{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Hjælp til tynd hest {{forumTopicSubject}}

Har en nordbakke på snart 21 år. Pt får han 3 kg wrap, og 2*2 kg. pegasus müsli, og halm vedsiden af som han også kan spise, men han vil ikke rigtig holde vægten. De andre ponyer vi har fungere fint på dette foder. Mit spørgsmål er om nogle har et billigt men godt produkt/produkter eller foder som kan få ham op i vægt igen.. .:) Han har ikke orm - er næsten lige tjekket og er ellers sund og rask.
Håber nogle kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til tynd hest
  • #1   15. jan 2012 Sæt ham op i wrap eller giv noget hø hvis maven ikke kan tåle for meget wrap. 3 kg er alt for lidt.
    det lyder også som meget krybbefoder, Giv evt en tilskudsmusli i stedet for et fuldfoder, eller skær ned på fuldfoderet og bland det med vitaminer.
    Du kan evt. få lavet en gratis foderplan på brogården eller tjørnehøj mølle.

• #2   15. jan 2012 mange tak, har givet wrappen på baggrund af det jeg ved andre får på rideskolerne i omegnen, og at han ikke altid spiser helt op hvis han får mere, men kender du evt et godt tilskudsfoder man kan suplere med, for har også planer om et tilskud, men det er jo ikke til at finde rundt i alle mærker og samensætninger, derfor jeg tænker at høre folks erfaringer smiley

Har selv overvejet at begynde at give ham: byg (det fungerede han super godt på da han fik det for 5 år siden og faktisk siden han var lille), poppede eller knækket majs (nogle siger det feder andre siger det giver energi?), vitaminer fra Eggersmann - de orange, og melasse. Desuden se om man kan tage noget af halmen fra ham så han evt. kan komme til at spise 4 kg wrap... Men er det helt tosset...?

• #4   15. jan 2012 Majs og byg inderholder voldsomt meget stivelse, det er ikke super sundt. Hvis han ikke kan spise mere wrap ville jeg give ham noget Linamix, eller noget almindeligt rapsolie. Begge dele skal startes langsomt op.

• #5   15. jan 2012 Du kommer til at give ham for meget stivelse så, og heste har kun en kort tyndtarm, hvor stivelsen i majs og byg skal nedbrydes, så det er ikke godt for hesten. Det kommer til at sætte sig ufordøjet i tyktarmen, som kan føre til gæringskolik.
    Er dens tænder tjekket? Det virker mærkeligt den ikke kan spise mere end 3 kg om dagen, min spiser 15 kg dagligt smiley
    Hvis du vil fortsætte med din musli, så skær ned til halv dosis, og køb vitaminer ved siden af så han er dækket ind. Hvis du gerne vil skifte, så køb et tilskudsfoder, hvilket vil sige et foder hvor den er dækket 100% ind for en lille mængde.
    Du kan jo lige høre min foderplan til en 400 kg hest:
    Min får dette 2 gange dagligt:
    400 gram 4horse balancer musli + en håndfuld lucerne samt en dl olie.
    Og så får han ca 15 kg wrap på en dag.
    Han er dækket helt ind på en sund måde.
    Du kan evt. også give Linamix ved siden af, som fungere som olie. Olie er godt for led, pels og huld. Det er en langsom energikilde frem for f.eks havre, men virker også fedende.

• #6   15. jan 2012 Vil også det samme som Laura, mere wrap eller mere hø...

Stivlese kan gøre at de taber sig, da de bare ikke kan fordøje og udnytte fodret ordentlig, især hvis du maxser op på stivelsen med byg og majs som er nogle rigtig stivelses banditter og, ja så kører møllen..

Min var rigtig tynd på et tidspunkt, han blev fedet op, på hø & wrap, roepiller, betfor (til at tage den grimme smag af reopiller smiley ) ,olie og alm krybbefoder.. Han er helt perfekt nu... Fine gode faste pære... Det har virkelig hjulpet...

• #7   15. jan 2012 Han er rigtig glad for halm, derfor han ikke spiser alt wrap - sådan var det også da vi havde hø... men tror jeg vil smide noget olie i hans foder han får nu, og suplerer med nogle vitaminer. så vil jeg tage så meget halm fra ham jeg kan uden boksen er helt tom næste dag, og give mere wrap... smiley

Han er ca 135 i stang, vægt ved jeg ikke, og nordbakke på 21 år, går ikke med dækken men har fået klippet en stribe på halsen for at kunne tøre ordenligt efter ridning - han tyder slet ikke på at fryse trods klipningen...

Kommentér på:
Hjælp til tynd hest

Annonce