{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Dominerende Vallak. {{forumTopicSubject}}

Min vallak er lige blevet flyttet til en ny flok, på et nyt opstaldningssted.

Han går primært sammen med hopper og én anden vallak. De to vallakker kan ikke finde ud af hvem der "ejer" hvilke hopper.
Derfor slåsser de en del og det har givet forfærdeligt mange skrammer (den anden vallak går med sko). Samtidig kan jeg ikke få ham med ind fra folden (de går på dønfold), da han ikke tør lade vallakken og hopperne ude af syne, af frygt for at den anden vallak skal tage dem.
Han har gået på folden siden torsdag (4 dage).
Har i oplevet det? og hvornår holdte det op?

Jeg har haft ham i en anden hesteflok før, og der havde vi ikke de problemer.

Hvad skal jeg gøre? Er lidt frustreret.

På forhånd tak for hjælpen !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende Vallak.
  • #1   19. sep 2011
    Tror ikke det er af frygt for at de andre skal tage dem, så langt kan heste ikke tænke - men nok nærmere pga. hans flokinstinkt.

At han ikke har lyst til at forlade dem, flokken trækker i ham og for flokdyr er det dybt dumt at være alene og blive skilt fra flokken.
    Så du må starte forfra og træne at få ham væk.

Bakke ham væk, lokke - et skridt også godbid osv.

• #2   19. sep 2011 tidligere har han slet ikke haft problemer med at gå væk fra flokken?

Jeg har prøvet og det giver også langsomt pote.

• #3   19. sep 2011
    Det er en ny flok, nye heste - der er trygt og godt på stedet, det uden om er nyt og farligt smiley

• #4   19. sep 2011 Jeg kan se din teori og vil have den i baghovedet. Men er nu overbevist om at det er mere end det smiley

• #5   19. sep 2011
    Heste kan bare ikke tænke over tingene, tænke dybere, tænke ligesom vi mennesker smiley
    De handler ud fra instinker, tillært adfærd og smerter smiley

• #6   19. sep 2011 Det er vi enige i smiley

• #7   19. sep 2011 Min vallak er på samme måde.. Han går på vallak fold nu.. Der har dog også været en del problemer efter han blev ældre, fordi han bliver ved med at lægge sig ud med floklederen.. Nu er flokken så blevet delt, så der er 5 heste på hver fold og nu er der heldigvis helt fredeligt. Men ville nok ikke sætte ham på fold med hopper og en vallak, medmindre den anden vallak ville overgive sig med det samme.

• #8   19. sep 2011 Jeps .. Sådan er min vallak .. Og det er nemt .. Han skal bare ikke gå med vallakker, medmindre de underkaster sig med det samme.. :-)) Eller det er føl(som han godt kan tage leger lidt med dominans..)

Så han går på en fold med hopper for sig selv smiley

• #9   19. sep 2011 Og han kan hellere IKKE gå med vallakkefold, hvor nogen er dominerende .. Så tæsker han dem...

• #10   19. sep 2011 De slås, fordi de skal finde en rangorden. Hvis begge vallakker er lige dominerende, vil de slås til de finder ud af hvem der er højest rangerende.

Og tror også at grunden til du ikke kan få den fra flokken er fordi den bare gerne vil blive i flokken.

Men som en anden sagde, så kan den ikke tænke. Den har instinkter den følger, og intet andet.

• #11   19. sep 2011 Ann - nogen slåsser og slåsser, og kan aldrig enes, og må derfor skilles af

• #12   19. sep 2011 Jeg kan sagtens se hvad i mener. Men det jeg undrer mig mest over er at han pludselig gør det.

Men de får lige et par dage til, ellers så ryger han på fold med en anden vallak som han godt kender smiley

• #13   20. sep 2011 Rosmear Aram og Camilla Munksgaard smiley .
    Nemlig. Det er fordi de er lige dominerende, og havde de levet i naturen, havde de ikke gået i samme flok. Det er netop en ting man må have i mente når man har med flokdyr at gøre - hvad er deres naturlige adfærd?

Men det er jo i virkelighheden fordi din hest er dårligt begavet rent socialt, mht. at begå sig med andre heste. Jeg kunne forklare op og ned af stolper om flokdyrs adfærd og rangorden, da det er noget vi har arbejdet en del med på skolen (landbrugsskole), og det er i virkeligheden et spændende emne.

Men som konklusion, så skal du enten finde en flok med eh hest der er meget mere dominerende end din, eller også skal den gå med heste, der absolut ikke er dominerende.

Kommentér på:
Dominerende Vallak.

Annonce