{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Ikke-ridebane-hest {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har erfaring med at forvandle en hest der ikke er fantastisk glad for ridebanen, sløv for signalerne, sløv i det hele taget osv.

Til en energisk hest - ikke overenergisk, det bliver den nok aldrig - men bare ok. fremmadgående og let for benene, samt en der vil sætte i galop osv.

Og ikke metoden der hedder fri fra banen.
Men fx. bare at være konsekvent og kræve fremmaddrift hele tiden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke-ridebane-hest
  • #1   10. dec 2011 jeg ville droppe ridebanen helt når hesten ikke gider at løbe rundt i ring så kn man altså mange andre ting som at ride tur det er heller ikke naturligt for en hest at rende rundt i sandkassen så drop ridebane.det er synd at ride på en hest som ikke gider at ride på en ridebanen.der er jo ting som du heller ikke gider hvorfor bede hesten om dette så.

• #2   10. dec 2011
    Hesten bliver redet med tur med ejer 4-5 dage om ugen og blev kun redet tur fra juni til september med 3 besøg på banen vel.

At give fri virker ikke smiley - har prøvet med en anden hest der ikke så banen i 1½ år, dybt ligeglad var den.

Spørger om nogle har erfaringer med det, ikke om du syntes det er iorden smiley

Så nej, hesten bliver ikke presset rundt i 1 stiv time, afveksler og er der ikke mere end til jeg kan mærke, nu er det nok.

• #3   10. dec 2011 Det har jeg men det har været igennem foderskift, sadeltilpasning, min egen indgangsvinkel og mentale tilstand (tænk selv positivt) osv.
    Men ja, konsekvens og kontinuinitet samt masser af ros, gerne overdrevent først, er vigtige ingredienser.
    Jeg tror ikke på at en helt igennem sund og rask hest er sløv af natur eller er i stand til at tænke: ridebane= kedeligt.

• #4   10. dec 2011
    Maja var iøvrigt heller ikke fantastisk glad for banen, men hun reagerede da - bare ikke med den store entusiasime...
    Zolo er sådan set dybt ligeglad.

Og netop tempovekslinger osv. Cecilia F, kan man øve til hudløshed, så tager jeg ned i skridt for at han kan få vejret igen, når jeg så skal i trav, så er han igen sløv for signalerne, selvom jeg lige har gjort han let..
    Også kan man begynde forfra.

• #5   10. dec 2011 Har du prøvet med springning på banen? Mange heste bliver lidt mere fremadgående når de skal springe smiley

• #6   10. dec 2011 Gider hesten at ride dressur? smiley

Fordi man kan sagtens ride dressur på, marker i skoven og andre steder smiley
    Så kan det være det kommer hvis man træner dressur i terrænet.
    Jeg arbejde på et tidspunkt i en stor dressurstald hvor vi ofte red dressur træning i skoven og ud over markerne smiley

• #7   10. dec 2011 Jeg havde samme problem med cassis. Så begyndte jeg at ride med pisk ( UDEN at bruge den) og det hjalp. Så gik vi over til noget nyt foder og bum , nu rider vi uden hjælpe midler . Skal ikke kunne sige om det er det rigtige for jer men det virkede på min.

Forstår du syntes det er træls smiley måske mangler hesten noget energi igennem fodret? smiley håber du finder en løsning smiley

• #8   10. dec 2011 Janni H - Tror godt hesten kan finde banen kedelig i form af at der ikke sker noget anderledes, der er ikke nye indtryk.
    Hvis hesten fejlede noget fysisk vil jeg mene at det også kom frem når jeg red dressur andre steder.
    Kræet opfører sig som Maja - også dybt ligeglad og uenergisk fra jorden, men i det man skridter ud, så liver man op.

Anne H . - Er prøvet, slet ikke mere energisk af den grund.

Simone og Stachus - Ja, hesten kan sagtens andre steder. Der er den helt lydhør, sætter i galop fra skridt osv. modsat på banen.
    Det er desværre mørkt når jeg er derude = svært at ride uden for banen med lys. Men forsøger at være på væddeløbsbanen indtil det bliver mørkt.
    Der burde være dressurkonkurrencer for heste der ikke syntes om ridebanen -.-

Jeaanet H - Hesten er den type fjordhest, hvor en pisk kan rage den langsomt - dvs. du kan tjatte til den 2-3 gange hårdt for at før den sætter i galop.
    Hesten er min part, så foder har jeg ikke så meget og sige til.
    Tænker også at hvis det var fodret, så galt det også i naturen.

• #9   10. dec 2011 Ja kan godt se at det svært at ændre mht foder smiley cassis var altid mere frisk på tur end på bane selvom vi ikke havde skiftet foder. Men osse død træt når vi lom hjem. Nu har han ligeså meget energi på bane som på tur smiley

• #10   10. dec 2011 jeg red på en hest der var ''sløv'' som du beskriver. Jeg drev bare, drev drev og drev til jeg var smadret i ben og tør i munden .. Men det hjalp, og efter nogle uger var hesten mere eller mindre selvgående .. Selvfølgelig varierede jeg hvad vi lavede på banen, sprang, red bomme, øgninger, parader direkte til og fra trav, jeg krævede meget, men det var ikke mere end hvad ponyen kunne. Jeg red bane 4-5 gange om ugen, og det kunne den fint selvom den var sløv i starten .. Tror bare det handler om at lave noget forskelligt HELE tiden.

• #11   10. dec 2011 Min har været meget ridebanetræt. Der skulle pisk med for at drive ham fremad. Med ham har det hjulpet at longere en masse, løsspringe og lave en masse alternative ting på banen, så han ikke har oplevelsen af at der kun skal ske det samme igen og igen. Og så en MASSE skovture, men det kan jeg læse at du allerede rider.
    Og så at han har fået voksepause så han ikke har vokseværk i kroppen og forbinder ridning med ubehag længere. Det hjalp også meget at han har haft et halvt-helt år hvor han bare har tullet.

En beskrivelse af min pony på bane da jeg købte ham, og så nu..:

Før: Enten meget doven, kunne ikke drives frem (uden pisk) eller gik og spændte op og var ustyrlig, bukkede (med pisk)og havde INGEN balance. Skulle have rigtig hårde tøjle/ben signaler. Der skulle 2 mand til at longere ham, ellers skulle han være lukket inde på en halv ridebane, for ellers gik han enten ikke fremad, eller også stak han af og sparkede ud efter en.

Nu: Afslappet hest, med en okay fremaddrift. Han har stadig sine livlige/dovne dage, hvor han enten laver lidt ballade og hopper lidt, eller bare er lidt tungere i røven. Han går med hovedet afslappet, enten helt nede ved jorden eller med hovedet let foran lod. Lystre (for det meste) pænt. Laver ok. overgange, og har fået en superfin balance også.

Det har så også taget mig 2 år, som har inkluderet den voksepause der. smiley

• #12   10. dec 2011 Jeg skulle lige til at foreslå en lille bom eller to på banen, der kunne passeres som travbom, men hvis hesten ikke tænder på at springe, kan du ride baglæns over, bakke imellem på den lange led, gå sidelæns imellem på den lange led, vende forpart/bagpart 180 grader langs med, ride 8 taller om eller hvad man nu kan finde på.

Last bliver meget opmærksom og medvirkende når der rent faktisk er noget at ride rundt om,/imellem/over i stedet for at det er usynlige linjer punkter og buer, som det kun er mig der kan "se"... - det må da også være sjovere og meget mere logisk at gå uden om noget som faktisk findes...

evt kunne du udfordre hesten ved at stille et telt, havestole, badebassin fødselsdagsflag, gulvtæppestumper, eller andet ragelse til at lave øvelser omkring/mellem /over ...man kan også hænge tæpper, balonner eller plastikstrimler på hegnet, hvis der er sådan et... - jep jeg har "ridebane" 50 m fra huset så jeg bruger tit bare de ting som vi alligevel har stående, og det samtidigt er praktisk hestene er vant til...

nåh ja.... så laver vi tit nogenlunde de samme ting fra jorden med guffere, så "næh-et objek på banen"= guffere i vente...men hvordan opnår man mon guf denne gang? så kan du måske snyde dressuren ind, så hesten tror I træner "gå rundt om teltet"... håber du kan fange ideen i det jeg prøver at beskrive...

hm... man kan måske kalde det at give dressuren et mere hestesynligt formål?

• #13   10. dec 2011
    Kia V- Omnivor med bid i ; D - Men er din hest også en "følsom" hest af natur? For de heste jeg er vant til at ride, er heste der er dybt ligeglade med at der står en stol eller ligger en paraply på banen. Og i det hele taget heste der ikke er følsomme på nogen måde.

Og på den anden side, så ville jeg være bange for at hesten kun ville reagere og blive opmærksom når det så var noget på banen, men igen dybt ligeglad når der ikke var - og det duer jo ikke i en stævne situation :s.

Hestegalleri's mirakel . - Jeg har bare dette fantastiske problem med at jeg kan træne tempovekslinger fx. så de sidder perfekt, tage ned i skridt, når jeg så vil sætte i trav igen, så kan jeg begynde forfra...
    Og jeg kan så slf. også begynde forfra hver gang.
    Men ja, det er nok bare at drive frem og øve signaler.

Andrea Rostbøll Berthelsen - Ham her er typen som min gamle part var, altså det er ligemeget hvad der sker på banen, det er dybt uintressant ligemeget hvad.

• #14   10. dec 2011 Jear okay. Det er min pony ikke helt. Jeg ville måske foreslå at ligge banen et andet sted, så du indhegner et område, som egentligt ikke er et baneområde og så rider der og se om de thjælper.. smiley

• #15   10. dec 2011
    Rider ind imellem over på dyreskue pladsen hvor der er en ridebane, indhegnet med hvidt træhegn, bare med græsbund og hesten er super der :o)

Og super let for signaler alle andre steder, end ridebanen. Rider bare når det er mørkt også er der kun lys der..

Buhu - der burde være konkurrencer for heste der ikke bryds sig om sandridebaner.. Ligesom hunter eller hvad pokker det hedder i England.

• #16   10. dec 2011 Jeg øvede rigtig mange øninger (og temposkift i det hele taget) på min hest. I dag er der stor fremdrift på ridebanen, og hun kan bedre koncentrerer sig.

• #17   10. dec 2011 jeg har en af hver- eller det vil sige når last ellers er i brug i længere tid, er han næsten lige så cool som albert- specietl med ting han ser eller prøver tit... jeg troede egentlig ikke du var til stævneridning, men det var måske kun med maja?
    jeg tror det er 50/50 om hesten bliver afhængig af ragelse... det kunne jo også være den bare vænnede sig til at være intereseret i ridningen...

Er der ikke et eller andet provokerende citat om at "ridningen er kun så interessant som du gør den til"

jeg synes måske det lugter lidt af at du også hellere ville ride på ikke-ridebane... og så er det jo svært at sælge ideen til hesten...

jeg synes dressur er ufattelig kedelig, et nødvendigt onde, men fordi jeg har 3 små børn kommer jeg ikke uden for martriklen, de dage jeg rider og vi er "alene" hjemme... ingen af mine ridedyr er særligt mindede på dressur, så jeg prøver at gøre det man kan lave på 20x40 så interessant som muligt,,, heldigvis har vi også jord til at man kan ride en lile tur rundt... men så kan man ikke helt holde øje med ungerne...suk

• #18   10. dec 2011 Er det tungt at rende i det sand der er på jeres ridebane? hvis det er mere anstrengende for hesten at lave de samme øvelser i sandkassen som på dyrskuepladsens græsbane, så er det måske ikke så mystisk at den foretrækker at øve sig alle andre steder end netop i sandkassen... bare en strøtanke....

• #19   10. dec 2011 Min hoppe er oz en værre sløv spade . Det er hun overalt, undtagen når hun bliver bange eller ser spøgelser . I et år har jeg kæmpet med at få hende til at galopere hurtigere end en 3'er pony's trav .
    Jeg skiftede helt enkelt rideteknik . På med pisk og red en masse temposkift i slangegange og andre øvelser .
    Hun er stadig sløv, men slet slet ikke så slemt, og nu skal hun bare vide hvem der bestemmer i firmaet .
    Jeg plejede oz at holde en pause hist og her . Men lad være . Rid normalt uden pauser . Er hesten træt, så stop . Så afkort din ridetid og undlad at holde pauser . At du stopper når hesten viser dig at den er træt, så har du rost den for et godt arbejde .

Kommentér på:
Ikke-ridebane-hest

Annonce