Holde i live - for hest eller ejers skyld? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
synes der er mange syge heste for tiden. Min egen skal starte på astma-inhalator, og har lige fået 4 sko på, og skal stå med BoT gamascher om natten, da hun ellers får monster galle i bagbenene.
Hun har symptomerne på EMS/sukkersyge, og har været forfangen. Og har ellers haft de fleste sygdomme, a la nyreslag, spiserørsforstoppelse, halt i 6 mnd pga. en lille smedefejl (meget følsom på hovene).
Jeg er altid lige nået op til at snuse til de mere spændende øvelser, så har hun været syg/skadet.
Hvorfor holder jeg hende i live? Når jeg ikke kan bruge hende? Det ved jeg ikke, min hjerne er logisk og kan godt se, mange kæmper med deres skadede heste, og får mange sorger og dårlig økonomi af det.
Men mit hjerte vil ikke slippe hende - jeg er ikke klar til at komme af med hende, selvom jeg har forberedt mig på det i flere år! Græder stadig, hvis jeg tænker på det. Jeg havde aldrig fået hest igen, hvis det ikke var for min Mallen.
Kom med alle jeres tanker om aflivning/hvorfor ikke aflivning.
Jeg kan mærke, jeg skal have vendt den i hovedet og tænke, at det er bedst for hende engang - men sålænge hun er frisk som en 3-års i hovedet, så kan jeg ikke bære tanken?
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg måtte i april måned sige farvel til den smukkeste kærligste brune bambihest kun 6 år gammel. Det var en "let" beslutning idet han havde smerter og var kronisk halt i trav grundet kodesenebensbetændelse. Jeg var ikke i tvivl - helt fra jeg købte hesten, var jeg klar over, at det var en RIDEhest og ikke et kæle/krammedyr jeg købte.
Modsat er det med min hvide hest. Der ligger også en helt anden historie bag med ham og mange flere år. Ham vil jeg kæmpe for til det allersidste - SÅ LÆNGE det er det værd for ham...hans skal have et smertefrit og tilfredsstillende liv. Og om han så kan opfylde mine behov om at ride, konkurrere osv er helt ligegyldigt i dan sammenhæng. Du kan læse hans historie, hvis du vil...Men det korte og det lange er, at han stadig lever - dels fordi han er smerte/haltfri, har indhold og i særdeleshed mod og lyst til livet, og dels forbi jeg har store følelser for den hest og er villig til at betale, hvad det koster for at beholde ham .... Måske er det fordi, vi har nået alt, hvad vi skulle rent ridemæssigt og har et hav af super fede oplevelser sammen. Vi har nået alt...nu ønsker jeg bare at hygge mig med ham, nyde hans smukke ansigt og dejlige væsen....Det er det, der betyder noget nu....og ikke ridning.
MEN jeg har også lovet mig selv, at den dag, han ikke er glad mere, den dag han ikke tigger og spiser med stor lyst og den dag, hvor han ikke løber sin sædvanlige runde i buk og badut på marken, når jeg lukker ham ud - den dag, så er det slut!!
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
hun har lige gået ½ år med sko (har pillet dem af nu pga. smede "fejl" som overbelastede hendes sener -.-)
hun går bare og koster penge, men jeg har bestemt mig for at bliver hun halt uden grund igen, så skal hun aflives! men kunne godt forestille mig at jeg ville få svært ved det :S
hun skal ikke bare gå som foldbums, for hun døjer med overvægt og kan derfor heller ikke gå på græs
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Jeg har prøvet at holde ved og gjort alt, hvor det alligevel endt i aflivning, hvor det så vidste sig at dyret havde lidt under hele perioden...
Aldrig mere...
Dyr kan ikke snakke, så hvis de viser det gør ondt, feks ved at halte, ændret adfærd osv, så skal vi lytte, det er derfor vi er her...
Det gjorde så ondt på mig, at vide at min bedste ven havde haft ondt, mens jeg troede jeg gjorde det godt..
Jeg vil vælge aflivning, de ved ikke at vi gør det for at de skal få det godt og de kan ikke altid fortælle, hvordan deres "livskvalitet" er.. Ved hvordan min er med smerter og jeg kan jo bare gå til lægen og bede om hjælp...
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Om den så er ridehest eller foldbums er jo ligemeget. I bund og grund er det jo op til den enkelte ejer at bestemme, hvor længe man ønsker at holde liv i og betale for en hest. Det er jo ikke synd eller forkert at aflive en hest, når det gøres på en rolig og human måde af en dyrlæge eller slagter.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg må indrømme at jeg ikke ville kunne få mig til at smide en hest afsted der var glad og frisk og ingen tegn på smerte viste, heller ikke selvom den ikke ville kunne bruges som ridehest.
Folk snakker så meget som at de elsker deres hest så ih så åh så meget, at den er deres bedste ven, ved den finder de ro osv.
En man har det sådan med, smider man da ikke bare ud til højre fordi den ikke længere kan opfylde ens ego behov?
At man har større krav og forventninger, skal vel ikke gå ud over hesten?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Så tænk dig rigtig godt om, jeg savner stadig min dreng, og når man ser billeder af ham kan man da også fælde tårer. men er nu glad for jeg tog beslutningen og fik ordnet, for mentalt er man for sine omgivelser ikke til at være sammen med, når man den ene dag er ked af hesten, næste dag tænker ej hvor er han frisk han holder da hurtigt 1 år til
Det tærer rigtig meget mentalt, og man kommer ikke vider, så når det kun går ned af så mit råd få taget beslutningen jo før jo bedre både inden hesten kommer ud i og lide. og inden du piner dig selv mentalt for meget.
Trist er det, men blir ikke bedre af man venter.
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 13 Emner: 642 Svar: 5.686
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Men man skal også passe på at man ikke afliver for tidligt. Det rette tidspunkt kan være svært at finde.
Tag fx min hest. Han gik i hegnet og fik skåret benet ret alvorligt. Udsigterne har flere gange være dårlige og jeg har både fået at vide at han var i kritisk tilstand og at han aldrig blev ridehest. Mange havde nok ladet ham aflive.
Men jeg gav ham chancen eftersom han var ung og IKKE havde voldsomme smerter. Og jeg nægtede simpelthen at slå et dyr ihjel af den grund at han ikke længere kunne bære rundt på mig. Min hest er et levende væsen, ikke en bil, man bare skrotter!
Og 7, 9, 13 er det ved at følge min dyrlæges råd (+ en portion held) lykkedes mig at få ham rask igen. Det har taget 2 år og kostet mange penge, men jeg er ligeglad, det er bare penge og min hest betyder mere for mig end alverdens små papirsedler, som penge jo bare er.
Så nogle skader skal også bare have tid, mere tid end mange er villige til at give det.
Jeg ville personlig aldrig aflive en hest "fordi den koster penge". Hvis min hest en dag ikke kan rides, men stadig kan få god livskvalitet, så bliver han fold/hygge/trick bums i stedet. Han skal først herfra den dag han ikke kan mere pga smerte eller alderdom. Men det er jo så bare mig.
Jeg tror egentligt at det mest er mig der er lidt sær på det område
Så jeg synes man skal sige stop, når hesten ikke længere har det godt og at udsigten til at den nogensinde får det godt er ringe.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
men hvis man må lave horsemanship, tricks, gå ture osv. er det ok
nov 2008
nov 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er da ikke synd at den går som foldbums
På folden får hesten det den har brug for opfyldt; flok, mad og læ.
Heste behøves ikke vores selvskab, vores nus, pus og " hvor er du mors lille sødeste prinsesse! ".
Det er os mennesker der får dårlig samvittighed hvis vi ikke tager ud til dem. Ikke hesten der står og lider.
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
det er jo også man har mange følser i klemme
dec 2007
Følger: 95 Følgere: 96 Heste: 5 Emner: 4 Svar: 359
Jeg har prøvet det for mange gange synes jeg selv ...
Helt bestemt 6 gange de sidste 5 år...
Den første havde ondt bare ved at gå på fold, han var 4 år gammel, og fik konstateret juvinil spat samt havde to mus i bagbenene, da vi satte ham i ridning.
Nummer 2 var en 19 år gammel hoppe, der var min gamle springpony, som havde været avlshoppe. Hun blev blind og hendes sommereksem blev meget slemt.
Nummer 3 var min gamle knabber-hingst, som fik kronisk bronkitis. Dette blev behandlet i et halvt år uden bedring.
Nummer 4 var min drømmeprinssese - Hun har givet mig alt fra bukkespringserier frem til LA2 på distriktsplan på 3 år, hvor de 1.5 var skadesplagede. Hendes forbensknogler var porøse, hvilket gjorde at hun kunne have meget ondt den ene dag, og ikke ondt den næste ..
Nummer 5 var min søster, men den havde boet her hos mig i 3 år op til ..
Hun var 20, og blev over 2 måneder MEGET gammel MEGET hurtigt, så der var ikke andet at gøre end at sende hende over regnbuebroen.
Hende og prinsessen blev sendt afsted samtidig.
Nummer 6 var min dressurhest, som jeg købte i de 1.5 år prinsessen stod stille. Han var springhest og vild, da jeg købte ham, men jeg troede på ham, og vi endte med at ride C-stævner LA5-6, og var stort set klar til M, da han blev skadet i ryggen/bagbenene. Det gik han med som foldbums i over et år, men der var ikke noget der virkede.
Så jeg vil sige at jeg har aflivet (for) mange, men jeg vil heller ikke lade dem gå for min egen skyld, når jeg kan se de har ondt ...
VRÆL .. nu tuder jeg igen .....
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 44 Svar: 144
Holde i live - for hest eller ejers skyld?