{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.408 visninger | Oprettet:

At følge hjernen eller hjertet? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften antyder, står jeg foran et kæmpe dilemma. Jeg tænker i øjeblikket på det hver dag, og det ville derfor være utroligt rart, at få nogle andres øjne på det.

Jeg går på nuværende tidspunkt i 2.g, og jeg solgte min hest, da jeg startede i gymnasiet, fordi jeg ikke kunne administrere min tid. Jeg har nu indset, at det er den største fejl, jeg nogensinde har begået, og jeg ville ønske, at jeg kunne gøre alt ugjort. Kort fortalt solgte den nye ejer Kaiser videre, uden at informere mig (havde tilbagekøbsret) til en hestehandler, som solgte ham til en rideskole i Sverige. Allerede dér var jeg knust, og jeg fokuserede på intet andet end at få ham tilbage, men da mine forældre ikke har pengene, var min eneste mulighed at besøge ham i Nordsverige, for i det mindste se, om han var okay. De lovede mig, at jeg ville få besked, hvis det ikke ville fungere med ham, og jeg kunne for en kort stund få humøret lidt op. Ikke mere end to uger efter, fik jeg dog, som forventet, en besked om, at det ikke gik, og de ville sende ham tilbage til hestehandleren. Det sendte mig tilbage i kulkælderen, hvor jeg stadig befinder mig nu.

Det har været en ekstrem smertefuld proces, og er det stadig, da jeg er den eneste, der virkelig har elsket ham, og ikke blot set ham som et brugsdyr. Jeg solgte ham udelukkende, fordi jeg ikke ville byde ham et liv, hvor jeg ikke havde tid til ham, for jeg vil kun det bedste for ham, hvilket har vist sig at resultere i noget, der er meget værre nu. Jeg kan ikke bære, at jeg har svigtet ham, og at han bliver udsat for det her nu, og jeg føler mig så uendeligt magtesløs. Alt det jeg har været igennem den sidste halvanden måned, har fået mig til at indse, hvad der virkelig betyder noget for mig.
Nu skal det her ikke lyde freaky eller noget, men efter jeg solgte ham, foldede jeg, næsten hver dag, mine hænder og bad til, at Kaiser havde det godt, og at der intet ondt ville ske ham, det var mit eneste ønske.
Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at det ville komme hertil, jeg skulle jo købe ham tilbage, når jeg engang fik råd, eller når han blev gammel og den nye ejer ikke kunne bruge ham længere.

Som sagt, har det fået mig til at indse, hvad der er vigtigt for mig her i livet, og fået mig til at revurdere kraftigt, hvad det er jeg vil. Jeg ved endnu ikke, om det på nogen måde kan blive muligt for mig, at redde Kaiser, og sørge for, at han ikke bliver kastet rundt fra ejer til ejer. Men jeg ved en ting: det var ham, der gjorde mig, til den jeg er i dag, og han var, og er stadig hele indbegrebet af min drøm.
En af mine mors veninder, sagde på et tidspunkt til mig, at hun vidste, at det, at være der for dyr, var det jeg skulle, for der er ingen, der lægger så meget sjæl i det, som jeg. Jeg er villig til at gå igennem alt, for at Kaiser skal have det godt, for han er ikke bare som familie for mig, eller som et barn er for en mor, han er en del af den jeg er. Og det er sådan jeg har det, det er det dyr gør ved mig.

Nu, for ikke at gøre det alt for langt, må jeg hellere komme til min pointe, og mit egentlige spørgsmål.
Jeg har nu indset, at det jeg skal er at have med dyr at gøre, fordi det er det, der gør mig lykkelig. Jeg havde i forvejen planer om, at jeg skulle ud og være rytter for et stutteri i udlandet efter gymnasiet, men jeg vil måske i virkeligheden hellere (eller også) arbejde med wildlife eller animal rescue, også gerne noget frivilligt.
Men nu er hele dilemmaet bare i, om jeg skal fortsætte i gymnasiet, eller om jeg skal gå efter noget, der gør mig glad hver dag. Jeg ved godt, at jeg "kun" har halvandet år tilbage, men for mig er det lang tid, og hvis jeg på nogen måde ville kunne få Kaiser med mig ved at tage ud og arbejde for et stutteri i udlandet, er jeg bare bange for at spilde den chance. Jeg har undersøgt forskellige jobmuligheder både i, og uden for landet, da jeg er meget selvstændig, og jeg egentlig helst vil opleve en masse forskelligt, så jeg vil gerne have muligheden for at rejse rundt og arbejde med dyr forskellige steder på jorden, gerne med forskellige formål. Problemet er, at det koster en del at rejse rundt, især som frivillig, og nogle studier man kan læse, skal man også selv betale for, så det kræver, at man tjener penge ind først.
En gymnasiel uddannelse giver selvfølgelig noget at "falde tilbage på", men der er uddannelser, der ikke kræver det, som fx hundeadfærdsbehandler eller veterinærsygeplejerske. Jeg har ikke tænkt mig at blive dyrlæge, da jeg ikke bryder mig om at skulle operere eller skære i dyr.
Det er et så svært dilemma for mig, for på den ene side er den dér med "Du har alt for gode karakterer til at smide din uddannelse væk", for jeg kommer til at have muligheder for at blive stort set "alt", med de karakterer jeg nok ender med at komme ud med, men på den anden side, ved jeg også bare at det med at læse jura, som jeg først havde tænkt, ikke er det, der får mit hjerte til at banke hurtigere.
Jeg er så bange for, at jeg kommer til at fortryde, hvis jeg vælger det sikre valg med at tage gymnasiet med, og så ikke får brugt det til noget, og oven i det, ikke have tjent penge nok til at komme ud og arbejde med frivilligt wildlife, som er en af de ting, jeg godt kunne tænke mig og brænder for. Der er selvfølgelig også aspektet i, at man mister det sociale på gymnasiet, men på den anden side er det jo ikke det jeg skal bygge mit liv på, da det ville være slut om halvandet år alligevel.

Jeg håber virkelig i kan give mig jeres syn på sagen, da det er noget jeg har tænkt så meget over, og lige nu virker alt det jeg laver bare så ligegyligt, og så langt fra det, der i virkeligheden betyder noget for mig, men jeg er så bange for at tage den forkerte beslutning, og jeg holder mig mest til det "sikre", hvilket også var grunden til, at jeg havde besluttet mig for, at jeg hellere bare måtte få mig et "normalt" job og fx have med dyr at gøre ved siden af.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At følge hjernen eller hjertet?
  • #1   5. feb 2012 Motherlord det blev langt! Det er bare svært at formulere sig kort, når der er så mange følelser indblandet..

• #2   5. feb 2012 Jeg ville færdiggøre gymnasiet- nu er du ret godt igang og det kan jo under alle omstændigheder hjælpe dig til en anden uddannelse end bare jura- der er jo ikke mindre krav til en bare fordi man vil arbejde med dyr.
    Der er intet i vejen for at både har hjerne og hjerte med i det hele og hjertet SKAL være med.
    Hvis du virkelig vil have Kaiser tilbage- ja, så må du finde et sted hvor du har råd til at have ham og så må du finde ud af at planlægge din tid så du kan nå lektier men også hest- jeg ved det kan lade sig gøre, jeg havde 3 heste heste under min gymnasietid- de blev så ikke alle redet og heller ikke hver dag men de var nu ikke ulykkelige af den grund.

• #3   5. feb 2012
    Jeg droppede ud af 2g i januar måned dvs. med 1½ år tilbage til slut.
    Men jeg hadede at være der, kunne sikkert komme ud med 4 i snit - men hvad skulle jeg bruge det til? INTET.
    Jeg er ikke en person der vil bruge mit liv på at læse, ville kede mig voldsomt meget og kører surt i en universitet uddannelse.

Og hvad skal man så med et papir fra gymnasiet hvis man vil noget med hænderne?

Så: Hop af hvis du intet kan bruge det til, ved hvad for et menneske du er, hvad du vil og ikke vil.
    Er selv startet på en HG - fordi jeg så kan komme i lære efter 2år som blomsterdekoratør, noget af en omvæltning, men det er praktisk og med kundekontakt som jeg vil!

Der er meget socialt i gymnasiet - ganske rigtigt ja.
    Men på den anden side, så vil man senere få noget socialt når man får job - kollegaer, naboer, folk man møde ri byen. Man bytter hele tiden nye netværk op!

• #4   5. feb 2012 Jeg vil et eller andet selv gerne droppe ud af gymnasiet/IB, men jeg har ikke noget i baghånden også taber jeg mit eget væddemål.
    Jeg vil egentlig sige det samme til dig. Jeg ville ikke droppe ud. Gør det færdigt også kan du begynde på dine drømme..

• #6   5. feb 2012
    Hvad mener du - Stutteri Dronninggård?
    Jeg har valgt en anden uddannelse fordi gymnasiet ikke passede til mig - det var ikke fordi jeg ikke kunne få arbejde.
    Hvis det stod til mig, så havde jeg slet ikke taget nogen uddannelse men kun arbejdet ufaglært :).

• #7   5. feb 2012 Først og fremmest: Øv en træls situation du sidder i, håber du får din dreng tilbage på den ene eller anden måde. Kan ikke forestille mig hvor forfærdeligt det må være og se en man elsker så meget blive kastet rundt på den måde... Krydser fingrer for jer!

Dernæst: Jeg er selv sådan en "ildsjæl" som ligger alt hvad jeg overhovedet har i at give mine heste det aller bedste - ikke materielt som sådan, men fra mig selv. Jeg valgte at beholde min hest da jeg begyndte på gymnasiet (går i 3.g nu) og droppede b.la. vores studietur fordi min hest skulle fole den samme uge (<i>og har ikke fortrudt ét eneste sekund</i>). Jeg ville også gerne ud og rejse og arbejde frivilligt både med mennesker og dyr, men har indset at jeg ikke får råd og at jeg ved at tage en uddannelse, som betyder noget for mig, faktisk kan gøre en forskel herhjemme og evt rejse ud derefter og bruge min uddannelse til noget som giver mening for mig selv.
    Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor dine planer ikke kan vente 1½ år til du er færdig med gymnasiet - jeg tror man kommer til at fortryde det big-time hvis man dropper ud og mangler beviset til et arbejde ude i fremtiden. Og hvis ikke du finder et job hvor du skal bruge gymnasiet sender det stadig et signal til arbejdsgiveren om at man altså gennemfører tingene.

Hvorfor finder du ikke noget frivilligt ved siden af skolen?
    Jeg har selv været et halvt år på et asylcenter, hvor jeg sammen med en veninde kom 1-2 gange om måneden og lavede aktiviteter for børnene på stedet og jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er for at jeg gjorde det... Selvom det lyder banalt kunne man se at det gav de voksne lidt frirum, hvor de kunne sætte sig ned og samle tankerne og børnene blev SÅ glade hver gang vi kom. Og hvis det er dyr du vil arbejde med mangler de sikkert altid frivillige på div. hundepensioner eller ligende. Man kan ikke gøre en forskel i hele verden (selvom man gerne vil), men man kan da tage det første skridt på vejen og give en hjælpende hånd der hvor man befinder sig. Tror også at røde kors sender nogle frivillige afsted indimellem, så måske man skulle opsøge dem - hvis du laver frivilligt arbejde for dem ved siden af skolen, kan man uden tvivl komme ud og lave frivilligt arbejde for dem efter gymnasiet.

Ved ikke rigtigt om det blev nogen hjælp på nogle måder - om ikke andet var det da lidt tanker og en kæmpe trøstekrammer herfra. Håber virkelig det hele bliver mere overskueligt for dig. - Held og lykke herfra (:
    Mvh Frederikke

• #10   5. feb 2012 For din egen skyld.. Så gør dit gymnasiet færdigt.. Det er SÅ vigtigt at have en god skolegang/uddannelse sådan som vi lever idag.. Der er ikke meget fremtid i at arbejde som ufaglært.. Tager man gymnasiet så har man langt flere muligheder for at få sin drømmejob i opfyldelse..

Havde jeg selv været mere bogelig, så havde jeg hel klart taget gymnasiet, netop fordi du kan vælge langt flere uddannelser.

Når du er færdig, så er du måske også mere afklaret med hvad du vil. Jeg tror ikke på at man kan leve af at arbejde med dyr i såfald, skal man være knald dygtig til sit arbejde, også er det ikke engang sikkert at det er nok. Det er et slid at arbejde med dyr.. Men det er du sikkert klar over..

Du kan jo nemt tage et år efter dit gymnasiet hvis det er det du vil. Min kusine er lige kommet hjem fra Afrika hvor hun har undervist små børn i et halvt år.. Og har dermed også fået en ordenligt en på opleveren.. Det tror jeg også er vigtigt.. Men det er også vigtigt at når man så vender hjem igen. At man har noget man kan komme videre med bagefter..

• #11   5. feb 2012
    Stutteri Dronninggård . - " Storset alle " ja uddannelser der handler om at læse, læse og læse... Og det er intet jeg kan bruge til noget :o)
    Jeg vil bruge mine hænder, arbejde og ikke sidde og læse!

Så hvad skal jeg med gymnasiet?
    Selvom jeg går på HG med lavt niveau hænger det mig ud af halsen, det gør alt undervisning og skole, jeg vil arbejde!

En STX er jo ikke et krav for at få et arbejde.
    Gymnasiet er da fint, hvis man gerne vil de uddannelser som det åbner op for, men det vil jeg ikke.

Havde jeg iøvrigt færdiggjort gymnasiet, så havde det kostet mig 90.000kr at blive blomsterdekoratør og ingen SU ved siden af smiley

• #12   5. feb 2012 Først og fremmest, tak. Havde ikke forventet at flere ville læse den lange smøre.
    Lige til Signe: Nu er det ikke sådan, at jeg bare kan "rejse rundt alt det jeg vil", da jeg ingen penge har. Det er også det noget af mit problem står i, for så kommer jeg måske til at skulle brug endnu et år, blot på at tjene penge ind.

F&F: Tak for din støtte og medfølelse, nu bunder dilemmaet, som du også er inde på, ikke kun i de tanker jeg har for fremtiden med at arbejde med dyr, for jo det ville jeg sagtens kunne vente med, men lige så meget i, at jeg ikke ved om jeg kan leve med, at have svigtet ham, som aldrig har svigtet mig. Og hvis min eneste mulighed for at redde den der bærer mit hjerte er, at droppe ud og arbejde, så jeg har råd til at have ham, er det så ikke det værd? Det er de spørgsmål, jeg hele tiden stiller mig selv. Og selvom jeg har forsøgt at fortælle mig selv, at det kun er noget jeg gejler op, fordi jeg pludselig får at vide, at han skal sælges (jeg har jo levet "fint" da han var hos sin gamle ejer), kan jeg ikke benægte det faktum, at jeg aldrig har grædt så meget i mit liv, som jeg har den sidste halvanden måned. Jeg er en person, der normalt aldrig græder, og i denne her periode har jeg grædt næsten hver dag uden nogen mulighed for at styre det, men jeg har bare kunne føle, at jeg generelt har haft det elendigt indeni, og det må jo være et udtryk for, at det er noget, der virkelig betyder noget for mig. Hver gang jeg så meget som tænker på det hele, får jeg hovedpine, sådan næsten migræne, og jeg ville så inderligt ønske, at Kaiser bare havde det godt, og at alt var som før, og når resultatet er at det psykiske ligefrem går ud over min fysiske tilstand, ved jeg bare ikke, hvad jeg skal stille op.

Sorry, at jeg sådan læsser af på jer, men det er fandme svært at vide, hvad man skal gøre af sig selv. Jeg har aldrig haft så stærke følelser om nogen eller noget, som jeg har nu, og det er på en måde virkelig svært at forholde sig til. Især fordi jeg føler mig så magtesløs og ude af stand til at stille noget op.

• #13   5. feb 2012 Gør skolen færdig du vil fortryde senere smiley

• #14   5. feb 2012 Drømmen, Håbet, - Og Virkeligheden:
    Ah ja, det var lige en vinkel jeg havde overset... Nu ved jeg jo ikke hvad han står til (pris) men det er måske værd at vende tanker som SU-lån eller fritidsjob.

Det er ikke en sjov situation, har selv stået der - jeg lod hesten "gå sin vej". Det var så godt nok en rideskolehest som jeg red i en længere periode, og som blev solgt kort efter jeg havde købt min første hest - men jeg vil da ikke lyve og sige at det ikke har nogen betydning for mig. Ville også have gjort stort set alt for at få ham, men havde ikke råd til to heste og ville jo aldrig give slip på hende jeg havde. Så måtte acceptere at jeg ikke kunne hjælpe ham og nu ved jeg ikke hvor han er. Kan sagtens forstå din frustration. Desværre findes der jo ikke noget endegyldigt svar i denne slags situationer. Har du snakket med dine forældre eller andre om det? - Ofte hjælper det lige at vende det med nogle som kan være mere "objektive" og ikke er inde i det, da det kan give et større overblik (synes jeg i hvert fald selv).

• #15   5. feb 2012 jeg ville vælge hesten. men det nok bare mig.
    hvis du gerne vil arbejde for at få glæden ved din hest hvorfor så ikk gøre det?
    det findes bestemt arbejde der ikk behøver hf eller andet.

jeg har selv været i mili i 2 år og valgte at tage hesten med der op "holstebro" det var hårdt arbjede og jeg nød de timer jeg havde med ham smiley og jeg savner bestemt ikk skolen da jeg som krikken os helst vil arbejde end læse smiley vi alle forskellige så i sidste ende er det dig selv der skal vælge? skolen? hesten og arbejde? smiley

men helt okay du læsser af her smiley der vi andre der os gør smiley

• #16   5. feb 2012 Tusind tak, det er under alle omstændigheder rart, at man kan få noget forståelse og ikke mindst accept, da det for folk udefra kan være meget svært at acceptere, de følelser der er indblandet, når de ikke selv har det forhold til dyr. Min mor har sagt, at hun støtter mig, ligegyldigt hvad jeg gør, fordi hun kan se, hvor meget det har påvirket mig, og jeg generelt slet ikke har noget humør i øjeblikket, jeg gennemlever ligesom bare den ene dag efter den anden. Det betyder meget for mig, at hun også vil være der for at støtte mig, men i har ret i, at det i sidste ende er mig, frem for nogen anden, der skal tage beslutningen. Det virkelig bare ikke let, for hele spørgsmålet for mig bunder jo også i, om jeg kan leve med ikke at vide, hvor han er, og hvad der er hændt ham, da han er en del af den, jeg er. Og der er jo ingen garanti for, at jeg kan låne pengene et sted, for jeg er ikke 18, og kan derfor ikke tage SU-lån, og mine eneste muligheder inden for familien ville være min moster eller min mormor, men det er hele tiden et spørgsmål om at veje tingene op, for da de ikke kan sætte sig ind i det, og måske slet ikke vil acceptere, hvordan jeg har det, vil de blive meget skuffede, og måske påvirke familien, hvis jeg spørger om så mange penge. De vil føle, at jeg handler på et egoistisk grundlag, men for mig handler det om Kaiser i langt højere grad, end det handler om mig.

• #17   5. feb 2012 hva er prisen på ham ved hestehandleren???

nogen er vilige til at man kan betale over flere gange

• #18   5. feb 2012 Jeg ved endnu ikke, hvad prisen er, det eneste jeg ved er, at rideskolen i Sverige gav 36.000 svenske kroner, og han gik så ikke igennem deres dyrlægetjek i Sverige, og han var vred i boksen, fordi han blev stresset, så de sender ham tilbage, men om hestehandleren (Jm-horses) nævner, at han ikke er gået igennem i Sverige, er jo ikke sikkert. Han er ikke kommet tilbage endnu, så vidt jeg ved, men inden for en uge eller lign.

• #19   5. feb 2012 prøv at snak med ham når han kommer til dk smiley
    kan jo være prisen er nede især nu når tiderne er som de er smiley
    det købers markede smiley

• #20   5. feb 2012 Tak, jeg må jo bare prøve. Skal også have sendt nogle ansøgninger ud i morgen, hvis der er nogen mulighed for, at jeg få Kaiser tilbage og blive i gym samtidig, er det jo at foretrække.. Men tusind tak alle sammen smiley

• #21   5. feb 2012 krydser finger for jer smiley

Kommentér på:
At følge hjernen eller hjertet?

Annonce