1.597 visninger
|
Oprettet:
Erfaring med halm vs træpiller vs spåner? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Hvis du har prøvet andre løsninger som bundstrø end halm hos heste vil jeg gerne høre hvad dine oplevelser/erfaringer er med de forskellige produkter og hvad du foretrækker pris har også noget at sige
Da jeg synes halm umiddelbart er ret træls, så tænkte om der var andre muligheder/løsninger der kunne fungere bedre
Mvh Natasia
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
1. Halm:
Det var slet ikke mig, min hest fik allergi og det samme gjorde jeg, boksen lugtede også grimt.
2. Spåner og tørv:
Dejligt at står på, minimal lugt og man skulle bare fjerne klatter dagligt og det øverste våde, muge i bund hvert år ca. Der blev brugt en pakke om ugen.
3. Tørv:
Samme som før, dog er boksen mørkere når der ikke er spåner i også.
4. Hamp og tørv:
Samme som tørv og spåner. Dog kunne staldpasse ikke finde ud af at holde boksen og den blev meget hurtig klam, de brugte vel 2 pakker om ugen på at holde den nogenlunde pæn. Kunne dog lugte lidt.
5. Spåner:
Fungerer ikke hvis man ikke laver en tyk bund, så bliver det for løst og hesten kommer til at stå på betongulvet.
6. Halmpiller:
Super lækkert. Har stået på det i tre uger, fyldte 22 poser af 16 kg i, og har endnu ikke fjernet andet end klatter dagligt. Det er helt tørt og lugter ikke, har ikke fyldt nyt i endnu. Meget let at muge i, man får ikke en masse bund med ud som man tit gør ved spåner. Det er som om at hvis hesten tisser, bliver det lige mørk og vådt, så går der et par timer og så er det bare helt lyst og tørt igen.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Vi havde "forsøg" oppe på Tronsø med halm, træpiller, hør og halmpiller. Høren var ret træls, men træpiller og halmpiller er ret gode og nemme at vedligeholde, jeg ved dog ikke hvordan med pris og sådan . Selv er jeg til spånebokse .
nov 2006
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 656
jun 2008
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
for så kan jeg ikke tage klatter hverdag?
Og hvad synes i er aller bedst? også i forhold til prisen?
jun 2008
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
Okay må undersøge priserne på det så Hvor meget brugte du ca af det om måneden? evt i kg?
mar 2009
Følger: 65 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 57
Efter min ejen mening synes jeg ikke godt om halm overhovedet, da der er for mange støvpartikler i det, kender mange hvor deres heste har fået allergi for det, og luftvejsproblemer.
Jeg står selv på træpiller da det er det nemmeste for mig. Jeg muger lort hver dag, og så tis en gang om ugen. Jeg bruger 1 sæk piller hver anden uge, og det står min pony pænt og rent på, med en god tyk bund.
Den eneste grund til at jeg ikke står på spåner mere at bare at det er nemmere at holde det rent med træpillerne for mig, fordi man skal muge tis hverdag med spåner.
Men kender også nogle stykker der blander spåner og træpiller, det tror jeg også er meget udemærket
jun 2008
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Så har brugt ca 800 kr til opstart, derudover er det vel 40-200 kr om måneden alt efter hvor meget man bruger.
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
Mine to står nu på spåner hvilket jeg syns er utrolig nemt at holde. Desværre koster det en del mere end halm. Giver lidt over 3.000kr. for spåner til hele vinteren til en shetter og en 3'erpony.
Jeg startede op med 4 pakker spåner i en boks (hvor begge ponyer går sammen) og bruger ca 1½ pakke i ugen i snit. Jeg fjerner klatter hver dag og muger i bund en gang om ugen, syns det fungerer rigtig godt. Dog tager det noget tid at sortere alle pærer/ tisklatter fra denne ene gang om ugen Jeg lader aldrig spånerne blive fuldstændig våde på noget tidspunkt, og derved syns jeg at boksen altid er tør og blød. Har en pony der døjer meget med sur stråle om vinteren og spåner gør at han ikke døjer med det mere.
Vil til enhver tid anbefale andre at bruge spåner da det er nemt og en god blød bund for hesten at stå på
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
jeg bruger sådan en. Har også prøvet en hvor "siderne" er høje, men syns den var utrolig tung og uhandy at bruge
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
Jeg skal tage HVER dag, da han er sådan et svin. Hvis jeg ikke tager hver dag kan jeg smide hele midten af bunden ud, da den er driv våd.
Min mor kan godt tage 2 gange om ugen, uden du kan se det på boksen. Så det kommer meget an på hesten.
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
nu er jeg begyndt at bruge tørv, det er super nemt at ordne, tar kun halv tid og der ligger halv så mange lorte og så stinker det ikk af tis.
de har stået inde fra den 9 oktober og det var først i går jeg fjernede vådt og gav en balle ny tørv i den ene af boksene, den anden kan man næsten ikk se der står pony i.
der er 2 andre i stalden der bruger træpiller med lidt spåner i men jeg synes det stinker af tis i deres bokse, ellers også super nemt at ordne dem.
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
dec 2006
Følger: 83 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.588
Men hvad er billigst? Træpiller eller halmpiller? Forbruget er vel ca det samme?
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 593
Erfaring med halm vs træpiller vs spåner?