Hvorfor gå på kompromis? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Ved denne tråd nok vil skabe en del debat, men undre mig bare rigtig meget over dette..
Nå here comes:
Hvorfor går så mange på kompromis med valg af foder til deres heste/ponyer?
Regner da med folk køber hest/pony for at få det bedste ud af dem? Eller er jeg forkert på den?
Forstår ikke folk køber et dyr, hvor efter der bliver oprettet en tråd: HVORDAN FODRE JEG MIN HEST BILLIGST MULIGT
Folk ved vel godt det ikke er den dans på roser at fodre en hest korrekt.
Personligt vil jeg aldrig gå på kompromis med min fodring, kan godt være jeg giver 282,- for 20 kg müsli, men så ved jeg også at mine heste får alt hvad de behøver af vitamin/mineral plus dette mærke er spækket med sunde urter, og er kåret til verdens bedste foder et par gange
Mine heste får 3 ting i deres foder, sort havre, struktur E(müsli) og lucerne. Nej det løgn de får 5 ting, de får også hvidløg og et skvis hørfrø olie (mod muk)
Håber at høre fra jer, husk hold gerne kammer tonen
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
det har alle vores ponyer/heste altid levet på, og vi har aldrig fået nogle kommentar fra hverken dyrlæge eller ligende om at det er "forkert" eller at vores heste virkede usunde eller ligende pga. forkert eller for lidt foder.
Jeg ser ingen grund til at bruge flere 1000 kr på foder i måneden, når jeg kan nøjes med mindre og mine heste stadig fungere og lever ligeså godt som alle andres
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 453
-Og så ville jeg hellere købe et billigere mærke til min hest(som hun er glad for og trives godt ved) og så måske bruge flere penge på den perfekte sadel, den gode ridehjelm eller det bedste vandtætte dækken. Hvis I ved hvad jeg mener
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
Sidste efterår var jeg i studiepraktik på husdyrvidenskabstudiet, hvor vi hørt noget om fodring. Vi fik fortalt at hvis man kigger på varedekrationen på meget hestefoder, så koster det dobbelt af hvad der er nødvendigt. Dette simpelthen fordi heste ejere ikke vil købe billigt foder, fordi det nok er dårligt.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
Men er det ikke ligmeget at man ikke fodre med en hel mysli blanding, men selv køber forskelligt foder og sørger for ens hest, får lige netop det den skal have om dagen????
En hel anden ting er, HVORFOR skal man købe en dyr mysli blanding, når man kan købe en masse andet selv, og hesten får det samme ud af fodret, er det så ikke og snyde sig selv? Bare en tanke torsk ..
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.330
Hvis ens hest trives godt på et billigt alternativ, så er det vel tåbeligt at bruge det dyreste?
Min pony lever af stråfoder, roepiller, vitamin7mineral bolcher og så får han et lille tilskud af linamix. Han er 22 og helt på toppen.. Jeg ville sgu nødig skifte foder bare for at bruge flere penge
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Hun lever primært af hø, men får så foder supplerende. Det koster 120 for en sæk.
Hun får ikke så meget, at hendes vitamin-behov er helt dækket ind, men så giver jeg vitamintilskud sammen med foderet. Derudover får hun også lucerne og en række andre tilskudsprodukter (Biotin, kieselgur, vitaminer (som nævnt), hvedeklid og YSY hvis nødvendigt).
Derudover har hun en sliksten.
Der er mange som kun fodre deres heste med hø og græs i sommerperioden og ikke giver(/tilbyder) vitaminer og mineraler - det undrer jeg mig over, og har flere gange hørt om heste og ponyer der er blevet syge på den konto.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 279 Svar: 2.061
Jeg foder fx med lucerne, fiberpiller, musli og vitaminer, dette i alt for ca 200 kr pr månede, for en lille welsh/miniature... oveni kommer der self hø
Jeg mener det ikke det er den dyrste løsning jeg kunne finde, men stadig hellere ikke den billigste...
dec 2006
aug 2010
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Min får roepiller og wrap også selvfølgelig vitaminer.
Han er en energibombe uden lige og stor trives selv om mit foder er Mega billigt
Hvorfor skulle jeg proppe ham med alt muligt dyet foder, når jeg har en sund og glad hest som nyder sine roepiller og alt sit wrap?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Jeg bruger heller ikke 47 fodermidler, men havre, TM super müeslie plus og grøn salvimin. Der findes rigtig mange foder midler som ville kunne dække min hest ind, men det er nu det jeg har valgt og har før fodret med andre mærker til min gamle dressur hest (o:
Det kan godt være at dit fodermiddel er kåret rundt omkring men sjovt nok bliver det ikke anbefallet at give de sidste to dage op til konkurrencer i Tyskland for at være sikker på at udelukke doping. Tyskland har en strengere liste end Danmark og FEI
(link fjernet)
Kan bestemt ikke se hvorfor man ikke må spørge (o:
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Æhh, jamen det gør jeg skam også - jeg fodrer hele året rundt.
aug 2010
dec 2006
dec 2006
aug 2010
dec 2006
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
feb 2005
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 143
Cayenne går på havre, nøddeflager og Travo e, som staldejer fodrer med, det får hun knapt 1 kg af om dagen. Jeg giver så pferdefutter extra 0.5 kg om dagen. Derudover får hun alt det wrap hun gider at æde, og går ude på græs fra om formiddagen når vi er færdige med træning til det bliver mørkt.
Skulle jeg fodre udelukkende på extraen ville hun skulle have 1.5 kg om dagen, det er stort regnet max 50kg pr måned. En sæk af 25 kg koster mig 75 kr. Ergo vil det koste 150 kr i krybbefoder pr. Måned. Dette foder er analyseret til at være lige så godt som pavo og hippolyt, Så jeg Kan ikke se nogen grund til at fodre min hest med et foder der indeholder melasse og kunstige duft og smagsstoffer, når hun fungerer helt super på det hun nu får... Jeg vil ikke betale for navnet, når der findes et foder der er lige så godt, som koster under det halve. Så nej jeg går ikke på kompromis med kvaliteten, tvært imod.
aug 2010
dec 2009
Foderet skal jo leve op til deres indholdsfortegnelse, det er meget små procents niveauer der må være som fejl margin.
Vil give dig helt ret i at mange foder midler indeholder sukker og stivelse, men det kommer jo mere an på hvilke heste som får dette foder og hvordan det uddeles. Fx med et fodermiddel med meget sukker og stivelse udfodret i foderautomater kan have samme påvirkning som et fodermiddel der indeholder mindre og kun udfodres 3 gange. Den anden faktor er trænings niveauet og intensiteten, men ja alt for mange heste i Danmark bliver desværre overfodret med sukker og stivelse, da det på ingen måde er tilpasset deres aktivitets niveau.
Tror mange godt ved hvor vigtigt det er, men det er en jungle at finde rundt i for mange og faglitteraturen vedr. fodring på dansk ligger på et meget lavt niveau, hvilket kan gøre det svært for mange end at lytte til forhandlerne (o:
dec 2006
aug 2010
Hvad er det for noget show du skal til :o)?
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
her lever de af hø/wrap, da strå foderet er hestens basis foder .. som tilskud får de en mineral/vitamin blanding jeg selv laver.. thats it..
tilskuds foder dækker over alle slags krybbe foder, og er altså ikke det du skal regne som foder.. det skal kun dække vitamin/mineral behov og evt xtra behov for aktive heste..
kan så stadig krumme tæer over dem der fodrer med byg, det kan hestens mave slet ikke fordøje ( hvalset eller ej ) ergo får de intet ud af det.. byg er til får..
aug 2010
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
har fodret med saracen,pavo,besterly,tm og svensk foder.... og der snakker vi altså priser fra ca. 300-65kr....
og jeg er nu faldet på Horslux easy 145kr 20kg fiberpiller 120kr og lucerne 70kr.. vitaminer...
så tror bestemt ikk det er a gå på kompromi, men hva man sys fungere bedst,
kender en spring rytter på Land niveau hun fodre med hel havre og raket piller whats it.... og de er alle super flotte og yder hva de skal..
så tror ikk man kan sige man går på kompromi fordi man ikk betaler 300kr for 20 kg...
aug 2010
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg syntes det er for vildt at købe foder hjem til 289 kr, og især hvis man har flere heste.. så bliver det dælme dyrt.. og SÅ godt tror jeg heller ikke foderet er til den pris.. Selvfølgelig hedder det ofte pris og kvalitet hører sammen.. Men lige med foder er jeg ikke altid lige med på den vogn... Det handler om at sætte sig ind i foderet og hvad hesten har behov for..
maj 2005
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
min hest får godt nok en 5-6 forskellige ting, men det er nu det hun fungerer bedst på og ser bedst ud på, og så må det være sådan. jeg fodrer for ca. 350 kr om måneden, og så giver jeg til tider urter ved siden af. Det synes jeg ikke er dyrt til en stor varmblod, og jeg giver det gerne, når jeg nu kan se at hesten stortrives på det
min får fiberpiller, lucerne, travo sport vitaminer, leisure mix (som appetizer fordi hun er kræsen) og pt. build up som tilskud da hun er kommet i lidt hårdere træning. den skal så tages fra... dertil får hun også engang imellem mash med epona olie og elektrolytter i...
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 5 Svar: 514
fx er lusen meget kræsen og har nu endelig fundet et fodermiddel som hun faktisk vil spise frivilligt, det koster ca 100 kr for 20 kg og der er hun dækket ind..
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
det skal siges at vi huser 12 heste, fra fjordhest til fuldblods..
maj 2005
Jeg fodrede engang med spillers, og fik en til at hjælpe med en foderplan. Der var netop problemer med cobber og zink indholdet i fodret.. Man kan dælme hurtigt blive snydt... Dyrt foder er ikke nødvendigvis godt. Det er mærket man betaler for...
okt 2009
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 255
jul 2007
Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
græs og hø, slut bum
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Det jo ikke e fuldfoder bla. jeg fodre med men et tilskud til havren og lucerne.
Der ud over får de at det wrap de kan æde
Når mine heste skal yde, skal de også have noget at yde af.
Ved godt det dyreste ikke nødvendigvis ikke er det bedste, men det nu engang St hippolyt mine heste stor trives med, og vil derfor ikke skifte.
Men spændende at høre jeres meninger
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men hun kan dog ikke lide den billig lucerne fra gls så det er den fra brogården som er ca 15 20.- dyre. Men hun elsker den.
Men jeg ser på hvad der kan svare sig at købe og hvor meget der skal gives.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Men tror bare desværre der er mange heste/ponyer der ikke får hvad de skal have..
Nævner jo ingen specifikt, så hvis nogen føler sig truffet er det ikke meningen
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
Da jeg en gang så et program "debatten" at Hills hundefoder og "bastian" fra Bilka indeholder de samme vitamin mm og dækker dyrene ind dagligt og jeg har ikke fornemmelser af underskud. Min ene hund havde brækket sit lårben som hvalp, han lever på Bilka´s "bastian" foder og han har ikke taget mere skade og han er helet 120% sammen igen uden at mærke se benet har været brækket og han har aldrig haft en sygedag siden. Men hermed ikke sagt hesten eller hunden trives på det og det må man jo være opsøgende efter...og det er jeg med alle mine dyr.
Så hvis jeg skal købe dyrt foder, bliver det økologisk eller af friske råvare..alt andet er kun navnet man betaler mere for..
1) nogle søger blot for at dække vitamin og mineral, hvor hovede ingrediensen i daglig dagen er gø eller wrap.
2) Der er også forskel på fisk...visse heste trives godt på salvane nogle optager bedst de grønne fra Salvamin grøn og nogle heste trives på vrinsk de billige.
3) Hvorfor købe dyrt når man kan få det samme til billige penge og hesten er IKKE i underskud.
Hvorfor har du denne indstilling. Nu skal jeg tilføje noget der kunne få folk til at se på prisen og indhold. Ikke mindst min overstående erfaring har noget på sig og tor ikke man køber hesten fri for sygdom. Men jeg har også fået taget blodprøver af heste som trives på billigt foder.
Mine 2 gamle heste fik taget 2 blodprøver hvor ALT blev anelyseret de var ikke i underskud af nogle ting! og de havde levet på Vrinsk og lucerne i 1½ år og de var sunde.
jun 2011
jun 2011
Da jeg en gang så et program "debatten" at Hills hundefoder og "bastian" fra Bilka indeholder de samme vitamin mm og dækker dyrene ind dagligt og jeg har ikke fornemmelser af underskud. Min ene hund havde brækket sit lårben som hvalp, han lever på Bilka´s "bastian" foder og han har ikke taget mere skade og han er helet 120% sammen igen uden at mærke se benet har været brækket og han har aldrig haft en sygedag siden. Men hermed ikke sagt hesten eller hunden trives på det og det må man jo være opsøgende efter...og det er jeg med alle mine dyr.
Så hvis jeg skal købe dyrt foder, bliver det økologisk eller af friske råvare..alt andet er kun navnet man betaler mere for..
1) nogle søger blot for at dække vitamin og mineral, hvor hovede ingrediensen i daglig dagen er gø eller wrap.
2) Der er også forskel på fisk...visse heste trives godt på salvane nogle optager bedst de grønne fra Salvamin grøn og nogle heste trives på vrinsk de billige.
3) Hvorfor købe dyrt når man kan få det samme til billige penge og hesten er IKKE i underskud.
Hvorfor har du denne indstilling. Nu skal jeg tilføje noget der kunne få folk til at se på prisen og indhold. Ikke mindst min overstående erfaring har noget på sig og tor ikke man køber hesten fri for sygdom. Men jeg har også fået taget blodprøver af heste som trives på billigt foder.
Mine 2 gamle heste fik taget 2 blodprøver hvor ALT blev anelyseret de var ikke i underskud af nogle ting! og de havde levet på Vrinsk og lucerne i 1½ år og de var sunde.
jun 2011
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
Men det betyder ski da ikke at vi vil betale overpris for det?
fx. Vi kan selv lave rigtig fint hø og wrap, så meget at vi kan sælge ud og derfor tjene et par hundred om året på det. Så hvorfor skulle vi gå ud og betale for noget, hvor forhandler påstår (bemærk : påstår!) at hans er bedre?
Vi giver vores heste knuste muslingeskaller hver dag til deres hove, de ELSKER dem, og de får stærke hove, hvorfor skulle vi så gå ud og betale himmelhøje summe for biotin?
Vi har altid gået efter det billigste, som vel at mærke dækkede hesten ind! Det ser jeg da ingen skam i, vi har sunde og raske heste, har aldrig haft brug for dyrelæge til andet end vaccination.
jun 2011
dec 2009
Jeg kan desværre ikke give dig ret i at alt for mange danske heste for for lidt, nej tværtimod de for for mange og for mange tilskudsprodukter (o:
jun 2011
Hvorfor gå på kompromis?