{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.784 visninger | Oprettet:

mug - hævet ben {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Min ene pony har fået mug på alle fire ben smiley værst er det pa venstre bagben hvor det er helt op til knæ hasen. Hvad gør i for at få det væk? Smøre hende i noget mug og sår salve - men synes ikke det virker.
Benet er også meget hævet, men hun halter ikke. Benet er heller ej varmt eller noget, ville i ride alligevel?;)

Tak på forhånd !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mug - hævet ben
  • #1   14. aug 2011 vis hun ikke ar halt af det kan du godt skridte og trave bare husk at holde pauser ind i mellem. evt ring til dr.dyre læge og høre.

jeg har selv samme problem.

• #2   14. aug 2011 Det du beskriver er mug der er inde i benet .. og det skal behandles MED det samme af dr. Dyr!

• #3   14. aug 2011 Ok tak! Det ligner ellers ganske almindelige mug i små sår.

• #4   14. aug 2011 Ja, men når der kommer bakterier i såret/muggen, så kommer der mug inde i benet og benet hæver(som du skriver den ene til knæhasen), hvilket kan gøre at hvis det breder sig for meget, så kan hesten risikeres at aflives, fordi det er for sent at redde smiley

• #5   14. aug 2011 Sikke noget øv! Tak for hjælpen!

• #6   15. aug 2011 er det bare kommet fra den ene dag til den anden? smiley

• #8   15. aug 2011 Det lyder ummidelbart som om mug'en er ved at udvikle sig til erysiphelas.
    Det skal behandles af en dyrlæge, hellere idag end i morgen.

• #9   15. aug 2011 Som flere andre skriver, ville jeg tilkalde dyrlægen. Det lyder ikke som alm. muk.

Jeg vasker med Vircon S og smører derefter med zinksalve, og det har hjulpet rigtig meget. Har prøvet alm. mugsalve med E-vitamin fra den nærmeste hestebutik, men det har bare været penge lige ud af vinduet, har ikke hjulpet en dyt..

• #10   15. aug 2011 Kontakt dyrlægen.
    Hesten har brug for hjælp til at bekæmpe mukken!
    Min egen havde muk sidste år på begge bagben,hvoraf det ene hævede meget op - uden den var halt, selvfølgelig. Men da jeg kontaktede dyrlægen, måtte han må en antibiotikakur. Det var en betændelsestilstand i lymfekarsystemet, som bare betyder, at immunsystemet har været på overarbejde for længe og har besvær med at bekæmpe infektionen. Når hesten hæver, er det fordi der er en betændelsestilstand i benet, også selvom du ikke lige kan se det. Den form for tilstand min havde er kendt som "rosen" og tilstanden kan blive kronisk hvis ikke den behandles.
    Udover antibiotikabehandlingen er lange skridtture vigtige for at få blodomløbet i gang nede i benet.
    Det er ikke nok bare at smøre mukken ind i noget salve. Skorperne skal vaskes med rigtig sårsæbe så de bliver opblødte, og så skal skorperne pilles væk. Det er et kæmpearbejde når hesten har det på alle fire ben! Dernæst ville jeg desinficere med fx. klorhexidin eller en iodopløsning (som den fra bluehors) og så ville jeg lade hesten stå inde lidt og tørre et par timer hvis foldene er meget mudrede.
    Optimalt kan du tørre hestens ben med en hårtørrer, men det er selvfølgelig ikke altid så let hvis ikke der lige er en stikkontakt i nærheden af spiltovene, eller hvis hesten bliver bange for hårtørren. Så er det bedste du kan gøre, at duppe forsigtigt med et blødt håndklæde, og børste benene så tørre du kan med en blød naturstrigle, og så lade benene lufttørre.

Men, som sagt, så kontakt dyrlægen, din hest har brug for hjælp. Dyrlægen kan også give dig et godt bud på, hvordan du skal behandle mukken.

• #11   15. aug 2011 Det Malene H beskriver er det samme som erysiphelas = rosen smiley

• #12   15. aug 2011 Team Hjortkjær, tænkte nok det var det samme, kunne bare ikk lige huske den kliniske betegnelse smiley Det er noget rod med det muk, for man tror at det bare lige er noget man selv kan ordne, fordi det er så normalt et problem. Og så kan man ha' en hest til at stå med muk og roseninfektion i benet i flere uger uden man gør noget. Muk er sku ikke for sjov, det er utrolig smertefuldt for hesten og kan gøre stor skade! JEG har i hvert fald lært min lektie, så hvis min får muk der fylder mere end en tommelfingernegl, så kontakter jeg dyrlægen mettevuns!

• #13   15. aug 2011 Ja det er ikke bare for sjov når det udvikler sig - det er meget invaliderende for hesten og den kan ikke selv komme af med det.
    Så når der hævelse i forbindelse med skal man reagere.

Kommentér på:
mug - hævet ben

Annonce