900 visninger
|
Oprettet:
Heste hjemme eller i opstaldning? {{forumTopicSubject}}
Hvis der var/er frit valg, hvad ville i så vælge - at have hestene hjemme eller have dem i opstaldning på fuldpas?
Kom gerne med begrundelse for jeres valg - positiv/negativ.
mar 2008
Følger: 165 Følgere: 219 Heste: 12 Emner: 247 Svar: 2.920
jan 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 883
Har det bedst med at betale for at alt ordnes, så jeg kan koncentrere mig om mit arbejde/uddannelse, uden at skulle indpasse at ordne boks, selv lukke ud/ind og den slags.
Har det sådan at jeg gerne vil kunne tage ud til hesten, og så kun koncentrere mig om selve hesten, når jeg er derude.
Jeg har aldrig prøvet at have hest stående hjemme, for det har vi ikke plads til.
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 86
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det ville være fedt at have hesten hjemme, da jeg så kunne være i stalden når det passede mig, hvorimod jeg nu skal have det passet ind med bussert osv. (bor 20 km. fra hesten). Jeg tror dog ikke jeg ville have tid til det, da der er meget arbejde i det - og dog, to heste (min egen + selskabshest) er nok ikke så hårdt arbejde igen.
Hvis jeg ikke skulle tænke pengemæssigt, ville det optimale være at bo lige i nærheden af opstaldningsstedet - altså i gåafstand fra det.
Prismæssigt ville det være en fordel at have hesten hjemme - hvis man vel at mærke har ridebane og/eller ridehus på grunden eller i nærheden.
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
okt 2009
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 107
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
Jeg havde tidligere min hest hjemme, hvilket var rigtig hyggeligt, men skulle ud og køre hver dag for at komme ud og ride og så er man bare så bundet og afhængig af andre, hvis man skal noget.
Nu har jeg min hest stående hos min ridelære, hvor jeg hjælper med at ordne stald i weekenderne og flere dage i løbet af ugen tager jeg heste ind. Til gengæld kan jeg med god samvittighed holde fri fra hesten ind imellem og jeg kan tage på weekend uden og skulle ud og finde nogle til at passe hest. Hvis min ridelære så trænger til at komme på weekend, så passer jeg heste for dem. Så vi har en find ordning, der fungere for alle parter.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
sep 2006
Følger: 45 Følgere: 52 Heste: 13 Emner: 8 Svar: 238
Så kan jeg kigge til hestene mange gange om dagen uden at skulle køre. Jeg nyder at selv tage ansvaret for mine heste og jeg har ikke købt dem for at andre skal passe dem.
Jeg synes hyggen går meget af at have hest når man bare kommer og besøger sin hest.
nov 2004
Følger: 101 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 532
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Har prøvet begge dele...
Herhjemme er det mine regler der gælder, f.eks at der skal vaccineres, der skal tages gødningsprøver, her kan jeg fodre 3 til 4 x dgl. De får fri adgang til hø/wrap.
Alle sådan nogle ting som jeg syntes der bliver sløset med - kan jeg håndhæve herhjemme .-)
+ det sparer mig for en masse kørsel og tid.
Mine heste har været vanrøgtede da jeg købte dem, og efter de er kommet hjem, er det bare blevet meget bedre, mere tillidsfulde.
De kender deres rutiner uden stress
Og jeg ønsker ikke hvem som helst skal håndtere dem.
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
Mine er hjemme og har været opstaldet så har også prøvet begge dele
Jeg vil give Fededyrets mor . ret, det er meget nemmere, og man kan kun skælde ud på sig selv når det roder
Jeg må dog indrømme jeg savner ind i mellem at have nogen at ride med
men så når jeg tænker på alt det bøvl der tit er ved opstaldning så glemmer jeg det
Nu ligger jeg så også til en af dem der har egen ridehal, så jeg kan også ride lige meget vejret
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
Elsker at kigge ud af vinduet og se de hygger på folden og har det godt, samt jeg selv har bane og spring, desværre ingen ridehus, men der kører jeg hen.
aug 2007
Følger: 84 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 455
Jeg er godt tilfreds med begge muligheder. Det er da rart at have hestene hjemme, men der er tilgengæld også mere arbejde med alt end hvis man har hest opstaldet ude
Hvis jeg kun havde 1 hest ville jeg klart have opstaldet ude, så jeg også kunne have et liv ved siden af
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Om der er alle faciliteter har efter mine oplevelser ikke noget at sige, de har pludselig ikke tiden til at ride eller er for trætte når alt det praktiske er overstået og det arbejde er der jo 365 dage om året så, når jeg tager afsted hjemmefra så har jeg en plan og noget tid og det får jeg det maximale udaf og nej jeg rider ikke hver dag for har en gammel pensionist hest vi hygger enormt meget med de andre i stalden og mange dage er mere socialt samvær end ridning men det er jo ikke fordi jeg vælger det skal være sådan.
Det der er vigtig når man står ude er at man har nogen forhold der tillader en høj grad af medbestemmelse så man ikke føler at andre tager ansvaret for ens hest men at de hjælper med de daglige udfordringer som fodring af det foder jeg ønsker, wrap i de mængder jeg ønsker, foldtid i den tid jeg ønsker osv. osv. sådan en stald er jeg i og jeg elsker det, det er ikke forenligt med 3 børn, 2 hunde, 2 katte hus og mand at have en hest hjemme og jeg har behov for at komme ud og væk og få noget "mig" tid og det bruger jeg stalden til, har nogen af mine rigtig gode venner der.
Det er jo langt fra gratis at holde hest hjemme, hvis man regner ud hvad man skal betale og der skal der også regnes husleje med så er det dyrere end man skulle tro fordi den tid du bruger på det jo heller ikke er gratis.
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 201
Jeg bestemmer hvor lang tid de skal være ude, kan skifte dækken når jeg syntes, kan bare gå over og nusse når det er det jeg vil og kan passe alt ind meget bedre ind i forhold til at skulle sætte flere timer af om dagen for at tage ud til hestene.
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
man får ikk gjort det samme med dem når man har dem hjemme synes jeg og man mangler lidt mennesker a snakke med....
så selvom al pasning er lettere og man har dem lige ved siden a og kan følge dem dagen lang, ville jeg helst have dem ude...
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 346
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Har nemlig gået og tænkt lidt i hvorvidt jeg skulle smide en af mine egne i opstaldning, da han ikke rigtig trives med ikke, at blive brugt mere end han gør herhjemme (har ikke ridebane/hal).
Men samtidig vil jeg gerne beholde ham herhjemme - for netop det der med, at "besøge" sin hest og kun se den den ene gang om dagen man nu er der....det er ikke rigtig mig.
Men samtidig må jeg også indrømme, at jeg fik brugt langt mere kvalitetstid sammen med ham dengang jeg havde ham i opstaldning....nu går det meste af tiden med staldarbejdet og det er nok lidt svært for mig, at holde mig igang herhjemme uden nogen og dele det med - savner ridehallen.
Tænker lidt nu, at den alternative mulighed er, at leje en trailer og køre til ridehal...men det vil nok blive til max 1 gang ugentligt. Og det bliver lidt noget bøvl, når jeg ikke selv har trailer og skal hente/afl en lejet trailer hver gang. Og om det vil være nok for hyppen...tja...det er jo lige det.
Men det må afprøves og kan jeg mærke, at det er noget vi kan bruge, så må der jo stilles en trailer på ønskelisten
okt 2010
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 217
Der er da ikke noget mere hyggeligt ind a stå op, og gå ud og fodre hestene i nattøj, og stå og snakke med dem mens de gumler deres mad i sig, smække dæknerne på, og så ellers ud.
- bare det a kunne trække i tøjet og gå lige ud til hestene, i stedet for a skulle til a cykle/køre et stykke førend man kunne se dem.
Har før haft opstaldet min hest ude. Det er hyggeligt nok med selskab i stalden, men kan man også have hjemme ved a ha opstalder, eller en veninde med.
Så jeg står helt klart fast ved a det er dejligst a ha dem hjemme
Heste hjemme eller i opstaldning?