{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

at "holde" hesten i holdning. {{forumTopicSubject}}

Har set nogle gange på videoer hvor der fx. er blevet øvet schenkelvininger eller overgange at rytteren "holder" hesten i holdning.
Den slår fra i øvelsen men rytteren holder den nede ved at tage i tøjlerne. Nogle gange er bevægelserne mere voldsomme og hårdére end andre.

Men hvorfor gør man det?
Er det fordi hesten SKAL gå i holdning? Men er holdning ikke forkert lavet hvis hesten går i den pga. man holder den nede?
Overvejer man ikke at hesten måske ikke har muskler til at gå i holdning i den øvelse, men at det kommer med tiden?

Hvordan kan det være at man gør det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at "holde" hesten i holdning.
  • #1   7. jan 2011 Du har jo egentlig selv svaret på det i dit indlæg. Fordi folk vil have den SKAL gå i holdning uanset øvelse. Som du skriver.....

• #2   7. jan 2011
    Ja, men jeg vil gerne have en forklaring på HVORFOR man mener den skal det fx.?

Altså hvorfor vælger man at gøre som de gør. Når jeg umiddelbart tænker at en hest der bliver holdt i holdning ikke gør nogen gavn.

• #3   7. jan 2011 Tror det er fordi man ser alle de øvede ryttere til stævne osv, hvor hesten konstant går i holdning, så tror folk at det skal den bare. Må sige min gamle ridelære mente også at den skulle gå nede lige meget hvad, dog er jeg blevet klogere siden. Den gang var jeg 15, havde lige fået hest og alle privatrytterne på den rideskole jeg stod havde jo hestens hoved nede, så troede man det var sådan den skulle gå, og tænkte ikke over hvordan en hest rigtigt skal gå nede. Man gør som alle de andre da man ikke vil skille sig ud, specielt ikke hvis man er yngre og næsten lige har fået sin første hest eller pony. Men ja det er forkert.

• #4   7. jan 2011 Det kan os være at rytteren ikke bruger benene og sædet nok til at få den ned og så er det lettere at trække hesten ned. Men det er meget forkert! Hesten skal rides frem til tøjlen og gå i en utvunget holdning.

• #5   7. jan 2011 for at den måske får de muskler og den ved hvad den skal, istedet fo føst at lære den det når den ha fået muklene ? (:

• #6   7. jan 2011 Men tror det er fordi det ser flottere ud, end en hest der glor på stjerner..

• #7   7. jan 2011 Altså det er jo meget normalt at man arbejder med hesten for at få den ned igen, hvis den slår fra i en øvelse.. Hesten skal jo selvfølgelig også lære at den bare skal gå der uanset hvad man laver, fx kan jo godt blive distraheret og derfor slå fra.. Men selvfølgelig skal man ikke tvinge den og holde den nede, det får man jo intet ud af.. Hvis hesten ikke har muskler til det, så må man ganske enkelt arbejde noget mere med den, inden man laver nye øvelser..

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #8   7. jan 2011 Fordi nogle ryttere tænker mere på hvad hesten skal kunne, end dens trivsel.
    Sys mange ryttere gør det fordi det gælder om at have den bedste af de bedste. Men sys det er forkert, en hest er ik lavet til at blive hevet og slidt i på den måde.

• #9   7. jan 2011 Som Anna-Sofie skriver så har du jo egentlig selv svaret på det smiley
    Desværre er der mange der tvinger deres hest i holdning, i stedet for at arbejde med at få den til at søge ned af sig selv og bruge ryggen og bagbenene. Min slår også nogle gange fra når jeg laver schenkelvigning, men jeg må jo bare arbejde med det, for det nytter ikke noget at tvinge hesten ned.

• #10   7. jan 2011
    En hest der slår fra prøver efter min mening at fortælle en af noget er "galt" og skal derfor ikke pilles ned i holdning igen :o)

Om det den så vil sige er at den ikke har musklerne, bliver distraheret eller den har ondt er for mig et fedt.

Er det bare fordi den bliver distraheret så ser jeg ingen grund til at pille ned heller - den skal nok selv falde på plads igen når den slapper af hvis holdningen kommer af bagparten og ikke fra tøjlerne.

• #11   7. jan 2011 Hvis hesten slår fra kan det jo os betyde at rytteren ikke har nok ben og sæde med..

• #12   7. jan 2011
    Det kan betyde en masse ting - som sagt mener jeg at hvis den slår fra så bør man overveje hvorfor den gør det og prøve af afhjælpe problemet uden at hive den ned igen :o)

• #13   7. jan 2011 Enig, ingen savning og hive i tøjlen hjælper, det gør faktisk det hele være..!

• #14   7. jan 2011 Jeg tror, at nogle folk simpeltehn lægger fokuset det forkerte sted. Det er jo egentlig, fordi at det for nogle bare drejer sig om, at hesten skal gå i holdning uanset hvad, men det er bedre at lave en schenkel og få nogle gode skridt og derefter øve schenkel, hvor man prøver at holde sin hest med sædet, halve parader osv.

• #16   7. jan 2011
    Jeg kan sagtens lave en schenkelvigning på maja imens hun ikke nødvendigvis kigger stjerner men helt holdning går hun ikke i.
    Jeg har ok. løse tøjler hvor der bare er kontakt ude foran til at kunne korrigere dvs. hun har ret lang og holdning.

Træner fx. shcnkelvigning i skridt og trav for øvelsens skyld. Bare hun er afslappet er jeg tilfreds. Afslappet betyder ikke konkurrence holdning men lang som hun nu føler det for.
    Kan også finde på at træne changement over nogle trin - heller ingen holdning.
    Træner diverse øvelser på dressurbanen da Maja ikke er særlig glad for den og har haft periode hvor hun var umulig at drive frem på bane men fin i natur. Så når hun endelig er der skal det helst ikke gøres kedeligt.

I overgange mm. går hun heller ikke i holdning da musklerne ikke er til det.

Men på den anden side - hvorfor lave en øvelse hvor hovedet er nede men ryggen ikke eksistere pga. tvunget holdning?

• #17   7. jan 2011 Tja - måske ved rytterne ikke bedre? Eller også mener de, at det er den rette metode?

Ligesom når man bringer en hest ud i en sø, hvor den ikke kan bunde, og nærmest "drukner" og rytteren fortsat bliver siddende på ryggen af den?

• #18   7. jan 2011 Man kan -ikke- ride ordentlige overgange og schenkelvigninger, hvis hesten ikke bærer sig selv. Ikke engang, hvis man selv tror det. Det er simpelthen umuligt. Slet ikke tilsidetrædninger eller vigninger, traverser eller versader.

Men som du siger, det dér med at tvinge hesten ned, det får man ikke andet ud af end forkerte muskler, tryk avler modtryk og tilsidst en hest, der putter sig for tøjlen, og hverken bærer sig eller arbejder.

Heste kan slå fra i overgange, og ved at sænke hænderne, kan man korrigere. Men det ville aldrig være nødvendigt på en stabil, veluddannet hest.

De unge heste lærer jeg at give efter, ved at lirke med tøjlerne, og så slippe, ligeså snart den bare giver efter den mindste smule, eller ved at ride dem lang og på store cirkler, så de kommer ned med næsen. Men at tro at man kan lære en hest "at gå til biddet" ved at hive i tøjlerne, til den bøjer hovedet for at slippe for trykket, det er... stupidt.

• #19   7. jan 2011 Og hey, unge heste slår altså fra uden grund. Det er manglende styrke, balance, usikkerhed eller bare, fordi den er uvant med det meste.
    Og hvordan fanden skal man lære hesten at søge frem og ned, hvis man ikke må tage i tøjlen og lede den, når den kigger den anden vej, må jeg spørge? smiley

Der er stor forskel på at lede (med fx brede hænder) eller hive/tvinge.

Kommentér på:
at "holde" hesten i holdning.

Annonce