Retningslinjer for heste/ryttere. (langt) {{forumTopicSubject}}
Heste og ryttere i vores landsby, er desværre ved at blive upopulære, fordi mange af dem tror at de har førsteret uanset hvor de rider.
Derfor har byens beboerforening, skovridderen, og en gruppe landmænd spurgt, om jeg vil skrive et stykke til vores lokalavis, om hvordan man bør gebærde sig når man er til hest.
Her er en kladden som den ser ud indtil nu, jeg mener det er selvfølge at følge disse regler, men hvad syntes i ?
Ville i følge dem, eller blive "fornærmet".
Sig gerne til hvis der en almen regel, i syntes jeg har glemt.
Folk i byen er utilfredse med at der færdes heste på cykelstien, bla. Fordi:
- De efterlader “bunker” som kan få en cykel til at vælte når det er mørkt, og man ikke kan se dem.
-Nogle heste er blevet skræmt når andre brugere har overhalet dem, og det er en både farlig, og skræmmende oplevelse når en hest pludselig springer rundt foran en.
Som hesteejer kan jeg sagtens se fordelene ved at der kan rides på cykelstien, og derfor syntes jeg det er ærgerligt når nogle få ødelægger det for de andre.
Hvis alle ville ride med sund fornuft, omtanke for andre, og følge de uskrevne regler der er når man færdes til hest, er der måske en chance for at man ikke forbyder heste på cykelstien.
Der er også nogle heste-problemer i forhold til ridning i skoven, og på landmændenes marker.
Håber at ryttere vil overveje at følge de nedenforstående retningslinjer, så vi stadig kan få lov at ride, på alle de dejlige steder vi har herude.
Retningslinjer for heste/ryttere.
Cykelsti.
- Cykler har altid førsteret, men husk at gøre opmærksom på dig selv i god tid, hvis du nærmer dig en hest bagfra.
Ring med klokken, host, eller andet så hesten ikke bliver skræmt, og sparker ud, når du “pludselig” dukker op.
- Ryttere har gjort deres absolut bedste, for at vænne hesten til at cykler, scootere, og andet passere tæt på den, så den ikke er til fare for andre.
- Der rides i rabatten, eller som minimum i højre side, og ikke to eller flere ved siden af hinanden.
- “Taber” hesten noget på det asfalterede stykke, så hopper man af og sparker det ind i rabatten.
- Der skridtes kun, trav/gallop må foregå på mere egnede steder.
Strand/skov.
- På skovveje rides der på midten af vejen, og kun i rabatten ved nødstilfælde.
I hjul/grus sporene må der kun skridtes.
- Rider man udenfor veje, og stier, er det kun for at følge afmærkede ruter.
Der må ikke rides på gravhøje.
- Når man møder andre, så passere man i skridt.
Nogle bliver bange når en hest løber forbi/imod en i høj fart.
- Heste må kun færdes på strandene i perioden 1.Sep. til 31. Maj.
Marker/markveje.
- Man rider aldrig på en mark heller ikke stub, medmindre man har fået lov af den relevante landmand.
- Markveje er ikke offentlige ridestier, men landmandens adgangsveje til hans marker, og her gælder samme regler som for skovveje.
Veje generelt.
- Hvis grundejer slår rabatten foran hans grund, så rider man ikke derinde.
- Når hesten “taber” noget foran, eller i folks indkørsler, så sparker man det ind til siden.
På forhånd tak.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Hvis det er rigtigt så må heste faktisk ikke færdes på cykelstierne, da hestene menes som en knalleret 45. Så det er vigtigt man opfører sig ordenligt til hest..:-)
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 200
har man ikke styr over sin hest burde man ikke færdes i trafikken..... men det er der tit nogle der glemmer......
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 52
Det skal jeg møske præcisere lidt tydligere.
Er enig i at begge parter bør tage hensyn, men vi skal bare huske at cyklerne har færdselsloven på deres side, heste skal færdes på vejen i følge den.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
apr 2009
Tak, og jeg er helt enig med jer begge to ; )
apr 2009
Nej det må man nemlig ikke, men herude har man valgt at tillade heste på dette bestemte stykke cykelsti fordi den forbinder 2 byer med en rideskole i midten.
Derfor er det også så træls, når nogle enkelte ødelægger det for alle andre.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
Og selvfølgelig skal cykelister og andre gør opmærksomme hvis de vil forbi, det skal man også med andre cyklister.
Ander trafikanter skal også samle op hvis de "taber" noget, synes det er rigtig fint at skrive ind at ryttere også skal det.
Generelt et rigtig fint påfund, at skrive det i lokal avisen måske også hænge det op på rideskolen og ved købmanden osv.?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
man må ikke færdes på gærder i skoven, eller springe over dem....
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 691
apr 2009
Har undersøgt færdselsloven, og talt med politiet om hvor heste skal færdes, og groft sagt er de i lovens øjne en bil, og skal følge de samme regler.
Er glad for at se, der stadig findes fornuftige ryttere, hvor det at vise hensyn er en naturlig ting = )
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
Retningslinjer for heste/ryttere. (langt)