1.022 visninger
|
Oprettet:
Hvilket foder? {{forumTopicSubject}}
Hvad kan folk anbefale at fodre med? Det skal være noget der også kan tage toppen af nervøsiteten på hesten!
Ung hest (4 år), der endnu ikke er i ridning, ingen korn, lavt på stivelse og lavt på eller slet ingen sukker.
Går pt på døgnfold, og får Amequ urte mash omega 3 som supplement. Får også en foder blanding jeg pt ikke er helt klart over hvad er for en (en blanding de får fast hvor han er opstaldet).
Kom med jeres erfaringer!
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Nogle forsøger sig med fx magnesium tilskud, men det vil i de færreste tilfælde give noget resultat, Andersens hvis hesten har været fejlfodret igennem lang tid.
Der findes masser af foder med lavt stivelses- og sukkerindholdet. Jeg har selv brugt Horselux easy, men ellers ser Dangro’s omega3 kraftur også god ud.
Er hesten let trivelig kan lidt lucerne eller Roepiller, og så et godt vit/min tilskud også være godt fx Salvimin.
Mvh Charlotte
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
På den måde har jeg flere greb i værktøjskassen i forhold til at tilpasse fodringen ud fra hvad jeg kan se på hesten.
Jeg har erfaret, at når jeg hæver mængden af roepiller, som for mig er ren cellevægge, så får jeg en utrolig dvask hest, nærmest træt. Hvis det er det man gerne vil have, så kan man jo bruge det.
Min hest er en traver, og den skal have masser af energi, især hurtig energi de dage, den skal rides. Jeg rider cirka fem dage i ugen, dressur på bane. De dage skruer jeg op på havre og soja. Jeg synes bare det er ærgerligt, når han er helt energiforladt og uoplagt.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Har du ikke analyse på dit grovfoder, så ved du ikke hvad du fodrer med. Og så kan det være fuldstændig ligegyldigt, hvad du hælder i krybben, det kunne lige så godt være opfej far staldgangen.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Der er ikke nogle af dem der er i hård træning pt og måske skal der ændres i foderplanen når de kommer mere i gang.
Men hesten får hvad den skal have og det er en nem og billig måde at fodre på.
Hvilket foder?