925 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til tynd hest {{forumTopicSubject}}
Har en nordbakke på snart 21 år. Pt får han 3 kg wrap, og 2*2 kg. pegasus müsli, og halm vedsiden af som han også kan spise, men han vil ikke rigtig holde vægten. De andre ponyer vi har fungere fint på dette foder. Mit spørgsmål er om nogle har et billigt men godt produkt/produkter eller foder som kan få ham op i vægt igen.. .:) Han har ikke orm - er næsten lige tjekket og er ellers sund og rask.
Håber nogle kan hjælpe
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
det lyder også som meget krybbefoder, Giv evt en tilskudsmusli i stedet for et fuldfoder, eller skær ned på fuldfoderet og bland det med vitaminer.
Du kan evt. få lavet en gratis foderplan på brogården eller tjørnehøj mølle.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Har selv overvejet at begynde at give ham: byg (det fungerede han super godt på da han fik det for 5 år siden og faktisk siden han var lille), poppede eller knækket majs (nogle siger det feder andre siger det giver energi?), vitaminer fra Eggersmann - de orange, og melasse. Desuden se om man kan tage noget af halmen fra ham så han evt. kan komme til at spise 4 kg wrap... Men er det helt tosset...?
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Er dens tænder tjekket? Det virker mærkeligt den ikke kan spise mere end 3 kg om dagen, min spiser 15 kg dagligt
Hvis du vil fortsætte med din musli, så skær ned til halv dosis, og køb vitaminer ved siden af så han er dækket ind. Hvis du gerne vil skifte, så køb et tilskudsfoder, hvilket vil sige et foder hvor den er dækket 100% ind for en lille mængde.
Du kan jo lige høre min foderplan til en 400 kg hest:
Min får dette 2 gange dagligt:
400 gram 4horse balancer musli + en håndfuld lucerne samt en dl olie.
Og så får han ca 15 kg wrap på en dag.
Han er dækket helt ind på en sund måde.
Du kan evt. også give Linamix ved siden af, som fungere som olie. Olie er godt for led, pels og huld. Det er en langsom energikilde frem for f.eks havre, men virker også fedende.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Stivlese kan gøre at de taber sig, da de bare ikke kan fordøje og udnytte fodret ordentlig, især hvis du maxser op på stivelsen med byg og majs som er nogle rigtig stivelses banditter og, ja så kører møllen..
Min var rigtig tynd på et tidspunkt, han blev fedet op, på hø & wrap, roepiller, betfor (til at tage den grimme smag af reopiller ) ,olie og alm krybbefoder.. Han er helt perfekt nu... Fine gode faste pære... Det har virkelig hjulpet...
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Han er ca 135 i stang, vægt ved jeg ikke, og nordbakke på 21 år, går ikke med dækken men har fået klippet en stribe på halsen for at kunne tøre ordenligt efter ridning - han tyder slet ikke på at fryse trods klipningen...
Hjælp til tynd hest