2.784 visninger
|
Oprettet:
mug - hævet ben {{forumTopicSubject}}
Hej hg.
Min ene pony har fået mug på alle fire ben værst er det pa venstre bagben hvor det er helt op til knæ hasen. Hvad gør i for at få det væk? Smøre hende i noget mug og sår salve - men synes ikke det virker.
Benet er også meget hævet, men hun halter ikke. Benet er heller ej varmt eller noget, ville i ride alligevel?;)
Tak på forhånd !
dec 2005
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 87 Svar: 335
jeg har selv samme problem.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.693
aug 2011
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.693
aug 2011
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Det skal behandles af en dyrlæge, hellere idag end i morgen.
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
Jeg vasker med Vircon S og smører derefter med zinksalve, og det har hjulpet rigtig meget. Har prøvet alm. mugsalve med E-vitamin fra den nærmeste hestebutik, men det har bare været penge lige ud af vinduet, har ikke hjulpet en dyt..
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Hesten har brug for hjælp til at bekæmpe mukken!
Min egen havde muk sidste år på begge bagben,hvoraf det ene hævede meget op - uden den var halt, selvfølgelig. Men da jeg kontaktede dyrlægen, måtte han må en antibiotikakur. Det var en betændelsestilstand i lymfekarsystemet, som bare betyder, at immunsystemet har været på overarbejde for længe og har besvær med at bekæmpe infektionen. Når hesten hæver, er det fordi der er en betændelsestilstand i benet, også selvom du ikke lige kan se det. Den form for tilstand min havde er kendt som "rosen" og tilstanden kan blive kronisk hvis ikke den behandles.
Udover antibiotikabehandlingen er lange skridtture vigtige for at få blodomløbet i gang nede i benet.
Det er ikke nok bare at smøre mukken ind i noget salve. Skorperne skal vaskes med rigtig sårsæbe så de bliver opblødte, og så skal skorperne pilles væk. Det er et kæmpearbejde når hesten har det på alle fire ben! Dernæst ville jeg desinficere med fx. klorhexidin eller en iodopløsning (som den fra bluehors) og så ville jeg lade hesten stå inde lidt og tørre et par timer hvis foldene er meget mudrede.
Optimalt kan du tørre hestens ben med en hårtørrer, men det er selvfølgelig ikke altid så let hvis ikke der lige er en stikkontakt i nærheden af spiltovene, eller hvis hesten bliver bange for hårtørren. Så er det bedste du kan gøre, at duppe forsigtigt med et blødt håndklæde, og børste benene så tørre du kan med en blød naturstrigle, og så lade benene lufttørre.
Men, som sagt, så kontakt dyrlægen, din hest har brug for hjælp. Dyrlægen kan også give dig et godt bud på, hvordan du skal behandle mukken.
okt 2009
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
okt 2009
Så når der hævelse i forbindelse med skal man reagere.
mug - hævet ben