{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Aflivning - ceremoni eller? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Da min pony skal aflives inden for de kommende uger, tænker jeg meget over, hvordan det skal foregår og sådan.

Jeg vil helt sikkert selv være der, jeg er rimelig sikker på jeg gerne vil holde ham, men så snakkede hans gamle ejere, som også er staldejeren og en god ven af min familie om vi skulle synge en sang eller sige et par ord?

Det er ikke noget jeg har tænkt over selv på nogen måde, men jeg ved ikke om det vil være en god, lidt symbolsk afslutning?

Hvordan har I håndteret planlagte aflivninger? Har der været ceremoni, en lille tale, en gravøl eller hvordan?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning - ceremoni eller?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   27. okt 2015 hesten er blevet aflivet, også er vi taget hjem for at sukke lidt, også er det det smiley

syntes simpelthen at det bliver for plader-romantisk at gøre et kæmpe nummer ud af det og holde en ceremoni smiley

• #2   27. okt 2015 Har aldrig været med under en aflivning før, men jeg ville bestemt ikke synge en sang eller noget. Jeg ville nok være for ked af det, tror jeg.
    I stedet ville jeg nok - hvis der var flere - "holde 1 minuts stilhed", men nok ikke mere end det, tror jeg. Det kan selvfølgelig være, at man er mere afklaret med det, nu man ved på forhånd, at det er det, der skal ske, det ved jeg ikke. smiley
    Jeg synes, du skal gøre, som du føler for.

• #3   27. okt 2015 AMT - sådan havde jeg det også først.. At der ikke skulle gøre noget ud af det, men jeg ved ikke om jeg ville fortryde det bagefter, altså at vi ikke gjorde noget..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   27. okt 2015 legekammerat: hvad er der at fortryde.

"normavis" plejer man at gøre noget hyggeligt med hesten sidste dag.

• #5   27. okt 2015 Bidløse - Jeg kan godt lide tanken om et minuts stilhed.. Til begravelser, selvom det jo selvfølgelig er noget andet med heste, har det bare virket helt naturligt med en sang, selvom det var med tårerne ned ad kinderne smiley

• #6   27. okt 2015 AMT - Hvis vi ikke gjorde noget, hvis der ikke blev gjort noget ud af det, hvis det bare var en ting som skulle ordnes smiley

• #7   27. okt 2015 Da min pony skulle aflives ville jeg helst have det overstået. Jeg holdt hende selv da hun fik sprøjterne og sad hos hende i over en time smiley Dem jeg snakkede mest med i stalden kom over og gav en krammer men vi lavede ikke en cermoni ud af det smiley
    Jeg kan huske at min veninde og jeg havde taget billeder et par dage forinden, hvor jeg ligsom fik lavet det sidste med den, som jeg skulle, vil gik en tur, løb over et par små spring, og fik taget den afsked der skulle tages smiley På selve dagen var jeg også ude og gå en tur med hende, og hun fik lov til at spise af hybenbusken og fik alt det mad den kunne få indenbords smiley

Jeg tror det kunne være rigtig godt med en lille cermoni, evt med en sang og kage, men dette ville jeg holde et par dage før, da selve dagen er meget hektisk og lige pludslig står dyrlægen der smiley

• #8   27. okt 2015 Gør mere ud af den sidste tid med ham/hende end med aflivningen. Da jeg hørte at min "passehest" skulle aflives fordi han var meget gammel og syg, så levede han som en konge de sidste dage. Jeg selv var i skole under aflivningen, fordi jeg synes det ville blive for voldsomt. Dog er det et par år siden, og jeg kan ikke have været mere end de 11-12 år, men får stadig tårer i øjnene når jeg tænker på det.
    De varmeste tanker til jer smiley

• #9   27. okt 2015 Tak for de søde ord smiley

Hvis der skulle blive noget, er det efter selve aflivningen, før vil jeg bruge hvert et minut med ham smiley

Vi er allerede i gang med billeder og de sidste ting vi skal nyde sammen smiley

• #10   27. okt 2015 Lyder som en god idé smiley

• #11   27. okt 2015 Hvis min pony skal aflives (jeg HÅBERHÅBERHÅBER på alderdomsdød), så vil jeg gøre, som jeg plejer den dag. Tager hende ind, lader hende få lidt godt at tygge på, strigle, hygge om hende. Trække hende ud, lade hende græsse ... Lade dyrlægen give sprøjterne, og så skal hun kremeres. Asken skal i jorden, og så skal der plantes et træ ved hendes gravssted. smiley

• #12   27. okt 2015 Jeg sad med min da han var død, aede ham, græd, pakkede ham ind og tog hjem under dynen og græd videre.

Dem ude i løsdriften var og sige farvel til ham den dag han blev aflivet, hestene blev lukket på den store græsfold hele dage, vi tog en masse billeder, dyrlægen kom, jeg stod med ham da han faldt, sad med hans hoved i mit skød da han døde.

Jeg havde absolut ikke overskud til andre folk da han var død og ville aller helst bare hjem under dynen og græde.

• #13   27. okt 2015 Først vil jeg lige sige, at jeg er rigtig ked af det på dine vegne, at jeres eventyr skal slutte her. Jeg har læst dit opslag på facebook, og forstår det hele vejen.

Derefter vil jeg sige, at du skal gøre hvad du føler er mest rigtigt. Hvis du har behov for at synge en sang, så skal du gøre det, og har du brug for noget andet, så er det hvad du skal gøre. Gør hvad du føler skal gøres, så du ikke står tilbage med en tanke om fortrydelse mv om, at du f.eks ikke sang, at du ikke tog det sidste billede mv.

Alle tanker til jer smiley

• #14   27. okt 2015 Tænd et lys og æd en bøtte is eller 10.

Det har været min tilgangsvinkel til den slags smiley

Og jeg er ked af at høre at din hest skal aflives. Jeg håber du bliver okay smiley

• #15   27. okt 2015 Jeg sad ved min mens han åndede ud og sad ved ham efter han var død og græd som en gal... Da jeg følte jeg kunne gå fra ham gik jeg ind i stalden og fik en krammer af staldejer og snakkede lidt om det hele.
    Så gik jeg ud til ham igen og sad ved ham, mens jeg fortalte ham hvor meget han betød for mig og hvor glad jeg var for at have fået muligheden for at kende ham.

Så ringede jeg til min far osm hentede mig, og jeg gik hjem og drak en stort glas rom og cola og kravlede under dynene og græd endnu mere.

Jeg havde bestemt ikke overskud til en masse mennesker! Jeg ville bare sige farvel til min ven og så være alene..

• #16   27. okt 2015 Må man spørge hvorfor han skal aflives? smiley

• #17   27. okt 2015 Som de andre siger, har man ofte ikke lyst til det store efter selve aflivningen. Jeg ville ihvertfald bare gerne hjem. Under alle 3 aflivninger har jeg afleveret hesten til dyrlægen efter at have haft de sidste timer med den, og så har min far hjulpet dyrlægen under aflivningen - og jeg er rigtig glad for, at jeg ikke så hestene falde sammen.. Bagefter er jeg kommet tilbage, og har siddet på jorden og nusset lidt om dem, brugt et par minutter på at sige farvel igen. Herefter har vi (min mor, far og jeg) lagt en presenning over hesten. Og så var det slut.

• #18   27. okt 2015 Er ked af at du skal tage sådan en beslutning og miste din ven. Selvfølgelig skal det gøres på en ordenligt og god måde. Da min pony gennem 14 år døde har jeg siden hen fortrudt at jeg ikke klippede en lok af hendes hale til evigt minde. Ville gerne have haft lavet en lille minde-ting med hendes billede og en lok hår osv. Hun har trods alt betydet utroligt meget for én og vil gerne minde hende jævnligt og huske alt det gode vi har oplevet. Så det var bare et forslag til hvad du også kunne overveje i forbindelse med at du skal tage afsked.

• #19   27. okt 2015 Jeg har kun fået et føl aflivet, resten er slagtet, har aldrig holdt nogen "cermoni", men har da fået en gravøl et par af gangene.

• #20   28. okt 2015 Gør hvad du føler for. Min pony døde uventet og derved blev han ikke aflivet men jeg har aldrig grædt så meget og kunne ikke overskue at holde noget som helst. Så jeg tænker du kan have noget i baghovedet, og hvis du ikke orker det kan du jo bare droppe det - men andre mennesker og dyr vil man sjældent bagefter. Jeg gik desværre ned med depression efter og lukkede mig inde men, håber du kommer igennem det smiley

• #21   28. okt 2015 Jeg får det ikke bedre af at skulle gøre en masse ud af det. Når jeg har truffet valget bestiller jeg dyrlægen til at komme, hesten trækkes hen til der hvor den skal ligge for at daka kan få fat i den, og så får den en kugle for panden. kort og godt, ingen ord eller anden højtidelighed. den får et klap når den er død, og så klippes der måske en tot af man eller hale, som minde. har den sko på fjernes de efter dens død.

• #22   28. okt 2015 da min hoppe blev aflivet for nyligt havde jeg bestemt ikke lyst til at lave nogen ting bagefter det var helt forfærdeligt og jeg ville bare gerne hjem bagefter men hyg dig med den inden og få taget nogen gode billeder og så bare føl efter på dig selv hvid du har lyst til bagefter ..

de to jeg har fået aflivet har jeg ikke været henne ved efter de fik sprøjterne det kunne jeg simpelthen ikke.

• #23   28. okt 2015 Hvis jeg var dig ville jeg bruge de sidste par dage sammen med hesten på at lave noget hyggeligt sammen, og evt. få taget nogle flotte billeder af den.
    For når selve dagen kommer så er det noget man bare gerne vil have overstået. tro mig man har ikke lyst til at stå og synge og alt muligt, man vil bare hjem under dynen og græde.

• #24   28. okt 2015 Da min blev aflivet sad jeg lidt ved ham efterfølgende, lagde presenning over og tog så hjem og vrælede smiley
    Jeg ville fonde det yderst akavet at skulle stå og synge en sang eller sige noget højt.

• #25   28. okt 2015 Gør lige hvad du føler er en god afsked med din bedste ven.

• #26   28. okt 2015 Vi gjorde bare det, at han min pony blev aflivet og så sad vi lige kort hos ham efter og nussede ham en sidste gang. Vi har allermest lyst til, at det bare skal være stille og roligt og at det bare er os der lige siger farvel en sidste gang. smiley

Du skal gøre lige det du føler er det rigtige for dig. Nu har du jo tid til at gå og snakke med din hest indtil da. smiley Det fik vi ikke lov til desværre.

• #27   1. nov 2015 Tak for de mange søde ord og tanker!

Jeg tror jeg er kommet frem til at der ikke skal ske det store hverken før eller efter. Dagene op til bruges på alt det vi bedst kan lide med ture i skoven og hygge i stalden smiley

Carolina, selvfølgelig må du spørge smiley Han er 25 år og de sidste 15 år har han stået samme sted, hvor han virkelignyder livet. Kun afbrudt af halvandet år, hvor vi flyttede til en mere aktiv stald, men her lukkede han sige inde. Nu står jeg i den situation at der ikke er plads til ham i vores lille paradis og jeg tør ikke flytte ham, da jeg er rimelig overbevist om han ikke vil kunne klare det. Derfor har jeg besluttet han skal lukke øjnene en sidste gang på hans yndlingsplet med heste og mennesker han kender i trygge omgivelser smiley

Kommentér på:
Aflivning - ceremoni eller?

Annonce