{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.578 visninger | Oprettet:

lang man... hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej HGere smiley

Jeg har en vidunderlig fjordhoppe der har fået lov at have manen lang og pjusket. Dog er det somom jeg ike kan få den længere end ca 20 cm, hvilket ærger mig lidt, da det betyder at det ikke holder når jeg fletter hende op med jagtfletning (som hun er ULTRA smuk med). Jeg vil ikke have hende klippet strit, for det klæder hende ikke, men er der nogen der har et godt husråd til hvordan jeg kan få hendes man længere?
på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lang man... hvordan?
  • #1   30. okt 2011 jeg klipper en cm af en gang i mellem så gror det hurtig

  • #2   30. okt 2011 Det er ikke alle heste der nogensinde får lang man. Prøv at kigge på Trille i min profil. Hendes man har fået lov at vokse i flere år, men blev ganske enkelt ikke længere end det.
    Den blev rykket et par gange da hun var omkring de 13-14 år, men voksede altså ikke længere end den er på billederne uanset hvad der blev gjort ved den.

    Det samme galdt i øvrigt pandelokken, som ikke i hele hendes liv har været klippet eller rykket.


  • #3   30. okt 2011 Vil lige tilføje, en fjordhest kan blive skæv i ryggen af at have langman, da den er så "tyk/tung" smiley

  • #4   30. okt 2011
    Så burde en shetlænder, shire osv. jo også kunne blive det smiley
    Ej, tror je ikke på :b


  • #5   30. okt 2011 Aaaarh, selv en tyk fjordhesteman vejer vidst ikke så meget at hesten bliver skæv.

    -vi har belgier, og de har altså osse meget (og lang) man, helt uden skavanker til følge;o)


  • #6   30. okt 2011 En gang imellem tager jeg de aller yderste spidser af manen, og så gror det helt vildt og lynhurtigt!

  • #7   30. okt 2011 undskyld mig men den med man klipper spidser af hvordan i verden kan håret vokse hurtigere af den grund? håret gror ud af en hårsæk som sidder under huden.... så det går ikke hurtigere jo oftere man klipper den.

    Det er genetisk anlagt hvor langt hår bliver... Ligesom hos mennesker.


  • #8   31. okt 2011 Ved at klippe spidserne, det slidte og ødelagte at håret, giver du resten af hårstrået mere "nerigi", da hårsækken da ikke skal fokuserer på at redde det slidte.
    Håber det gav mening smiley


  • #9   31. okt 2011 Energi*

  • #10   31. okt 2011 Slidte spidser reddes nu ikke -det eneste man kan gøre for håret, er at give de bedste muligheder for at gro længe. Og det kommer altså indefra (godt foder).

    Derudover kan man skåne spidserne så de ikke slides -f.eks. ved at holde manen flettet.

    Men hår er ligesom negle -når først et hår er ødelagt, kan det ikke "lappes". Man kan så klippe den ødelagte spids af, men det gror håret altså ikke ekstra af. Eneste forskel er at det så ikke længere er slidt i spidsen:o)


  • #12   31. okt 2011 Hvad med sådan noget som B-vitaminer? det spiste vi herhjemme en overgang, og negle og hår voksede helt vildt! kunne det måske tænkes at det samme ville ske hos hestene?

  • #13   31. okt 2011 Prøv med Biotin... en fjorhest, burde kunne få en okay man. Så måske den mangler lidt.
    Bare husk at det er først når du har kørt med biotin i mindst 3 måneder at du begynder at kunne se resultatet.


  • #14   31. okt 2011 Lige til den kommentar med at hesten bliver skæv.
    Den er god nok, kommer selvfølgelig an på vægten af manen. Min egen tinker har en man 150 cm, den lå kun til højre. Jeg blev nødt til at lave dobbelt man på hende, da hun simpelthen blev så skæv af at have hele vægten på den ene side af halsen smiley


  • #15   31. okt 2011 Jo en hest kan blive skæv, fik også afvide af kiropraktor, at jeg i genoptræningsperioden skulle lade min hoppes man vælge side selv, da det var deres måde at udligne på, så hvis jeg tvang den til højre kunne det gøre hende mere skæv......

  • #16   31. okt 2011 Michelle W: nu ved jeg ikke hvordan du har det med din egen manke, men min har bedst af at få klippet spidser ofte, da håret ikke knækker så nemt når man holder spidserne pæne = håret synes at vokse mere da det ikke knækker. Så jo, hvis man holder spidserne så vil manen hurtigere blive lang, da hårene ikke knækker før den vokser ud.

    Dermed ikke sagt at alle heste får lang man. Det er heller ikke alle mennesker som kan få langt hår


  • #17   31. okt 2011 Trine -håret vokser altså ikke mere af at blive klippet. Spidsen er blot ikke længere slidt. Håret er genetisk forprogrammeret til en bestemt levetid. Når hårstråets levetid er omme, dør det og falder af.

    Håret slides self i spidserne, og det man kan gøre er så at passe godt på spidserne (f.eks. ved at flette) så de ikke slides unødigt og sørge for ikke at knække en masse hår når man børster og dermed når håret at blive længere på dets levetid.

    Og så kan man self sørge for at give håret de bedste betingelser, ved optimal fodring.

    Men heller ikke ved egen manke kan man "lappe" et hårstrå der er slidt i enden. Man kan klippe det slidte stykke af ja, men det giver ikke håret længere tid at leve i.



  • #18   31. okt 2011 Yderst spændende debat!!

  • #20   8. feb 2012 jeg giver biotin og så fletter jeg håret op så håret får luft..

  • #21   10. feb 2012 der er en masse der har foreslået at flette manen. Har I så nogle gode forslag til en fletning, der holder i en tyk fjordhesteman? en jagtfletning/hingsteman ryger ud første gang hun ryster på hovedet...

    - det skal lige siges, at hun ligner jeg-ved-ikke-hvad med rosenknopper, så den del er udelukket :b


Kommentér på:
lang man... hvordan?

Annonce