899 visninger
|
Oprettet:
Hest + Uddannelse = ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg kan bare virkelig ikke forestille mig hvordan jeg nogensinde ville kunne få råd til at have en hest, når jeg er under uddannelse..
Jeg synes bare, at der er så mange 16-20-årige, der lader til både at have tid og råd til at have hest.
Hvordan kan det lade sig gøre?
Betaler mor og far? - Undskyld, men kunne ikke lade være..
På forhånd tak.
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Man spinker og spare, har arbejde og dedikere sin tid til hest, arbejde og uddannelse.
Hvilket jeg ikke selv ville kunne leve med - jeg vil gerne have tid til at kunne gøre spontane ting, tage på fredags café, tage i byen og smide 200kr "væk", købe tøj når det passer mig osv.
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 427
Sådaner jeg også.. Jeg er ret dårlig til at planlægge...
Moe;
Snyyyyd! Arrj, det er jo fedt for dig
Det ser bare ud til at være umuligt for mig at få en hest før jeg bliver 25 år!!! Kan det virkelig passe
jul 2008
Følger: 53 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 451
Min mor betaler ingenting, det er for egen regning
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Jeg er lige fyldt 18 og går i 3.g. Har haft hesten i snart 1½ år. Betaler ALT selv, så alle mine penge går til hesten og jeg arbejder en del for at tjene nok. Samtidig har jeg ham stående et meget billigt sted (løsdrift uden nogen ridefaciliteter) og køber intet unødvendigt til ham.
Det kommer til at hjælpe en del nu jeg er 18 da jeg så får SU og bedre løn
jun 2011
Så jeg vil gerne høre, hordan i andre får råd (og tid) til det?
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Jeg har kun SU og har endda også bil.
Jeg kan godt få det til at hænge sammen. Jeg betaler selv ALT..
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 889
Prioritere sin tid.
Jeg går på hhx, arbejde 4 gange om ugen, har kæreste, og hest.
Betaler selv.
Dog hjælper mor + kæreste i stalden og mor&far hjælper med at betale hvis det en måned går helt galt, så med en familie der støtter op om en og vilje så kan alt lade sig gøre..
jun 2011
Respekt Det ville jeg ønske, at jeg kunne.. Men jeg tror ikke at jeg ville kunne overskue det i længden
Derfor overvejer jeg at arbejde i to år, hvor jeg sparer en masse penge sammen. Så vil jeg også være 18, så jeg kan få SU.
Ved du, hvad du skal efter gymnasiet?
Pia K:
Også respekt til dig
Men som jeg også skrev før, så tror jeg bare ikke at jeg ville kunne klare at "være så presset". (Det lyder måske lidt svagt, men jeg har fysiske begrænsninger som voldsom hovedpine og smerter i nakken flere gange om ugen)
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
jun 2011
Ja, præcis!
Tina J, Michelle A;
Hm... der er bare så mange, der siger; "Åhh, det er så hårdt at studere. Det ENESTE (!), jeg overskud til, er mine lektier!"
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Derefter overvejer jeg en 5 årig uddannelse på kbh uni. Der ved jeg ikke om det kan fungere at have hest samtidig - det får jeg at se
jun 2011
Det et godt at høre
Sjovt at mange her på HG har den holdning, mens mange andre, (jeg har spurgt), siger, at det er urealistisk...
mar 2005
Det er jo også forskelligt fra person til person hvor meget man læser.
Jeg er en af dem der er i skole hver dag, men har fx. mange veninder der læser på uni der kun er i skole 3-4 dage om ugen..
apr 2007
man må bare priotere.
bruger da også mine frikvatere på at lave lektier? følger man med er det hele ikke så svært.. men det er jo forskelligt fra person til person
jun 2011
Det lyder spændende
Det er nok også det, jeg har tænkt mig at gøre. (Ind til videre...)
TIL ALLE:
Jeg kan bare ikke finde ud af, om det er en god eller dårlig idé at holde to år fri efter folkeskolen? (Med det formål at blive fysisk klar til gymnasiet og samtidig have råd til en hest i alle tre år. Jeg har regnet på de, det kan godt lade sig gøre.)
apr 2007
mar 2005
Og jeg synes det er utrolig svært at komme ned på SU efter man har prøvet at tjene rigtige penge..
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.394
Jeg tror virkelig det bliver svært at få til at hænge sammen med 1time i bus til skole og 1 og 1 minutter time i bus hjem fra skole så er det svært at få ordnet begge heste...
jun 2011
Det har du nok ret i.. Det hele virker bare lidt skræmmende, når man er vant til gå i folkeskolen i "trygge rammer"...
Tina J;
Jeg havde bestemt også tænkt mig at følge med i skolen. Men jeg bliver nok nødt til at være lidt mindre perfektionistisk mht. lektier i forhold til hvad jeg er nu..
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
jun 2011
Ja, jeg er også lidt bange for, at del vil blive svært at komme igang med skolen igen.. Men jeg tror, at det er en bedre løsning end at tage på gym. efter folkeskolen og så droppe ud fordi det er for hårdt fysisk..
Maiken;
Ja, det er nemlig ikke kun penge, der er problemet med også tid..
Og for resten tak for hjælpen alle sammmen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Gym var en kæmpe omvæltning for mig, endte også med at droppe ud ( kom direkte fra 9 klasse ).
Men har også fundet ud af via 2 måneders fuldtid på mit fritidsabrejde, efter jeg droppede ud. At jeg ikke kan lide skole særligt godt, fungere ikke godt med det og derfor er det svært for mig at sidde nu, tilbage i skole igen.
Men ja, det er anderledes at gå fra at få 8-9000kr udbetalt om måneden til kun 2400kr..
mar 2005
Følger: 186 Følgere: 181 Heste: 11 Emner: 126 Svar: 2.320
Jeg er 20år, læser på Uni og har hesten opstaldet heroppe og desuden rider jeg også en anden hest ..
tiden synes jeg ikke er et problem, man må bare planlægge sin dag - og jeg møder i skole når jeg skal og læser det jeg skal
Har råd til det på SU, men kun lige, men så vil jeg hellere leve lidt billigere og ikke gå så meget i byen, for kan ikke undvære hestene
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.037
Havde ikke råd til at betale alt selv, eller det havde jeg nok hvis jeg var nødt til det, som andre skriver så må man jo prioritere. Pt synes jeg dog at det er tiden der er det største problem når det kommer til det at have hest når man går på uni.. Det hjælper dog ikke at der minimum er 1 t med det offentlige ud til hende..
jun 2011
Men pointen i at arbejde i to år før gymnasiet ville jo være, at jeg så ikke vkulle have noget arbejde mens jeg er på gymnasiet.. Så skal jeg "bare" passe min hest og lave mine lektier..
Men jeg har også overvejet tiende klasse (klart på privarskole, min far vil gerne betale) for at forberede min på gymnasiet..
Det er bare så svært at vælge, hvad man skal efter niende
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
jun 2011
Ja, der er ret stor forskel.. Men hvis jeg arbejdede i to år efter niende, havde jeg tænkt mig at bruge max (!) 1500kr. på mig selv om måneden. (lige nu bruger jeg max 200, så det ville langt fra være et problem..). Og så spare resten sammen
Mette J;
Det lyder fornuftigt
Jeg er alligevel ikke typen ,der fester hver weekend, så det ville ikke være noget problem.. Har du så din egen lejlighed, eller?
Patricia;
Det er også transporttiden, jeg tænker på, hvis jeg skal tage en batcheler-uddannelse i kbh... Så bliver der nok ikke så meget tid til hest
jun 2011
Øv.. Jeg er nervøs for det samme...
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg ville da også gerne have en hest, men jeg har måttet indse at pengene simpelthen ikke er der. Desuden ville det være komplet idiotisk, da jeg skal på en videregående uddannelse her efter gym, så jeg ville absolut ikke have nogle penge til den.
De der to år... Hvorfor to år? Jeg synes personligt, det er en dum idé, da du vel også skal videre efter gym? En hest er jo en investering man gør sig, og man kan regne med (alt efter alder) at investere de næste 15-20 til sin hest.
Derfor er det måske meget smart at vente, til man har en stabil indkomst.
nov 2005
Følger: 96 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 217
Det hele handler simpelthen om at prioritere sin tid og sine penge. Jeg havde hest gennem alle 3 år på handelsskolen, og ja, det var til tider stressende med lektier osv., men det er mig der har valgt at have hest, så må jeg også kunne passe den.
aug 2006
Følger: 102 Følgere: 116 Heste: 18 Svar: 87
Vi hjælper hinanden hvor vi kan.
jun 2011
Det ville jeg måske også, men jeg har været "part-rytter" i så laaang tid!
Jeg er bare træt af at alt, hvad men laver med hesten tager fire gange så lang tid for en som det ville tage for ejeren...
Desuden er jeg træt af aldrig at må gøre 100% som jeg vil med hesten (selvfølgelig fortsat at det er hensigtsmæssigt og ansvarsfuldt).
Jeg føler mig bare klar til at få min egen hest...
Det ville være så fedt. Så kunne jeg selv bestemme, "hvad den skulle bruges til".
jun 2011
"selvfølgelig forudsat at det..."
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
Jeg har to jobs ved siden af studiet, så det løber lige rundt med pengene. Kunne godt bruge noget mere tid, men det er ikke noget hestene eller studiet lider under. Og det sociale har jeg nu også tid til, jeg fester hver weekend.. Så det gælder bare om at ville det
jun 2011
Nej jeg forstå heller ikke hvordan folk kan overskue det...
Veo:
Hold da op!! Det har jeg virkelig respekt for
Og ja, du er jo endnu et bevis på at det kan lade sig gøre..
Michella:
For det første, mange tak for dit fyldige svar
Jeg tror også (lige nu), at jeg ender med at droppe at have hest til jeg er ferdiguddannet. Jeg har jo lige opdaget, at det faktisk ret mange godt kan have hest, studie og job (også som dig selv), men jeg tror ikke rigtig, jeg ville kunne overskue det.. Jeg er nok typen, der går ret meget op i skole og lektier og hvis jeg fortsat er sådan på gym. og derefter vidergående uddannelse, så får ikke tid til en hest Og slet ikke et job!! Men igen tak for et godt svar
.
.
.
.
Jeg tror, at jeg så bare vil glæde mig til jeg en dag har et godt job og godt med penge og tid så jeg kan købe en hest, jeg kan have i maaaaaange år ... ... ...
jun 2011
Men hvis jeg tager en uddannelse og får et arbejde, der interesserer mig, tror jeg ikke, det bliver et problem
Lige nu er det lektierne, der er lidt fustrerende, fordi jeg ikke har overskud til at lave dem, når jeg kommer hjem fra skole...
Jeg har også talt med uddannelsesvejledere og sådan.. De siger, at jeg sagtens ville kunne gå på gym. hvis jeg bliver fysisk klar til det. (Får trænet mine øjne op og forhåbentlig får mindre ondt i nakken..). Så jeg det regner jeg med at bruge næste år på. Så er der meget større sandsynlighed for, at jeg kommer godt igennem STX.
jun 2011
Jeg har nemlig altid interesseret mig meget for de naturvidenskabelige fag som biologi, fysik, kemi, matematik, geologi osv osv....
Så de naturvidenskabelige linier på STX tiltaler mig
jun 2011
jun 2011
Men personligt bryder jeg mig ikke rigtig om undersivningen på HTX. Det handler alt for meget om computere, IT, programering osv..
Og eftersom jeg aldrig har brudt mig om at arbejde med computere og IT i det hele taget, tror jeg, at STX er mere mig
Men hvis jeg slipper for hovedpine hver dag, tror jeg ikke at lektierne bliver et problem
jun 2011
ja, det er der nogle, der gør. men det ville jeg f.eks. ikke kunne. for mig har det altid synes at være umuligt, så jeg har aldrig forstået, hvordan folk klarer det. før i tiden troede jeg nærmest, at man skulle være vinde i lotto eller sådan noget, for at man kunne have en hest ..
Så ja, det er (desværre for mig) rigtigt, at man arbejder
Hest + Uddannelse = ?