{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.474 visninger | Oprettet:

Seriøst redet hest's muskler! {{forumTopicSubject}}

hej. en pige(nævner ingen navne) påstår at bare fordi at jeg rider min pony seriøst 6 dage om ugen(for det meste) at jeg ødelægger dens muskler. og hun er sådan en der lallerider hver dag, og bare 'går ture' med sine heste. og jeg har det sådan lidt, at har jeg ikke ret når jeg siger at jeg ikke ødelægger min pony? :-).

xoxo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seriøst redet hest's muskler!
  • #1   3. jan 2012 hvis hestens fysiske form er intakt med træningen så skader det ikke.
    Er det en hest der så ikke er vant til træning og man så køre på så kan det skade.

    ligesom med os mennesker smiley


  • #2   3. jan 2012 Hvis du rider den rigtig opbygger du jo kun dens muskler smiley

  • #3   3. jan 2012 Det kommer vel an på om du presser den hårdt 6 dage om ugen? Seriøst er jo ikke nødvendigvis at den skal presses hver gang..

  • #4   3. jan 2012 jeg nemlig. hun siger at når jeg rider seriøst hver dag, ødelægger jeg min hest.

    -og tak, ville bare være sikker smiley


  • #5   3. jan 2012 Har også altid redet 6 dage om ugen - gør det så ikke lige nu, da min hest er for ung.. smiley Så er det bare godt at variere træningen..

  • #6   3. jan 2012 sofie: at bøje nakken på den, og træne seriøst er vel ikke at 'presse' den?

  • #7   3. jan 2012 Jeg vil sige at 6 dages hård træning ødelægger heste på et tidspunkt. Det slider på hestens led og muskler smiley

    Har en gammel stævnepony hvis muskler og led er slidte fordi at den har sprunget og gået så meget dressur. smiley


  • #8   3. jan 2012 Jeg vil nok sige at det nok ikke skader din hests muskler, bare sådan lige. Men syntes det er i overkanten at ride seriøst 6 dage i ugen, for så bliver din pony jo hurtigt slidt. Mange proffe ryttere rider faktisk kun deres hest seriøst 4-5 dage i ugen. Men ellers er de på tur og andre ting. Men ja hvis du rider din hest så meget vil den jo blive hurtigere slidt end andre heste. Men hvis du husker at strække den ud efter hver ridetur så kan den jo bedre holde til det smiley

  • #9   3. jan 2012 Det er vel kun at presse, hvis man tvinger hesten ud i nogen den ikke kan...
    Så hvis den er i form til at gå samlet, så ser jeg intet problem i at træne den ofte.
    Personligt, ville jeg dog ikke kræve seriøs dressur træning 6 dage om ugen.
    Har hesten ikke en fridag en gang i mellem, eller bliver redet i andre discipliner som variation?


  • #10   3. jan 2012
    Hvis hesten bare bøjer nakken, så ja, så udvikler den de forkerte muskler fordi bagparten mangler og den bare bøjer nakken.
    Hesten kan sagtens rides seriøst, men mangle de rigtige muskler pga. forkert træning.

    Døm ikke en bog på dens omslag smiley - jeg har flere gange fået i hovedet at jeg ikke ved noget fordi jeg red skovture på en 30årig fjordhest og aldrig har startet mere end LX.
    Meeeen... Det vil jeg ikke sige passer :o) Den hest man sidder på og hvad man laver, hænger ikke nødvendigvis sammen med hvor meget man ved.


  • #11   3. jan 2012 Hvis det alle 6 dage er 1 times hård dressur med høj samling, så er det ikke sundt,
    Men hvis der fx er dage hvor man rider skovtur, skridter, rider løsgørende, gymnastikspring osv, så er der jo stor forskel:)


  • #12   3. jan 2012 vil også mene at 6 dages hård træning om ugen er meget for fx led og sener, sener skal opbygges via skridtarbejde, helst i terræn fx.
    Det er ikke fysisk hårdt for den, men virkelig sundt, og det giver en hest som kan holde til det hårde arbejde i mange flere år.


  • #13   3. jan 2012 laura andréa - min engel forevigt. : Det kommer jo igen an på hvad du definerer som seriøs træning.. Og nej vil ikke mene det skader at den skal gå til biddet 6 dage om ugen. Men du skriver bare 'seriøs' træning og det kan jo være alt fra at træne samlet trav til at øve parader fra skridt - altså en stor forskel

  • #14   3. jan 2012 når jeg siger bøjer nakken, mener jeg holdning, hvor den løfter sig selv og for bagparten med ind under sig. men allesammen - jeg er 110% springrytter og jeg springer 1-2 gange om ugen, og dressur/springdressur de andre dage.

  • #15   3. jan 2012 6 dage om ugen vil i længden ødelægge din hest smiley

  • #17   3. jan 2012
    Det er jo så det, om den egentligt får bagparten med smiley
    Mange folk siger hesten har måsen med, men den har egentligt ikke.

    Når.. Men nej 6 dage om ugen med meget ens arbejde vil jeg ikke finde fantastisk, muskler skal have tid til at sætte sig.


  • #19   3. jan 2012 laura andréa - min engel forevigt.

    Alt afhængigt af hvad hun mener så vil jeg give hende ret.
    Muskler SKAL have tid til at restituere da det er her de vil genopbygges = styrkes. Hvis man træner igen uden at musklerne er blevet genopbygget så nedbryder man muskulaturen HELT.

    Når man træner så nedbryder man muskelfibre så "de går i stykker", det styrkende i dette er at de, når de genopbygges, bliver stærkere end før de blev nedbrudt. Men hvis man IGEN nedbryder muskelfibrene selv efter de er blevet nedbrudt uden mulighed for genopbyggelse.. Ja det sig er jo sig selv smiley


  • #20   3. jan 2012 MMS: ved at få den i holdning, springe den.
    forstå mig ret - jeg er springrytter så det jeg mener med seriøst er jo ikke de store dressurøvelser, men dem på lavere plan, det jeg træner med min pony er mest at den skal runde sig, og gå i holdning.


  • #22   3. jan 2012 Laura: har du monstro sat dig fast på den holdning, at din hest ikke tager skade, og du derfor bare opretter en tråd her for at få ret?

    Nå men, det at du er sprinrytter ændre ikke på at hård træning 6 dage om ugen ikke giver plads til at musklerne når at hvile, og dermed genopbygge sig selv.
    Derudover så belaster det jo hestens sener rigtig meget at springe, og gode sener tager år at opbygge, hvilket de ikke bliver hvis hesten ikke får nogen rigtig gode skridtture.

    Man kan sagtens ride hesten 6 dage om ugen, men var det min hest, ja så bestod de to af dagene af ture i skoven, hvor jeg skridter 90% af tiden i varieret terræn.


  • #23   3. jan 2012 nej, det var fordi jeg blev itvivl om jeg ødelagde min pony.

  • #24   3. jan 2012 En times koncentreret træning 6 gange om ugen, vil jeg fraskynde. Det kan fører til overbelastning.
    Jeg selv stiler efter at ride så tit som muligt (4-5 gange om ugen, resten af dagene er i longe). Træningen starter med 10 min. opvarmning, 30 min koncentreret træning og til sidst 10 min. afspænding. Alle øvelser trænes ikke hver dag. Den ene dag kan være schenkelvigning, den næste kontragalop, den næste stiles der efter mere bæring og løft osv osv.


  • #25   3. jan 2012 jeg rider så kun i 30-40 min. hver dag :-).

  • #26   3. jan 2012 Som Sofie også skriver, kommer det jo an på hvordan du træner seriøst smiley
    Jeg ville heller aldrig selv ride 6 dage med seriøs dressur.
    Der skal være plads til en fri dag, en tur i skoven og evt. spring eller longering en gang og ugen med hver ting smiley


  • #27   3. jan 2012 nu spørg jeg hva i mener med få bagparten ind under sig, for det jo meget forskelligt men hvordan ville i gøre det og hvordan kan i se det, ved selvf men ville høre hvordan i ser det

  • #28   3. jan 2012 heste har ikke brug for fridage, men den har brug for varieret træning.
    Hvis du rider på bane 6 gange om ugen, så slider du din hest op, og træningen er ikke særlig gavnlig for din hest. Men som du bliver ældre, vil du jo også med tiden få mere og mere viden om hesten, så din alder taget i betragtning synes jeg ikke du gør noget discideret forkert udfra det du siger. Du skal bare passe på med at diskutere "samling" og hvordan det opnåes med ældre og mere erfarne DRESSURryttere. Selvom du synes du forstår det klart, så er der stadig mange ting der vil ændre sig i din bevidsthed som du bliver ældre smiley

    Det er fint at du springer et par gange om ugen.

    Mht. dressur synes jeg du skal fokusere mere på at få en afslappet og let styrbar hest, end du skal fokusere på at samle hesten ind i holdning. Det er rigtig dejligt og behageligt at kunne ride en hest for løsere tøjler, og stadig have god kontrol over den. Og det er meget vigtigere, end at hesten bøjer nakken, især når du er springrytter. Jeg ville arbejde med hesten for lange tøjler (fx. omkring 1. eller 2. tøjlerstopper) og så arbjede på at få hesten til at søge ned med hovedet. Det gør du ved at lægge et let tryk med tøjlen, og når hesten giver efter i halsen, slipper du trykket i tøjlen. Hvis du arbejder med lette tryk og lange tøjler, får du også en meget mere følsom hest.

    Jeg ville nok variere min træning meget mere, hvis jeg var dig. Hvis du springer 1-2 gange om ugen, kan du jo ride dressur mellem 2-3 gange om ugen, og de resterende dage kunne du skridte en tur på mark, ved vej eller i skov. Gerne i bakket terræn. Lange skridtture er gode, løsgørende for hesten. Det giver en masse god træning i rygmusklerne. Det er både hårdt og afslappende på samme tid. Derud over styrker du led og sener når du skridter ture.

    Håber du kunne bruge det til noget smiley


  • #29   3. jan 2012 magister: jeg rider hende i en løs holdning - men stadig holdning :-).
    og ja, jeg kunne godt bruge det. smiley


  • #30   3. jan 2012 Simone, nu er det jo min egen hest, så jeg rider vel hvor det passer mig smiley

    Er det dine forældre der ikke vil ha' du rider ud selv?


  • #31   3. jan 2012 Som mange springryttere (uden at skære alle over en kam) rides der ikke seriøs dressur, men "dressur" på den måde, hvor hesten er rundet, bøjet og smidig, så man kan lave vendinger osv til springstævner.

    Hvis det var på samme måde som jeg red, da jeg red "dressur" på pony, jamen så jo, så mener jeg bestemt at den kan holde til det, hvis den vel og mærket er i form til det.


  • #32   3. jan 2012 hvis du læste hvad jeg skrev, så skrev jeg mange og derefter i parentes: uden at skære alle over en kam.

    Jeg ved da godt at man godt kan, det gør jeg da også nu, hvor jeg har den store.


  • #33   3. jan 2012 Møffe: lige netop smiley - det kan godt være at jeg har brugt ordet. seriøst forkert.

  • #34   3. jan 2012 Simone, jeg ville forsøge at finde nogle at ride sammen med. Måske hvis der er nogle ældre ryttere på stedet der er vant til at ride tur? Da jeg gik på rideskole, var vi måske mig og en jævnaldrende veninde sammen med et par ældre ryttere. Du kan også spørge dine forældre, om en af dem ville gå ved siden af dig og din hest på en skridttur. Så kan det være de bliver mere trygge ved at lade dig ride ud med andre ryttere, når de ser, at det ikke er så farligt som de måske går og forestiller sig.

    Det skulle også være til at finde en dag hvor man kan tage et par bomme frem og ligge ud på banen. Hvis man er flere i en stald, må man prøve at aftale det indbyrdes, hvis der er interesse for at springe. I min stald aftaler vi fx. en dag i weekenden hvor der skal springes eller løsspringes, fx. fra kl. 14-15. Dem der vil være med, kan være med. Det plejer at være rigtig hyggeligt at være flere om det, og hestene synes også det er sjovt at springe sammen.

    Du kunne også prøve at øve dig i at longere din hest. Det kan faktisk være ret svært, og måske får du brug for hjælp i starten til, hvilke signaler der er gode at bruge. Det er rigtig sundt for hesten at bevæge sig lidt uden rytter engang imellem - også selvom hesten er voksen og vant til at blive redet dagligt.

    Der er masser af muligheder, men hvis det er fordi man ikke VIL lave andet end at ride dressur på en bane, kan det være svært at komme i gang med noget andet. smiley


  • #35   3. jan 2012 Hå, så hvis man er "lallerytter" kan man ikke have forstand på heste, muskler og restitution? smiley

  • #36   3. jan 2012 Simone, ja, undskyldninger er der jo nok af smiley
    Jeg vil ikke komme med svarene for dig. Hvis du har lyst til at træne varieret med din hest, og dermed også få en bedre hest, så tror jeg godt du kan finde en vej ud af det. smiley


  • #37   3. jan 2012 Enig med <b>Angelika C</b>

    Jeg ville personligt aldrig træne min hest seriøst 6 dage om ugen.
    - Og hvad er der galt med at gå ture med sine heste ?
    Det kan da være lige så hyggeligt for både hest og rytter at gå en tur, istedet for at ride ..


  • #38   3. jan 2012 just 4 fun: jo - men hende her aner intet om heste, har ingen forældreopbakning, og lader hendes hest stå i en mdr. uden ridning.

  • #39   3. jan 2012 csdino: ja, men ik i en hel mdr.

  • #40   3. jan 2012 og så at også starte stævner osv.

  • #41   3. jan 2012
    Gør det noget at lade ens hest stå en måned uden ridning, hvis man ikke har tid til at ride, eller hellere vil være på jorden ?


  • #42   3. jan 2012 hun siger selv at hun ikke gider, og når man så siger at hun bør sælge dem har hun pludseligt fået lysten tilbage. men denne tråd var ikke en start til sådanne diskution.

  • #43   3. jan 2012
    Nej nej :o)
    Spørger så men bare ind til hvad der bliver skrevet.
    Nu kendes hele snakken heller ikke.


  • #44   3. jan 2012 Det er der da intet galt i ?
    Nu er det jo ikke en selvfølge at man skal ride seriøst og stævner hele tiden hvis man har hest.
    Gå ture er også godt for hestens muskler + at det også er godt mentalt for hesten


  • #45   4. jan 2012 nej så længe træningen er varieret så du ikke træner f.eks. kun versader hver dag (og dermed de samme muskelgrupper).
    men rider du f.eks. løsgrørende den ene dag, gymnastik spring den 2. dag, dressurøvelser den 3., banetræning den 4., tur den 5. og løsgørende dressur den 6.
    så vil jeg ikke mene der sker noget...

    mine militaryheste går også 6 dage i ugen i stævnesæsonen, hvor de får følgende træningsformer, dressur, løsgørende dressur, banetræning i spring, gymnastik spring, løsspring, longering, turridning, intervaltræning, terræntræning.
    derudover får de massage.


  • #46   4. jan 2012 og nej jeg presser ikke alle træningsformerne ind på 6 dage smiley

  • #47   5. jan 2012 Synes ikke det er meget, jeg rider også seriøs dressur 6 dage i ugen og min pony har ALDRIG fejlet noget med sener, muskler o.l. som har med ridningen at gøre, og man skal jo også tænke på at en hest har 23 timers afslapning og så skal den arbejde 1 time, og så slappe af 23 timer igen, så musklerne osv. har altså tid nok til at "komme sig" efter rideturen igen, så i princippet behøver en pony/hest ikke en fridag, dog kan det være sundt nok en gang imellem, og man skal også huske at tage enkelte dage hvor man ride løsgørende osv. men den burde absolut ikke tage skade af 6 dages ridning i ugen smiley

Kommentér på:
Seriøst redet hest's muskler!

Annonce