1.705 visninger
|
Oprettet:
Foder til overvægtig hest {{forumTopicSubject}}
Hej
jeg har lige købt en hoppe som er lidt overvægtig og vil gerne skifte hende over på et foder hvor hun stadigvæk bliver dækket med vitaminer og mineraler og ikke går og er sulten men hvor hun også taber sig.
hun er i moderat arbejde og rides hver dag. hun er af den lidt kraftigere type da hun er blanding af noget knapstrupper.
nogen der kan anbefale et godt foder??
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
INGEN græs og ingen krybbefoder. Evt. en smule lucerne, grøntpiller eller roepiller i krybben sammen med lidt gulerødder - men kun lidt
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
apr 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 21
Hos mig er gulerødder og æbler et absolut NO GO - begge dele indeholder sukker (=unødvendige kalorier til en overvægtig pony/hest). Istedet for godbidder for hun nus og hygge
Bemærk at man som tommelfingerregel siger at hvis du fodrer med hø, så skal du give 1 kg pr 100 kg hest (som minimum - og det er det du skal give hvis din hest skal tabe sig...)
Men fodrer du med wrap kan du give op til 2 kg pr 100 kg hest - altså dobbelt så meget og dermed længere tyggeid for hesten...
Grunden hertil at at wrappen jo ikke er tør som hø og derfor er en del af vægten vand...
Dog kan du overveje at få lavet en grovfoder-analyse på dit hø/wrap og derefter meget præcist finde frem til hvor mange kg din hest må få
NB! det er uhyre vigtigt at du ikke slanker hesten for hurtigt - du risikerer at det fedt den skal tabe vandrer ud i blodet og organerne og det er en alvorlig sag!!
nov 2008
Mener der går 10 kg gulerødder på en FE
sep 2007
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 32
sep 2007
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Han er 137 i stg og lider af EMS og kronisk forfangenhed, så vi sparer MEGET på sukkeret. Men det gør ikke at en almindelig tyk hest ikke kan fungere godt herpå.
Han får 300g lucerne
1 dl roepiller (i ikke opblødt tilstand, fylder noget mere når de er opblødt efterfølgende)
100g vitaminer
Samt æbleeddike, for at sætte forbrændingen op
- Dette fordelt på 2 måltider morgen og aften
Som grovfoder får han pt 8 kg wrap i et fintmasket hønet 3x3, så det holder længst muligt.
Inden længe får han også halm på folden i hønet.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
sep 2007
roepiller har jeg brugt før i tiden men da det skal opblødes 8 timer inden brug så jeg ikke sikker på det vil fungere derude hvor jeg har hesten
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Synes bare det er lidt fjollet og frådseri og købe St. Hippolyt og give mere end det dobbelte om måneden for et princip om krybbefoder
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 878
nov 2008
jul 2008
Følger: 44 Følgere: 46 Heste: 3 Svar: 269
nov 2008
sep 2007
grunden til jeg er tilhænger af krybbefoder er at jeg har erfaret at hvis ikke de får krybbefoder går hesten og er sulten.
Jeg har arbejdes hos Københavns ridende politi hvor jeg stod for pasning af deres heste og derfor ved jeg trods alt lidt om hesteanatomi.
kan godt lide roepiller men synes det træls de skal blandes op så længe før men ender nok med at hun også ryger på roepiller.
Grunden til jeg overvejer st. hippolyt er at jeg synes de laver noget lækkert og varieret foder.
men igen.. det er en overvejelse, det jo derfor jeg har lavet dette indlæg så folk kan komme med deres erfaringer.
sep 2007
nov 2008
Det har taget 2 år at slanke vores dreng 70 kg og ikke mindst få ham til at vende rigtigt så fedtdepoterne er omdannet til muskler.
Han er på begrænset græs om sommeren og så jordfold med angang til frøgræs af god kvalitet. Om vinteren er det jordfold igen med godt frøgræs og så rigtig god tør wrap som grovfoder. Han tager altid lidt på igen hen over vinteren da han simpelthen skal have sit grovfoder og så må vi leve med at han bliver lidt rundere på maven.
Det er ultra vigtigt at skelne mellem om hesten har vom eller om den er fed med fedtdepoter. Vommen kan skyldes orm eller for meget halm og ikke mindst skal mavemusklerne rides i form ligesom ryggens muskler skal trænes op til at kunne holde maven oppe.
sep 2007
hun har haft tabt sig før selvom hun fik det samme krybbefoder som nu men så røg hun på sommergræs og boom sagde det så blev hun tyk igen.
men hvis vi nu bare acceptere at jeg gerne vil give hende krybbefoder hvad har i så gode erfaringer med?
apr 2011
Følger: 35 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 32
Hvis du søger "foder" der er slankende synes jeg du skal kigge på nettet, der er rigtig mange foderfirmaer der har nogle gode hjemmesider :o)
sep 2007
Foder til overvægtig hest