{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste hjemme eller i opstaldning?
  • #1   5. jan 2012 helt klart hjemme så det var nemmere for vores pige at komme ud at ride - nu er hun afhængig af, at v kan køre hende, da der er 20 km til stalden.

• #2   5. jan 2012 Jeg vælger ude med fuldpas.

Har det bedst med at betale for at alt ordnes, så jeg kan koncentrere mig om mit arbejde/uddannelse, uden at skulle indpasse at ordne boks, selv lukke ud/ind og den slags.
    Har det sådan at jeg gerne vil kunne tage ud til hesten, og så kun koncentrere mig om selve hesten, når jeg er derude.
    Jeg har aldrig prøvet at have hest stående hjemme, for det har vi ikke plads til.

• #3   5. jan 2012 Ville klart have min hest hjemme,hvis jeg kunne. det ville være skønt at slippe,for at køre til stalden. jeg ville så også have muligheden for at have en pony til min datter. da opstaldningen så var gratis.

• #4   5. jan 2012 Tja, både og.
    Det ville være fedt at have hesten hjemme, da jeg så kunne være i stalden når det passede mig, hvorimod jeg nu skal have det passet ind med bussert osv. (bor 20 km. fra hesten). Jeg tror dog ikke jeg ville have tid til det, da der er meget arbejde i det - og dog, to heste (min egen + selskabshest) er nok ikke så hårdt arbejde igen.

Hvis jeg ikke skulle tænke pengemæssigt, ville det optimale være at bo lige i nærheden af opstaldningsstedet - altså i gåafstand fra det.

Prismæssigt ville det være en fordel at have hesten hjemme - hvis man vel at mærke har ridebane og/eller ridehus på grunden eller i nærheden.

• #5   5. jan 2012 Vi har dem hjemme og hold da op alt den tid vi spare på ikke at skulle køre hver dag. Men savner dog et ridehus...

• #6   5. jan 2012 Jeg ville helt klart ha' mine hjemme, hvis jeg kunne:-) Lige i tiden ligger hestenes opstaldningsted 8-9 km væk-.-

• #7   5. jan 2012 Med mindre jeg havde ridehus/ridebane hjemme, så ville jeg helt klart vælge at have opstaldet ude.
    Jeg havde tidligere min hest hjemme, hvilket var rigtig hyggeligt, men skulle ud og køre hver dag for at komme ud og ride og så er man bare så bundet og afhængig af andre, hvis man skal noget.
    Nu har jeg min hest stående hos min ridelære, hvor jeg hjælper med at ordne stald i weekenderne og flere dage i løbet af ugen tager jeg heste ind. Til gengæld kan jeg med god samvittighed holde fri fra hesten ind imellem og jeg kan tage på weekend uden og skulle ud og finde nogle til at passe hest. Hvis min ridelære så trænger til at komme på weekend, så passer jeg heste for dem. Så vi har en find ordning, der fungere for alle parter. smiley

• #8   5. jan 2012 Jeg er glad for at ha' mine hjemme, også selvom det er trælst når det er skodvejr og man ikke rigtigt gider ordne det.

• #9   5. jan 2012 Hejt klart hjemme.
    Så kan jeg kigge til hestene mange gange om dagen uden at skulle køre. Jeg nyder at selv tage ansvaret for mine heste og jeg har ikke købt dem for at andre skal passe dem.
    Jeg synes hyggen går meget af at have hest når man bare kommer og besøger sin hest.

• #11   5. jan 2012 Jeg har rpøvet begge og synes helt klart hjemmeer bedst, man så meget mere glæde af dem hjemme og man opdager rigtigt deres særheder og personlighed smiley

• #12   5. jan 2012 Jeg har haft heste hjemme i 16 år. Inden da havde jeg opstaldet ude. Jeg foretrækker helt klart at have hestene hjemme. Jeg bestemmer selv rutinen. Kan være ude hos dem mange gange i løbet af dagen, kan have dem på fold så mange timer, jeg synes, er passende. Kan gå ud og ride, når det passer mig.

• #14   5. jan 2012 Helt klart hjemme, som jeg har nu smiley
    Har prøvet begge dele...
    Herhjemme er det mine regler der gælder, f.eks at der skal vaccineres, der skal tages gødningsprøver, her kan jeg fodre 3 til 4 x dgl. De får fri adgang til hø/wrap.
    Alle sådan nogle ting som jeg syntes der bliver sløset med - kan jeg håndhæve herhjemme .-)
    + det sparer mig for en masse kørsel og tid.
    Mine heste har været vanrøgtede da jeg købte dem, og efter de er kommet hjem, er det bare blevet meget bedre, mere tillidsfulde.
    De kender deres rutiner uden stress smiley
    Og jeg ønsker ikke hvem som helst skal håndtere dem.

• #16   5. jan 2012 Hjemmehjemmehjemmehjemme! smiley

Mine er hjemme og har været opstaldet så har også prøvet begge dele smiley
    Jeg vil give Fededyrets mor . ret, det er meget nemmere, og man kan kun skælde ud på sig selv når det roder smiley

Jeg må dog indrømme jeg savner ind i mellem at have nogen at ride med smiley
    men så når jeg tænker på alt det bøvl der tit er ved opstaldning så glemmer jeg det smiley

Nu ligger jeg så også til en af dem der har egen ridehal, så jeg kan også ride lige meget vejret smiley

• #17   5. jan 2012 Helt klart, hjemme, hvor de er nu... Ingen kan passe mine optialt nok, da jeg er meget striks, de skal sku stå tørt med godt med hø, være på fold hver dag, ligegyldig om der er frost, sne osv, mine står ikke i mudder, skifter meget fold... Har mine drenge og generelt mine dyr fordi jeg kan lide dem og det at have ansvar, så nytter det ikk noget andre tager sig af dem og jeg bare rider osv...

Elsker at kigge ud af vinduet og se de hygger på folden og har det godt, samt jeg selv har bane og spring, desværre ingen ridehus, men der kører jeg hen.

• #18   5. jan 2012 Jeg har pt. mine 2 små ponyer hjemme og min hoppe opstaldet ude.

Jeg er godt tilfreds med begge muligheder. Det er da rart at have hestene hjemme, men der er tilgengæld også mere arbejde med alt end hvis man har hest opstaldet ude smiley

Hvis jeg kun havde 1 hest ville jeg klart have opstaldet ude, så jeg også kunne have et liv ved siden af smiley

• #19   5. jan 2012 Jeg ville gerne have hende hjemme men så ville jeg også have opstalder for det sociale. Og også have en mulighed for at de passer hestene hvis jeg skal på ferie. Men drømmen er da at have hende hjemme. Så ville jeg også kunne have hest nummer 2

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #20   5. jan 2012 Ude ude ude, mine oplevelser med folk der får deres eget sted er gennem mange år at de faktisk ender med ikke at ride egen heste fordi de bruger alt deres tid på at ordre stald, fold, fodre, feje osv.osv. hvad skal man så have dyrene hjemme for ? jeg har min hest for at ride på den ikke for KUN at se den på folden og flytte prut.

Om der er alle faciliteter har efter mine oplevelser ikke noget at sige, de har pludselig ikke tiden til at ride eller er for trætte når alt det praktiske er overstået og det arbejde er der jo 365 dage om året så, når jeg tager afsted hjemmefra så har jeg en plan og noget tid og det får jeg det maximale udaf og nej jeg rider ikke hver dag for har en gammel pensionist hest vi hygger enormt meget med de andre i stalden og mange dage er mere socialt samvær end ridning men det er jo ikke fordi jeg vælger det skal være sådan.

Det der er vigtig når man står ude er at man har nogen forhold der tillader en høj grad af medbestemmelse så man ikke føler at andre tager ansvaret for ens hest men at de hjælper med de daglige udfordringer som fodring af det foder jeg ønsker, wrap i de mængder jeg ønsker, foldtid i den tid jeg ønsker osv. osv. sådan en stald er jeg i og jeg elsker det, det er ikke forenligt med 3 børn, 2 hunde, 2 katte hus og mand at have en hest hjemme og jeg har behov for at komme ud og væk og få noget "mig" tid og det bruger jeg stalden til, har nogen af mine rigtig gode venner der.

Det er jo langt fra gratis at holde hest hjemme, hvis man regner ud hvad man skal betale og der skal der også regnes husleje med så er det dyrere end man skulle tro fordi den tid du bruger på det jo heller ikke er gratis.

• #23   5. jan 2012 Hjemme - uden tvivl. Jeg ville skam ikke have noget imod at det var i en større stald hvor der også kom opstaldere ind, men det skulle være MIG der bestemte og det skulle ligge uden for min hoveddør (; jeg er vokset op med at have hestene hjemme - mange heste, indimellem over 20 - gående i løsdrift og da mine forældre havde socialpædagogisk opholdssted hjemme var der altid nogen at ride med. Der var ikke meget arbejde i stalden, den blev muget ud ved maskine et par gange om året. Vi tog alle hestene ud til fodring en gang om dagen, og evt efter behov hvis der var nogen der skulle bruge mere, og så have vi 11 hektar fold. Jeg savner virkelig at jeg har mange heste at tage mig af. Hvad jeg kan overkomme rent økonomisk rækker til 2 stk for tiden, og jeg savner at der er 10 at tage fat i ligeså snart man går ud af døren. Pg jeg savner selv at bestemme over mit hestehold.

• #24   5. jan 2012 Jeg har i mange år haft dem opstaldet og har nu fået dem hjem. Det er helt fantastisk.
    Jeg bestemmer hvor lang tid de skal være ude, kan skifte dækken når jeg syntes, kan bare gå over og nusse når det er det jeg vil og kan passe alt ind meget bedre ind i forhold til at skulle sætte flere timer af om dagen for at tage ud til hestene.

• #25   5. jan 2012 tja.... ved ikk... jeg har mine 4 opstaldet hjemme nu men tidligere leje jeg en stald selv og vmå indrømme, jeg ville helst have dem opstaldet ude, så man har nogen a snakke med omgås ride ture med og sådan..

man får ikk gjort det samme med dem når man har dem hjemme synes jeg og man mangler lidt mennesker a snakke med....

så selvom al pasning er lettere og man har dem lige ved siden a og kan følge dem dagen lang, ville jeg helst have dem ude...

• #26   5. jan 2012 Jeg har både heste hjemme og hest i fuldpas på ridecenter smiley Jeg var lykkelig da jeg fik plads til mine rideheste hjemme, men skulle jeg vælge i dag kom alle mine på ridecenter med fuldpas igen, som en af dem er, for det giver mig mere tid til dem hver enkelt. Jeg har vildt dårlig smag i munden over at jeg ikke har så meget tid til dem der hjemme ved mine forældre. Ja, jeg er lige flyttet hjemmefra, så kan vel ikke sige jeg har dem "hjemme" mere..

• #27   6. jan 2012 Tak for alle jeres svar smiley

Har nemlig gået og tænkt lidt i hvorvidt jeg skulle smide en af mine egne i opstaldning, da han ikke rigtig trives med ikke, at blive brugt mere end han gør herhjemme (har ikke ridebane/hal).

Men samtidig vil jeg gerne beholde ham herhjemme - for netop det der med, at "besøge" sin hest og kun se den den ene gang om dagen man nu er der....det er ikke rigtig mig.
    Men samtidig må jeg også indrømme, at jeg fik brugt langt mere kvalitetstid sammen med ham dengang jeg havde ham i opstaldning....nu går det meste af tiden med staldarbejdet og det er nok lidt svært for mig, at holde mig igang herhjemme uden nogen og dele det med - savner ridehallen.

Tænker lidt nu, at den alternative mulighed er, at leje en trailer og køre til ridehal...men det vil nok blive til max 1 gang ugentligt. Og det bliver lidt noget bøvl, når jeg ikke selv har trailer og skal hente/afl en lejet trailer hver gang. Og om det vil være nok for hyppen...tja...det er jo lige det.
    Men det må afprøves og kan jeg mærke, at det er noget vi kan bruge, så må der jo stilles en trailer på ønskelisten smiley

• #28   6. mar 2012 Jeg ville uden tvivl ha mine derhjemme.
    Der er da ikke noget mere hyggeligt ind a stå op, og gå ud og fodre hestene i nattøj, og stå og snakke med dem mens de gumler deres mad i sig, smække dæknerne på, og så ellers ud.
    - bare det a kunne trække i tøjet og gå lige ud til hestene, i stedet for a skulle til a cykle/køre et stykke førend man kunne se dem.

Har før haft opstaldet min hest ude. Det er hyggeligt nok med selskab i stalden, men kan man også have hjemme ved a ha opstalder, eller en veninde med.

Så jeg står helt klart fast ved a det er dejligst a ha dem hjemme smiley

Kommentér på:
Heste hjemme eller i opstaldning?

Annonce