3.700 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Boks - Urin/Lugt Boks - Urin/Lugt

Kære HG,
dette lyder som et meget mærkeligt emne,
men jeg håber at der sidder nogle kloge hoveder der kan besvare mine spørgsmål.

Min pony Ponyo står i boks med halm(rigeligt!) og jeg muger ud hver eneste dag.

Selvom boksen bliver rengjort hver dag,
så er ammoniak/urin lugten hver dag lige så forfærdenlig,
det er lige så det svier i øjne og næse.

Han står i en stor boks, i en meget stor og lys stald med god ventilation.

- Da jeg nu ved at urin er affaldsstoffer,
tænkte jeg om denne ekstreme lugt kunne tyde på noget?

Måske at han mangler noget eller får for meget af noget andet..

Kloge mennesker, gode råd søges! smiley

På forhånd tak, Mia

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Boks - Urin/Lugt
  • #1   8. jul 2011 God tanke ! Kan desværre ikke svare på det. andet end at koncentreret urin ved mennesker, jo er tegn på væskemangel? Heste vil af natur helst drikke af noget hvor de kan se sit eget spejlbillede, har jeg hørt. Måske en spand vand i boksen kunne hjælpe ??

Ved ikke om du har hørt om "stald-ren" mener jeg det hedder. Det skal strøes i bunden af boksen, for at mindske lugt, fluer og bakterier smiley

• #2   8. jul 2011 Jeg har faktisk aldrig hørt det med at de helst vil drikke af noget hvor de kan se deres spejlbillede, men det giver da mening! smiley

Han får masser af vand på folden, hvor de har et stort badekar fyldt med rent klart vand, og jeg tjekker ham hver dag om han mangler.
    Jeg tror dog at jeg imorgen vil tjekke ham efter ridning, da han sveder ret meget smiley

• #3   8. jul 2011 Brug staldren i bunden, suppler evt. op med et lag spåner oven på staldren'en, det bruger vi, dog er lugten stadig krads.

• #5   8. jul 2011 vores dr.dyr siger at lugter der meget af amoniak for de for mange proteiner

• #6   8. jul 2011 det plejer at være ammoniaklugt når de får meget protein, hvis hans urin er mørkegul får han for meget protein... men det er svært at styre nu når de går på græs.
    men ja staldren og stalosan kan tage lidt af lugten og holder også tørt så ammoniakken ikke ødelægger hans stråler

• #7   8. jul 2011 Stine:
    Og proteiner i hestens foder kommer fra?
    Er helt blank på det punkt, ved det kun med os to benede smiley

• #8   8. jul 2011 Han får ikke utrolig meget græs, da han er lidt til den tykke side smiley
    Han er på fold fra 8 - 15, og nipper da også til græsset (som ikke er der).

• #9   8. jul 2011 proteiner kommer mest fra wrap, græs og kraftfoder

• #10   8. jul 2011 vi havde nemlig en hoppe med samme problem.. og da vi skar grøntpillerne væk så forsvandt lugten også..

• #11   8. jul 2011 Han bliver fodret med tørt hø og nobel sport piller smiley
    Er der lige så meget protein i tørt hø som i wrap?

• #12   8. jul 2011 aner det ikke vi fik bare et råd af dyrlægen at fjerne grøntpillerne.. (dyrlægen var der i anden sammenhæng)

• #13   8. jul 2011 uh det kommer an på hvad slæt og hvor grønt det er, der kan sagtens gemme sig en del i et grønt 1.slæt, kommer også an på om marken er gødet... men kun en analyse kan sige det præsist

• #14   8. jul 2011 Synes generelt at en halmboks er noget af det mest kradse at komme i nærheden af også slvom du muger hver dag. Går ikke ud fra at du fjerner hele bunden hver dag - altså alt det våde?
    Tror du kan komme en del af problemet til livs ved at lave en sugende bund f.eks. tørv og så strø halm som du plejer.

I mine øjne er alt andet end en halmbund at foretrække også når du skriver den er til den runde side. Der er en spiselig bund bestemt ikke ideelt. Så har du mulighed for det så skift over til en mere sugende strøelse der stadig bliver muget hver dag, så tror jeg du vil opleve både bedring i lugtgener og vægten hos boksens indehaver smiley

• #15   8. jul 2011 Jeg muger ALT ud hver dag, selvfølgelig ikke det tørre og rene halm smiley

Jeg vil også meget gerne skifte over til andet strøelse, både grundet hygieinen og hans fine vom,
    men desværre er der lidt lange udsigter til det PT,
    da vores staldejer først vil have fjernet sin GIGANTISKE mødding før vi skifter smiley

• #16   9. jul 2011 mia... spåner fylder uendeligt meget mindre en halm på møddingen, kan du hilse og sige din udlejer, så det er bare om at få fingeren ud, så går der oceaner af tid før møddingen når samme størrelse igen...

• #17   9. jul 2011 det kan godt være møddingen med spåner ikke bliver ret stor, men hvis man pløjer sin mødding ned, så er spånerne længe om at gå til.

jeg syntes desværre tit jeg kommer i stalde hvor der stinker helt vildt selvom hestene står på spåner og træpiller...

måske du netop skal se på fodringen, og så strø stalosan på gulvet, lade det tørre inden du strøer.

• #18   9. jul 2011 Jeg bruger selv spåner i bunden og halm over, jeg lader bunden tørre, og bruger stalosan F og kalk (to kopper kalk) dette synes jeg er en god løsning (også sikker på at du vil opleve en stor forbedring)

Kommentér på:
Boks - Urin/Lugt

Annonce