heste ikke skal gøre det? Alle har jo så ondt et vist sted hvis man lægger en rem på dem, men hvis det er det eneste der gør at hun lader være, hvorfor er det så så forfærdeligt? er det ikke bedre at hesten trives end at den går hen og bliver syg hver 3-4 mdr? Jeg går med en konstant bekymring om de nu ringer fra stalden og siger hun har kolik.. -det gjorde de så i lørdags, og nu er hun indlagt på lbhs... hvad pokker gør i for at stoppe dem? -Det skal lige siges at hun ikke er ekstrem, det virker som om det er kedsomhed, når hun er i boksen, hesten er ikke stresset, har det faktisk ret godt hvor hun er, og mavesår er det heller ikke ifølge dyrlægen.. hendes krybbe er fjernet, men hun gør det i sit vindue hvor hun kan kigge ud..
Er det så forfærdeligt at putte rem på, bare fordi man gerne vil undgå hun får flere af de tilfælde? det er super usundt at hendes tarme bliver udspilet på den måde, og næste gang bliver det aflivning, da jeg simpelthen ik kan klare at gå og være så bekymret for hende, og derudover er det heller ik sjovt at betale så meget i regninger så ofte...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vedr krybbebidere
  • #1   16. maj 2010
    Remmen er forfærdenlig fordi den forhindre hesten i at gøre en handling der lindre smerter... Så derfor vil jeg finde grunden til hvorfor hun gør det, i stedet for lappeløsningen ;).

    Hvis hesten er undersøgt for mavesår, får nok hø/wrap og intet stivelse så ville jeg kigge på ting som stress, foldti, staldmilijø osv.


  • #2   16. maj 2010 Nu lyder det jo til at hun er undersøgt for smerter, så ville jeg bruge remmen. Eller hør dem ad inde på landbohøjskolen

  • #3   16. maj 2010 som skrevet er det ikke mavesår/stress.. det er kedsomhed.. og jeg gør hvad jeg kan for at aktivere hende, men kan jo altså ik have hende ude af boksen 24 timer..

    tror faktisk ik engang at den skal strammes, hun er ikke slem til det.. min gamle fuldblod var også krybbebider, og der brugte vi rem på for hun rev alle pæle op på folden osv, hun var virkelig ekstrem.. men synes nu ik at hesten er ved at dø over en rem, vil sgu hellere gi hende en på end at hun skal have kolik igen pga en dårlig vane...


  • #4   16. maj 2010 Det vind en hest sluger under sætning på krybben, bidning i krybben eller direkte vindslugning uden at sætte på noget som helst når slet ikke at komme ud i tarmsystemet og er efter eksperternes udsagn ikke skyld i at din hest får kolik. Det med at krybbebidere skulle få kolik er en gammel skrøne.

    Prøv at google krybbebidning og find nogle af de rigtige artikler og afhandlinger om emnet, så vil du blive meget klogere på hvad der sker, hvorfor det sker osv.

    Din dyrlæge siger det ikke er mavesår, men har den fået lavet en skopi?? jeg ville netop være bekymret for mavesår da du siger den ikke har gjort det tidl., men gør det nu efter flytning. At sætte på krybben og sluge luft og bøvse frigiver endorfiner, som virker smertestillende og lægger en dæmper på hestens høje syreniveau i maven. Når de finder ud af at adfærden hjælper på smerterne er det jo klart de fortsætter.

    Vores Dusen sætter på krybben ved fodring og på hans favorit gren ude på folden. Irriterende den bøvselyd, men han er frisk og der har aldrig været noget med ham. Nu fodres han også med lavt stivelsesindhold foder, vit og min ved siden af og godt med grovfoder, så syreniveauet kan holdes på et min. Han sætter stadig, men ikke så meget som tidl. men nu står han også et dejligt sted uden stress, masser af foldtid og i det hele taget et godt hesteliv.

    Ville aldrig sætte en rem på ham - det fjerner muligheden for at gøre det, men ikke årsagen. Den gør det jo ikke for at genere dig, men fordi det gør ondt i dens mave og fordi forløsningen ved at sætte bliveren vane, som er svær at slippe af med igen.

    Lizet smiley


  • #5   16. maj 2010
    Jo, hvis hesten går på døgnfold kan den jo gådt være ude af boksen 24timer ;). Hvis det er kedsomhed har du så prøvet at aktivere hende? Hvad med noget mere fold?


  • #6   16. maj 2010 Min hingst Bounty har være krybbebider i rigtig mangen år, og har aldrig fået kolikk udaf det. Har også læst at det er ikke så meget luft de får ned i maven at det kan forårsage kolikk..?? Skal ikke sige for sikkert..

    Men vil også prøve om det er mulighed for at hun kan stå på løsdrift/døgnfold osv. Gerne sammen med flere, hvor de får fri adgang til stråfoder. Det er det bedste for krybbebidere efter min mening.



  • #7   17. maj 2010 Som Findus skriver, er det altså dokumenteret at det luft der "sluges" ikke ryger ned i maven. Så det er ikke krybbebidningen der er skyld i kolik-tilfældende.

    Hvad får hesten af foder og hvordan fodres den? F.eks. kan spisehøjden have noget at sige -det er at foretrække at give hø på gulvet og man kan evt osse fjerne krybben og fodre i en spand.

    Fri adgang til stråfoder er et must -hvis den har problemer med overvægt, kan man evt skifte noget af høet ud med frøgræshalm, men der skal være noget at tygge i altid.
    Foderet skal være et med et minimum af stivelse (dvs ingen havre, byg, melasse o.l.)

    Og så self masser af tid på folden.


  • #8   17. maj 2010 Og remmen virker udelukkende hvis den er så stram at hesten ikke er i stand til at krybbebide. Så dvs at det er fuldstændigt ligegyldigt om hesten gør det meget eller lidt -remmen SKAL være stram hvis den skal have effekt.
    Og det vil jeg aldrig i livet byde min hest.

    Jeg har osse haft krybbebider -2 stk endda. Den ene stoppede fuldstændigt efter foderskift, fri adgang til hø og masser af foldtid.
    Den anden stoppede næsten helt med samme "opskrift". Han krybbebed stadig en lille smule (2-3 gange) hvis han blev fodret sidst.


  • #9   17. maj 2010 Jeg har selv haft om krybbebidning til eksamen, og alt det som Findus & Pedersen P skriver, er ganske korrekt.

    Jeg har selv en hest som krybbebider, hun har dog aldrig haft kolik, og jeg mindes ikke at have hørt om andre som har fået kolik af at krybbebide. Den hyppigste "sygdom" som krybbebidning medfører, er mavesår.

    Jeg synes du skulle få lavet en skopi som Findus & Pedersen P fortæller om. Det udstyr burde de have på landbohøjskolen, det er nemlig ikke alle dyrlæger som har det.


  • #10   17. maj 2010 Jeg prøver egentlig også bare at "forsvare" vores stakkels krybbebidere, som i mine øjne bliver gjort til 2. hand varer, handelsfejl osv. og i det hele taget set ned på.

    De gør det jo ikke for at genere os, men for at kompensere for at de har ondt i maven.

    Kunne ikke ønske mig nogen anden end vores elskede Dusen - han sætter på krybben, men det er så hans eneste forskel, for han fungerer 100 % upåklageligt på alle andre måder og det påvirker ham ikke i hverdagen. - og der er jeg øv over at det kaldes en fejl, for jeg kan ikke se han ha nogen fejl 's'

    Lizet


  • #11   17. maj 2010 Som flere skriver kommer luften ikke ned i maven, så det er ikke derfor den har luft i maven og får kolik.. nok nærmere den anden vej rundt, et eller andet giver den luft i maven, (måske foderet) og dette gør ondt og får den til at krybbebide og få kolik..
    Krybbebidning er tegn på smerter og/eller stress.. de gør det ikke af kedsomhed, de udløser endorfiner ved det som virker beroligende og smerterstillende.. er den undersøgt grundigt for mavesår ?? måske har den ikke fået mavesår endnu, men har blot for meget mavesyre..
    Og remmen er ren tortur da den forhindre hesten i at smertestille sig selv.. ud over det er den ifølge den nye hestelov ulovlig at bruge da det er et tvangsmiddel..


  • #12   17. maj 2010 Jeg købte en hest for et par måneder siden, som også var krybbebider.
    Men hos mig står de på løsdrift, så efter 14 dage hos mig i løsdrift har han ikk haft behov for det længere.
    Så løsdrift ville da klart være ide at prøve for din hest.


  • #14   17. maj 2010 Ejer at min dejlige Mini Frieser Benjamin A

    Hah , Og jeg som troede at dyrlæger viste det ikke smittede . smiley Men ja.

    Som mange af de andre siger smitter det som sagt ikke. Ellers skulle alle vores ha haft det. smiley Men som også tidligere skrevet gør de det for at "få" smertestilende.

    For nogle år siden købte vi også en skøn spring pony til mig, som også var krybbebider, dette stoppede efter 2 måneder, men kom dog igen efter vi flyttede til boks. smiley Mindes ikke at han gjorder det de andre steder han stod i løsdrift . smiley


  • #15   17. maj 2010 Findus, som skrevet ovenfor, er det IKKE mavasår.. jeg ved godt at jeg ville få hak for det er ihvertfald aaalle andre der ved bedre end dyrlægerne..:) Og jeg har haft en krybbebider før, men der er jo en grund til at hendes tarme er total udspilet, det kommer af LUFT og mavesår alene gør ikke at tarmene bliver udspilet.

    Krikken, ja døgnfold, men min hest er ikke foldbums, hun gider ik stå ude længe, derudover bruger er hun konkurrencehest, og jeg er slet ikke interesseret i at have hende på døgnfold, hvis hun alligevel står ved leddet og vil ind fra kl 13...

    ved godt det ikke smitter, det er heller ik det der er problemet....

    Assi, ja, jeg ved ikke om det har med stedet at gøre, men leder også efter andet.
    Mht krybbebidning, så er det korrekt at de fleste heste ikke har problemer med det, men der er desværre også bare nogle der har..., den gevinst har jeg så vundet...

    Michelle, ville ønske jeg kunne ændre alt det for min hest, men det er lidt svært når man ikke har den stående hjemme.. (derfor leder jeg også efter et sted hvor jeg selv kan have foder med)

    Signe, jeg ved det ik, vil ikke diskutere hvem der er kloge-åge, jeg vil bare gerne have min hest overlever og ifølge dyrlægerne, (ham der var ude sidst, og så ham igår plus de dyrlæger der havde vagt på lbhs mener det har med luftslugningen at gøre)... Men det skræmmer mig da hvis flere uddannede mennesker står og lyver mig op i hovedet, men at folk herinde ved mere end dem,... (Sorry, ik for at hakke på nogen, har selv bedt om jeres mening)



  • #16   17. maj 2010 ..og stavefejl er gretis:)
    Og nu vil jeg ringe ind til de dumme dyrlæger og høre hvad de råder mig til:)


  • #18   17. maj 2010 Sille P *Amatør Fotograf*

    Når du spørger til et problem, bliver du nødt til at forholde dig til de svar du får, som ovenikøbet kommer fra folk, der har en masse erfaring med det.

    Du har fået en ganske glimrende forklaring på hvordan problemet med krybbebidning opstår, og den rem du bruger, er ulovlig - det er der også en grund til.

    Hvis de forslag der er kommet her, kunne være en løsning for hesten, men at det bare ikke er det for dig, så må du jo spørge dig selv, hvem det egentlig er, der har størst behov for at løst et problem.

    Jeg håber du finder ud af noget - måske med råd fra en anden dyrlæge. For hestens skyld.


  • #20   17. maj 2010 Nu har jeg aldrig haft en krybbebider hest, men jeg ville ALDRIG.. sætte en rem på mine heste.. Det straffer bare hesten, i den handling den er igang med.. De gør det jo netop for at forhindre mavesyren i maven.. Jeg ved ikke om du har prøvet at have dårlig mavesyre, men det døjer jeg med, og det gør pokkers ondt.. Hesten vil bare få endnu flere smerter, når man sætter remmen på, og det er ikke fair for dyret..

    Hvis det først er kommet, nu hvor du er flyttet, så kan det meget nemt tænkes at det er grunden. Det kan være foderskiftet der har gjort det, for lidt grovfoder, for lidt foldtid..

    Du skriver at den ikke gider gå på fold. Men er der græs på folden? eller evt noget hø hestene kan spise af.. ?? og nogle hestevenner kunne også hjælpe på det.. smiley


  • #21   17. maj 2010 hehe hold da op! Så blev jeg vist nok lige høvlet ned der:D
    Jeg har skam OGSÅ erfaring med krybbebiderer, har redet gallop heste og der var heller ikek problemer men NOGLE HESTE FÅR ALTSÅ PROBLEMER!!!
    Og vil gerne slå fast at jeg altså behandler min hest godt og vil den kun det bedste!! Og jo jeg hører på hvad folk siger, men hører skam også på hvad dem der lige endnu engang har redet min hest fra døden siger!!
    Jeg mishandler ikek min hest på nogen måde, og med foldbums (det var ikke ment at det skulle fornærme nogen), det er bare mit ord for en hest der står på fold altid. Men hun VIL JO IKKE stå på folden så længe.. har prøvet?? hun står ved ledet efter kl 13 og der står hun så indtil hun bliver taget ind... Det var ikke for at kritisere nogen mht løsdrift!!!
    Og så længe jeg ikke bor på en gård og har mulighed for at gøre lige hvad jeg vil med hende, må jeg gøre det så godt jeg kan.. Der er jo for søren, en grund til at jeg leder som en gal idag efter både opstaldning og nyt foder.
    Så er da ked af at folk synes jeg ligefrem nærmest mishandler min hest, bare fordi jeg TÆNKER på at sætte rem på..
    Men dejlig at nogen kan forstå min situation, men tænk, de har skrevet private beskeder til mig, med begrundelse som frygt for at blive høvlet ned herinde... lidt ærgeligt...
    Men tak for jeres input, men behøver ikek flere råd herinde fra.. sletter gerne tråden..


  • #22   17. maj 2010 Vicki, jeg har også smurt med diverse og hun stopper også, men når jeg kommer dagen efter har hun fået tværet væk:)

    Til alle, det er altså ikke fordi jeg ikke lytter, er bare mega frustreret over ikek at kunne gøre mere end jeg allerede gør, Men hvis I ved så meget så fortæl mig hvad jeg skal gøre UDOVER at købe andet foder (idag) og ringe rundt efter nyt opstaldningssted?
    Hvad kan man ellers gøre? Har ikke 3 millioner i baglommen til at købe min egen gård fra idag til imorgen:)
    (selvom det er det største ønske)


  • #23   17. maj 2010 Assi, nu ved jeg ik om du har forstået hvad jeg skriver?? Jeg vægter absolut ikke konkurrence højere?? Men prøv at forstå hvad jeg skriver:) Hesten-gider-ikke-stå-på-folden-hele-døgnet!!!
    Hun står bare ved leddet og venter på at blive taget ind..

    Det er ik for at tale ned, men det er altså sådan hun er? det er da slet heller ikke et hesteliv at være tvunget til at stå på en fold når hun ik har lyst? har virkelig prøvet..


  • #24   17. maj 2010 Har også en krybbebider, der ikke er "foldbums" smiley , men konkurrencepony, og hun står også og vil ind, men vi har løst det ved at give hende så meget foldtid som muligt, hun fodres med roepiller og hø, og et vitamintilskud så hun er dækket ind, til fodring får hun en LILLE håndfuld kraftfoder så hun ikke føler sig snydt, og det fungerer til ug hos os. (hun har dog aldrig hafy kolik eller luft i tarmene, pga krybbebidning)

    Lotte


  • #26   17. maj 2010 Assi, jeg kan virkelig sagtens følge dig, men hun bliver direkte trist af det.. og det kan jeg bare ikke se, er et bedre hesteliv, beklager.. Men ihvertfald, idag sidder jeg og kigger efter nyt sted, har ringet til brogården for at få en foderplan, og skal ringe rundt efter nyt sted når jeg kommer hjem fra job. Der hvor hun står nu kommer de ind ved 13-14 tiden, og kan ikke stå ude længere (så skal hun stå alene, hvilket slet ikke går) både hest og jeg er rigtig glade for stedet, men jeg er jo bare nød til at finde noget andet når det er sådan.. Så hvis nogle kan anbefale noget i Farum og omegn, (så lad mig høre, der skal være inkl ud og indluk plus mugning (pga mit arbejde, men ellers er jeg åben for alt!!!

  • #27   17. maj 2010 Nej det er ikke nemt at gøre, alt det man vil for sin hest.. smiley Jeg står et sted, hvor vi selv køber foder.. så på den måde har man selv styr over hvad ens hest for at spise.. smiley plus en masse dejlig foldtid, og døgenfold om sommeren på dejlige lækre marker..

    Med hensyn til den rem, så er der jo ikke nogen der skal bestemme om du bruger den eller ej.. Jeg skriver bare at jeg aldrig, ville sætte sådan en på min hest.. Det er direkte synd for hesten, efter min mening..

    Men håber du finder et godt sted til din hest.. smiley


  • #28   17. maj 2010 Tak team Damgård.. ja det er møgsvært at gøre alt det man vil for de dyr.. (ville virkelig ønske at jeg boede i Jylland, for der er mulighederne bare så meget større (også økonomisk) smiley

    Men håber også at jeg finder et godt sted, er bare bange for at vælge i "desperation" og så komme til et dårligt sted...


  • #30   17. maj 2010 ja, deschain, det fint..
    Tak for input, men kan ik bruge en sådan kommentar til noget..
    men måske du er dyrlæge? Så fortæl mig endelig hvad man skal gøre med en hest der sluger luft og får kolik pga tarmene er fyldt med luft... Jeg HAR bedt dem (hospitalet) om at undersøge for mavesår...


  • #31   17. maj 2010 Du har lidt svært ved at tage ordene til dig - en hest får ikke kolik af at sluge luft, så tag nu det til efterretning!" Kolikken stammer ikke fra det.
    Hvis du køber nyt foder i dag, så vent og se, om ikke det forandrer situationen. Spørg ind til problemet hos forskellige dyrlæger - det er jo almindelig kendt, at dyrlæger kan tage fejl!!

    Hvis du har så meget erfaring med det, må du også vide, at krybbebidning stammer fra problemer med maven...og så er det jo nærliggende at tro, at den skal have noget andet foder.

    Hvis du ved, den ikke trives der, hvor den står, og du søger andet opstaldningssted, så må du jo se, om ikke det også giver en forandring. Det kan være den ikke kan lide at være på folden, hvis den ikke trives med den flok der er der...og at det er derfor, den står ved leddet. Jeg tror ikke en hest frivilligt og bevidst vælger at den hellere vil være i en boks fremfor på fold.



  • #33   17. maj 2010 Signe jeg vil tjekke det du skriver om, tak.
    Jette, undskyld, men ville du ik også være lidt prikken hvis DIN hest lå døden nær, og man har fået at vide fra de dyrlæger der behandler hende rent faktisk lige nu, at det er pga krybbebidning, men at man så får at vide at jeg er uvidende (og åbenbart også dyrlægerne) og jeg ved ikke hvad?? Denne diskution er jo lige så endeløs som bid/bidløs, jeg gør jo hvad jeg kan for at prøve at løse problemet, men kan sgu ik ta og stille hesten i baghaven for at være sikker på at den har det godt.
    Men har aldrig skrevet at jeg har åhh så meget erfaring med det, kan kun fortælle hvad jeg selv har oplevet og hvad mine dyrlæger fortæller..
    Men igen... jeg er ved at undersøge foderplaner med både brogården og marstal, og hvis der skulle være andre muligheder så endelig kom med dem... Men vær sød at forstå at det virkelig ikke er sjovt at have min hest indlagt lige nu, jeg aner ik om jeg får hende hjem igen...


  • #34   17. maj 2010 Maja, ja det ved jeg, men at det både skulle være dyrlæger fra lunden, charlottenlund og landbohøjskolen som alle tager fejl, så bliver jeg meget nervøs for at være hesteejer...

  • #36   17. maj 2010 Jeg tror ikke dyrelægerne lyver for dig.. men mange dyrelæger holder sig desværre ikke opdateret med alt.. hvilket jo også ville være nærmest umuligt, derfor kender de sandsynligvis simpelthen bare ikke til den nyere forskning på området og holder sig til de gamle skrøner..
    Det med at din hest ikke gider fold er jo tillært adfærd.. den har vel altid været vandt til at komme tidligt ind, derfor forventer den at komme ind der og når den går ned til ledet så tager i den ind.. hvis hesten blev ignoreret og blev ude så ville den hurtigt lære at det ikke er det tidspunkt man skal ind på mere.. ofte tilbyder man dem også små kedelige folde (måske endda alene) uden græs eller stråfoder.. og ja så keder de sig da.. men ingen heste foretrækker boksen frem for folden.. heste er slettedyr og flokdyr..det er deres natur at gå ude sammen med andre ikke stå og hænge i en lille boks.. men man kan lære dem ikke at fungere så naturligt mere smiley desuden det med konkurrence hest kontra foldbums.. så har en hest faktisk bedre af meget fold hvis den skal yde mere.. det er noget pjat at tro at en konkurrence hest skal stå i boksen og samle kræfter, en top menneske atlet ligger jo heller ikke på sofaen og så ud og træne og ind på sofaen igen.. langt tid i boksen øger chanserne for skader go sygdom..


  • #37   17. maj 2010 Maja, jeg har i starten da jeg flyttede op i stalden fået lavet diverse foderplaner, hun bliver nu tjekket for mavesår (hvis hun får det bedre altså) men ja, både den dyrlæge der var ude i lørdags og dem inde fra klinikken har sagt at hun har så udspilede tarme pga den luft hun sluger i forbindelse med luftslugning. Men kom med nogle ideer på hvad/hvordan jeg så finder ud af hvorfor hun gør det.. Har spurgt jeg ved ikek hvor mange og ingen kan forbinde det med stress, tværtimod! og hvis det er smerter, ja så finder jeg vel ud af det når hun er kommet helt over på det andet foder forhåbentlig!
    Signe, jeg er heller ik overhovedet tilhænger af at den skal stå i boksen! Vil gerne have den ude længere tid end hun er nu (fra kl 8-14 ca) hun stod længere ude det tidligere sted, men derfor stod hun stadig ved leddet ved 12-13 tiden og ventede.. og der stod hun altså nogle år, og det tager altså ikke flere år før hesten vænner sig til at den ikke kommer ind tidligt:)
    hun har aldrig gidet at stå derude...
    Men kan sagtens følge dig i det du siger!


  • #38   17. maj 2010 Sille -nu er det jo ikke noget os herinde har fundet på. Der er faktisk fagfolk der har undersøgt det, og det er dokumenteret (vi måleudstyr og alverdens andre ting), at luften IKKE når ned i maven.
    Så det er IKKE fordi vi sidder herinde og mener vi ved mere end dyrlægerne. Men de dyrlæger du bruger, må jo ikke have opdateret deres viden, for der er altså udgivet artikler, rapporter mm. hvor dokumentationen kan ses, og undersøgelserne er lavet af forskere og dyrlæger.

    Jeg kan sagtens følge dig i at det kan være svært at gøre en masse ved foderet, hvis ejer af stedet ikke er med på at man selv medbringer noget.

    Men så ville jeg bestemt lede efter et sted hvor du selv kan tage foder med, eller hvor det i hvert fald er en mulighed at fodre med stivelses-fattigt foder + fri adgang til stråfoder.

    Og derudover skal man så osse se om hestens stress-niveau. Nogen heste gør det pga stress, og så må man jo prøve at se om man kan finde ud af hvad der giver hesten stress.


  • #39   17. maj 2010 Jo...du har helt ret - jeg ville også være prikken i det tilfælde. Men jeg ved, at der har været meget fremme omkring krybbebidning, og der har været udsendelser i tv m.m..fordi man har fundet ud af, at krybbebidning opstår ved problemer med maven - af samme grund har man forbudt krybbebiderremmen.
    Alle de folk der her skriver om de erfaringer de har haft, har jo netop løst det ved at give andet foder eller ændre dagligdagen for hesten, så den har fået det bedre. Krybbebidning er et symptom på noget - ikke en "sygdom" i sig selv.

    Derfor undrer det mig meget, at dyrlæger mener at kolikken kommer af det - men som med så mange andre områder, er de jo forpligtet til at følge med i forskningen og hele tiden "videreuddanne" sig, så de er med på al den nye viden, der dukker op...det er der bare mange, der ikke gør.

    Jeg håber også kun, at du med en ny dagligdag for din hest samt foderskift, kan få løst prolemet.


  • #40   17. maj 2010 Jette -krybbebrideremmen er altså (desværre) ikke forbudt.

    Der står i dyreværnsloven at man ikke må påføre dyret unødig smerte. DB mener at krybbebiderremmen måske kan komme ind under unødig smerte. men det er ikke noget der har været afprøvet i retten, og der er ingen specifik lovgivning omkring den.


  • #41   17. maj 2010 Signe -men det er bare ikke endegyldigt fatslagt om krybbebiderremmen ER at tage som et tvangsmiddel.

    Jeg har læst loven, men både DB og andre skriver osse at de HÅBER (men VED altså ikke) at man rent juridisk kan sige det er et tvangsmiddel.
    I sidste ende er det noget der skal afprøves i retten, før man har et svar.


  • #42   17. maj 2010 Jeg ved ikke om nogen har postet disse links, men ellers kommer de her - det kan helt sikkert hjælpe dig med at finde løsninger for din hest:

    (link fjernet)
    http://www.foderplan.dk/2008/08/nyt-hb-for-krybbebidere.html

    Her er en interessant noget interessant info omkring kolik:
    (link fjernet)



  • #43   17. maj 2010 Signe * Team Lambert * *

    Jeg anbefaler også dig at læse på ovenstående links...og ellers at søge oplysninger om det rundt på nettet.


  • #44   17. maj 2010 Signe * Team Lambert * *

    Glemte lige at tilføje, at når heste, der er krybbebidere ofte bliver syge med kolik, så er det jo ikke pga. de er krybbebidere - det betyder jo at de alle viser de har problemer med maven, ved at krybbebide.


  • #45   17. maj 2010 Præcis! - så krybbebidning er ikke årsag til kolik..."kun" et alvorligt symptom på at der er noget galt med maven!...som i værste tilfælde kan være noget, der giver kolik.

  • #46   17. maj 2010 signe lige nøjagtigt..
    Altså ville jo ønske man selv havde været forsker og havde svarerne på alle de tests osv der er fortaget mht krybbebidning..

    Men nu bliver hun jo tjekket for alt muligt, bl.a laver de den skopi på hende imorgen, og så (et eller andet sted) håber jeg at der er et mavesår så man i det mindste har noget man kan behandle.

    Fejlgæring er også mit bud efter efter at have snakket med to foder eksperter idag. men det er ikke bevist at krybbebidning hverken kan/ikke kan være årsag til kolik. Og de mener stadig det det har haft indflydelse på Chanels kolik denne gang... (måtte jo blande alle råd sammen og fortalte at jeg var snotforvirret da jeg ik ved hvad jeg skal tro på når jeg får noget at vide her og andet andre steder) smiley
    Det er da ihvertfald det sidste nye jeg fik at vide her kl 14 da jeg talte med hospitalet..

    MEN!! Min hest har det heldigvis bedre, og har ingen tegn vist på kolik siden igår!! Så vær lidt glade på mine vegne, og ik mere brok/skænderi om remme! Jeg prøver jo med nyt foder i første omgang (og forhåbentlig (desværre) også nyt sted snarest)


  • #47   17. maj 2010 ok, ja man er jo nød til at få det tjekket, er selvfølgelig ik interesseret i hvis hun går og har ondt.. men den foderplan jer har fået (både fra brogården og marstall) indeholder det der gær halløj:) Det er klart et must i foderet uanset hvilken en af mærkerne jeg vælger.
    Men tak, dine svar er brugbare for mig:)


  • #48   17. maj 2010 Signe -jeg er skam ikke tilhænger af remmen. Men de eksempler du kommer med, handler jo om forkert brug af den (remmen var for stram), og dermed er det ikke remmen der har gjort skade, men derimod vedkommende der har lagt den på.

    En rem der ligger korrekt, skader ikke direkte hesten. Problemet med den er istedet at man forhindrer hesten i at udøve en adfærd den har behov for at udøve f.eks. pga stress, smerter osv.

    Så hvis hesten ikke får luft e.l. er det altså brugeren der har fejlet.

    Sille -det er jo osse muligt at der slet ikke er mavesår, men "bare" for hæjt syreindhold i maven (sm jo KAN udvikle sig til mavesår).
    Håber da de finder noget der kan gøres noget ved, så du ikke skal igennem flere koliktilfælde:o)


  • #49   17. maj 2010 Dejligt at der er bedring og at den tjekkes.. forstår godt du bliver forvirret.. det gør man jo når man får helt forskellige råd..

  • #50   17. maj 2010 ja michelle, det er jo det.. men håber alligevel på en måde at der er noget så man har noget at gå ud fra.. men nu må vi se, ønsker virkelig ikke flere af de tilfælde:)

    ja signe, det er ikke nemt at være hesteejer hehe.. håber bare det hele går iorden:)


  • #51   17. maj 2010 Dejligt din fine hest er i bedring.
    Jeg håber virkelig de finder ud af noget brugbart for dig og i kan undgå flere af disse tilfælde i fremtiden, det er jo skrækkeligt hvis man bare går og venter på "hvornår sker det igen".

    Synes trods den kedelige tone i nogen af svarene, at det er super du har taget emnet op og prøvet at få et par ting belyst fra forskellige sider. Krybbebidning er alt for meget tabu efter min mening.
    Os med krybbebidere ønsker jo alle deres "uvane" hen hvor peberet gror og for mit eget vedkommende synes jeg da ikke det er sjovt at vores lille skønne skat har en "fejl" som tilmed er drøn irriterende at høre på i de situationer hvor han gør det. 7-9-13 er han stærk som en okse og har aldrig fejlet noget.

    En ting som slog mig er forskellen på din hest læs; en stor lækker ridehest kontra mange af os, som har skrevet indlæg har ponyer som er krybbebidere. Ponyer er jo kendt for at være meget mere robuste immunforsvarsmæssigt og i det hele taget end mange store varmblodede heste. Måske der kan ligge en forskel der?? men ikke noget jeg skal gøre mig klog på, bare en tanke.

    God bedring med patienten

    Lizet smiley


  • #52   17. maj 2010 ja, det har du egentlig ret i findus.. måske er der noget om det? don't know.. Men ja, vores heste har "fejl" men det gør dem jo ikke til dårligere heste (så længe de ikke bliver syge:) )
    Du har ret, det er tabu emne, det er jo ikke fordi vi vælger at dyrene skal gøre det.. så må man jo prøve at gøre det man kan for dem for at undgå at/hvis de har ondt. Har nærmest ikke arbejdet idag (ret svært når ens baby er indlagt), har kun brugt tid på at ringe rundt til diverse foderrådgivere, men har nu fået to brugbare foderplaner, som jeg skal vælge mellem. så mangler jeg bare et nyt sted... men HÅBER da klart at det kan hjælpe, men hvem ved... det er en jungle mht krybbebidning, for intet er sådan set helt dokumenteret og bevist.. men jeg glæder mig bare til baby er hjemme igen fra doktoren og hun forhåbentlig mindsker luftslugningen ved foderskift.. nu må vi se:) men var ude og besøge hende idag, og hun så glad og frisk ud heldigvis. dejligt:)


Kommentér på:
vedr krybbebidere

Annonce