Så står man med syg hest, igen.. :'/ {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG, lige et lille 'tude indlæg' fra mig.
For ca 1½ måned siden blev Blanca konstateret med forfangenhed, hvilket var væk igen efter ca en uge på smertestillende, kort efter måtte vi have dyrlægen ud igen, da hun begyndte at skrænte lidt igen, her fandt han så en hovbyld, og vi fik mere stertestillende til hende (til ca 1½ uge), og når vi havde brugt det sidste skulle jeg så lige ringe besked, og sige hvordan det gik med hende. Og det gik faktisk super godt med hende, hun gik næsten normalt igen, og jeg kunne igen løfte alle 4 hove på hende. Dyrlægen mente så jeg at efter ca en uge kunne begynde og træne hende i skridt igen (vi træner lange liner), og så her midt i august kunne jeg så småt begynde med longeringen.
Min veninde og jeg var så ude ved hestene i weekenden (de står samme sted), hvor vi gik en lille tur med dem, på nok 700-800 meter i alt, da ingen af dem er helt trafikvante. Og her gik det hurtigt op for mig at hun stadig ikke var kommet helt op toppen igen (hvilket hun burde være), hun ville stadig ikke gå i gruset, så jeg måtte gå med hende på det lille stykke græs, der er mellem foldene og grusvejen, vi kommer så ned til landevejen, og Blanca får humpet sig over gruset, og ind i rabatten, hvor der er godt med græs, og her gik hun faktisk nogenlunde normalt, men der gik ikke længe før hun traskede ud på asfalten, og fortrak at gå der, og hun gik faktisk helt normalt på asfalten.
Da vi så går hjem af igen, kan jeg høre hun havde fået en lille sten i den ene forhov, så da vi kommer tilbage, smutter jeg ind og henter hovrenseren, så vi kunne få fjernet den sten.
Her opdager vi så med det samme, at hun igen ikke vil løfte forbenene, og jeg måtte kæmpe med at få løftet hendes ben, og jeg fik da også stenen. Hendes bagben var der intet med, hun løftede dem med det samme jeg lagde hånden på benet som hun plejer.
Vi begge synes det var meget blandede signaler hun kom med, da hun virkede frisk og opmærksom som normalt, og specielt den med at hun hellere ville gå på vejen frem for græsset, synes vi var meget underlig.
Da jeg så kommer hjem igen, siger jeg med det samme til min far, at vi bliver nød til at køre ud og tjekke Blanca en af dagene, da hun er begyndt at skrænte lidt igen.
Vi var så derude idag, og det var bestemt ikke et syn jeg havde håbet på! Hun ville igen ikke gå, stadig ikke løfte forben, og stadig var der ingen problemer med hendes bagben. Og hun virkede også stadig meget frisk, havde stadig hendes glød i øjnene (som forsvandt sidst hun var syg), hendes pels, trods laget af skidt (hurra for hvide heste. ;P ), var blank og pæn, og hun var kvik nok.
Dog har hun fået noget underligt noget på alle 4 hove aller øverst på hovene (ca 1 cm), som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal beskrive, hmm, hvis man forestiller sig at man står med en træ planke, hvor den ene del er slebet glat, ligesom, f.eks loft planker, og resten er bare blevet pusset af, så den stadig har små fordybninger, og ujævnheder. Det er nok lige den bedste sammenligningen jeg kan komme med. Men det ser virkelig underligt ud, og jeg har aldrig set noget ligende.
Så i morgen skal jeg ringe til dyrlægerne, og håbe på jeg træffer Blanca's dyrlæge, og er han der ikke, får de besked på at bede ham ringe til mig hurtigst muligt.
Jeg er virkelig ved at være godt og grundig bekymret for min lille mulle, og jeg er ikke sikker på det er forfangenhed denne gang, da hun overhovedet ikke viser samme syntomer som sidst.
Min far snakkede lidt om, om det muligvis kunne være gigt (hun bliver 17 her den første), men det tror jeg ikke, ikke så hurtigt fremskredet. Vi kom også til at snakke lidt om noget forgiftning af en art, men er jeg nu heller ikke sikker på, ikke når hun er så frisk. Her skal det måske lige siges at hendes, og min venindes hest's fold er lige ved siden af møddingen, og en majs mark (ved dog ikke om den er sprøjtet), og der er INTET med min venindes hest.
Som skrevet før, er jeg virkelig bekymret for hende, og frygter mere og mere, at det ender med en aflivning. :'/
Hvilket jeg selvfølgelig ikke håber, da hun er mit et og alt, og op til flere gange har været det eneste der har holdt mig i live. På selv den mest triste dag, er hun den eneste der virkelig kan gøre min dag god og fantastisk igen. :')
Hun ER hesten i mit liv, min bedre halvdel!
Og som de fleste andre heste ejere, er jeg villig til at gå gennem ild og vand for hende, og vil gøre ALT bare hun har det godt!
Sorry det blev lidt (meget) langt, skulle bare ud med det.
Og tak til dem der har læst det hele. Og er der nogle der har bare den MINDSTE idé om hvad det kan være, så skriv endelig!
Forsat god aften til alle.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Men!
Når du nu snakker med din dyrlæge og han evt kan fortælle dig hvad der er i vejen synes jeg du skal overveje meget kraftigt hvad det er for et valg du træffer og for hvis skyld.
Nogle gange må man sætte sig selv til side for sine elskede dyr. Hvis hun kommer til at lide resten af sit liv ville det nok være bedst at lade hende slippe. Mange gange holder folk liv i deres dyr for deres egen skyld fordi de ikke kan holde til at aflive dem.
Men dyrene kan ikke selv træffe et valg, de kan ikke sige deres mening og de kan ikke fortælle hvor ondt de har. Vi må som mennesker træffe beslutningerne for dem. Vi må overveje hvad der er mest hensynsfuldt overfor dyret.
Det er hårdt og vi tuder i flere uger efter, men din hest har givet dig de bedste minder og hun vil altid være i dit hjerte!
Men jeg synes du skal overveje situationen når du har fået dyrlægens dom. Hvis hun bliver ved med at have ondt af forskellige årsager kan det være tegn på at kroppen simpelthen ikke kan mere og så er der ingen grund til at lade hende lide.
Men jeg krydser alt hvad jeg har for at i kan redde hende!
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Bliver det en dom, hvor hun skal i gennem et længere behandlings forløb, hvor der ingen garanti for bedring er, eller hun skal leve resten af hendes dage på smertestillende, så er valget ikke svært, selv om det vil være utrolig hårdt, ikke mindst for mig, men også for min far, da han er lige så glad for hende. Jeg/vi har haft hesten i 8 år til september, hun er min første hest, og jeg ved at jeg aldrig får en hest igen der kan måle sig med hende på nogen måde, hverken hendes helt specielle sind, hendes helt forkerte sammen satte krop (hun er tvillig), og oven i det, så er hun også DK's mindste PRE (af hvad der vides), hvilket bare gør hende endnu mere unik. :')
Selvfølgelig vil jeg få en hest en dag jeg bliver lige så glad for, men det er jo selvfølgelig ikke nogen Blanca, og det vil det aldrig blive.
Men kan hun "redes", jamen så vil jeg selvfølgelig gøre alt hvad der står i min magt for hende!
Og selvfølgelig håber man jo at det bare er en "dum lille ting", og det er fikset i løbet af en skid og et øjeblik, men man frygter jo altid det er værre, når man ikke ved hvad det er.
Men 1000 tak. Jeg krydser også alt hvad der krydses kan.
Og håber på at dyrlægen kan komme allerede i morgen eller på onsdag, da han er meget hurtig til at rykke ud til sådan noget.
Vi har flere gange oplevet at vi har ringet ind, og fået af vide at han kan være der i løbet af et par timer. Det er skønt med sådan en dyrlæge, og det bedste er at Blanca er helt vild med ham, selv om han er lidt dum når han stikker i hende. Så det kan jo ikke blive meget bedere.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Jeg er glad for at du også har den holdning.
Hun er en helt unik hest og hun vil altid være noget specielt for dig!
Alt held og lykke herfra!
sep 2009
Jeg synes alt andet dybt er dybt uansvarligt. Som du også har skrevet, det er OS der må tage beslutningerne for vores dyr. Og når man anskaffer sig et dyr, skal man være parat til at tage sådanne beslutninger, og kan man ikke det, jamen så synes jeg ikke man skal have dyr, færdig basta.
Da vores gamle kat på 13, var til undersøgelse, og de fandt noget knude i maven på ham, tilbød de at de kunne prøve at operere ham, men der var ingen garanti for at han ville blive rask, der tog det os ikke 10 sek at blive enige om, at ham skulle aflives. Vi synes ikke det var fair overfor ham, når han i 13 år havde været i familien, og aldrig havde fejlet noget, at man så skulle til at eksperimentere med ham, og slet ikke med den alder, for havde de kunne gøre ham rask, jamen så ville vi alligevel kun have ham 1, måske 2 år.
Og det kan da godt være at Blanca's sind siger at hun kun er 3, men kroppen siger altså 17, og det må man jo også tage hensyn til.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 11
Håber hun snart bliver rask!
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
Jeg krydser alt, hvad der kan krydses for din smukke hest og håber, hun bliver rask!
sep 2009
1000 tak for støtten.
Tøsen har nu haft dyrlæge, han kom ca 1½ time efter jeg ringede ind.
Desværre har "hendes" dyrlæge ferie i denne uge (grr, dumme Claus ), så måtte jo have deres anden heste dyrlæge ud, da hun jo skulle tjekkes. Desværre var hun ikke helt tryg ved ham her, men hun blev da undersøgt, selv om hun lavede et par stunts igen denne gang. Så da han kom advarede jeg ham lige om, at hun muligvis ville lave et par "unoder", så han var forberedt på det, selvfølgelig er det ikke unoder i den forstand, da det jo "bare" er hendes måde at sige av på.
Men anyway, hun fik konstateret forfangenhed i, i hvertfald det ene forben, han "opgav" hurtigt det andet forben, da hun var ved at ryge i vejret igen. Så han gav hende noget smertestillende, og vi fik noget mere smertestillende, som hun skal have i 5 dage.
Og så er der forresten ikke noget der hedder græsfold til Blanca mere.
Skal hun på græs, hedder den MAX 1-2 timer om dagen, og ellers kun en lille jordfold, den næste uges tid. Jeg har besluttet at for en sikkerheds skyld, skal hun forblive på jordfold (selv om det strider mod alle mine meninger om fold), og så bare have en masse halm ud hun kan gå og gumle i.
Og nu skal vi så have hende flyttet (når hun er kommet lidt oven på igen), da det simpelthen er det græs de har, hun ikke kan tåle, da der er for meget kløver i, så det er en protein forgiftning hun har fået.
Og der er desværre ikke de store muligheder for jordfold der ude.
"Heldigvis" skulle hun flyttes alligevel da vi skal flytte, men jeg havde nu egentlig tænkt mig at hun skulle så vinteren over, men det bliver det så ikke til.
Men jeg er nu meget glad for at det "bare" er forfangenhed igen, så jeg er sikker på hun kommer på dupperne igen. :')
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 11
Held og lykke med hende fremover:)
sep 2009
Vi kører på Møllen inden for et par dage, og køber noget foder blanding til hende, som hun fik inden hun blev flyttet, da vi ved 100% at hun fungere rigtig godt på det. Der bliver også købt noget biotin til hende, efter anbefaling fra dyrlægen. Og med hendes nye fold regler, håber vi, at vi ikke skal have mere af det.
Og mange tak.
Så står man med syg hest, igen.. :'/