664 visninger
|
Oprettet:
Hvilket foder og hvor meget? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Irish Cob hoppe på halvandet år, der er lige spinkel nok. Hun er 135 cm og man kan indimellem ane hendes ribben. Hun går på en forholdsvis stor eng, hvilket hun også kommer til vinteren igennem. Hun har fået ormekur.
Hvilket foder ville være godt for hende så hun tager på, og hvor meget om dagen?
Jeg har i mange år kun haft shettere som jeg absolut ikke har haft samme problem med, tvært imod.
I mine teenageår fik jeg undervisning i FE tabeller men har ikke beskæftiget mig med det siden. Har lige set sådan et skema i dag, og synes godt nok det er svært at gennemskue!
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Foder der er godt til heste der skal tage på er bla. fiberpellets, majs og Linamix
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Svar: 2
Jeg hælder almindeligt flydende rapsolie i foderet, mellem 1 og 3 dl. i alt pr. dag, fordelt i rationerne. (1 liter = kr. 13 cirka)
Det synes jeg ser ud til at virke bedre end Linamix, når jeg kigger på hestenes hove.
Jeg prøvede Linamix i foråret, og havde en utrolig positiv indstilling til produktet, da jeg gik i gang, og jeg har ikke noget at udsætte på det som sådan.
Men inden da havde jeg givet hestene rapsolie i mindst et år, og det var meget, meget nemt at se forskel på deres hove, da de havde fået Linamix i tre-fire måneder. Fra perioden med flydende rapsolie var hovene elastiske og glatte, fra perioden med Linamix var hovene mere tørre og grove...
Det er bare min erfaring, og selvfølgelig er det ikke sikkert, det virker sådan på jeres heste...
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 74
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
Men prøv at søg i forum, der er mange gode svar/forklaringer og udregninger i forhold til fodring. Som er en hel videnskab.
Det kan også anbefales at kontakte landbogården i dit område og forhøre dig om hvad du skal være specielt opmærksom på i dit område. F eks skal vi her i Vendsyssel være obs på selen indholdet, da jorden heroppe er fattig på selen.
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 74
1 kg hø = 1 FE
Mener du så at en hest på 300 kg kun skal ha 3 kg hø om dagen?
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Den har fået ormekur, hvilken slags mod hvilke orm? Fik den taget gødningsprøve for alle typer orm? Inklusiv larvedyrkning?
Du kan ikke sige 1 kg hø = 1 FE.. Hø og wrap er lavet på forskellige marker, med forskellig type jord, gødning, vejret spiller en rolle osv osv..
En plag har bedst af alt det grovfoder den kan spise og så vitaminer/mineraler i krybben, uden sukker og stivelse....
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
Hvilket foder og hvor meget?