Sadel/gjord problemer - Hvem skal vi ha ud? {{forumTopicSubject}}
Godaften HG.
Min dejlige vallak har desværre udviklet gjordkrampe og irritation når sadlen lægges på.
Når jeg lægger hans sadel på lægger han ørerne tilbage. Når jeg spænder gjorden i et løst hul kan han finde på at sparke bagud og se meget sur/utilfreds ud.
Nu er jeg helt stoppet med at spænde gjorden i stalden. Trækker ham ud på ridebanen og går et par runder, spænder så et par huller og går et par runder. Det fungerer fint. Dog er det også ubehageligt for mig jeg kan se at han ikke synes det er rart at få spændt den...
Der er INGENTING ved opstigning eller under ridning - der er han en engel.
Hans sadel er blevet tjekket og der er sagt go for den. Dog ved jeg godt at man ikke kan stole på alle sadelmagere.
Der var ingenting da vi købte ham (prøvede ham 3 gange og sadlede selv op)
Nu er mit spørgsmål - er det en kiropraktor vi skal have ud og kigge på ham? Eller er det en sadelmager? eller massør? hvor skal vi starte?
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Min gammel vallak havde også gjordkramper, det var også kun når man skulle spænde gjorden. Jeg har både haft massør og kiopragter til ham, ingen af delene hjalp.. Løsningen på ham var hvertfald at købe en gjord med elastik i, så er det ikke nær så træls for hesten at få den spændt.. Også ellers spænde gjorden stille og roligt..
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
Der behøver jo nødvendigs ikke være noget, men han kan have fået klemt lidt hår, eller haft en ubehagelig oplevelse - eller han bare kan være anspændt, fordi han gerne vil ud at lave noget?
Min sparker op når gjorden bliver spændt i stalden, i starten kunne han ikke stå stille når han fik sadel på. Han stod og så stille under opstigning, og der har heller ikke være noget under ridning. Han er kilden og anspændt, så spænder den kun et hel, og spænder så når jeg når ind i ridehallen, går ture med ham igen, og spænder så til sidst.
Der er vel ingen heste der bryder sig om at få spændt gjorden.
dec 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 236
Det er heller ikke kun det der med at han ikke han li at få spændt gjorden. Jeg kan dårligt nok rette på underlaget/sadlen uden han sparker bagud eller laver et lille hop.
Tænker bare om sadlen kunne trykke ham et sted.
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
Sadel/gjord problemer - Hvem skal vi ha ud?