{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Ikke redet hver dag, part til hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig dårlig samvittighed over at jeg har svært ved at forskue og nå at ride min hest hver dag.. Jeg synes det er synd for den ikke bliver redet hver dag..

Jeg har overvejet lidt at få en part på hende men hun er bare lidt en speciel hest så det skal være den helt rigtige og også en som rider på samme måde som jeg så hun ikke bliver forvirret de dage jeg rider hende og så blive redet anderledes de dage parten rider hende..

Hvad ville i gøre og sys i er det er iorden den ikke bliver redet hver dag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke redet hver dag, part til hest?
  • #1   13. sep 2011 Jeg synes bestemt ikke du skal have dårlig samvittighed over at du ikke rider hende hver dag. Jeg tror heste er mindst ligeså glade for at gå rundt på folden og æde græs og hygge med de andre heste, som de er for kontakten med mennesker (ridning, jordarbejde eller hvad man nu laver med den).

    Du skal jo bare huske at måle forventningerne til hende med at hun ikke bliver redet hver dag. Dvs du kan ikke forvente at hun lærer nye ting ligeså hurtigt som hvis du øvede dem hver dag smiley

    Men det er bare min mening.


  • #2   13. sep 2011 jeg syntes enlig en hest bør ha min. en fridag om ugen. Det får min ihvertfald så han ikke kører trært i ridningen. Men taler vi om at hesten står stille 5 dage i ugen, kunne du da godt overveje en part, eller måske du har en god veninde der kan ride din hest?

  • #3   13. sep 2011 Hvor tit rider du den? Fordi det er ikke alle heste der har brug for at blive redet hver dag det bedste er faktisk bedst hvis den for en dag i ugen hvor den ikke bliver redet! smiley


  • #4   13. sep 2011 Min hest skal ikke rigtig startes til stævner, hun behøver ikke være i topform hele tiden osv. derfor er det ikke vildt vigtigt for mig at hun bliver redet hver dag (eller at hun ihvertfald bliver redet seriøst hver dag)

    Hun er dog en hest der har brug for regelmæssighed og rutine, og hun bliver meget anderledes, hvis ikke hun bliver redet regelmæssigt. Derfor søger jeg en part der kan gøre det, fordi jeg heller ikke altid har tiden til det. smiley

    Så nej, jeg synes ikke det er forkert at få en part, fordi man ikke selv har tid. Du skal bare vide at det er svært at finde part for tiden. smiley


  • #5   13. sep 2011
    Vores heste bliver ikke redet hverdag, men går på fold og hygger sig. Og om jeg har dårlig samvitighed..nej jeg fornemmer de har det godt og er glade..

    mht til part..så er det svært at finde en der rider ligesom en selv..men hvis du kan finde en der macher dig og din ridning er det jo kanon..ellers er foldtid sammen med fold vennerne også fint. smiley


  • #6   13. sep 2011 Hun bliver redet så hun har 2-3 fridage i ugen.. Men ved ikke sys bare det er synd for hende hvis hun ikke bliver redet nogenlunde hver dag så hun kun få én fridag i ugen..

    Det er bare ikke altid jeg har overskud til at tage der ud når jeg først er hjemme fra skole kl 15.10 og også har en masse afleveringer og lektier for.. Jeg går i 3g.


  • #7   13. sep 2011 Hun går lige nu på døgnfold og når de kommer ind kommer hun på fold fra ca 7-8 tiden til kl 17-18 tiden alt efter vejret så hun står ikke bare i en boks og keder sig.. smiley

  • #8   13. sep 2011 Hvis hun kun står 2-3 dage uden at blive redet er det fint nok tror jeg, men det er jo dig der kan mærke på hende om det er får meget at stå stille! Men du behøver jo ikke at ride hende hver dag bare gå en lille tur eller longere hende er også fint smiley

  • #9   13. sep 2011 Trille: Lige så snart jeg er der ude er det ikke noget problem at få redet, det er det med at komme der ud der er problemet smiley

  • #10   13. sep 2011 Okay! smiley

  • #11   13. sep 2011 Okay men så hvis der bor nogen i nærheden der måske vil gå en tur med hende så behøver de jo heller ikke at ride hende hvis hun kun skal rides af dig! smiley

  • #13   13. sep 2011
    Heste dør ikke af ikke at blive redet, de får det ikke dårligt osv. smiley
    Det er os mennesker der tror det hænger sådan sammen.

    Så lad du bare din heste hygge sig på folden hvor den gangteret også helst vil være smiley


  • #14   13. sep 2011 Henriette: Jeg har også en lejlighed der skal holdes og en kæreste som jeg gerne vil have lidt tid til også oveni alle lektierne.. Men jo der er nok en smule dovenskab med i det..

  • #15   13. sep 2011
    Dovenskab syntes jeg nu ikke. Ikke alle mennesker er super mænd smiley
    Gymnasium, lang transport tid til og fra hest og skole, venner, lektier, afleveringer og kæreste - der kan man ikke være optimal på alle punkter med mindre man er supermand :).


  • #16   13. sep 2011 Krikken - Nogle heste har faktisk ikke godt at for mange fridage.
    Jeg red fx en pony der fik ondt i muskler og led, hvis hun ikke blev redet regelmæssigt. Hvis jeg vidste at jeg i nogle uger ville få meget lidt tid, var det bedre at give hende helt fri, eller kun hyggeride, fordi hun ikke kunne klare at få fri hver anden dag fx. smiley


  • #17   13. sep 2011 .. det er vel derfor man får part ? smiley

  • #18   13. sep 2011 CTS: Hun kan sagtens holde til at holde fri smiley Men sys bare lidt det er synd for hende for når man først er på hende kan hun godt lide at lave noget, og hun kan godt blive lidt underlig når hun ikke bliver redet hver dag.. (med en frisdag)

  • #19   13. sep 2011 Jaja, selvfølgelig. smiley
    Det var også mere for at sige, at nogle heste ikke kan tåle det. min hest kan også sagtens tåle det. smiley


  • #20   13. sep 2011
    At hesten bliver underlig af en fridag vil jeg mene har noget med og gøre at den ikke bliver aktiveret mentalt - dvs. om du red eller lavede tricks var ligemeget, hjernen bliver brugt i begge ting.

    Samt at heste er et vanedyr, så hvis de er kommet ind i en rutine der pludselig stopper - så vil nogle dyr nok ikke rigtigt forstå det. smiley


  • #21   13. sep 2011 Altså hun er en hoppe som nogle dage har en smule gjord krampe men det er alt efter hendes humør, men hvis jeg ikke rider hende får hun det der med at få "gjord krampe" Det er underlig på den måde..

  • #22   13. sep 2011 Krikken - jeg snakker ikke om at blive underlig, jeg snakker om at blive øm. det har intet at gøre med om den bliver aktiveret mentalt eller ej. smiley det er noget fysisk, der kun kan afhjælpes ved at ride.

  • #23   13. sep 2011
    Var også mest henvendt til Stine smiley
    Ang. at have ondt hvis den står stille - så ville jeg nok overveje om det også gjorde ondt at stå i boks osv. Ved ikke hvor velfærdsagtigt det er for hesten længere, beklager hvis jeg støder dig.
    Men det er ikke det emnet er til at snakke om.


  • #24   13. sep 2011 Har ikke hesten mere, så det støder mig skam ikke. smiley
    hun kunne sagtens stå i boksen natten over fx, men kunne ikke klare at stå stille for længe, efter 'hård' ridning. smiley


  • #25   13. sep 2011 Synes du skal planlægge hvilke dage du vil tager derud og hvilke dage hesten skal have fri.

    Hvis du fx. beslutter dig for, at du simpelthen ikke har tid til at ride mere end 4 gange om ugen, således at hesten får tre fridage, man de fridage jo fx. ligge mandag-onsdag-fredag, eller tirsdag-torsdag-lørdag. Til gengæld skal du holde fast i at tage afsted de dage du så har fastlagt til det.
    Hvis hesten står ude med andre, kommer den ikke til at kede sig. Hvis det er 4 gange træning om ugen du kan overskue lige pt. (jeg kan godt huske gymnasiet) så sig til dig selv, at det er OK, og at hesten har det fint med det! Så går jeres udvikling ikke helt så hurtigt som hvis du havde redet hver dag - so what?

    Et andet bud kunne være at du fx. rider 4 dage om ugen, og at du 2 dage om ugen bare tager ud til hesten, strigler, går en lille tur på 10 minutter og så er det det. Det tager ikke mere end en halv time, så det skulle da være til at overskue. På den måde bevarer I et tæt forhold, hesten bliver aktiveret på en ny måde, og det er ikke særlig tidskrævende - og så kan du nøjes med én fridag om ugen.
    Gåturen kan også erstattes med andet jordtræning, fx. hvis der er nogle øvelser hesten skal lære eller har svært ved med rytter, kan du lære hesten det for hånd først (fx. versader, for- og bagpartsvendinger eller piaffe, passage og levade, hvis du er til det...) og det behøves ikke være mere end 10 minutter! smiley



  • #26   14. sep 2011 Det lyder som en god idé smiley

    Ved du hvordan man træner passage fra jorden? smiley


Kommentér på:
Ikke redet hver dag, part til hest?

Annonce