1.697 visninger
|
Oprettet:
Hingst eller vallak? {{forumTopicSubject}}
Som i kan se under min profil. har jeg hesten A/G's Pataro. Han er 5 år og stadig hingst. Jeg er i tvivl om han skal forblive hingst, eller laves til vallak. Jeg tænker at han får højere værdi som hingst, da han så også kan bruges til avl. Han har fine papirer, og er en smuk araber med alle elementerne (måske minus lige ben, men ellers). Men som hingst + ridehest vil han være væsentligt svær at sælge, tror jeg. Hvad synes i? For og imod?
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
okt 2013
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 36
Okay. Tak! Har ikke så godt styr på hvor værdifuld han er for avl...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
For en hingst som "bare er en hest" er på ingen måde mere værd, tværtimod.
I langt de fleste tilfælde vil jeg hælde til kastration. Kun hvis man påtænker avl (og hesten rent faktisk kan kåres) eller hvis man vil beholde den selv og har mulighed for at tilbyde den gode levevilkår ville jeg overveje at beholde den som hingst.
Livkvaliteten for hingste ER bare oftest ringere, fordi de oftest er afskåret fra social kontakt i et eller andet omfang, og skal man have dem opstaldet ude, er det næsten altid ensbetydende med lukkede bokse (altså ingen nabokontakt) og alene-fold i god afstand til andre heste.
Dertil kommer så at håndteringen kan være vanskeligere, særligt i perioder hvor hopperne er i brunst, selvom god opdragelse self kan hjælpe lidt på den problematik.
Så i det store hele så stemer jeg for vallak, hvis ikke du har en særdeles god grund til at beholde den som hingst
okt 2013
Han er dog kun 5 år, og jeg har ikke tænkt mig at beholde ham. Jeg tænker hen mod salg. Han er meget rolig, godt temperament, vores bokse er åbne og store - han står lige ved siden af en vallak, og på den andenside står der to hopper. Han har også en lille fræk shetlænder at gå på fold med, så vi har i hvert fald ikke noget problem. Men kan godt se at det er synd, hvis fremtidige ejer får problemer med det.
Er helt enig. Tak for din kommentar Michelle W!
Vil se nærmere på kåring.
Hoppedullen: Jeg tror det er lettest at søge på hans navn A/G's Pataro (Jeg gør opmærksom på P>a<taro. Da han har en halvbror som hedder Potaro. :-))
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
okt 2013
Nej, ikke inde for DSAH Hoppedullen
"Den frivillige kåring er et tilbud og ikke et krav for fuldblodsarabere. En fuldblodsaraber må således gerne indgå i avl af fuldblodsarabere uden at have opnået kåring og uanset kåringskaraktererne." (link fjernet)
nov 2007
Og det er jo super i har gode forhold til at have en hingst. Men du siger jo selv du ikke vil beholde den, og virkeligheden er altså sådan at langt de fleste steder (hvis man da kan finde nogen der vil have en hingst stående) kommer den til at gå alene... Så medmindre der er virkeligt god grund til at beholde den som hingst, så ville jeg kastrere af hensyn til hestens trivsel.
Han er sikkert en sød hest, og ville du selv beholde ham, var der jo intet i vejen for at lade ham være hingst, når nu i har forholdende til det. Men når den skal sælges, ville jeg kastrere, medmindre det virkeligt er en helt usædvanlig hingst der bare er nødt til at gå i avlen... og den findes der trods alt ikke så mange af
dec 2007
Følger: 175 Følgere: 166 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 172
Det kommer self. også meget an på hvordan han er som hingst. Min pony er efterhånden ved at være oppe i årene og han har været hingst hele sit liv. Og til trods for at han har gået på alle de store internationale baner i dressur og været med rundt overalt i Europa, har det ALDRIG været et problem at han var hingst.
Han kan rides sammen med både hopper, vallakker og andre hingste, gå på fold side om side med hopper og stå ved siden af dem i stalden. Man mærker faktisk storset aldrig han er hingst udover når han vrinsker. Og så har hingste jo den flotte bygning og er meget muskuløse, hvilket jeg synes er et kæmpe plus
Og så har de lige den ekstra gnist!
Så hvis den er nem nok som hingst, ville jeg beholde ham som hingst, for de har lige det ekstra som har heste ikke har
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
Synes helt ærligt du skal kastrere ham, for der er så mange OX hingste i DK, og en med skæve ben har nok ikke de store chancer - især ikke hvis du ikke vil ofre en kåring på ham.
Araber folk ser meget skeptiske på deres hingste, og en med skæve ben vil nok ikke have den mindste chance, især ikke mht. køb, for der er så mange ''perfekte'' unghingste til salg, som har gode chancer.
Desuden er han nok ikke showtrænet, hvilket også kan gøre sit..
Så mit råd er: Snip, snap, eier ab
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 194
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
Som nævnt længere oppe er hingste mere muskuløse og har lidt mere gnist. Derfor har jeg valgt at beholde min som hingst.
Så alt efter hvad du skal bruge ham til, og hvordan hans opførsel er kan du vurdere det....
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
Dog tror jeg ikke du skal satse på det store hvis han har skæve ben. Det koster 1500 kr at stille en hingst i forbundet, så det er jo ikke en pokkers masse.
Jeg har selv en sportsaraber hingst. han er endnu ikke kåret, men uanset hvad forbliver han hingst Men satser da på at han bliver kåret.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men udover det ville jeg bestemt kastrere den, for de færreste OX folk gider avle på en hingst som ingen ting har bevist. Altså for at den er værd at have i avlen skal den i gennem kåringen samt stille til shows eller bevise sit værd ridemæssigt. Og ridemæssigt er små hygge stævner ikke nok, nej den skal op og gå høje klasser i enten dressur/spring eller distance.
Så med mindre du vil oftere penge på det, så få den kastreret for det giver den også en bedre livskvalitet.
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 50 Heste: 7 Emner: 9 Svar: 32
Hvis han er rolig som hingst og det ikke skaber problemer for dig kan du vel ligeså godt lade ham være hingst?
okt 2013
Han er OX. Han hedder faktisk A/G's Pataro OX, men havde lige glemt at skrive det da jeg lavede indlægget.
okt 2013
okt 2004
Personlig syntes jeg bare det er synd at have den som hingst, bare for at have en hingst. Det stresser dem faktisk at ikke få lov til at bedække, og du siger selv den står ved siden af hopper. Dette vil bare give den unødig stress, og når den har benstillings fejl er den bare ikke særlig meget værd at avle på - hverken ride eller showmæssigt.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Men i det hele taget så er der så mange OX avls hingte (netop på grund af de ikke skal kåres) så endelig mener jeg ikke hans værdi er større som hingst medmindre han deltager til shows og klare sig godt der.
Så ville klart kasterer ham da nej han har ikke større værdi som hingst.. Du vil få et større marked for ham nå han er kasteret hvis det er som ridepony du vil sælge ham som =)
okt 2004
sep 2009
Det jo nok hvem man er som avler og hvad man ønsker og avle.. nogle vil jo godt have dem i pony mål så de også kan sælges som rideponyer =)
Lige som welsh cob nogle vil helst have de er ponyer andre vil godt have de er store.. =)
SÅ at sige han ikke har avls værdi på grund af det er ikke helt rigtig.. måske ikke for nogen men alle avler jo ikke efter det samme..
Men vil dog godt give dig ret i jeg heller ikke mener at denne hest er mere værd som hingst. Mere modsat. og marked vil være større for ham som vallak og ridepony
okt 2004
Welsh sektionerne skal jo også overholde deres ønskede mål, ellers tilhøre den pludselig en anden sektion end den som den er avlet til.
Måske TS's hingst kunne gå som forældre hingst i DSP, men med skæve ben er dem bare ikke eftertragtet. Og hos araberne vil den være for lille til at være eftertragtet.
sep 2009
Og ved ved en sec. c hos welsh som går over mål 137 så bliver det en sec D og der er intet max mål for sec. D =) og jah som sagt nogle avler ponyer nogle avler heste =)
sep 2009
okt 2004
Mener så heller ikke man kan samlingen Welsh avlen med avl af OX'er eller andre DSAH racer. For Welsh må gerne have pony mål for at de opfylder det ønsket alvsmål, men det må arabere altså ikke Du kan jo gå ind og læse omkring tingene på de to DSAH hjemmesider, så ser du hurtigt at man ikke vil avle heste som holder pony-mål.
okt 2013
okt 2004
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
okt 2013
nov 2007
okt 2013
sep 2009
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
okt 2004
okt 2013
sep 2009
Kam den sagtens have.
Som skrevet er jeg total enig i at denne hest ikke rigtig har den store avls værdi.
jan 2010
Følger: 77 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 194
jeg må indrømme jeg er lidt forvirret. Har været inde og kigger priser dog på DV´er. og trods de ikke er avlsgodkendte er prisen meeega høj. nogen der kan forklare mig dette. ikke fordi de kan de vilde de er bare MEGET flottere end de kedelige vallakker
sep 2009
men behøver ikke være fordi den er hingst den er dyr men bare tavle og kvalitet =)
okt 2012
Følger: 115 Følgere: 112 Heste: 10 Emner: 2 Svar: 23
okt 2012
Følger: 115 Følgere: 112 Heste: 10 Emner: 2 Svar: 23
Hingst eller vallak?