{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Træpiller {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har siden oktober brugt støvfri SPF godkendte spåner til mine to ponyer, men det var virkelig tidskrævende at muge i for at holde boksene pæne og tørre. Det tog mig næsten en time hver dag for de to bokse.

Nu har jeg købt træpiller for at prøve noget andet og det er så nemt at muge i - men!
Jeg synes de støver ret meget. Jeg har hældt lidt vand på dem inden jeg har smidt dem i boksen.
Kan man godt vande bunden en smule, eller vil det ødelægge bunden?
Eller støver træpiller bare?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller
  • #1   12. feb 2019 Du kan sagtens "vand" bunden.

Nu har jeg ikke det problem, da min hest er noget af en gris.

Jeg har tidligere passet en anden, som var noget mere renlig. Der lagde jeg en sæk pille op i trillebøren, og skar den op, og hældte vand over, og lod det stå i ca 15min. Så var de "poppet" let, og tilførte bunden lidt fugt.

• #2   12. feb 2019 Du kan sagtens vande dem lidt.

Fx forstøver på en vandhane eller vandslange.
    Giv måske ca 5 liter pr pose.

Jeg har tidligere brugt træsmuld. Min hest elskede det...
    Jeg vandede med 4 x 12 liter til 8-10 poser træsmuld for at binde støvet ved opstart.
    Senere vil hesten tisse på sin madras, men lidt fugt vil også fordampe. Madrassen bør ikke kunne blive våd-våd hvis du strøer lidt løbende, fx en pose pr hest pr uge.

Træsmuld og træpiller binder begge ret meget vand pr kilo nyt strøelse.
    Der er masser af sugeevne tilbage.

• #3   12. feb 2019 Hvilke træpiller har du købt? Jeg synes ikke mine støver særlig meget...
    Jeg vander aldrig mine. Synes det fungerer så fint at hælde dem ind som de er - så opløser de sig selv med tiden og sådan føler jeg at jeg får mest ud af dem både økonomisk og tidsmæssigt smiley

• #4   12. feb 2019 Jeg har ikke oplevet at træpiller støver, jo måske lidt ved opstart af boksen, men ja så vand den til du har en fod madras ??

Men der er mange måder at holde en træpiller bund på, så find den der passer dig bedst, så kan du ende med en dejlig støvfri boks <3??

• #6   12. feb 2019 Jeg har mine heste på træpiller og har en hest som er så dygtig til at klatte i en stor bunke, og derved kommer boksen også til at støve på kun træpiller, da hun ikke får tisset nok i bunden.
    Jeg har afhjulpet det ved at give hende en pakke spåner oveni træpillerne ved behov, det har fjernet støvet her.

For mig var det ikke nok at vande træpillerne indimellem, det holdt kortvarigt smiley

• #7   14. feb 2019 Tak for svar allesammen! smiley

Jeg gav også poserne vand inden jeg lagde dem ind og i går prøvede jeg at give dem en smule mere vand og det hjalp en hel del. Tror ikke jeg fik givet dem nok vand i posen til at starte med..
    Og så tvivler jeg på at mine ponyer selv kan holde bunden støvfri, i sær fordi de begge tisser nogenlunde samme sted hver nat, så det er nok nødvendigt at hjælpe med lidt vand smiley

Kommentér på:
Træpiller

Annonce