At holde hesten i live for sin egen skyld... {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen! Sagen er den, at min kære pony igennem de sidste 4 år har lidt af voldsom allergi. Hun er allergisk overfor 17 ud af 32 græs- og pollentyper. Vi har prøvet ALT og er lige nu igang med allersidste mulighed, vaccination. Hun er ikke en typisk allergiker, da hun hverken hoster eller har dårlig vejrtrækning, men hun headshaker i så voldsom en grad, at det er umuligt at trække med hende/ride hende uden for om sommeren.. om vinteren (november-februar) er der intet, da det jo selvfølgelig er koldt, og der ingen pollen er i luften.
Jeg har haft hende i 6 år, og hun ER verdens allerbedste pony, min bedste ven, som jeg vil give alt for at få rask. Hendes allergi har selvfølgelig gjort, at vi slet ikke har fået redet de sidste par år, som jeg rigtig gerne vil. Derfor er jeg lidt i et dilemma... Såfremt vaccinen ikke virker på hende, findes der ikke noget, man kan gøre for at dæmpe hendes headshaking dvs. hun skal stå stille 9 ud af 12 måneder om året. Jeg ved med mig selv, at en aflivning ville være så svær for mig at komme igennem, men på den anden side er det næsten ligeså hårdt at se hende have ondt hver dag.. Ville I aflive en pony, som egentlig er helt velfungerende bortset fra, at hun headshaker og dermed har ondt igennem hele sommeren? Lagt til dette kommer selvfølgelig også at jeg SAVNER at ride både dressur og spring. Da vi købte hende og i tiden efter sprang vi baner på 1 meter, og hun elskede det...
TAK fordi I har læst med helt til enden - jeg håber I har lidt indput...
Mvh
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 24 Svar: 243
Det valg har vi ikke som mennesker, men vi kan vælge det for vores dyr
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 244
Mht vacc. Jeg har også haft en hest der var multiallergiker. Hans allergi viste sig i forhold til at han kløede sig overalt, pelsen lignede til sidst.. Ja der er ikke ord. Og det var hele året rundt. Han fik en vacc x antal gange om året og det virkede. Han var tilsidst sund og rask og havde ingen mén overhovedet.
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
Men prøv at spørg din dyrlæge til råds, de har oftes mere forstand på heste i disse situationer
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 30
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 245
Men hvis vaccinen ikke hjælper og dyrelægen siger at aflivning er den sidste ting du kan gøre så ville jeg lytte til ham/hende
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
Jeg synes lidt, at du giver svaret på dit spørgsmål der. Det er jo ikke en velfungerende pony, hvis hun har ondt hele sommeren igennem
Men jeg forstår godt, at det er en svær beslutning at træffe.
Var det min, så ja, jeg havde aflivet. Du har kæmpet en brav kamp.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Her synes jeg også du giver svaret på dit eget spørgsmål. Det er hårdt, men du har prøvet hvad du kan, og det er ikke værdigt hvis hendes liv er overskygget af gener i så voldsom en grad
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 294
Hvis jeg havde det sådan, så ville jeg nok vælge at aflive den. Det er super hårdt, men det virker også som, om at det under alle omstændigheder er hårdt for dig (og hesten), at den ikke trives..
Så hvis vaccinen ikke virker, ville en aflivning være den humane ting at gøre
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Min brors første pony havde støvallergi samt let græsallergi (få sorter), han fik vaccinen fast hver måned i et år og efterfølgende fik han det kun ved behov, han gik dog på pension 3 år senere men det var grundet hans høje alder (23), vi havde ham i 8 år. Han led slet ikke så voldsomt de sidste par år han levede i. Han blev ikke aflivet grundet hans allergi, men af alderdom/ dårlig blodcirkulation i benene.
Jeg kan ikke love at vaccinen vil give god effekt, men det er forsøger værd. Overvej evt andet alternativ behandling.
Giv skønne Chanel et kram fra mig
nov 2008
Følger: 125 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 818
Nicoline: Tusind tak
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
man bør forsøge at udrede sin hest, men man kan også forsøge alt for længe, så det til sidst bliver egoistisk.
sandheden er: en død hest lide ikke.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
nov 2008
Følger: 125 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 818
At holde hesten i live for sin egen skyld...