{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
710 visninger | Oprettet:

Stresset over mangel på tid - {{forumTopicSubject}}

Aarh hvor synes jeg godt nok tiden er knap, efter jeg er startet på hhx. Lektier og arbejde tager bare al tiden, og jeg har nu valgt at søge part, på trods af at jeg har været rigtig meget imod ideen. Men nu er jeg bare vildt stresset, fordi jeg bare skal have den part NU, så jeg kan slippe for den dårlige samvittighed over min hest.

Jeg skal også til at tage stilling til om jeg vil løfte mit matematik niveau, og det skal jeg jo, men har oveni fået af vide at jeg skal forvente mange flere lektier og generelt mere tid til matematikken. jeg har svært ved matematik, men skal op og have det på b. Jeg ved bare virkelig ikke hvordan jeg får det til at løbe rundt, hvis jeg skal sætte mere tid af? Jeg skal arbejde, passe min hest og lave lektier, og jeg er så smadret! Total søvnunderskud ..

Hvordan får i det til at køre rundt?!

Undskyld det lidt rodede emne, men jeg kan simpelthen ikke følge med i dag .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresset over mangel på tid -
  • #1   27. sep 2011 Drikker meget kaffe.... Og sover kun hver anden lørdag. Søvn er overvurderet, og man kan nå at læse mange lektier om natten.

Hvis du er så stresset, skal du nok ikke tage hænderne alt for fulde. Du skal jo først og fremmest passe din skole. Og hvis du kun lige er startet på hhx, skal du jo ikke have matematik på højniveau før i 3.g. Rolig nu. Tag en dag ad gangen. Så hårdt var gymnasietiden heller ikke smiley

• #2   27. sep 2011 Det er ikke skolen som sådan jeg synes der er hård - det er den tid den tager .. Og så at jeg har dårlig samvigttighed over at min hest ikke får den opmærksomhed den skal ha'.

• #3   27. sep 2011
    Tja - det handler jo om hvem man er som person.

Nogle er superwoman og har tid til både skole, lave lektier hver dag, arbejde og kæreste samt hesten.
    Her hjælper det også med kort transport tid til det hele - hvis ikke, så forværre det tingene en del.

Men - jeg er ingen superwoman og bliver aldrig.
    Dvs. da jeg gik på gymnasiet blev lektier nedprioteret og kæreste op prioteret sammen med andet fritid.
    Vil gerne have tid til mig selv og til at nyde.
    Lang transport til og fra skole er også en tidsrøver der gav dårligere superwoman forudsætninger.
    Parten så jeg kun 1-2 gange om måneden.

Måske du "kræver" for meget tid til hesten?
    Hvis hesten står i fuldpas, bliver sørget for og kigget efter og du bare skal ride så ville jeg ikke have dårlig samvittighed over kun at være der 2 gange om ugen på en travl uge. Også kan man tage det mere ud til den en uge med aflyste timer.
    Den hygger sig og har det glimerende hvis der er mad og selvskab.

Gymnasiet er en tidsrøver og det ærger mig virkelig meget - kunne godt lide at være der. Men det duer bare ikke også ville jeg også noget andet fandt jeg ud af ;).

Måske du bare skulle prøve at trække vejret, sætte kravene lidt ned, fokusere på de fag du skal afslutte i år og ikke på resten
    Evt. sætte lidt ned på arbejdstimer hvis muligt og se på transporten.

• #4   27. sep 2011 Jeg er nok kun ved min hest 2 gange nu, så jeg sætter slet ikke tid nok af til den .. Hun står ikke i fuldpas, men står pt stadig på sommerfold. Men hun skal snart ind, og her skal jeg passe hende HVER DAG, med strøelse o.lign ..

• #5   27. sep 2011
    Beklager min negativitet;
    Men gymnasie og selvpasser stald + alle andre ting i ens liv passer ikke efter min erfaring og mening så godt sammen..
    Da det netop er en kæmpe tidsrøver + transporten.

• #6   27. sep 2011 Jeg går på STX i 2.G, har 2-3 heste at ride, arbejde 1-3 gange om ugen. 9 km til skole. 9 km hjem. 13 km ud til hesten og 13 km hjem igen. Kører på scooter smiley Super fedt! Får tit fri 15.15. Har lektier, afleveringer. Dog kommer jeg også i seng mellem 23-24 nogle gange senere hvis afleveringerne skal afleveres kl. 23.59.

Jeg ANER ikke hvordan jeg når alt det. Men jeg når det sjovt nok smiley

• #7   27. sep 2011 er ved hesten 5-6 gange om ugen.

• #8   27. sep 2011 Ja jeg ved godt at jeg i forhold til andre ikke har noget at klage over, men jeg kan simpelthen ikke få det til at køre rundt s:

• #9   27. sep 2011
    Det er nu ingen fejl at erkende man ikke er superwoman - er vi ikke alle smiley
    Men med selvpasser bliver det endnu sværere.

• #10   27. sep 2011 Jeg kender alt for godt til det.
    Jeg går i skole i Grenå, "bor" ved min kæreste i Glesborg og min hest står I Auning tæt ved mine forældre. Jeg er afhængig af bus, så min dag er VIRKELIG tilrettelagt efter bustiderne så jeg skal nå alt lige på minuttet ellers kommer jeg for sent til bussen, det er virkelig belastende! Selvfølgelig kunne jeg gøre ting for at lette min hverdag, men intet af det vil jeg undvære, og de mulige parter jeg har været i kontakt med har simpelthen været for useriøs, den part jeg vil finde skal kunne varetage min hest FULDSTÆNDIG de dage der aftales så jeg ved at jeg kan koble helt af, men det er godt nok svært at finde en part der er så trofast!!!!

• #11   27. sep 2011 Synes også det handler om at prioritere sin energi.

Jeg arbejde lige nu (3.g) med 27 timer om ugen på gym, en enkel dag til kl. 16.00 og arbejder cirka 15-20 timer om ugen i år fordi jeg ikke har så mange timer på gym pga. 3.g. Vi har mindst 2-3 afleveringer om ugen og lektier til alle fag.

Jeg når sjovt nok også det hele .. Jeg bruger 2½ time om dagen på at komme til og fra gymnasiet om dagen .. Hestene står så hjemme og det er mig der sørger for dem hver eneste dag, dvs. muger ud ved alle 4, fodre, lukker ud og ind, sørger for vand på foldene, hegnet er i orden, træner dem (har pt. kun en som jeg rider dagligt, min søster rider hendes pony for tiden) og alt det andet der nu skal gøres .. de3rudover rider jeg stævner/kursus mindst 2-3 weekender pr. måned.

Jeg kan ikke lade være med at være ved at brække mig over dem som ingen fritidsinteresser har, ikke har noget arbejde og bor små 5-10 min. væk fra gym på cykel, og som samtidig KLAGER over manglende tid til afleveringer og lektier! smiley Føj altså! Det hele handler om prioritering af tid og energi, samt at man er effektiv når man så endelig beslutter sig for noget. Ikke at det skal være forhastet, men effektivt.

Her er lidt gode tips, jeg har brugt og erfaret:
    Synes du skal sætte forventningerne ned til dig selv, lad være med at tænke så langsigtet, men tænk gerne et par uger frem. Få lavet lidt aflevering HVER dag, så du ikke pludselig sidder med en HEL aflevering den dag du gerne ville have redet også. Prioriter din tid på gym, læs evt. de sidste lektier i pausen mellem timerne, nå ud og ride HVER dag, selvom det kun lige er 15-20 min. det gør meget for dig selv smiley . Ikke mindst vær' positiv, gør hvad der forlanges og forventes i skolen, men planlæg din tid HVER dag udenfor gym således du har tid til alt det du også gerne vil smiley

Man kommer virkelig langt med planlægning!

Men det første du skal begynde med, er at være positiv. Tro på dig selv, for du kan sagtens! Man kan nemlig lige præcis hvad man gerne vil, HVIS man vil det nok. Uanset hvem man er og hvilke forhold man er under.

• #13   27. sep 2011 Tja, jeg har også gået på hhx med hest OG arbejde. Det er et spørgsmål om at prioritere. Jeg har aldrig misset en aflevering, har nået det sociale og lektier. Kom ikke ud med et prangende gennemsnit, men dog stadig over middel =) Og jeg har redet hver dag. Fik en veninde til at passe ham to dage om ugen, men endte alligevel med at være derude, Så red jeg da bare en anden i stedet =)

• #14   27. sep 2011 Elsker at læse jeres indlæg piger. Det er så dejligt at se alle dem, der skriver at de arbejder smiley I er nogle flittige mennesker med en rigtig god arbejdsmoral. Det er sådan det skal være. Det er lige nøjagtigt det samfundet har brug for.

Go girls smiley

• #15   27. sep 2011 Første år var det hårdeste for mig, (er lige nu tredje hh'er) men lav alle lektier i weekenden ven uge frem, så har du kun de få der kommer op i løbet af ugen, er meget få ved os, da vores lære er rigtig gode til at lægge dem ud i god tid. Afleveringer laver du så snart du har tid til dem, så er de lavet, selvom der er to uger til de skal afleveres.
    Jeg vil forslå du vælger MATB, så hårdt er det hellere ikke, jeg er ikke specielt god til matematik med klarede mig pænt godt aligevel, du skal bare bestå faget, og der er ikke flere lektier end de andre fag.
    Du skal bare huske at give dig selv en halv time engang imellem til at koble fuldstændig af.
    Men det bedste råd er at nedprioritere sit social liv og lave lektierne i weekenden.

• #16   27. sep 2011 Kender det kun alt for godt, er også igang med hhx, har kæreste, venner fester arbejde familie osv at passe derud over har jeg 5 heste jeg går og passer som var de mine egne (ejerene har ikke selv interasse i at ride og har derfor søgt min hjælp så passer dem som var de mine egene )
    men jo tiden er knap og jeg søger også det perfekte råd for jeg NÆGTER at give slip på mine interasser det har så bare resulteret i at jeg for ca et halvt år siden fik konstateret stress og har derfor været tvunget til at finde mere tid...

Jeg har bla. gjordt dette
    *holdt min ridning til kun to af de fem heste (passer dog stadig de andre)

*sørger for at mine ting er i nmogenlunde nærhed af hinanden

*sørger for at tilrette lægge mine ting så jeg ved hvad jeg skal når jeg vogner og ikke for pludselige indskud

*ændret mine spisetider til mellem 6-8 i stædet for kun 1 som jeg gjorde før

*sørger for altid at have opkvikkende medicin samt energi drik ved mig

*rider meget få stævner

*flyttet fra stressede omgivelser til mere fredfyldte

*laver mine lektier i bus eller bil hvis jeg skal langt

*fester kun ca hver anden weekend og sjældent (i stædet for hver fredag og lørdag)

*og mange flere ting som jeg ikke kan komme i tanke om lige nu (:

• #17   27. sep 2011 jeg står i samme situation som dig, dog bor jeg så også i egen lejlighed og er lige flyttet rigtig langt væk fra mine forældre, så det er måske lidt ekstra hårdt.. i don't know..

men jeg skal til at have lavet en ugeplan som jeg kan hænge op hvor jeg altid ser den, for jeg glemmer ALT! desværre har jeg kun scooter lige nu, leder efter arb. så jeg kan få en bil til vinter, da jeg har 20 km hver vej ud til hesten. Jeg har rigtig svært ved at nå at ride mere end 3-5 gange om ugen, da enten vejret, lektier, lejlighedens gøremål osv. tager min tid. Ved godt at jeg kan priortere anderledes, men det rigtig svært her i starten smiley

• #18   27. sep 2011 Nu er jeg lige begyndt på uni ig kan også se det med tiden er meget svært. Men jeg har simpelthen lavet et fuldendt skema for alle de timer i døgnet jeg er vågen. Heldigvis bor jeg med min kæreste, så skal ikke sætte tid af til også at se ham, hvis man kan sige det sådan smiley . Men jeg ser også kun min hest i weekenderne indtil der er helt styr på min skole. Jeg har godt nok kun 9 timers undervisning om ugen, men tilgengæld skal der læses mellem 2-400 sider til hver undervisningstime (også hjælper det ikke at teksterne er på engelsk og skrevet før krigen), så jeg blev nødt til at lave et skema hvor jeg tog forbehold for det hele. Det har hjulpet mig meget og vil jeg gerne anbefale smiley

• #19   27. sep 2011 Man kan bruge rigtig meget tid og rigtig meget energi på at tænke på alle de ting man burde eller ikke når ;O)

Giver hesten og ridningen dig energi til at nå alle de andre ting så er det klart noget du skal prioritere højt...

Jeg havde det på samme måde som dig....fik aldrig redet...havde masse af undskyldninger for ikke at kunne nå at ride....jeg har 2 børn på 6 og 8 år, jeg arbejder til kl. 16 hver dag og er så hjemme med børnene kl. 17 hvor der skal laves lektier (udover alm. lektier skal de læse mindst 20 minutter hver dag). derefter skal der laves aftensmad og børnene skal puttes, madpakkerne skal smøres, huset ryddes op for det nåes jo ikke om morgenen, dyrene skal fodres og passes, vasketøjet ordnes etc....
    Altid gik jeg rundt og sagde...jeg vil så gerne men kan ikke nå det....
    Nu har jeg VALGT at prioritere anderledes
    Vi kommer stadig hjem kl. 17 og laver lektier (det skal jo gøres inden tøserne er alt for trætte), hvis de er meget sultne så får de noget nemt og hurtigt så de kan vente med aftensmaden...derefter så rider JEG....og når det er gjort har jeg pludselig energi og er i balance med mig selv....alle undskyldninger og den dårlige samvittighed er væk.....simpelthen redet væk...når så tøserne er kommet i seng så kan jeg nå alt det andet....jeg kommer ikke sent i seng for så kan jeg ikke komme op når vækkeuret ringer kl. 05.30...så få styr på dine prioriteringer og find ud af hvor du henter din energi...så er det nemlig der du skal prioritere at bruge lidt tid ;O)

• #20   27. sep 2011 nå ja....og sluk pc'eren den tager uhyggeligt meget tid når man bare lige skal tjekke om der er kommet nye indlæg eller andet ;O)

• #21   27. sep 2011 Tak for jeres svar smiley

Mette: Hvis jeg slukker pc'en for jeg desværre virkelig svært ved at lave mine lektier smiley

• #22   27. sep 2011 he he jo men der er forskel på at lave lektier effektivt og så lidt surfe lidt hestegalleri eller facebook....siger det blot fordi det er den helt store tidsrøver hos mig ;O)

• #23   27. sep 2011 jeg går på hf, er enlig mor til en datter på 4. har 2 heste der skal passers hverdag + jeg har 2 konkurrence hunde der også skal trænes flere gange i ugen.. Det er hårdt ja men jeg priotere simpelthen hvad der er vigtigst for mig.. Skolen er self vigtig så derfor når min pige sover kl 20 der laver jeg først lektier så har jeg haft hele dagen til alle mine dyr og min datter.. det er en god måde og gøre det på sys jeg..

Kommentér på:
Stresset over mangel på tid -

Annonce