{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.213 visninger | Oprettet:

Sort havre... {{forumTopicSubject}}

Jeg skal flytte til et sted måske hvor der fodres med sort havre, og det vil jeg gerne have mine overpå da det byg de får nu er noget... Hmm kras noget.
Men spørgsmålet er så...
Kan de leve på rent sort havre og deres Racing Minerals samt wrap??
Ville I proppe andet i, og hvis ja, er det kun for at gøre det lækkert?
Jeg har overvejet noget melasse måske eller lucerne sammen med, mest for at gøre det lidt lækkert...
Ja hvad ved jeg.. Det er haflingere... Kom foder folk, hug mig eller hjælp mig lidt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sort havre...
  • #1   6. sep 2011 De kan sikkert godt leve af havre + mineraler og wrap.

Men jeg mener ikke at havre er godt hestefoder pga. det høje indhold af stivelse.

• #3   6. sep 2011 Den ene har jeg overtaget efter at den er blevet vanrøgtet, så den har endnu liiidt svært ved at holde huld... Det går dog bedre...
    Det er noget andet med den anden.... Den er som altid.... Liiidt godt i stand, men både og, for med hendes alder synes jeg at det er fint at hun ser ud som hun gør.

• #4   6. sep 2011 Og han ser da super fin ud din Darius.
    Så kan det være at jeg bare skal overveje lidt ekstra til den 3 års endnu liiidt spinkle hest, og så lade den gamle kører på havre og minrealer samt wrap.

• #5   6. sep 2011 Jeg har nu lært at det er næsten samme stivelsesindhold i alm. havre og sort havre.

Den forskel der er er dog at Sort havre har højere fedtindhold end den almindelige havre og på den måde skal der bruges en forholdsmæssig mindre mængde. Så den totale ration på et døgn vil indeholde mindre stivelse da der gives mindre mængde, end alm. havre.

• #6   7. sep 2011 melasse er ikke godt for tænderne, og er næsten rent sukker, hvilket ikke tilføre hesten noget godt. Brug hellere lidt olie i foderet.

ellers syntes jeg sort havre, mineraler og wrap lyder fint. dog kun havre i små mængder, da der ellers er større risiko for mavesår, da tyndtarmen hvor haveren optages ikke kan optage store mængder ad gangen. og det som ikke kan optages ryger videre i systemet, og det er der havren laver ballade i form af mavesår m.v.
    jeg vil forslå 500 gram havre max pr måltid fordelt på 2-3 gange dagligt.
    og max 3 dl olie pr dag.

Jeg vil forslå en foderplan der ser således ud:

Dagligt:

1 kg sort havre
    mineraler
    2 dl olie
    8 kg wrap

kan den ikke holde huld på det, så tilføj 2-4 kg wrap mere, eller giv den 500 gram linamix oveni dagligt.

dette her fordelt på 2-3 måtider.

start langsomt op med olien, da maven skal vende sig til det før den optager det optimalt. så lidt ad gangen over 1-2 uger indtil du er oppe på den anbefalede dosis.

håber det kunne bruges.

• #7   7. sep 2011 Tusind tak for hjælpen.
    Det lyder jo super godt.
    Hun får pt olie, så den del af planen kan vi godt arbejde videre med.
    Hun får 1 dl 2xdagl.
    Men det lyder meget fint.
    Vi prøver smiley

Kommentér på:
Sort havre...

Annonce