{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Tinker/Irish Cob? {{forumTopicSubject}}

Mit egentlige spørgsmål er, og i kender nogle hjemmesider, med opdrætter af denne/disse racer i Jylland, som sælger heste? :O)

Mit andet spørgsmål er så, hvad er "foreskellen" på disse to "racer"? For mig har det altid været det samme, men de har to forskellige forbund, og går ind under forskellige kategorier fx her på hestegalleri. Men hvad er den egentlige forskel? :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tinker/Irish Cob?
  • #2   1. feb 2012 der er ikke forskel på racerne, men uenighed i avlsforbund

  • #3   1. feb 2012 Stutteri Kenzo

  • #4   1. feb 2012 WHAT IS THE DIFFERENCE BETWEEN AN IRISH COB AND A TINKER ?

    AN IRISH COB IS ONE SINGLE DISTINCTIVE BREED
    THERE IS JUST ONE SINGLE BREED STANDARD FOR IRISH COBS

    A TINKER IS NOT ONE SINGLE DISTINCTIVE BREED
    THERE ARE A NUMBER OF BREED STANDARDS (TYPES) FOR TINKERS

    There are at least three breed standards (types) to provide for the different types of Tinkers in a Tinker stud book. Although a Tinker (Cob Type) may look the same in appearance as an Irish Cob , an animal judged to conform to the Tinker (Cob Type) breed standard, is not an actual or real EU recognized breed. Whereas, an animal judged to conform to the Irish Cob breed standard, is an actual, real recognized EU breed. The Irish Cob Society (ICS) also maintains an Irish Cob Part Bred stud book (which is totally separate to the ICS revered & sacrosanct Irish Cob stud book). Many (maybe all) of the animals in an Irish Cob Part Bred stud book could be judged to conform to one of the Tinker type breed standards. For this reason it is clear why an Irish Cob stud book should never be merged with a Tinker stud book and why it would be detrimental to the Irish Cob breed if it were ever to happen.

    AN IRISH COB CAN ALWAYS BE A TINKER
    BUT A TINKER CANNOT ALWAYS BE AN IRISH COB


  • #5   1. feb 2012 CTS: Tak for den lange besked, men jeg kan desværre ikke læse engelsk smiley

  • #6   1. feb 2012 Sådan som jeg forstår det, så betyder det at en Irish Cob kan kåres ind i Tinker, men en Tinker kan ikke kåres ind i Irish cob. Er dog ikke helt sikker. smiley

  • #7   1. feb 2012 Her står den på dansk:

    EN IRISH COB er en enkelt stående særlig RACE
    Der findes kun EN RACE STANDARD FOR IRISH COB

    En Tinker er ikke en Særlig RACE
    Der er en række af racestandarder (typer) for en Tinker.

    Der er mindst tre racestandarder (typer) for, at kategorisere de forskellige typer af Tinkere i en Tinker stambog.

    Selv om en Tinker af Cob Type, i udseende kan minde om en irish Cob, er dette dyr vurderet til, at være i overensstemmelse med Tinker (Cob Type) racens standard og dermed ikke en EU anerkendt race.

    Hvor imod, at et dyr der dømmes at være i overensstemmelse med Irish Cob racestandarden, er en reel anerkendt EU race.

    THE IRISH COB SOCIETY (ICS) opretholder desuden en Irish Cob Part Bred stambog (som er helt adskilt fra ICS æret & ukrænkelige Irish Cob stambog). Mange (måske alle) af dyrene i The Irish Cob Part Bred stambog kan skønnes, at svare til en af de forskellige Tinker race standarder (Typer).

    Af denne grund er det klart, hvorfor en Irish Cob stambog aldrig bør lægges sammen med en Tinker stambog, og hvorfor det ville være skadeligt for Irish Cob racen, hvis det nogensinde skulle ske.

    EN IRISH COB kan altid være en Tinker
    MEN EN Tinker kan ikke altid være en IRISH COB

    (link fjernet)


  • #8   1. feb 2012 Stutteri Kenzo smiley der kommer min part lacrosse fra smiley
    Men jeg syntes det er en og samme race. Har en af hver slags og de er fuldstændig ens hvis man ser racemæssigt. Du mærker heller ikke forskellen smiley så jeg ville mene det er en og samme race hvor nogle bare har syntes at sigøjnerhesten skulle ha et finere navn.


  • #9   1. feb 2012 CTS: Tusind tak :O)

  • #10   1. feb 2012 Jer der har købt ved Kenzo, hvad har i givet for jeres hest og i hvilken alder? :O)

  • #11   1. feb 2012 Lacrosses ejer gav 25000 for ham mener jeg. Han var 4 år dengang. Men vi købte ham af privatperson som havde købt ham fra stutteri kenzo da han var klar til at komme væk smiley ved ikke hvad hun gav for ham dengang.

  • #12   1. feb 2012 find en hest du kan li og tænk i over papirne dem kan du ik ride på og hvis du ik skal avle kan det være lige meget og der mange til salg lige nu så kig godt efter kender de første 10 der har heste men husk og skriv ned hvad du søger ved den nogen er rolige andre tændt osv og husk og kig efter muk og skab i benene

  • #13   1. feb 2012 du kan få den helt ned til 8000 og op efter alt efter hvad du søger

  • #14   1. feb 2012 Cathrine: ja det passer nok meget godt. Kunne bare huske det smiley kunne bare huske det var omkring 20-25 tusind smiley

  • #15   1. feb 2012 Nu skrev du godt nok det skulle være være jylland men kan varmt anbefale Stutteri tinka på fyn http://gypsycob.dk/ eller i jylland http://www.beersgypsyhorses.dk/
    Ellers gå ind på gruppen "For alle os med irish cob". Der er der tit opslag med salg af irish cobs.
    Stutteri Tinka (Jan og Lisbeth Holm) er nogle af de avlere som var med til at starte racen op herhjemme så de kender mange mennesker, så det kan være en god idé at kontakte dem, så hvis de ikke selv har noget til salg så kender de folk i hele landet.

    Forskel på irish cob/tinker: Der er blot uenighed i avlsforbund. Man må kun kalde sin pony/hest for en irish cob hvis den er kåret under irish cob society, men du må gerne kalde din hest for en tinker selvom den ikke er kåret. Det er noget med rettigheder på navnet. Hesten er den samme. Kender flere der har kåret deres dyr i begge organisationer.



  • #16   2. feb 2012 stutteri kenzo jeg har selv en der fra jeg har også to fra pthybo og jeg kan da anbefale begge

Kommentér på:
Tinker/Irish Cob?

Annonce