{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.705 visninger | Oprettet:

Foder til overvægtig hest {{forumTopicSubject}}

Hej

jeg har lige købt en hoppe som er lidt overvægtig og vil gerne skifte hende over på et foder hvor hun stadigvæk bliver dækket med vitaminer og mineraler og ikke går og er sulten men hvor hun også taber sig.

hun er i moderat arbejde og rides hver dag. hun er af den lidt kraftigere type da hun er blanding af noget knapstrupper.

nogen der kan anbefale et godt foder??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til overvægtig hest
  • #1   26. nov 2011 en god vitamin og mineral-blanding evt. som bolcher. Godt, tørt wrap med min. 1 1/2 kg pr. 100 kg hest eller godt hø med min 1 kg pr. 100 kg hest. Suppleres med godt frøgræs eller godt halm som ekstra tyggetid/underholdning i boksen og på fold.

INGEN græs og ingen krybbefoder. Evt. en smule lucerne, grøntpiller eller roepiller i krybben sammen med lidt gulerødder - men kun lidt

• #2   26. nov 2011 mine tykke heste får roepiller salvana vitaminer gulerødder og meget hø ville ikke give wrap da jeg syntes det feder mere end hø smiley

• #3   26. nov 2011 Min hoppe på 138cm får ca 5 kg hø og ca 2 kg halm (står på træpiller) Hun får TM minivit, en står håndfuld O grass (indeholder ikke melasse eller olie som meget lucerne ellers gør og er lav på protein). Derudover får hun lidt roepiller (speedibeet - det skal være dem uden sukker ellers er du ligevidt), ølgær og YSY.

Hos mig er gulerødder og æbler et absolut NO GO - begge dele indeholder sukker (=unødvendige kalorier til en overvægtig pony/hest). Istedet for godbidder for hun nus og hygge smiley

Bemærk at man som tommelfingerregel siger at hvis du fodrer med hø, så skal du give 1 kg pr 100 kg hest (som minimum - og det er det du skal give hvis din hest skal tabe sig...)
    Men fodrer du med wrap kan du give op til 2 kg pr 100 kg hest - altså dobbelt så meget og dermed længere tyggeid for hesten...
    Grunden hertil at at wrappen jo ikke er tør som hø og derfor er en del af vægten vand...

Dog kan du overveje at få lavet en grovfoder-analyse på dit hø/wrap og derefter meget præcist finde frem til hvor mange kg din hest må få smiley

NB! det er uhyre vigtigt at du ikke slanker hesten for hurtigt - du risikerer at det fedt den skal tabe vandrer ud i blodet og organerne og det er en alvorlig sag!!

• #4   26. nov 2011 gulerødder er en rigtig god fiberkilde også til den overvægtige hest og pony. Sukkeret i gulerødder er intet i forhold til selv den lette lucerne eller roepiller såkaldt uden sukker, der stadig indeholder min 4% sukker da det er restprodukt fra sukkerproduktion.
    Mener der går 10 kg gulerødder på en FE

• #5   26. nov 2011 okaj mange tak smiley

• #6   26. nov 2011 men nu er jeg mest tilhænger af at min hest skal have krybbefoder så skal finde noget der er egnet

• #7   26. nov 2011 Hvis du absolut VIL fodre i krybben, så gør det med en simpel ikke fedende blanding. Min egen får selv som ovenstående, men du får da lige planen for ham.

Han er 137 i stg og lider af EMS og kronisk forfangenhed, så vi sparer MEGET på sukkeret. Men det gør ikke at en almindelig tyk hest ikke kan fungere godt herpå.

Han får 300g lucerne
    1 dl roepiller (i ikke opblødt tilstand, fylder noget mere når de er opblødt efterfølgende)
    100g vitaminer
    Samt æbleeddike, for at sætte forbrændingen op
    - Dette fordelt på 2 måltider morgen og aften

Som grovfoder får han pt 8 kg wrap i et fintmasket hønet 3x3, så det holder længst muligt.

Inden længe får han også halm på folden i hønet.

• #8   26. nov 2011 Hippolyts Equigard smiley

• #9   26. nov 2011 ja jeg har også hørt meget godt om hippolyt så overvejer om det skulle være det.

roepiller har jeg brugt før i tiden men da det skal opblødes 8 timer inden brug så jeg ikke sikker på det vil fungere derude hvor jeg har hesten

• #10   26. nov 2011 Man kan få nogle (kan ikke huske navnet) som ikke skal stå mere end 10-20 minutter mener jeg det er.

Synes bare det er lidt fjollet og frådseri og købe St. Hippolyt og give mere end det dobbelte om måneden for et princip om krybbefoder smiley

• #11   26. nov 2011 Min pony har tendens til at blive overvægtig. Da jeg selv står med en skade bliver hun kun redet få gange om ugen, så hun får lucerne, vitaminer og wrap ... Hun har lidt mave, men så kan hun, da holde varmen smiley

• #13   26. nov 2011 det ville hjælpe hvis vi vidste hvor overvægtig den er og hvordan den ser ud. Til overvægtige kan havre også være en god kur, da det kræver meget energi at fordøje og forbrænde havre. Så 1/2 kg hel havre i krybben x 2 kunne du også prøve og så får du også lidt let købt energi på den konto

• #14   26. nov 2011 Da min skulle tabe sig fik hun lavet en foderplan der bestod af roepiller (til at mætte og holde maven i orden), vitaminer og mineraler (grøn salvimin eller racing minerals) og hø/wrap.

• #15   26. nov 2011 Mandrup - har du nogle gode erfaringer med dette produkt?

• #17   27. nov 2011 hun er sådan rimlig tyk tror hun vejer 80kg for meget... det hende på mit profilbillede lidt svært at se hendes mave..

grunden til jeg er tilhænger af krybbefoder er at jeg har erfaret at hvis ikke de får krybbefoder går hesten og er sulten.

Jeg har arbejdes hos Københavns ridende politi hvor jeg stod for pasning af deres heste og derfor ved jeg trods alt lidt om hesteanatomi.

kan godt lide roepiller men synes det træls de skal blandes op så længe før men ender nok med at hun også ryger på roepiller.

Grunden til jeg overvejer st. hippolyt er at jeg synes de laver noget lækkert og varieret foder.

men igen.. det er en overvejelse, det jo derfor jeg har lavet dette indlæg så folk kan komme med deres erfaringer. smiley

• #18   27. nov 2011 ud over det skal det lige siges at hun er ret frisk i forvejen så havre er no go smiley

• #19   27. nov 2011 Jeg ville da ønske at vores dreng kunne gå på lækkert græs året rundt og få noget af alt det lækre i krybben, men det er jo langt fra alle heste der kan tåle den løsning vægtmæssigt.

Det har taget 2 år at slanke vores dreng 70 kg og ikke mindst få ham til at vende rigtigt så fedtdepoterne er omdannet til muskler.
    Han er på begrænset græs om sommeren og så jordfold med angang til frøgræs af god kvalitet. Om vinteren er det jordfold igen med godt frøgræs og så rigtig god tør wrap som grovfoder. Han tager altid lidt på igen hen over vinteren da han simpelthen skal have sit grovfoder og så må vi leve med at han bliver lidt rundere på maven.

Det er ultra vigtigt at skelne mellem om hesten har vom eller om den er fed med fedtdepoter. Vommen kan skyldes orm eller for meget halm og ikke mindst skal mavemusklerne rides i form ligesom ryggens muskler skal trænes op til at kunne holde maven oppe.

• #20   27. nov 2011 hun har ikke fedtdepoter.. det er vom hun har som nok mest kommer efter hun har haft føl.

hun har haft tabt sig før selvom hun fik det samme krybbefoder som nu men så røg hun på sommergræs og boom sagde det så blev hun tyk igen.

men hvis vi nu bare acceptere at jeg gerne vil give hende krybbefoder hvad har i så gode erfaringer med?

• #21   27. nov 2011 Lucerne er jo også krybe foder og sammen med vitaminer er din hest optaget af at spise lang tid :o)

Hvis du søger "foder" der er slankende synes jeg du skal kigge på nettet, der er rigtig mange foderfirmaer der har nogle gode hjemmesider :o)

• #22   27. nov 2011 mange tak smiley

Kommentér på:
Foder til overvægtig hest

Annonce