{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Tynd krikke - Foder! {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Tænkte at jeg lige ville høre herinde om i havde nogle gode råd til fodring smiley

Jeg står med min 12 år gamle fuldblod, som er blevet for tynd efter jeg har taget byggen fra ham, og har skiftet ud med havre. Nu er det egentlig fordi jeg har en ide om han skal ned i alt det stivelsesholdige skidt, og ha mere i noget andet. Jeg søger også at han får mere energi, og at foderet er forfangenhedsvenligt (han var som 8 års forfangen pga. gødet græs, kom over det lynhurtigt, og smeden siger han er 100% i orden) jeg er bare hundeangst for det kunne komme igen!

Lige nu består hans foder af havre, olie, videbæk hestekraft ekstra, lucerne (alfalfa) og wrap.

Er villig til at lave helt om, bar jeg får en sundt udseende hest igen, please kom med forslag - tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd krikke - Foder!
  • #1   9. nov 2011 hvad med noget majs måske?

• #2   9. nov 2011 fuldblod=ingen havre, det er ligesom at give speed til en duracelkanin.
    Så find noget cool mix uden havre. Masser af wrap muligvis poppede majs.

• #3   9. nov 2011 Min araber får Saracen cooling mix, Linamix og vitaminer/mineraler og masser af hø. Det har virket på hende. Hun fik netop det foder for at tage på. Og kan varmt anbefale det. Specielt Linamixen.

• #4   9. nov 2011 Det har ikk virket som speed desværre smiley

Linamix, hva er det helt præcis det er? Og er tingene forfangenhedsvenlige? Det værste er at den faktisk altid har fungeret godt på byg, det bar ikk skide sundt..

• #5   9. nov 2011 Linamixen er rig på omega 3 fedtsyrer. Styrker immunforsvaret, minimerer hudproblemer som eksem o.lign., giver øget udholdenhed og blank pels, giver hesten bedre huld. Der er bare ikke den ting Linamix ikke er godt for. Min hest blev SÅ meget sundere at se på på alle måder efter hun begyndte at få Linamix.

• #6   9. nov 2011 Det er Equifirst der laver Linamixen. Der findes desværre ikke noget tilsvarende fra andre producenter. Mest set i forhold til at jeg så kun kan købe det der hvor de forhandler Equifirst.

• #7   9. nov 2011 Majs, ku måske også være en mulighed. Der er vel ikk noget skidt i, i forhold til forfangenhed?

• #8   9. nov 2011 Men jeg ville ikke bruge havre. Kan ikke se hvad det skulle gøre godt for. Men Cooling Mixen er fattig på stivelse og kulhydrater. Det er alle Saracens produkter dog vist. Men ellers vil jeg da anbefale sig at få lavet en foderplan et sted hvor de sælger Equifirst eller af Equifirst selv. Jeg har fået lavet min foderplan på Højlund Mølle i Hårby. Det er Kristine der laver dem og hun er bare helt super til det. Hun forstår sig sgu virkelig på det skidt.

• #9   10. nov 2011 jeg har altid brugt hercules cool mix. den synes jeg er super og så fiberpiller og olie. min next blev super flot på knap 6 uger.

• #10   10. nov 2011 heste kan ikke optage olie, da de ingen galdeblære har..

Lina mix kan klart anbefales, ved dog ikke om det har noget at sige til forfangenhed.. -men det feder rigtig hurtigt.

high fibre cubes er til heste der er udsat for forfangenhed..

icelandic power skulle give mere energi end high fibre cubes, men har stadig ikke meget stivelse i.

• #12   10. nov 2011 nej, den tager ikke skade af olien, men det går bare i gennem den, da den ikke kan optage det smiley

• #14   10. nov 2011 Du kan osse bruge sort havre, det går ikke i hovedet på dem på damme måde som den hvide.
    Det har jeg osse gjort med min haflinger wannabee fuldblods.
    Det virker, og hun har taget på ved at få en musli med masser af majs i, sort havre og olie.
    Min haflinger havde problemer med at holde vægten efter en kæmpe fejl ernæring fra hun blev skilt fra sin mor til hun var 2½ år.
    Og så.. Lidt flere kg wrap har osse gjort underværker.

• #15   10. nov 2011 linamix havde ingen fedende effekt på min, penge ud af vinduet for og sige det rent ud.

majs virker godt men indeholder meget stivelse som hun jo gerne vil undgå.

vi bruger byg frem for havre, da vi kan bruge byg i meget mindre mængder som de ville skulle have i havre.

varmebehandlet olie giver bedre optagelse frem for det billige olie du kan købe i supermarkeder.

alt hvad den kan æde af wrap og hø vil være og foretrække.

• #16   10. nov 2011 Kan anbefale at du skifter over til EquiFirst's Basic Omega-3, Linamix fra samme producent og lucerne. Evt den nye fra DanGrønt, der hedder Gold. Der er 20% soyaolie i.
    Må man spørge hvorfor du både giver havre og lucerne? Lucerne er en erstatning for korn.

• #17   10. nov 2011 Til mon fuldblod brugte jeg build up fra brogaarden .. Nu er jeg gået over til sixteen+ som har stortset samme indhold .. smiley i det fik han green power gold lucerne smiley og det virkede bare .. Ville undgå havre hvis jeg var dig smiley

• #18   10. nov 2011 Aldrig i hele mit liv ville jeg give en halv liter olie!!! Heste har ingen galdeblære og jan ikke optage det !
    Det ligger sig rundt deres organer ligesom ved is mennesker og det er ikke sundt !

Olie har ikke drn store indflydelse !

• #19   10. nov 2011 Stavefejl er gratis smiley

• #21   10. nov 2011 Først så kig på hvor meget grovfoder din hest får.. Altså hø/wrap.. Det nytter ikke noget at fylde hestens lille mave op udelukkende med krybbe foder.

så hvor meget får din hest af wrap. ? I princippet så burde han kunne overleve på hø og vitaminer. Men når vi bruger vores heste skal der selvfølgelig også være noget energi til.

Har du nogen sinde fået lavet en foderplan til ham. ? Man skal kigge rigtig godt efter hvordan foder sammensætningen er, såvidt jeg husker så er videbæk hestekraft ikke lige det bedste at foder med, og hesten skulle mangle rigtig meget i foderet. Altså kan det være grunden til han mangler energi.

Havre er rent sukker. Havren er bedst 1 time før man skal arbejde med hesten, før det faktisk giver resultater af energi. Sukker er jo ret hurtigt ude af kroppen igen. Havre kan også give modsat effekt af at tage på, altså tabe sig.

Hvis det var mig, ville jeg fjerne havren helt.. Give hesten mere wrap/hø, så hesten hele tiden har noget at spise. Så ville jeg give lucerne, evt roepiller hvis han kan lide det og vitaminer/mineraler. Det er den bedste måde at fodre på, hvis man vil undgå alt den stivelse.

Hvis du gerne vil have noget foder som er blandet og uden stivelse, så er der coolmix, som man kan købe i forskellige mærker, brogården skulle også lave noget foder som er uden stivelse. Det er bare at lede lidt.. smiley

• #22   10. nov 2011 strucomix fra cavalor lucerne fiberpiller og masser af wrap/hø!

det hjalp min dame på 18 at få en lækker pels og komme godt i huld hun fik også byg førhen!

• #23   10. nov 2011 max 3 dl olie kan en hest optage om dagen, og det har virket på de heste jeg har givet, samtidig får de en pænere pels!!

• #24   10. nov 2011 Hesten optager netop ikke 3 dl . Det er bevist at hesten optager under halvdelen af det olie man giver da hesten ikke har en galdeblære smiley

• #25   10. nov 2011 Hvis man giver olien i små portioner fordelt over dagen kan heste sagtens optage det. Det er jo ikke galdeblæren der er vigtig i forhold til fedtoptagelsen, men galden. Hestes galde bliver produceret i små mængder hele tiden og kommer direkte ud i tarmen. Hos mennesker og mange andre omnivore og rovdyr findes der en galdeblære som opsamler galden når den er produceret og så frigiver galde i store mængder i forbindelse med de store måltider denne type dyr normalt spiser. Da heste i naturen spiser lidt hele tiden har der ikke været behov for at udvikle en galdeblære, men hvis man netop tilgodeser denne naturlige spisevane med lidt af gangen og tit, vil heste også sagtens kunne optage og udnytte fedt fra både olie og andre kilder.

• #26   10. nov 2011 har selv araber (: majs og olie er det eneste rigtige.. (:

• #27   10. nov 2011 du kan bytte hestekraft ud med horsespeed fra videbæk , og så giv hesten 1 dl sojaskrå om dagen vitaminer og mineraler i form af surregrow eller horse balance . og wrap adlibetum . det virker . og giv den gas med havren . .

det har virket på min udsultet vandrøgts hest jeg hentede for et år siden , og den er super smuk . men hav tålmodighed . det tager tid og det skal gøres langsomt .

• #28   10. nov 2011 Havre gør ikke godt for noget .. Ville være synd smiley

• #29   10. nov 2011 Hvis du gerne vil udenom stivelse, så er det med at smide havren væk! Alt korn er stivelse, men det ved du vist godt allerede =)

Jeg har selv haft 2 fuldblods drenge, og det der virkede bedst på dem (de levede også i løsdrift) var et godt vitamin/mineral produkt, fiberpiller og al det grovfoder de kunne spise... Det er meget simpelt at fodre på sunde og raske heste egentlig...

Jeg kan anbefale Travo Performance, som krybbefoder, og kan man tåle lidt stivelse, så er Horselux Easy også en af mine favoritter... Fiberpiller er langt bedre at fede op med, end roepiller... Og så grovfoder, grovfoder, grovfoder.... =)

Heste kan optage en lille smule olie, men det er ikke meget, så lad være med at smide penge ud af vinduet og give den en masse hver dag!

Kommentér på:
Tynd krikke - Foder!

Annonce