hvad med os ærlige sælger {{forumTopicSubject}}
nu går der en tråd herinde -
Når sælger undlader "sandheden" ved salg !
og jeg tænkte at besvare den, men nej, laver en ny.
Som sælger er der mange som spørg mig, hvorfor sælger du den og den. Ja fordi jeg jo har planlagt salg så der kan komme nye føl.
Men det er lige som om at hvis man ikke skriver -
med blødene hjerte, gråd i stemmen, stor sorg osv osv -
ja så er man en "kold" hestehandler som lyver og bedrager.
Jeg sælger måske en hest 1 gang om året eller hver anden år. Jeg har 2 avlshopper som kun får føl med 2-3 års mellemrum. Jeg bestræber mig på at være så ærlig som muligt, og fortælle alt jeg ved om hesten, eller fornemmer om hesten. Men det er åbenbart ikke nok. Man vil høre at der er en "rigtig" grund til og ikke kun at den bare skal sælges
hmmmmmm
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det der med gråd i stemmen og sorg i hjertet osv osv, ja den bider ikke på mig..
Så vil jeg hellere have en ærlig sælger der siger, ja jeg skal have en ny eller der er ikke plads...
Det er ligesom den der skriver "jeg elsker dig for evigt buller basse og vi skal ALDRIG skilles" og 2 måneder senere skal dyret sælges...
Ej men come on, man kan aldrig vide, hvad der sker og man kan stadig elske sine dyr, men stadig sælge den videre, hvis det er det man vil...
Heste er ikke mennesker de kan ikke elske os som vi elsker dem, selvom vi måske føler sådan..
Jeg elsker min hest, men han bliver aldrig en del af min familie, han er kun et dyr, tror det er vigtigt at huske...
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Og når jeg sælger en hest er det et dyr jeg sælger, ikke min mand (selv om han også er billig til salg til tider thi hi)
Jeg kan blive så irriteret når folk spørger om der er noget galt med hesten eller om vi ikke "passer" sammen, siden jeg sælger.
Eneste grund til salg er jo at hesten er avlet eller købt ind til salg
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
Når jeg sidder som køber, er jeg (ja undskyld jeg siger det) fløjtende ligeglad med, om sælger sidder med blødende hjerte eller ej. de har valgt at sælge deres hest og det er deres valg, hvis det er så forfærdeligt, så lad vær.
Jeg bliver da også ked af det, når jeg skal sige farvel til en hest, men igen, det er mit eget valg.
Og jeg indrømme gerne, at jeg sælger min hest, hvis jeg ikke føler, at vi kommer/kan komme længere sammen, for jeg er konkurrencemenneske og min ambitioner med mine heste er at ride stævner på dem. Og så er jeg ligeglad med, at nogen synes det er en forklart måde at have hest på.
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 542
min 2års er også købt for at blive solgt vidre når han bliver ældre, så jeg kan købe en bedre hest
min gamle der i mod skal ALDRIG sælges
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Jeg har den indstilling hvis man kan lide hesten og fungere med den, behøver man så vide at den bliver solgt fordi man er for stor, eller ikke har råd, eller plads ?
Hellere en sælger der er ærlig og siger evt. fejl og mangler end en som ikke kan se fejlene i deres hest.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Både og - det er nu meget rart at vide at det ikke skyldes adfærdsmæssige besværligheder eller at hesten fejler noget, men det rager sådan set ikke køber hvor mange penge sælger tjener, eller hvor mange kvm de har til rådighed.
jan 2008
Hellere en sælger der er ærlig og siger evt. fejl og mangler end en som ikke kan se fejlene i deres hest.
- Som jeg skrev, så det du nævner vil jeg mene går under fejl ??
apr 2005
maj 2008
Har engang købt en pony som gik med 2 store på en rimelig stor fold. Kendte sælger og viste at pony var passet med alt og vandt til masser af græs. Men hvad ingen af os tænkte over var at mine går på mega fold med masser af græs og ukrudt og træer. Og forhenværende ejer gik ud på deres fold mindst en gang om ugen med en lille graveske og fjernede alt der ikke var græs. Pony kom i slaraffenland med alt det sjove og lækre mad den pludselig stod i og 6 dage efter havde han så åbenbart også taget noget giftigt og døde.
okt 2010
Det kan godt være at jeg bare er for træt til at følge med, eller jeg snakket fuldstændigt forbi det du mener, men hvis årsagen netop er fejl, så er det da temmeligt vigtigt at det bliver oplyst allerede i annoncen så man ikke spilder sin tid. Lige så vigtigt er det at vide at hesten ikke sælges fordi den har fejl, men på grund af forhold i ejerens liv - nærmere behøver man for mit vedkommende ikke komme ind på det.
Så jeg giver dig ret i at det ikke er vigtigt om det skyldes ejerens størrelse, økonomi eller boligforhold, men jeg vil mene at det er vigtigt at vide om vi snakker forhold i ejerens liv, eller om hesten mangler potentiale, har forkert sind til rytteren, eller om vi er ude i decideret fejl. Deraf min "både og" kommentar.
jan 2008
Enig med det du siger
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 18 Emner: 24 Svar: 556
maj 2008
selvfølgelig skal man fortælle evt fejl, men syntes ikke man behøver at skrive for eks, sælges pga forhold i ens liv. Jeg avler hestene til salg og ind imellem køber jeg med henblik på salg senere hen.
Selvfølgelig er der nogen heste hvor jeg er "ked" af at skulle sælge, men kan ikke se hvorfor jeg skal skrive det i en annonce.
De eneste forhold i mit liv der gør at jeg skal sælge er at hvis jeg ikke gør det, så står jeg med en hulens bunke heste tilsidst - smiler-
apr 2005
Personlige problemer synes jeg så også er en helt legal grund, det kan dække over meget, økonomi, sygdom, problemer med familien ja som sagt meget og det fine er at det ikke rager andre
Som skrevet før, må folk gerne være kede af det, problemet er mere, når følelserne tager lidt overhånd, og man får fornemelesen af, at uanset, hvad man går med den hest, så vil det aldrig være godt nok, da hesten nærmest har været et lille barn/familie medlem hos den pågældende person..
Det kan være svært at leve op til som ny ejer...
Selvfølgelig skal de have ret til at være kede af det..
maj 2008
problemet er jo netop at os der så sælger, kun for at sælge - fostå mig ret -
ja der mener folk vi skjuler noget omkring hesten da vi ikke skriver hvorfor hesten er til salg. De acceptere ikke at man "bare" sælger 1 hest om året
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 18 Emner: 24 Svar: 556
nemli jeg står selv pt med 7 stk i stalden, så har 2 der skal ud lige nu, da jeg kun har 1 tom boks tilbage, og har det bedst med at der er to hvis man nu skulle falde over nogle heste som ser ud som min stakkels dayton, han ryger dog aldrig tilsalg da han er mandens ;o)
maj 2008
tror vi snakker lidt forbi hinanden
selvfølgelig skal man skrive hvis der er fejl ved hesten som gør man ikke kan beholde den. For eks hvis man mener at den ikke kan komme op over en LA og man som rytter vil mere eller hvis den ikke kan med flokken eller hvad ved jeg.
Men jeg for ofte den følelse at folk ikke stoler på at hesten IKKE har fejl, når jeg ikke lige skriver at det er med sorg eller pga penge osv.
apr 2005
Tja, kan nu ikke se vi er så uenige igen, skriver jo netop at man gerne må udtrykke, hvor meget man elsker sin hest, men man behøver ikke spiller på alle hjertestrenge og blæse på alle kærlighedbasuner på én gang..
Det er jo i sin enkelthed det jeg skriver og også det du vil skriver, du vil bare udtrykke dit anderledes..
Men du skal selvfølgelig have ret til din mening og din måde at udtrykke dig på
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Lange forklaringer omkring grunden til salget, gør folk hopper videre til en anden annonce.
Sælgere der skriver den slags, er sjældent klar til at sælge, og det giver en masse problemer.
Med det samme vi ser den slags, forsvinder interessen for hesten/ponyen fuldstændigt! Man køber et dyr, og vil ikke have den tidligere ejer med i købet.
Ikke fordi de ikke må få opdateringer osv., men nogle krav der kommer i kontrakter kan være helt sindsyge!
Den eneste vi har skrevet grund ved, var polle. Det var for at slippe folk der ville bytte, så der stod noget ala:
sælges da rytter ikke kan ride pga dårlig arm.
okt 2010
Hvis hestene sælges fordi det hele tiden har været meningen at sælge den, så er det jo ærlig snak. I sådan et tilfælde vil det hellere ikke være sandt at skrive at salget skyldes din økonomi, allergi eller hvad man nu ellers kunne finde på, så hvorfor skulle du skrive det i din annonce?
maj 2008
det er det jeg mener, men ofte fordi man ikke avler flere heste og dermed også sælger måske 4-10 heste om året men kun 1 enkel hver anden år, ja så tror folk at der er noget galt.
hvad med os ærlige sælger