22. apr 2006 Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Hvad ville I gøre? Hvad ville I gøre?
Hej hej..
Hvad ville I gøre hvis I stod med en 9 år gammel M-dressur hest, der er din øjesten.. Hesten her står så "skadet", hvilket vil sige, at den er ren i røngten (ben, ryg, hals) og intet at komme efter i bøjeprøve, men har det sidste ½ år ikke været optimalt gående + den de sidste 3 måneder har haft jævnlige besøg af massør + kiropraktor/dyrlæge, der har behandlet den for spændinger, hvilket de siger er i kæmpe bedring (næsten ikke mere at komme efter længere), men at hesten stadig ikke er helt med på arbejdet og heller ikke har fået stillet nogen nærmere diagnose? Selvfølgelig kræver det genoptræning, smidighedsøvelser, op med ryggen osv., men alligevel?
Du står i den situation at du til sommer er færdig med gymnasiet og har fået dit livs mulighed for at udleve din drøm om at blive berider, ved at starte med at arbejde på lærepladsen til sommer, for så at gå i lære til næste sommer..
Din meget ambitiøse underviser, der er helt vild med hesten, har nu sagt, at han synes du skal sætte dig en "frist" for hvornår hesten skal være stævneklar igen. Han har foreslået at er hesten ikke stævneklar til sommer, så må man finde på noget andet.. Man kan jo ikke blive ved med at tvære rundt i noget, som man i sidste ende har spildt. Kan man efter 1 års "forskning" i forskellige måder at ride på, dyrlæger, kiropraktorer, massører osv osv osv. ikke få det til at fungere, så må der vel være noget galt?
Så hvad ville I gøre med hesten nu (nogle behandlingsmetoder evt)? Hvad ville I stille op med hesten (en vallak), hvis det viser sig, at den ikke vil blive velgående igen (har måske en LILLE mulighed for at have ham gående hjemme, men kommer det ikke til at fungere, skal der være en, der træder i hans sted + man har 2 ældre og 1 "uridelig" hest stående)? Salg er en mulighed, men er det noget værd at sælge en hest (ens ven), som ikke er noget værd pengemæssigt? Hvad ville I gøre med den kæmpe mulighed for at komme i lære?
Håber I forstår min frustration... Ellers beklager jeg meget.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Min den ene skulle ikke trænes mere en en eller to gange om ugen på banen, ellers gik han død. Blev stiv og hoppende.
Vi holdte så kondi i vejret med skovture, og ponylege thi hi og det gav pote
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
1 - er det først når man begynder på at ville samle hesten det ikke duer? Eller er det bare når man sætter sig op?
2 - hvad er det præcist der er galt?
3 - Hvad menes med " en lille mulighed for at have ham gående hjemme mm " - altså, man har måske/måske ikke råd til at have den gående og have en anden hest også eller?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.550
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Krikken:
1) Hesten er generelset "slasket" at være på. Den stivner i halsen, og beder man den om at arbejde bagi, løber den gerne frem i stedet for at træde ind under sig. Den er enten for meget på tøjlen (hænger) eller også går den mere op i nakken, smider ryggen lidt og slipper tøjlen. Den gør det ikke så meget, at en hver kan stå og sige "den hest er generet!" Ved man det ikke, og har man ikke yderligere forstand på det, så vil man sige "neeej en fin hest." Rider man den frem og ned, når den til et punkt, hvor man ikke rigtig kan ride den længere frem/ned. Så snart halsen er i én linje med ryggen, er han svær at få endnu længere frem og ned, hvilket jeg gerne vil have ham, for at være sikker på at ryggen kommer OP. Det skal siges at han her ikke lægger sig på tøjlen og hænger, men nærmest bare slipper og så tuller lidt rundt. Jeg har prøvet forskellige tempi, hvilket heller ikke gør den store forskel.
2) I følge kiropraktor/dyrlæge og massør, så er det "bare" spændinger og låsninger, der sad både i bagpart, ryg, skuldrer, manke, nakke.. De har begge gjort et fint stykke arbejde, og de siger begge han er i bedring og at der næsten ikke er mere at komme efter. Det beroliger mig desværre ikke som det burde, da han ikke føltes som en iorden-hest at være på, hvilket min underviser også giver mig ret i. Det irriterer ham og egentlig også mig, at der ikke er stillet nogen RIGTIG diagnose på hesten, så man kan gå ind og sige HVAD der er galt og om det er noget man kan gøre noget ved. Det er lidt svært at forklare en følelse på en hest, men ja.. Håber du blev klogere.
3) Med det mener jeg at vi lige nu har 6 heste, hvor 2 af dem er ældre heste, der mest går og hygger sig, en hest med kissing spines, der kun må gå skovture (min gamle konkurrencehest), en 4-års pony, som vi sætter tilsalg til foråret (en vi selv har avlet), og så mine 2 konkurrenceheste (en 6 års og en 9 års), hvoraf ham her er den ene. Selvom vi har dem hjemme, har korn og halm selv, så er det ret allerede at have 3 heste gående, som egentlig bare går der for at hygge sig. Vi har kun disse 6 bokse, og uddannelsen kræver at jeg inden jeg går i lære i 2013 skal have anskaffet mig en springhest (MÅSKE kan min nr. 2 konkurrencehest klare det de første år) + også en dressurhest, der kan være med i M-klasserne.. Derfor står vi lidt i problemer både med plads og ja.. Så er det jo dyrt med så mange heste.
apr 2006
Line P: Tror måske du har misforstået det lidt, ellers så misforstår jeg lidt dit indlæg
apr 2006
Jeg har heller ikke lyst til at sælge ham af den grund, at man sælger en hest, der godt kan rides, så længe man ikke kræver noget synderligt af ham. Køber en "begynder" rytter ham så og får den forkerte underviser til at kigge på ham, så siger vedkommende, at den hest måske kan det ene og det andet, selvom jeg har sagt noget andet, så kommer de måske til at presse ham yderligere. Vil beholde ham så længe som muligt.
sep 2007
Er hesten den samme hvis andre rider den - andre, der har andre principper/måder at ride på end dig og din underviser - måske nogle, helt ovre i en anden boldgade?
Så man kunne udelukke at det var din ridning/undervisers metoder.
At hesten ikke vil længere ned i frem og ned gør ikke noget - fjordheste fx. med korte halse holder tit halsen omkring der, pga. halsens bygning og det er ganske iorden, så længe hesten er afslappet.
Ved ikke helt hvad du mener med "slipper" men frem og ned forlanger jeg ikke nogen kontakt til, har tit helt løse tøjler, hesten møder ikke hånden, den er i første omgang bare afslappet, det er der fokus er.
Så hesten har en eller anden "modvillighed", spædninger, noget der ikke er som normalt, men det kan ikke præcist siges at i nakkehvirvel nr. 3 er den gal.
Og det er først når man begynder på at samle den, det går galt, men ikke når man skal en tur i skoven.
apr 2006
Tidligere på året var han i ridning ved min underviser, fordi det kunne være, at han bare trængte til at blive redet godt og grundig igennem. Han prøvede alt. Kørelinjer, frem og ned, "almindelig" træning, lidt hårdere træning hvor han VIRKELIG prøvede at tage igennem osv. Han havde ham inde i 10 dage hvorefter han sagde, at der måtte være noget galt, for Chop forbedrede sig ikke en disse. Jeg har i løbet af de sidste 2 år, efter jeg skiftede underviser, udviklet mig meget som rytter, og det har også kunnet ses på vores præsentationer til stævner + mærkes i det daglige. Jeg skal ikke kunne sige om det er metoderne, men jeg ved sgu ikke rigtig hvad der skulle være forkert ved de metoder jeg benytter mig af (er meget fleksibel).
Krikken: Jeg ved gerne have et jævnt sug på tøjlen, og jeg vil gerne kunne flytte halsens, nakkens og hovedets position lige som jeg vil. Kiropraktoren sagde, at jeg gerne måtte få hans mule ned i knæ-højde, så det er lidt det jeg stiler efter, for jeg føler heller ikke selv, at han slapper 100% af, når hans hals og ryg går i ét.
Korrekt. Men det er ikke kun når jeg samler den. Der er generelt bare noget modvillighed og irritation fra hans side ved det at skulle arbejde. Om det så er samlende eller løsgørende.
apr 2006
Grunden til at jeg ville være ked af at sælge ham, er selvfølgelig at han for mig er unik, selvom han ikke har den samme kapacitet som den unge, så er han stadig min nummer et. Før jeg fik ham, var han også indblandet i rigeligt kaos, så det er også en grund til at jeg ville være ked af at sælge ham, i tilfælde af at han skulle blive kastebold.
sep 2007
Jeg vil nok hvis det er muligt have ham hjemme og ind til du skal have en anden hest og være berider.
I den periode så have ham til at gå som skovturs hest dvs. ingen samling eller dressur. Men skovtur, jordtræning, løssprining, tricks, agility hvad man ellers kan finde på.
Hvis ikke du selv har tiden er der sikkert en der gerne vil ride en skovtur på ham
Ville se om det hjælper med en pause fra det vante - kan ikke læse om ham har haft dette.
Og evt. imens afprøve nye behandlinger - der er nævnt noget termografi her i tråden.
apr 2006
Vil undersøge termografi og scintigrafi nærmere
apr 2006
Er ked af at høre du næsten er stoppet. Kan godt forstå dig. Vil også 100 gange hellere af med den unge, end jeg vil af med Chop.. Der er bare noget ved de "gamle"
mar 2008
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 13
Det lyder rigtig træls med din dejlige hest
Jeg spørger fordi jeg har en hest der lyder til at have været på samme måde som du beskriver din, og jeg har først nu, efter omkring 2 år fundet problemet - og fået det løst.
Jeg har brugt en Osteopat/hestefys, som har udrettet mirakler på min, det har krævet en del behandling og hesten er stadig under genoptræning, og endnu ikke færdig behandlet - men viser allerede nu helt andre takter end den nogensinde har gjort.
Hvis du er interesseret i at høre nærmere er du velkommen til at sende en PB.
Håber du finder en løsning så du kan få ham til at fungere 100% igen!
Hvad ville I gøre?