{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

årh det foder -.- kræsen hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej HN!

Ja, jeg havde jo håbet på at kunne fodre med D&H Dansk Leisure Mix som "snack" da jeg har en kræsen hest og det var endelig en müsli hun gad, og så tilføje travo vitaminer, fiberpiller og lucerne, men vi kan i foderplanen bare ikke få det til at passe nogen steder. Grunden til at jeg ikke kun vil fodre på fuldfoder blanding er, at det for det første er for dyrt, og for det andet så skal de have ret store rationer synes jeg, hvilket jeg gerne vil undgå smiley

Jeg ville gerne fodre hovedsageligt på vitaminblanding, men problemet er at jeg ikke "bare" kan give hende vit/min i en bunke lucerne med lidt fiberpiller... ikke om hun vil æde det smiley

hun er blevet lidt til den tynde side nu, selvom det ellers har været det modsatte jeg har døjet med det sidste halve år, men pga. min søster så må hun ikke få stråfoder nok -.- (er ved at finde opstaldning så jeg kan få flyttet krikken hurtigst muligt!!)

Men kender i et lækkert müslifoder, som nok ikke er så koncentreret, som man kan blande i hos en kræsen hest?

hun får pt. hippolyt naturmüsli, men det dur ikke til hende, hun er blevet kedelig at se på efter hun er kommet over på den, og tabt sig endnu mere, selvom hun blev sat op i fiberpiller

når hun bliver flyttet kommer hun op og får omkring 12 kg hø og så noget wrap til.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  årh det foder -.- kræsen hest..
  • #1   12. okt 2011 HG*

• #2   12. okt 2011 har du prøvet hestespark??

• #3   12. okt 2011 der er for meget stivelse i..

vil helst undgå foder med en stivelses% på over 15%..

• #4   12. okt 2011 Har været til foredrag hos en dyrlæge hvor de sagde at det meget ofte skyldes mavesår, ellers ville den jo spise for at dække sin ædelyst og sine behov..

Prøv og se om din hest har andre symptomer på mavesår.. Har selv oprettet et emne om mavesår igår, hvor der er nogle gode links.

• #5   12. okt 2011 Horse Speed fra Dangro er super godt til at fede og holde maven i orden. Det har også en lækker konsisten. Så i princippet kan du nøjes med horsespeed sammen med travo (sport eller performance).
    http://broberghandel.dk/produkter/94-dangro-nordic/409-videbaek-horsespeed/

Og ellers er Dangro's produkter i et rigtig fornuftig prisleje, PLUS det er dansk produceret og de håndvælger de forskellige ingredienser.

• #6   12. okt 2011 Det er godt nok et koncentreret müsli-foder, men kan anbefale HorseLux Easy. Der er lav stivelse, kan ikke lige huske hvor lav den er..

Vh. Karina

• #7   12. okt 2011 horselux easy er prøvet, gad hun ikke efter en måned smiley hun spiser ikke alt det smulder..

Pernille Kondrup: Det er ikke sådan at hun slet ikke vil spise, hun æder gerne, men hun vil ikke have store portioner, dvs. kan højest give 200g lucerne i en fodring, og så tilbehør for huldet, men det for kedeligt så hun spiser ikke altid op. Hvis der er müsli i, skal det være en der smager ret godt og er sammenhængende, altså uden smulder, da hun ikke støvsuger krybben hvis der er det i smiley

Hun har ikke symptomer på mavesår, udover at hun har tabt sig, men det pga. grovfoderet, hvilket jeg også er godt gal på min søster over, så bliver rart at få hende flyttet. hun er glad og frisk osv. Så godt dit opslag igår smiley

• #8   12. okt 2011 det bare træls, for da hun fik leisure mix sammen med lucerne, sort havre og fiberpiller, der var krybben slikket ren efter hver fodring, det bliver den også nu med naturmüslien, men den er hun bare blevet grim på smiley
    Vil derfor gerne give hende DLM, men fik en til at taste det ind sammen med det andet+travo, hvor vi sagde ca. 500g DLM, og det kan bare overhovedet ikke komme til at stemme, da hun får alt for meget råprotein og tallene på vit/min ikke stemmer smiley

• #9   12. okt 2011 haha inga, der står i det første indlæg at det er den hun får nu, men er blevet grim på smiley

hehe, jeg troede også den havde været god pga. den lille mængde, men den dur ikke smiley

• #10   12. okt 2011 Jeg bruger build up til min fuldblod da han osse er meget kræsen og er svær at holde huld på .. Han får lidt over 1 kg fordelt på to måltider .. Plus green power gold lucerne .. Og selvf. Lidt ekstra vitaminer mm. Han spiser det med glæde .. Han for en halv dl olie i for pels og for at det glider bedre ned smiley han elsker olie .. Jeg har brugt det i ca 2 måneder og han har en "sund" gid energi og har mere overskud .. Han er også blevet meget pænere at se på smiley

• #11   12. okt 2011 build up har jeg også overvejet smiley Hvordan er dens konsistens?

• #12   12. okt 2011 Der er ikke noget smuldre agtigt .. Det er majs flager og så ligner det fiber piller og hunde mads piller smiley lyder ikk lækkert men det dufter godt smiley Og så er der gulerods flager

• #13   12. okt 2011 Du kan prøve at Google det .. Så er der sikkert billeder .. Det er en smule fedtet at røre ved faktisk smiley

• #14   12. okt 2011 okay, prøver lige smiley

• #15   12. okt 2011 Det er det eneste der virkede på min hest .. Jeg har tænkt mig at køre over på fase lll når han har taget det på han skal .. Det er en form for efter følger til build up som du også kan vælge at bruge smiley

• #16   12. okt 2011 Hvis du, bar vil brug lucerne + vitaminer(+foder hvis du ønske) prøve at blande en dsl flynder melasse i foderet/lucerne og lidt olie, bland godt og lade stå, min et par timer, bedst efter 24, så det trækker ind i lucernen, hvis hesten stædig ikke vil spise det, prøve at blande en appetizer som Spillas medowherb i.

Til at hurtig få vægt på hesten Spillas body builder, majs kan kun bruges i begrænset mængder, for meget stivelse giver mave sår. Det bedste er at brug et foder beregnet til det, jeg bruger igen Spillas: Cool eller Conditioning mix (musli foder).

Pas på med horsespeed, det er et energi foder og kan give eksplosive heste, brug det selv men kun som energi tilskud, i forhold til andre mulighed er det ikke god til at få vægt på hesten.

Spillas er et dygt foder med det mest effektiv jeg har prøvet til at putte vægt på hesten hurtigt. Begrund af prisen bruger jeg det bar som tilskyd i foderet. Body builder kan man se stor forskel efter kun 14dag, det er et pille produkt der genopretter hesten naturlig mavebakterier og er grund til min meget kræsen og mager hest nu er en småfed ikke så kræsen hest.

Ellers brug jeg Tjørnehøj Mølle som normalt foder, Spillas til appetizer og til undervægtig heste, Horse speed(som tilskyd) til heste der skal brug energi, lucerne, olie, melasse og hø/wrap. Jeg har enu ikke haft en hest i træning jeg ikke har kunne foder på.

• #17   12. okt 2011 vil hverken give flydende melasse eller majs!
    Så hellere fiberpiller og olie smiley

Har overvejet tjørnehøj, men nu fik jeg en anden til at lægge en plan udfra hestens værdier og foderværdierne på et exl ark, og hun fik det til at stemme, så jeg tager min leisure mix som appetizer, og giver hende fiberpiller og olie til hulden smiley Hun er hurtig at få op i huld, og svær at stoppe igen, så vil ikke køre hende over på et fuldfoder som feder for meget smiley Tak for jeres input smiley

• #18   12. okt 2011 Jeg bruger pt.

500 gram TM musli Champ
    500 gram valset havre
    500 gram Dangro Lucerne Alfalfa

Dette udfodres på 2-3 måltider + fri hø, min spinkle fuldblod tager pænt på af det smiley . Men hun for også 100 gram Horspeed ved siden af for ekstra energi ved bare lidt krævene træningspas.

Kommentér på:
årh det foder -.- kræsen hest..

Annonce