{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.653 visninger | Oprettet:

Hingst eller vallak - HJÆLP asap. {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en hingst på 3 år (17.7.2008)

Jeg har virkelig brug for fordele og ulemper ved hingst / vallak.

Har haft ham et år nu som hingst, og han er så fornuftig og god i hovedet.
Har aldrig gidet at kigge efter hopper, men har altid være meget kærlig overfor alle heste.

Han går sammen med 3 vallakker, og er den nederste i hirakiet....

MEN han skulle eftersigende være gået igennem TO hegn igår og have "jagtet" en hoppe, hvorefter han så bare er gået fint med ind i boksen. ??? Er lidt uforståeligt efter min mening, plus at han ingen mærker havde fra hegn. Han er aldrig løbet igennem hegn før, og har generelt MEGET respekt for hegn.

Hopperne var ikke i brunst og han gjorde dem intet, andet end at de løb rundt på folden...

Jeg er så splittet, og har faktisk bestilt til til kapning af kugler imorgen, men jeg er meget usikker. HVAD mener i?

Han er så nem at håndtere både i stald, i longe osv. Han hyler ikke efter hopper eller lignende.

OG vigtigst af alt, han spiser normalt, også på fold hvor der går hopper overfor (med løbegang imellem)

please HJÆLP.... hurtigt, da jeg som sagt har tid imorgen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst eller vallak - HJÆLP asap.
  • #1   8. nov 2011 Hvis der er plads til ham som hingst, så synes jeg du skal beholde ham som hingst, når nu han er så nem (:
    Det eneste problem med hingste ER jo at der kan komme et upserføl ved at brækket hegn, og hvis du en dag er tvunget til at flytte, er der ingen der vil have hingste i stalde ..

• #2   8. nov 2011 hvis det er første gang han har gjort sådan noget , så ville jeg afvente og se tiden an - skal den kåres og bruges i avlen - eller ?

for det kan jo være at der har været fart på og han ikke har kunne nå at stoppe før han nåed hen til hegnet . muligheden er også at han er blevet jagtet ud i gennem hegnet af en af vallakerne fordi han er den nederste i hirakiet ,

og så skal du lige tage alt med et gram salt. overdrivelsen fremmer forståelsen . hvem hvad og hvor har fortalt og set det ske . og kan de læse hesten om den var bange eller ondskabsfuld . for jeg tror da hvilken som helst hest ville løbe mod de andre heste for at hilse på dem hvis de kom ind på en ny fold

• #3   8. nov 2011 Enig med Line P, vis du ikke vil alve med ham så klip kulgerne

• #4   8. nov 2011 Han vil sikkert også blive mere hingstet med tiden.. Min hingst er først blevet rigtig hingstet i år hvor han er fyldt 5 år..

• #5   8. nov 2011 Jeg har bibeholdt ham som hingst "for hans skyld". Han var MEGET lille og tilbage i udvikling da jeg fik ham, og derfor ville jeg gerne have at han fik noget mere hals, og generet mere hingstepreg inden jeg kastrede ham.

Det var ikke min umidbare plan lige nu at bruge ham i avlen, men intet er udelukket. Han har papirerne, og potientialet til at blive en super spring hest....

Årh, jeg er bare SÅ forvirret, men mht. kastration er det ikke fordi det er nemmest for mig. Det har faktisk været "en kamp" at få lov at have ham stående nogle steder selvom han er så rolig som han er. Så det er LANGT fra for MIN skyld at han går som hingst .

• #6   8. nov 2011 Han er blevet 165 , men det gør ikke den store forskel smiley

Nej, du har sgu ret. Men det var som sagt heller ikke min plan med ham. Planen var "bare" at han skulle vokse udaf, og få noget hingstepræg inden kuglerne røg.

• #7   8. nov 2011 Det må da også være mega svært at få kåret en DV hingst..

• #8   8. nov 2011 Ja, det er nærmest umuligt, der er jo så mange. Så min enetse mulighed var hvis han blev selvkåret som Ahest. men altså, der kan jo gå år smiley haha...

Tror bare vi kapper kuglerne. Det skal jo ske på et tidspunkt uanset hvad, hvis det er den vej det går nu .

• #9   8. nov 2011 Ja, det er nemlig det smiley

Og for at være ærlig går jeg ikke op i kåringer. desuden er det for sent.

• #10   8. nov 2011 Altså hvis du er i tvivl så afbestil da den tid, og vent til du har besluttet dig.. Tal med forskellige folk som kender ham og racen og tag en velovervejet beslutning.. Det er da super nedernt at stå med en kastreret hest og fortryde det - så hellere vente en månes tid og være helt sikker.

Jeg er helt enig i, at hvis den slet ikke skal bruges til avl, bør den kastreres - både for din egen og hans skyld.. Du får super svært ved at finde et sted at have ham opstaldet og ved at sælge ham, hvis noget af dette skulle ske og han ikke er kastreret.. og han vil kunne være mere social og slipper for drifter han ikke kan opfylde, hvis han bliver det..

Men jeg synes under alle omstændigheder du skal aflyse den tid, og så tænke grundigt over det. Det er jo ikke noget der haster..
    Desuden, som Fiffi J siger, kan der jo være mange årsager til at han er gået gennem hegnet.. giv ham tid!

• #11   8. nov 2011 Jeg har været ude ved ham et par timer nu . Slap ham
    Løs i ridehus - han bar roligere end aldrig før, gik forbi 4 hopper på staldgangen , intet problem , men så ville jeg lukke ham ud på fold og der gik det galt. Han pustede sig op, og begyndte at trippe . Jeg fik ham
    Vendt og var på vej mod stalden igen , men det nægtede han . Han stilte sig på bagben og trak mig med indtil jeg til sidst måtte give slip og så løb han ned til de samme hopper igen - dog ikKE igennem
    Hegnet , han snusede bare til dem og en anden vallak .

• #12   8. nov 2011 Jeg kunne nok sagtens få ham til at blive en god dreng igen , men problemet er at jeg jo ikke selv trækker ud , og kun indimellem lukker ind - og jeg vil ikke byde andre en uhåndterbar hest, og jeg vil slet ikke have at han , i en rus, kommer til at skade sig selv .

• #13   8. nov 2011 Tja, det er jo din egen beslutning..
    Men jeg ser stadig ingen grund til ikke at tænke lidt længere over tingene..
    Det haster jo ikke smiley

• #14   8. nov 2011 Det haster lidt for mig da jeg ikke syntes at det er optimalt at min hest skal stå inde hele dagen , udover når jeg kommer og "lufter" ham.

Han bliver ikke længere sat på fold med de andre, da hende der ejer stedet er bange for at han mosler flere hegn ned. :S

OG det syntes jeg ikke er optimalt for min hest...
    Så hellere ingen kugler og et normalt socialliv med de andre heste UDENDØRS hver dag i MANGE timer smiley

• #15   9. nov 2011 Det forstår jeg 100% - hvis det skal være sådan i fremtiden ville jeg også få klippet nødderne af den..
    Ville dog nok vente en uges tid og se om det bare var en 'dille'..

• #16   9. nov 2011 altså hvis han ikke skal bruges til avl . så er der da ikke noget at være i tvivl om . han vil få det meget bedre af at blive vallak

• #17   9. nov 2011 Du kan lige så godt gøre det nu... bare vent til foråret, så har du en helt anden hingst på hænderne hvis ikke han blir kastreret. Hvis han allerede nu er begyndt at vise interesse for hopperne, så vil det kun blive værre til foråret når de begynder at gå i brunst.
    Til den tid kan du så også risikere at han ikke længere kan gå med vallakkerne da han sandsynligvis vil begynde at slås med dem.

Hvis ikke han skal bruges i avl, ville jeg helt sikkert også kastrere ham for hans egen skyld.

• #18   9. nov 2011 Kuglerner er hermed kappet.

Lidt trist, men som sagt, hellere det end en hest der bliver asocial.

Dr. dyr sagde dog at han var YDERST rolig, men at det var bedre at gøre det mens "nødderne" stadig var små for at forhindre komplikationer...

Så nu har jeg 3 dejlige vallakker og ingen hingst, men det er også helt okay . Han er lige så smuk af den grund.

Og ved at jeg ville blive mere ked af det hvis han om en måned eller et par måneder ikke længere kunne gå sammen med mine to andre drenge. Det ville være forfærdeligt nu hvor de er "opvokset" sammen smiley

Kommentér på:
Hingst eller vallak - HJÆLP asap.

Annonce