{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Lang man - Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Min søde araber Anakin har det jeg vil kalde en "semi-lang man" det klæder ham og jeg kunne ikke drømme om at klippe den! Men den måtte gerne blive længere synes jeg og mere stærk i det smiley

Så, hvordan holder i jeres hests man? Findes der noget specielt foder eller tilskud man kan give til hesten? Og skal man børste manen hver dag eller skal man lade den helt være? smiley

Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lang man - Hvordan?
  • #1   9. apr 2013 jeg følger lige med her smiley

  • #2   9. apr 2013 Du kan altid flette den, så den går med fletninger på fold osv. Det har jeg hørt hjælper.

  • #4   9. apr 2013 Man skal ikke børste den for tit, max en gang hver anden 2. uge.
    Man kan give forskellige tilskud der efter sigende skulle give bedre hårvækst, men jeg har prøvet det alt sammen og synes ikke det har nogen effekt. Sørg for hesten er dækket ind med vitaminer, det er det bedste du kan gøre.

    Jeg gør også det at jeg klipper spidser hvis er meget spaltede. Men KUN de helt yderste spidser, så man ikke kan se at der er klippet i manen.


  • #5   9. apr 2013 Jeg giver min biotin for at den holde hår og hove stærkere - og i og med manen bliver stærkere, har den også lettere ved at blive længere og at blive slidt kort igen smiley

  • #6   9. apr 2013 Det er lige som med mennesker.

    Nogle har anlæg for det, andre har ikke, men vitaminer og mineraler hjælper.


  • #7   9. apr 2013 Man skal ikke strigle for meget, hvis man kan undgå det. Det tynder manen meget ud. Når du vil børste den, så brug showshine, eller gør det efter vask. Til daglig kan du evt. bare børsten den over med en blød børste, istedet for en plasticstrigle eller kam. Det samme gælder med halen: Børsten gerne med en blod børste til daglig, men undgå at bruge plasticstrigle/kam. Og brug altid showshine eller efter vask, når du bruger plasticstrigle/kam!

    Hestens man/hale kvalitet er forskellige fra hest til hest, og jeg har desværre ikke fundet noget, der giver nogen mærkbar forskel. Så bare sørg for at den er dækket ind fodermæssigt med vitaminer/mineraler, evt. en biotinkur. Men grundkonsistensen kan man nok ikke ændre så meget på, desværre smiley


  • #8   9. apr 2013 Tusind tak allesammen smiley Jeg har overvejet biotin-tilskud også for hovenes skyld smiley
    Er det i øvrigt rigtigt at manen vokser mere/hurtigere hvis man fletter den, eller er det en skrøne? smiley

    Han burde have anlæg for det da hans far har rimelig stor hårpragt smiley


    profilbillede
  • #9   9. apr 2013 Det er dsv. ikke alle heste der kan få lige lang man, min dejlige islænder har kun omkring 20 centimeter. Det er ikke noget man selv kan bestemme men noget der ligger i generne. Man kan dog give heste tilskud, der gør manen og pelsen generels sundere, så hjælper man da i hvert fald lidt;)
    Hvis du reder manen for ofte vil du bare trække hårene ud, så jeg vil sige max en gang om ugen men der må gerne gå længere tid;)


  • #10   9. apr 2013 Jeg flettede min tidligere ponys man, (Irish Cob) og inden jeg begyndte på det var den kort. Efter nogle måneder var manen ca. nede omkring hals/tæt på skulder :).
    Min egen har jeg også haft flettet, men der var en af de andre ponyer der lige hapsede en fletnig x_x.


  • #11   9. apr 2013 Man kan ikke fodrer sig af genbestemte ting som hårvækst.
    Med biotin, mm. kan du gøre at håret bliver stærkere og ikke knækker så let. Men hvis den genetik set ikke kan få meget længere, kan man ikke rigtig gøre noget ved det smiley


  • #12   9. apr 2013 Man skal passe på med at flette. Nogle heste synes det er generende og vil klø manen i stykker for at få fletningerne op.

  • #13   9. apr 2013 Lady - Kommer an på om man fletter stramt eller løst :).

  • #14   9. apr 2013 Tak allesammen smiley Jeg kan jo ikke sige om han genetisk set kan få længere man, men det er et forsøg værd og desuden vil jeg lige så gerne have at den skal være stærkere som længere smiley

    Men ville det være en idé til at starte med at flette lidt af manen og se om det går og han ikke bliver generet? Når i skriver at showshine hjælper/beskytter vil det så sige at indholdet af silikone og andre underlige ting og sager, ikke skader manen? smiley Og hvor mange gange om ugen ville i foreslå at give manen showshine?


  • #15   9. apr 2013 Altså jeg flettede jo som sagt Natash. Flet løst helt øverst, ellers bliver det ligesom hvis vi har for stram fletning/hestehale, man får/kan få hovedpine og det kan begynde at klø. Så helt løst de første 3-4 gange man fletter, og så kan man flette strammerer jo længere ned man kommer :).
    Showshine har jeg kun brugt for at få manen til at være dejlig lækker og blød at redde ud, så der ikke blevet revet for meget man med :). Ved ikke om det beskytter, men det er godt hvis der er kommet en filterkage man ikke bare kan få op :).


  • #16   9. apr 2013 Jeg tror ikke heste bryder sig om fletninger, hvis du børster med en blød børste hver dag og derudover giver biotin kan det måske hjælpe - det hjalp på min oldenborg smiley

  • #17   9. apr 2013 Ismulerne - Jeg har ikke oplevet problemer :). Kun der hvor en anden pony bed i min ponys man så hun mistede en stor tot hår..

Kommentér på:
Lang man - Hvordan?

Annonce