{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

Træpiller? {{forumTopicSubject}}

Hej piger,

Der kører utrolig mange debatter rundt omkring, med den dårlige høst, der har været rundt omkring, og vi er ikke mere heldige desværre.

Derfor havde jeg min hest på spåner i starten, da han kom ind fra sommerfold. Men det var simpelthen for dyrt for mig at holde syntes jeg.

Derfor har jeg læst om træpiller, og har hørt rigtig meget godt om det og er blevet anbefalet det utrolig mange gange.

Derfor har jeg et par spørgsmål:

* Hvad gør man med møddingen (har fået lov af min staldudlejer, hvis det kan komme på deres almindelige halm/spåne mødding. Kan det det?
* Spåner har bedst af at blive muget hver dag - ligeledes med træpiller. Men KAN boksen gå en dag uden? Det sker ca en gang hver 14. dag, at jeg ikke kan komme, og en anden må tage sig af min hest, og give foder samt hø, og føler næsten ikke at jeg kan bede om at de også skal muge. Så vil der ske meget ved at man hopper den ene dag over?
* De er meget hårde når man starter op, gør det så ikke ondt for dem og stå i? (Min er kronisk forfangen)
* Hvad er priserne ved Halm80. Har fundet nogle til 2000 kroner for 1005 kg inklusive moms. Det er vel rimelig nok?
* Hvor mange bruger I om ugen - altså kg mæssigt? Lidt svært og regne med pakker, da ikke alle vejer det samme smiley

Og er der andet jeg skal vide, inden jeg starter op, hvis det kan lade sig gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller?
  • #2   6. okt 2011 træpiller er godt.. Og da du ikke har dit eget sted er det optimalt da du kan få det i 16 kgs sække. Ellers var det mere optimalt at købe træpillesmuld. Det kan du få i bigbags pr. ton, så hvis du bare har et tørt sted det kan stå - vil jeg anbefale det...

Boksen starter du ud med - en tør boks - og drys stalosan i bunden af boksen. der efter afhængig af størrelse 6 sække piller - eller 4-5 trillebøre smuld.Tag klatter hver dag, - og vend bunden 1-2 gange i ugen så det fugt der er bliver blandet med det tørre og så lige så stille tørrer ud. Du kan godt springe en dag over, men hør dog omden der giver mad ikkeligevil fjerne klatter... der er intet problem iat smide det på møddingen - der er jo faktisk kun gødning. Ikke andet. Hvis du bruger piller - så vander du bare den første bund - så går de hurtigere i stykker - og derefter fylder du ca. 1 sæk på i ugen. Hvis du er god til at sortere klatter OG alt stråfoder der er blevet til overs - fra hver dag, og til at vende madrassen et par gange i ugen, så kan du nøjes med at bundmuge 1 gang årligt. Hvis du synes der er steder der er for vådt -fjerner du det våde - drysser med stalosan og dækker med det tørre.

• #3   6. okt 2011 Min søsters hest står på dem smiley De er meget lækre, og når boksen er startet godt op kommer der en god bund.

Når du ligge dem i boksen, kan du vande dem. Og så lade dem ligge i 10 min og tørre, hvis de ikke flader fra hinanden når du så går på dem, så kan du give dem lidt mere. Holder du boksen ren og der er en god bund, skal du ikke bruge meget om ugen. Kan ikke svare dig på hvor meget hun bruger, da jeg ikke aner hvad de vejer. Og de bliver bare smidt på møddingen sammen med alt andet. Det er jo lort du tager ud ikke rene træpiller. smiley

• #4   6. okt 2011 Okay smiley Han har heller ikke ondt længere, og har sko på (roller), men man kan jo aldrig vide sig sikker.

Er også rigtig glad ved den fjedrende effekt det har, så de ikke står på beton. Det gør de jo lidt på halm, selvom man har et tykt lag. Så går de altså mere igennem i det, end i fx spåner eller tørv, som jeg har prøvet.

• #5   6. okt 2011 Vi smed vores træpiller oven på halm, da vi skiftede og vores nabo der er landmand køre det stadig gerne ud på hans markere.

Det kan nemt "holde" sig en dag uden og blive orndet.

Du kan vande dem, så er de ikke så hårde. Vores der osse er kronisk forfang står osse på dem.

Det er meget forskelligt, min kan bruge 2-3 sække med 16 kg om ugen, mens min mors kan bruge en ½ om ugen.

• #6   6. okt 2011 * Hvad gør man med møddingen (har fået lov af min staldudlejer, hvis det kan komme på deres almindelige halm/spåne mødding. Kan det det? -
    ja, træpiller kan sagtens komme på mødding med halm og spåner (:

* Spåner har bedst af at blive muget hver dag - ligeledes med træpiller. Men KAN boksen gå en dag uden? Det sker ca en gang hver 14. dag, at jeg ikke kan komme, og en anden må tage sig af min hest, og give foder samt hø, og føler næsten ikke at jeg kan bede om at de også skal muge. Så vil der ske meget ved at man hopper den ene dag over?
    - træpiller kan godt stå en dag uden at blive muget.. det er dog meget forskelligt hvordan boksen så ser ud dagen efter. det kommer helt an på hvor meget din hest sviner. min er et stort svin i boksen, men jeg kan godt lade ham stå en enkelt dag, jeg skal så bare være forberedt på át udmugningen tager lidt længere tid end normalt (:

* De er meget hårde når man starter op, gør det så ikke ondt for dem og stå i? (Min er kronisk forfangen)
    - har ingen erfaring med forfangenhed, men hvis du vil have pillerne mere bløde, kan du evt. tage en vandslange og "vande" boksen. der skal selvfølgelig ikke være alt for meget tryk på i en lige og hård stråle, men hvis du har mulighed for at sætte et af de der håndtag på, så der kommer vand ud ligesom det kommer ud af bruseren, hvis du forstår (: pillerne mister dog en lille smule sugeevne ved at blive vandet, men jeg vander min boks hver gang jeg har kommet piller ind, og min boks er ikke våd - selvom min hest er et svin (:

* Hvad er priserne ved Halm80. Har fundet nogle til 2000 kroner for 1005 kg inklusive moms. Det er vel rimelig nok?
    - det tør jeg ikke sige noget om, da jeg har piller med i opstaldningsprisen (:

* Hvor mange bruger I om ugen - altså kg mæssigt? Lidt svært og regne med pakker, da ikke alle vejer det samme smiley
    - jeg bruger mellem 4 og 6 sække per måned, og tror de vejer omkring 20 kg. per sæk..

håber du kan bruge mine svar til noget (: jeg er ihvertfald rigtig glad for at have min hest på træpiller, og vil ikke tilbage til halm igen (:

• #7   6. okt 2011 min står også på træpiller, hvor vi fjerner klatter hver dag og så vendes bunden, så den bliver fin luftig og kan tørre hvor der er våde steder, selvfølgelig fjerne vi det allemest våde, men man kan ikke tage alt. Så fylder vi op 1 sæk om ugen ca.. det giver en god bund..
    Det er også dejlig nemt når man har en renlig hest smiley

• #8   6. okt 2011 Min står på træpiller, det har aldrig været nemmere at muge! smiley Synes ikke de er så hårde, jeg bruger en sæk (16 kg) om ugen, og vender det ind i mellem, fjerner det der siger ''svup'' og klatter...

• #9   7. okt 2011 Nemmere at holde, klumper ikke samme som savsmuld (det bliver sådan set til savsmuld når det bliver vådt, bare lidt grovere.) Næsten lugtfrit. Jeg bruger det endda i min kattebakke stort set på samme måde; Sier smuldet fra en gang om ugen, fylder på og fjerner 'klatter' hver dag;)

Det giver en jævn, fjedrende overflade, er godt ved hovene, så jeg tror absolut ikke din forfangne hest tager skade af det. Vand den som beskrevet tidligere hvis den skal være blødere fra start.
    Det er en menneske-ting at det er bedre at ligge i en blød boks. Lægger du f.eks. halm på marken tisser hestene i det og ligger på jorden ved siden af smiley

En velpasset træpilleboks kan godt stå en dag eller to hvis hesten ikke er for stort et svin, men jo bedre du passer den, jo mindre skal du bruge og jo billigere bliver det.
    Du kan sagtens finde billige træpiller, kig efter dem til brændsel og spørg forhandler eller producent om der er limrester i.

• #10   7. okt 2011 Jeg ragede våde piller ud i siderne til at tøre og fyldte de tørrede fra en anden side i tissehuldet. Så holdt det hele lidt længere, men var lidt tungere at flytte på.
    Jeg startede med et halvt ton i hvert boks og fyldte ingenting på i 4 mdr.

• #11   7. okt 2011 * Træpillerne kan du bare smide på møddingen, præcis ligesom halm og spåner. Der er ikke noget der.

* Som alt andet, har det bedst af, at man muger hver dag. Alt efter hvor meget din hest sviner og fordeler lorten rundt i boksen, kan man ind imellem godt hoppe en dag over, uden at muge.

* Træpillerne bliver meget hurtigt trådt ud, så du skal ikke være bekymret over, om det er hårdt til din hest.
    Ellers vil det jo også kun være, når du starter boksen helt op, ellers kommer man jo lidt i af gangen.

* Til vores 2'er pony kommer vi en ny pose (20 kg) i om ugen. Det passer meget godt og hvis vi skal til stævne i weekend, kan han også godt få en ekstra, for at han ikke lige ligger sig i den største lort smiley

Kommentér på:
Træpiller?

Annonce