652 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvad ville I gøre? Hvad ville I gøre?

Hej hej..
Hvad ville I gøre hvis I stod med en 9 år gammel M-dressur hest, der er din øjesten.. Hesten her står så "skadet", hvilket vil sige, at den er ren i røngten (ben, ryg, hals) og intet at komme efter i bøjeprøve, men har det sidste ½ år ikke været optimalt gående + den de sidste 3 måneder har haft jævnlige besøg af massør + kiropraktor/dyrlæge, der har behandlet den for spændinger, hvilket de siger er i kæmpe bedring (næsten ikke mere at komme efter længere), men at hesten stadig ikke er helt med på arbejdet og heller ikke har fået stillet nogen nærmere diagnose? Selvfølgelig kræver det genoptræning, smidighedsøvelser, op med ryggen osv., men alligevel?
Du står i den situation at du til sommer er færdig med gymnasiet og har fået dit livs mulighed for at udleve din drøm om at blive berider, ved at starte med at arbejde på lærepladsen til sommer, for så at gå i lære til næste sommer..
Din meget ambitiøse underviser, der er helt vild med hesten, har nu sagt, at han synes du skal sætte dig en "frist" for hvornår hesten skal være stævneklar igen. Han har foreslået at er hesten ikke stævneklar til sommer, så må man finde på noget andet.. Man kan jo ikke blive ved med at tvære rundt i noget, som man i sidste ende har spildt. Kan man efter 1 års "forskning" i forskellige måder at ride på, dyrlæger, kiropraktorer, massører osv osv osv. ikke få det til at fungere, så må der vel være noget galt?

Så hvad ville I gøre med hesten nu (nogle behandlingsmetoder evt)? Hvad ville I stille op med hesten (en vallak), hvis det viser sig, at den ikke vil blive velgående igen (har måske en LILLE mulighed for at have ham gående hjemme, men kommer det ikke til at fungere, skal der være en, der træder i hans sted + man har 2 ældre og 1 "uridelig" hest stående)? Salg er en mulighed, men er det noget værd at sælge en hest (ens ven), som ikke er noget værd pengemæssigt? Hvad ville I gøre med den kæmpe mulighed for at komme i lære?

Håber I forstår min frustration... Ellers beklager jeg meget.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre?
  • #1   22. jan 2012 nu ved jeg ikke hvordan du træner, men kunne det tænkes at du "træner" for meget.
    Min den ene skulle ikke trænes mere en en eller to gange om ugen på banen, ellers gik han død. Blev stiv og hoppende.
    Vi holdte så kondi i vejret med skovture, og ponylege thi hi og det gav pote

• #2   22. jan 2012
    1 - er det først når man begynder på at ville samle hesten det ikke duer? Eller er det bare når man sætter sig op?

2 - hvad er det præcist der er galt?

3 - Hvad menes med " en lille mulighed for at have ham gående hjemme mm " - altså, man har måske/måske ikke råd til at have den gående og have en anden hest også eller?

• #3   22. jan 2012 Er der blevet lavet en termografi eller en scintigrafi (en del dyrere) syntes du skal følge din mave fornemmelse med at der er noget galt. Det tog mig næsten 1 1/2 år før jeg fik den rigtige diagnose, vupti så var hesten fit for fight efter 1 ledbehandling i skulderen (o:

• #4   22. jan 2012 måske kan du låne en hest til din uddannelse, hvis din egen ikke kommer sig (inden tidsfristen). Nogen heste giver op, bliver trætte af deres "job" og vil ingenting af det de plejer, selvom der ikke er fysiske skader. Hvor mange heste kan du have hjemme? er der plads, så behold ham og giv ham mere tid, ellers skal en af de andre "uridelige" måske ud, så der bliver en plads til ham...? det er vist ret svært at sælge heste pt, så det skader nok ikke at beholde ham lidt endnu, hvis det kan lade sig gøre

• #5   22. jan 2012 Lene: Jeg varierer min træning som meget som muligt. Som regel 1-2 fridage om ugen, og så varierer jeg mellem longearbejde både med og uden indspændinger/bomme, frem og ned ridning (støvsuger/løsgørende) og så hård træning hvor vi går til den. Oftest lægger jeg som regel en plan for hver træningsdag, at jeg f.eks. idag vil træne sidebevægelser (schenkelvigninger, versade, renversader, travers, kontraversader osv), men jeg er fleksibel, så opstår der andre problemer (f.eks. hesten er lidt ukoncentreret), så går jeg over til at få styr på det inden f.eks. via temposkift, overgange osv. Når vejret er med os rider jeg også turer på ham (for det meste gode lange skridtturer for lange tøjler).

Krikken:
    1) Hesten er generelset "slasket" at være på. Den stivner i halsen, og beder man den om at arbejde bagi, løber den gerne frem i stedet for at træde ind under sig. Den er enten for meget på tøjlen (hænger) eller også går den mere op i nakken, smider ryggen lidt og slipper tøjlen. Den gør det ikke så meget, at en hver kan stå og sige "den hest er generet!" Ved man det ikke, og har man ikke yderligere forstand på det, så vil man sige "neeej en fin hest." Rider man den frem og ned, når den til et punkt, hvor man ikke rigtig kan ride den længere frem/ned. Så snart halsen er i én linje med ryggen, er han svær at få endnu længere frem og ned, hvilket jeg gerne vil have ham, for at være sikker på at ryggen kommer OP. Det skal siges at han her ikke lægger sig på tøjlen og hænger, men nærmest bare slipper og så tuller lidt rundt. Jeg har prøvet forskellige tempi, hvilket heller ikke gør den store forskel.

2) I følge kiropraktor/dyrlæge og massør, så er det "bare" spændinger og låsninger, der sad både i bagpart, ryg, skuldrer, manke, nakke.. De har begge gjort et fint stykke arbejde, og de siger begge han er i bedring og at der næsten ikke er mere at komme efter. Det beroliger mig desværre ikke som det burde, da han ikke føltes som en iorden-hest at være på, hvilket min underviser også giver mig ret i. Det irriterer ham og egentlig også mig, at der ikke er stillet nogen RIGTIG diagnose på hesten, så man kan gå ind og sige HVAD der er galt og om det er noget man kan gøre noget ved. Det er lidt svært at forklare en følelse på en hest, men ja.. Håber du blev klogere.

3) Med det mener jeg at vi lige nu har 6 heste, hvor 2 af dem er ældre heste, der mest går og hygger sig, en hest med kissing spines, der kun må gå skovture (min gamle konkurrencehest), en 4-års pony, som vi sætter tilsalg til foråret (en vi selv har avlet), og så mine 2 konkurrenceheste (en 6 års og en 9 års), hvoraf ham her er den ene. Selvom vi har dem hjemme, har korn og halm selv, så er det ret allerede at have 3 heste gående, som egentlig bare går der for at hygge sig. Vi har kun disse 6 bokse, og uddannelsen kræver at jeg inden jeg går i lære i 2013 skal have anskaffet mig en springhest (MÅSKE kan min nr. 2 konkurrencehest klare det de første år) + også en dressurhest, der kan være med i M-klasserne.. Derfor står vi lidt i problemer både med plads og ja.. Så er det jo dyrt med så mange heste.

• #6   22. jan 2012 Camilla: Vi har endnu ikke våget os ud i det, men det kan jo godt tyde på vi skal noget yderligere end en røntgen..

Line P: Tror måske du har misforstået det lidt, ellers så misforstår jeg lidt dit indlæg smiley

• #7   22. jan 2012 Kia: Har skrevet lidt nærmere om det med pladsen herhjemme, til Krikken ovenfor.
    Jeg har heller ikke lyst til at sælge ham af den grund, at man sælger en hest, der godt kan rides, så længe man ikke kræver noget synderligt af ham. Køber en "begynder" rytter ham så og får den forkerte underviser til at kigge på ham, så siger vedkommende, at den hest måske kan det ene og det andet, selvom jeg har sagt noget andet, så kommer de måske til at presse ham yderligere. Vil beholde ham så længe som muligt.

• #8   22. jan 2012
    Er hesten den samme hvis andre rider den - andre, der har andre principper/måder at ride på end dig og din underviser - måske nogle, helt ovre i en anden boldgade?
    Så man kunne udelukke at det var din ridning/undervisers metoder.

At hesten ikke vil længere ned i frem og ned gør ikke noget - fjordheste fx. med korte halse holder tit halsen omkring der, pga. halsens bygning og det er ganske iorden, så længe hesten er afslappet.
    Ved ikke helt hvad du mener med "slipper" men frem og ned forlanger jeg ikke nogen kontakt til, har tit helt løse tøjler, hesten møder ikke hånden, den er i første omgang bare afslappet, det er der fokus er.

Så hesten har en eller anden "modvillighed", spædninger, noget der ikke er som normalt, men det kan ikke præcist siges at i nakkehvirvel nr. 3 er den gal.
    Og det er først når man begynder på at samle den, det går galt, men ikke når man skal en tur i skoven.

• #9   23. jan 2012 Krikken:
    Tidligere på året var han i ridning ved min underviser, fordi det kunne være, at han bare trængte til at blive redet godt og grundig igennem. Han prøvede alt. Kørelinjer, frem og ned, "almindelig" træning, lidt hårdere træning hvor han VIRKELIG prøvede at tage igennem osv. Han havde ham inde i 10 dage hvorefter han sagde, at der måtte være noget galt, for Chop forbedrede sig ikke en disse. Jeg har i løbet af de sidste 2 år, efter jeg skiftede underviser, udviklet mig meget som rytter, og det har også kunnet ses på vores præsentationer til stævner + mærkes i det daglige. Jeg skal ikke kunne sige om det er metoderne, men jeg ved sgu ikke rigtig hvad der skulle være forkert ved de metoder jeg benytter mig af (er meget fleksibel).

Krikken: Jeg ved gerne have et jævnt sug på tøjlen, og jeg vil gerne kunne flytte halsens, nakkens og hovedets position lige som jeg vil. Kiropraktoren sagde, at jeg gerne måtte få hans mule ned i knæ-højde, så det er lidt det jeg stiler efter, for jeg føler heller ikke selv, at han slapper 100% af, når hans hals og ryg går i ét.

Korrekt. Men det er ikke kun når jeg samler den. Der er generelt bare noget modvillighed og irritation fra hans side ved det at skulle arbejde. Om det så er samlende eller løsgørende.

• #12   23. jan 2012 Katrine: Slettede lige mit tidligere svar, for jeg ser det slet ikke nødvendigt at diskutere hvorvidt om Chopali har mere i sig eller ej. For det VED jeg (og mange andre) at han har. Han er bare lige nu forhindret af noget, som vi arbejder på at finde ud af hvad er. Du er naturligvis velkommen til at sige din mening smiley

Grunden til at jeg ville være ked af at sælge ham, er selvfølgelig at han for mig er unik, selvom han ikke har den samme kapacitet som den unge, så er han stadig min nummer et. Før jeg fik ham, var han også indblandet i rigeligt kaos, så det er også en grund til at jeg ville være ked af at sælge ham, i tilfælde af at han skulle blive kastebold.

• #13   23. jan 2012
    Jeg vil nok hvis det er muligt have ham hjemme og ind til du skal have en anden hest og være berider.

I den periode så have ham til at gå som skovturs hest dvs. ingen samling eller dressur. Men skovtur, jordtræning, løssprining, tricks, agility hvad man ellers kan finde på.
    Hvis ikke du selv har tiden er der sikkert en der gerne vil ride en skovtur på ham smiley

Ville se om det hjælper med en pause fra det vante - kan ikke læse om ham har haft dette.

Og evt. imens afprøve nye behandlinger - der er nævnt noget termografi her i tråden.

• #14   23. jan 2012 Krikken: Han havde 14 dages 150% ferie i sommers, og det var herefter alt gik helt helt galt. Så det med pauser har jeg det lidt svært med. Men pauser bestående af skovture, jordtræning, hygge osv. er naturligvis en mulighed. Det er bare ikke noget som dyrlæger osv. har anbefalet endnu, men det kan jo være det ender med at være en løsning.
    Vil undersøge termografi og scintigrafi nærmere smiley

• #16   23. jan 2012 Katrine: Det på Morsø var ikke værd at dømme efter. Aldrig har han været så tvær og aldrig har jeg været så lost med hvad jeg skulle gøre. Men det er jo også efter det stævne at alt gik galt. Men ja det kan man jo altid komme at sige smiley

Er ked af at høre du næsten er stoppet. Kan godt forstå dig. Vil også 100 gange hellere af med den unge, end jeg vil af med Chop.. Der er bare noget ved de "gamle" smiley

• #17   23. jan 2012 Hej Frida,

Det lyder rigtig træls med din dejlige hest smiley - når du omtaler kiropraktoren skriver du kiropraktor/dyrlæge - er dette samme person?
    Jeg spørger fordi jeg har en hest der lyder til at have været på samme måde som du beskriver din, og jeg har først nu, efter omkring 2 år fundet problemet - og fået det løst.
    Jeg har brugt en Osteopat/hestefys, som har udrettet mirakler på min, det har krævet en del behandling og hesten er stadig under genoptræning, og endnu ikke færdig behandlet - men viser allerede nu helt andre takter end den nogensinde har gjort.

Hvis du er interesseret i at høre nærmere er du velkommen til at sende en PB.

Håber du finder en løsning så du kan få ham til at fungere 100% igen!

Kommentér på:
Hvad ville I gøre?

Annonce