{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

aflivning, hvordan foregår det?? {{forumTopicSubject}}

hey ikke fordi at det på nogen måde er noget jeg har brug for(lige nu) men jeg tænker tit på hvad der entenlig foregår når en hest skal aflives....
jeg har aldrig selv haft en hest der skulle aflives, men det kan jo desværre komme en dag....

så jeg vil faktisk gerne vide hvad der så vil ske med min hest i somdan en situation....
er det lidesom med små dyr, et par sprøjter også lukker den øjne og åbner dem ikke igen eller hva??

mvh:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflivning, hvordan foregår det??
  • #1   19. jul 2011 Da min lille Zoey blev aflivet, sad jeg med hende i mine arme, mærkede hende udånden og sagde vi ses.

Det foregik på den måde, at dyrlægen mærkede på hendes hals efter hovedpulsåren, kan huske han sagde "De er altid så svære at finde ved et fjordhesteføl" Da han fant den stak han nålen ind, og der gik højst 1 minut, så trak hun ikke vejret mere..
    Det var rigtig hårdt, men jeg er glad for at det foregik så stille som det gjorde!

Derudover kan man jo også vælge at få heste skudt..

• #2   19. jul 2011 det kommer meget an på hvordan man vælger og afliver.
    men en sprøjte får den noget beroligende, og der efter en dødelig dosis sovemedicin, hvor så hesten falder stille og roligt(som regl) til jorden, og hjertet kort efter holder op med at slå.

• #3   19. jul 2011 Ja, det foregår bare sådan. smiley Meget stille og roligt.

Så vidt jeg ved, er der nogen der først giver bedøvende, så hesten sover, og så bagefter giver den overdosis der gør at hesten dør. - mener det er fordi det gør ondt på hesten at få overdosisen, så hvis den er bedøvet først, så kan den ikke mæke det. Men jeg er ikke sikker. smiley

• #4   19. jul 2011 Ved nu ikke om jeg er enig i at hesten falder stille og roligt til jorden -3-600kg der vælter omkuld, kan altså være lidt voldsomt.
    Trille fik vi aflivet hjemme. Vi trak hende over på marken, hun fik beroligende som lige fik et par min til at virke, og så fik hun aflivningssprøjten, hvor hun så faldt omkuld og var væk efter ganske kort tid. Dyrlægen venter lidt, og lytter så efter at hjertet er stoppet, at der ikke er åndedræt osv.

Balder blev aflivet på ansager dyrehospital. Han var en stor hest på lige knap et ton, og når sådan en falder til jorden, er der altså skrald på. Så han kom ind i deres "gummi-boks", men bortset fra det var proceduren den samme.
    Vi var glade for at vi kørte ham derned til aflivningen, selvom vi forinden havde været lidt i tvivl om det skulle foregå hjemme eller ej.

• #6   19. jul 2011 Jeg har holdt etpar stykker,der er blevet sprøjtet. Normalt giver dyrlægen an afslappende og beroligende sprøjte først (Lige som til fx tandraspning), når denne sprøjtevirker, giver og hesten er rolig og afslappet, giver dyrlægen en stor sprøjte med en dødelig dosis medicin.

Hvor længe der går før hesten lægger sig, er lidt forskelligt.

Èn gangoplevede jeg en ung hest kæmpe længe for livet, den stod i flere minutter og fik adskellige sprøjter, men de andre gange er hesten faldet hurtigere.

To heste har jeg været med på Ansager...og de er de hurtigste, fredligste og mest humane aflivninger, jeg har oplevet der. Når mine heste skal herfra, blir der også i Ansager. Her lægger dyrlægen et kateter i venen, som gør at en større dosis medicin kan gives på èn gang ned ved nål, hvorfor hesten meget hurtigere dør. Min venindes hest lagde sig inden for får sekunder...stille og roligt - stendød!

Min egen smukke Grunk blev også aflivet i Ansager - fra vi ankom og til vi kørte igen gik der 12 minutter...Hesten blev aflivet hurtigt men fuldstændig stille og roligt i fred og ro....og Ansager ordnede alle papirer....Ingen spørgsmål,. ingen bøvl...

• #7   19. jul 2011 K A: Dyrelægerne kan også sagtens lægge et kateter selvom de ikke er på klinikken, min fik også langt et kateter ind selvom hun blev aflivet hjemme.

• #8   19. jul 2011 mange tak for jeres gode og præcise svar, det er meget rart på en underlig måde at vide hvad der skal ske i sådan en situation den kan jo desvæære komme pludseligt....
    fik da også helt tåre i øjne over nogle at de beskrivelser af den sidste tid:'(

jeg havde nemmelig hørt noget om at de skulle drænes for blod og alt muligt uhyggeligt som jeg da aldrig ville kunne holde til at min hest skulle gennem gå for at dø...!

igen mange tak for de mange svar:)

• #9   19. jul 2011 da min hest blev aflivet, fik den først noget beroligende, og derefter resten...

og den faldt under ingen omstændigheder roligt til jorden, den fløj tilbage og faldt bagover rimelig voldsomt..

• #10   19. jul 2011 Shella: Det kan de måske...jeg har bare aldrig set nogen af dem gøre det...kun i Ansager.

• #11   19. jul 2011 Dagmar T :
    Det skal de også, med det er hvis de bliver skudt med boltpistol.

Hesten bliver først skudt i panden (ca. i midten mellem øjne og ører i et kryds) hvor den så falder om, pga den lammelse den får ved slaget. Derefter afbløder man den for at de så skal sove ind.. De dør ikke ved selve skuddet, som regel, derfor skal de afblødes..

Voldsomt men effektivt, de fleste dyrlæger vil faktisk helst skyde en hest. Det er fordi at de kan/ skal stå foran hesten, og derved er de ikke i nær så høj risiko, som ved medicinsk aflivning, for at få hesten ned over sig (:

• #12   19. jul 2011 da min hest sku aflives var det på gården. Dyrlægen kom ud og gav ham noget beroligende inde i boksen, han blev meget "skæv" af det. Det var meget ubehageligt at trække ham ud da hans balance var meget påvirket og han væltede lidt mellem boksene på gangen.
    Så opmålte dyrlægen noget i en sprøjte. og tog flere med som endnu ikke var fyldte. Så fik han et par sprøjter, vi fik afvide at nogle heste ligger sig stille ned, og andre prøver at flygte. Heldigvis var min en af dem som bar lagde sig ned. efter de første sprøjter tjekkede hun reflekser ved at prikke ham i øjnene. sådan fortsatte det til der ikke var reflekser længere. Det føltes som en evighed.

• #13   20. jul 2011 Jeg synes at det ser meget grimt ud og det at hesten først dør af 3 sprøjte.

hvis jeg har valget mellem at få den slagtet eller aflivet vil jeg helt klart vælge at køre den på slagteriet, for det har jeg kun gode erfaringer med.
    dem af vores heste der er blevet slagtet har vi fået slagtet i ålestrup

• #14   20. jul 2011 min fik noget beroligende også lidt efter den sidste dødelig sprøjte
    der gik maks et halvt min efter den sidste så væltede han stille om på siden

• #15   20. jul 2011 lene A: Det ser daikke grimmere ud end når hestens skydes...uanset hvad er det aldrig rart at se en hest falde til jorden og dø...Gøres det ordentlig, dør hesten indenfor få sekunder efter den første dosis sovemedicin.

• #16   20. jul 2011 igen mange tak for svar:)

så kom der et nyt spørgsmål op i mit hoved, hvad gør man a det døde dyr..??

• #17   20. jul 2011 Inden aflivningen kontakter man Daka...de afhenter dyret hjemme hos dig. Hvis aflivningen foregr på fx et dyrehospital, bortskaffer hospitalet det døde dyr. Det er forbudt at begrave en hest.

Kommentér på:
aflivning, hvordan foregår det??

Annonce