{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

Binde hesten i rebgrime {{forumTopicSubject}}

Når jeg ser billeder tilbage fra "cowboy-tiden", står deres heste bundet i rebgrimerne. Når jeg ser film fra "gamle dage", er det det samme og sådan er det utrolig mange steder.

Da jeg begyndte at bruge rebgrime, lærte jeg som det første, at det kunne være utrolig farligt at binde hesten til noget, hvis det var en rebgrime man brugte.

Derfor er jeg lidt nysgerrig.. Hvis det er så farligt som man siger, hvorfor blev der så dengang ikke gjort andet, end netop bruge rebgrimen som en almindelig grime, også når det gjaldt at binde hesten til noget? smiley

Håber på nogle gode svar, da jeg ikke rigtig kan finde nogen på google.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Binde hesten i rebgrime
  • #1   10. aug 2011 'Problemet' med rebgrimen når du binder hesten, er at den ikke går i stykker hvis hesten skulle gå i panik.. Så jeg går ud fra at det er derfor man siger at man ikke må binde dem i den smiley

• #2   10. aug 2011 Stephanie
    Det ved jeg skam godt, men syntes alligevel det er mystisk at heste så blev bundet i 'cowboy-tiden' og at jeg faktisk også ser folk i USA binde deres heste i rebgrimerne smiley

• #3   10. aug 2011 Det var en af de ting, man bare gjorde. Det er heldigvis i orden at blive klogere.
    Tidligere knækkede man også heste istedet for at tæmme dem - det er da heldigvis også ændret.

• #5   10. aug 2011 Fordi at man lærer efterhånden. Tvivler stærkt på, at folket dengang tænkte på, hvad der kunne ske hvis deres hest stod bundet i rebgrime og panikkede. Det tænker man jo på i dag, ligesom med så meget andet smiley

• #6   10. aug 2011 Selvfølgelig ved jeg at man bliver klogere, helt tabt bag vognen er jeg ikke.

Mere det jeg tænker er, at jeg faktisk havde regnet med at man selv i den tid, godt vidste hvor stor skade den kunne bringe, hvis man bandt hesten i den. Cowboy'erne lærte vel af indianerne, og de må da have haft oplevelser, der har bygget grundlaget for at det netop var en dum idé og at det kunne skade hesten.

• #7   10. aug 2011 Måske havde man ikke andre alternativer, vil være mit bedste bud (:

• #8   11. aug 2011 lægger du mærke til det på film så når de kommer og stiller "binder" deres hest og går ind på f.eks en bar så er heste 110% mere rolige end de fleste heste er i dag smiley Jeg tænker tit over hvordan søren de har fået de heste til at være så rolige smiley

• #9   11. aug 2011 i ældre tid blev folk sq ikk så kede af, at deres heste gik for vogn og pludselig faldt den ene død om.. det var bare af med seletøjet og videre.. så kunne hesten ligge der.. det tog man nu ikke så tungt.. Nu om dag er hestene blevet meget mere "sårbare" og meneskene er mere pyldrede end de var dengang og bare at den har fået en bule efter et stik så er vi straks henne for at ringe til dr. dyr.. i gamle dage lod de sq bare kræet stå eller fortsatte arbejdet til de ikke kunne bære sig selv mere.. var den alvorlig syg lod de den enten ligge eller skød den.. ja dengang var godt nok dratisk efter min mening!

• #10   11. aug 2011 idag avles der jo mere og mere temperament ind for de skal have den tænding de har idag? den brugte de ikke sådan før i tiden, og jeg tror også man i nogle forbund skal til og holde lidt igen med og fylde mere temperament i dem, hvis de forsat vil bevare de gode gamle racer.

• #11   11. aug 2011 Stald Vestergaard:
    Temperament har intet med sagen at gøre, da man stadig i USA avler rolige heste. Her er der ikke brug for "tossede" heste, da man god ved, at en hest kan arbejde, når man ønsker det.

• #12   11. aug 2011 jeg mener helt bestemt de heste der er fremavlet idag er mere "vågne" end dem man havde før i tiden, og ofte er det de heste med det store temperament som man også ser der er problematiske og styre da de ser "flere spøgelser" end dem der var før i tiden.

før i tiden så man ikke de der opkørte heste på samme måde som man gør idag, jeg syntes også det er helt unødvendig.

enhver hest kan blive bange og skal kunne komme fri, hvis den er bundet så den ikke skader sig selv og dens omgivelser, men nogle er lettere og forskrække som andre, og en del af det mener jeg er femavlet via temperamentet gennem årerne, og dermed er man nok også blevet klogere med ikke og binde hesten på den måde som man gjorde før i tiden, samt der jo er komet flere muligheder nu ang grimer som nok ikke fandtes førhen.

• #13   11. aug 2011 Rebgrimen er en amerikansk opfindelse og de avler stadig rolige heste - visse amerikanske avler af "engelske" heste har desværre også den dårlige europæiske holdning til hestes sind og temperament, men hovedparten af amerikanske avlere ønsker ikke disse "vågne" heste.
    At man så i europa låner en ide og bruger den på en anden type heste, det er jo lånerens ansvar. Her i europa er der mange der fejlagtigt tror, at hvis man bruges HMS udstyr, så træner man også HMS og det er nok her, det største problem er.
    Alt udstyr skal bruges med omtanke, erfaring, viden og respekt.

• #14   11. aug 2011 et eller andet sted, så lyder det jo til vi alligevel mener det samme ikke???

for jeg mener netop at dengang de startede med og blive brugt var hestene ikke så vågne som de fleste er idag hvor vi bruger disse grimer???

• #15   11. aug 2011 Stald vestergaard:
    Jeg føler ikke, vi taler om det samme. Du omtaler europæiske hesteracer og jeg amerikanske, og rebgrimen er "lånt" hos de amerikanske.
    Jeg kunne aldrig selv binde en hest i rebgrime eller bare lade den gå med den på fold, men det bruges i nogle steder.

• #16   11. aug 2011 det jeg vil frem til er at hestene de startede med og blive brugt til var af en helt anden type/adfærd som dem vi idag bruger dem til???

mine heste bruger heller ikke rebgrimer, hverken til opbinding eller på fold.

• #17   11. aug 2011 Stald Vestergaard:
    Jeg er stadig ikke enig. Du bør skrive "de heste som du bruger"
    De heste jeg har, kunne såmænd sagtens stå bundet i rebgrime, hvis man ville, men de er jo også amerikanere..... Det er nu sådan, at de fleste heste med amerikansk afstamning - Quarter, Paint, Appalosa, Tenesee Walker, Mustang mf. - har et meget roligere sind og er væsentlig mere behagesyge.

• #18   11. aug 2011 Henrik
    Det vil jeg faktisk gerne bakke dig op omkring, for jeg tror bestemt du har ret.

• #19   12. aug 2011 det bliver vi nok heller ikke så.

men til de heste den oprindelig blev brugt det blev det jo nok heller ikke frarådet og binde dem??

det gør det derimod når de sælges i dk, ergo så må der jo være en forskel

• #20   12. aug 2011 Stald Vestergaard.
    De heste, som formentlig først prøvede en reb/knudegrime var Mustangs eller tidlige udgaver af Quater horses.
    Jeg tvivler på, at din/e hest er en Mustang eller en tidlig udgave af Quarteren.
    Misbrug af reb/knudegrimen kan derfor hovedsagligt kun skyldes, at man bruger den til heste, hvor den ikke er beregnet.

Kommentér på:
Binde hesten i rebgrime

Annonce