{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

forfangen {{forumTopicSubject}}

for en måned siden fik min hest konstateret knæledsbetændelse i begge bagknæ. han fik sprøjtet binyrebark i leddene og skulle holde ro i 4 uger men jeg måtte ride ham i skridt en halv time om dagen. han fik også noget smertestillende for han var spændt i lænden af at skåne sine knæ. men efter 5 dage er han lige pludselig kort gående ud af boksen og har svært ve at dreje og har puls i begge forben. dyrlæge kommer og siger han er blevet forfangen sikkert pga binyrebarken. nu skal han så stå helt stille og kun gå et par omgange i ridehus om dagen.og det har han også gjort og nu er der gået noget tid tog jeg ham så lige ud i longe i ridehus og der sætter han i trav og man kan intet se at han skulle være øm eller halt på forbenene. han havde fået skoene af så havde forventet at han gik kort men han ser hel normal ud. der er er stadig lidt reaktion på det dårlige knæ, men det er blevet bedre.

spørgsmålet er så nu om han er "ovre" forfangenhed ( ved godt det er noget de har resten af livet)så han kan slippe for mere ro og dyre specielsko nu han går så godt på forbenene?

han skulle til tjek med knæene på torsdag men der ville hun så tage billeder af hovbenet for at se om det har drejet sig meget, men tror i det har det når han er "kommet" sig så hurtigt?

han har en lang sygejournal med i baggagen før dette, så overvejede aflivning da han ikke skal sælges/ kan sælges pga al det sygdom. jeg tror bare ikke han kommer til at holde til det niveau jeg rider. så er det næsten bedre at give ham fred. forsikringen vil nok kræve alle mulige behandlinger for de vil udbetale noget og det vil jeg ikke ofre. har brugt over halvdelen af det er forsikret for allerede. og han skal bare ikke stå stille så lang tid endnu. så regner ikke med at få noget udbetalt men tænker her også mere på hesten end penge.

så hvad ville i gøre i min situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forfangen
  • #1   31. jul 2011 Det kan sagtens have drejet sig en smule.

Men din dyrlæge glemte at fortælle dig at betændelse i kroppen også kan fremprovokere forfangenhed da det var sådan min fik det,

Men Ja under alle omstændighed er det resten af livet med at passe på den ikke bliver tyk og får det rette fodre

• #2   31. jul 2011 synes aldrig han har været tyk og han går aldrig på græs. men er det ikke hurtigt man ikke kan fornemme noget mere?

ved du hvor meget man skal igennem til at forsikringen vil lege med?

• #3   31. jul 2011 Min egen gik det ok hurtigt 2 mdr da jeg så småt begyndte at ride hende igen. efter første omgang. anden omgang tog længer tid da det var værre da det var grundet græs.

Men idag er hun en prima ride hest der går på døgn græs, men det har taget 2 år at nå dette resultat.

Min forsikring skulle bare betale 80% af mine dyrlæge regninger. Da hun er ren gående idag. Men kender da godt tanken hvad hvis dette ikke går, hvad så.

Men jeg ved fra andre skadetilfælde har der været en kamp med forsikrings selskaber hvor de vil have alle muligheder tømt ud. Og hvor de ikke tænker på dyret

Det er ikke noget med fedme at gøre, men bare at der er betændelse i kroppen på dem der kan gøre det. Forfangenhed er et gråzone felt da der først nu bliver forsket i højtryk om det.

• #4   31. jul 2011 jeg tror ikke på hans holdbarhed og har egentlig ikke lyst til at sætte mig op og prøve at sætte ham igang igen hvis han ikke synes det er rart. han havde også en knæledsbetændelse for to år siden på et forben.
    og når jeg ikke tror på holdbarheden til det niveau jeg rider vil jeg ikke ofre flere penge på det nu. har brugt over 30000 . så hellere starte forfra med en anden hest. han var også sat til salg fordi jeg ikke kan sidde i hans trav så det hjælper jo heller ikke på det hele at jeg ikke være på ham.

• #5   31. jul 2011 Hvis han ikke er tyk, og han ikke har været på græs midlertidigt, andet en de korte ture uden for boksen, så burde du tjekke dit foder.

Aram fik hos udlåner REN korn(hvilket hans race, ikke tåler særlig meget af..). Han har ALDRIG været tyk, og aldrig mens vi har ejet ham i 5 år(han blev udlånt efter 5 år.) være tyk, sløv eller tæt på forfangen.

Så han blev forfangen af forkert foder.

Men jeg vil sige få en dyrlæge ud, og tjek om de er drejet. Køl dem af et par gange om dagen.

Fremover når han skal på græs, så sørg for han står på "kort" græs, som han selv har slået ned og er vant til, eller få ham ud på ugødet enggræs.. At få ham ud på alm. sommergræs, vil aldrig nogen sinde kunne lade sig gøre..

• #6   31. jul 2011 Men jeg synes det er en dejlig tanke du har, om at give fred, hvis han ikke kan opfylde din rideønsker, og du ikke kan opgive dem smiley

Jeg har selv været i frygt for hvis Aram nu skulle sælges om nye ejere ville overholde alle aftaler osv osv. Han får også fred, når han en dag skal væk fra mig af.

- Jeg vil dog ikke mene at krikken skal gå med sygesko på hvis hovbenet MEGET MEGET MEGET lidt er drejet.

- Ang. forsikring, så ville jeg sende en mail ind, og forklare at han ikke ville kunne sælges, og hvis han kunne, ville det være ren dyreplageri hvis han blev brugt, fordi købere bare ignorerede det, hvilket sker i mange tilfælde. Og slå fast, at du vil give ham fred og ikke en masse behandlinger!

• #7   31. jul 2011 Min hest blev medicinsk forfangen for 4 år siden grundet 2 steoidebehandlinger pga en forvridning af hans knæ. Vi var på Ansager og de sagde, at selv om det var en medicinsk forfangenhed, så ville den opføre sig som almindelig forfangenhed. Ergo, jeg havde fået en forfangen hest grundet forkert behandling, og skulle fra nu af altid passe på. På Ansager sagde de, at man ALDRIG måtte behandle koldblodsheste med steoider, da det som oftest udløste medicinsk forfangenhed.
    I år er det første år vi har klaret foråret og sommeren uden svingende puls. Jeg har haft Tove Nielsen fra Naturgaarden på, og hun har behandlet ham hele efteråeret med en afgifning og op til foråret har han fået forebyggende dråber. Endvidere får han Total Eclipse fra Simple System og bliver endvidere fodret efter deres principper (inden stivelse og sukker) som jeg også tror har en virkning. Men de forrige år har været et sandt marreidt med af og på græs hele sommeren. Så at vi nu er kommet hertil er bare SÅ vidunderligt.
    Mht. hvad du skal med sko osv, så kan jeg kun anbefale dig Tobias fra Berger smedie (ved ikke lige hvor du bor i fht.), men ham blev jeg anbefalet af Ansager, og jeg er sikker på, at hans arbejde betød rigtig meget for det hele. Jack går med almindelige forsko nu, og det gjorde han 8 mdr. efter. Inden da havde han specielle sko på som hjalp ham "rulle" bedre når han gik for at aflaste.
    Jeg håber du bevare troen og at det må lykkedes for jer at genfinde hinanden..

Kommentér på:
forfangen

Annonce