Hvad kunne Aram være værd? Caspian horse. {{forumTopicSubject}}
Hey!
Jeg små keder mig på en regnfuld sommerdag :o(
Det kunne være ganske morsomt at høre hvad i synes Aram er værd
Rosmear Aram er en Caspian Horse. Der er omkring 500 tilbage på verdensplan. De blev fundet i 60'erne ved det kaspiske hav. Før det troede man de var gået ud/uddøde.
Aram er født i Frankring.
Han blev født d. 11 Juni 2000.
Blev vallak i 2003.
Han har stamtavle helt tilbage til da racen blev fundet.
Han er i familie med Hopstone Lili hvilket er skide godt da hun er et eller andet kæmpe populært for den race.
Jeg ved at hans far er kåret - husker dog ikke om moren er.
Han har endnu ikke fået hestepas - men får det her i December når de senest skal have det.
Han er ikke selv kåret.
Han har aldrig været syg, men da vi udlånte ham i 2007 og fik ham hjem i 2010, December var han åbenbart blevet forfangen på begge forben.
Venstre er ikke ramt særlig hårdt - og man kan ikke mærke på ham han har ondt på det ben. Det er højre der er øm, og især efter beskåring, har han ondt når han går fordi at vi er igang med at bygge hoven op, og tippen bliver derfor skåret af, så bulen i hoven af forfangenhed bliver slidt ned.
Udover det og at han derfor ikke må få korn(kun müsli med en meget lille procent korn.), så er han rask.
Han er dog lidt dominerende.
Hunde kan trække rundt med ham i snor, og på tur går det også fint. Børn kan nemt omgås ham, men når han er alene eller man går tur skal der dog være en ældre person med der kan sætte ham på plads.
Netop fordi han stadig lider af seperationsangst og derfor panikker en sjælden gang imellem, hvis det er længere tid uden at kunne høre eller se heste.
Vi træner dog stadig på det og før i tiden stejlede han bare han ikke kunne se dem. Så stor forandring er der!
Han fungerer godt med næsten alle heste, dog undtagen hingste og vallaker der er dominerende og ikke giver op..
Ellers fungerer han godt med alle..
Udover det er han utrolig sød og rolig.
Han står stille når der er smed.
Han kan stoppe, bakke, gå frem.
Han kan en del øvelser og nogle tricks.
Lige nu er vi også igang med at ride i skridt. Han skal dog opbygge muskler før jeg vil begynde at trave mere end nogle få travesteps.
Racen kan springe op til 180 i løsspring og 150 med rytter på.
De kan i daglig ridning bære op til 50 kg uden problemer, dog self. hvis hesten har muskler der er bygget op til det.
Ryttere op til 75 kg kan de også holde til - dog som turridning et par gange om måneden ..
Så hvad er jeres gæt hvad prisen kunne være på?? :o))
Hans mor koster 20.000 hvis hun var til salg :o))
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Som skrevet, er han fra 2000 = 11 år.
Han er tilredet, men kan ikke de der, sideways fra ryggen og lign som at gå til biddet. Han har intet gået derfor hellere
Han er dog dygtig til at bære sig selv og kan rides bidløst og fungerer også bedst sådan.
Han er nem at styre, få i gang, bakke og stoppe fra ryggen også og reager rigtig godt på stemmekommando og ben og sæde.
Han er utrolig lærenem, så han skal nok nemt lære sideways osv. :-))
dec 2008
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
For mig er det en almindelig pony, som er forfangen.. og man kan få en shetlænder til 2000,-
dec 2008
Han og hans mor er de eneste i familien som ligner en araber mindst. Hans fætter og onkel var ren araber i miniature format
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
dec 2008
dec 2008
- Det eneste der dog umulig gør for ham er at han må komme på græs... han må kun komme på kort kort græs .. dog fungerer han skide godt på ugødet enggræs... det må og kan han spise alt hvad han vil af
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 142
hans race er utrolig speciel, og det er klart et plus, men som sagt, man kan ikke bruge det til meget når han nu er kastreret... men self. det gør ham stadig speciel (:
hvis man fandt en som kunne lære ham op til showhest, ville han hurtigt stige i pris, da han jo netop er af en speciel afstamning (-:
men her spiller hans alder ind som et minus, da de fleste som skal lære en hest op til showhest gerne vil have dem yngre...
ridehest, tjae, det må man vist indse at han ikke er den bedste der, jeg mener ang. hans forfangenhed, og hans højde...
forresten så synes jeg det er mega kært at han kan ride western, men tænkte på hvem rider ham egentlig?(:
som selskabs-hest er helt sikkert perfekt!!
så når man opvejer det hele kan du med lidt held snige dig op på de 7000kr. men sats på de 3000kr.
men hvis du ikke har planer om at sælge ham, var det nok mere relevant hvad han har af værdi for netop dig (:
dec 2008
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 142
Hvad kunne Aram være værd? Caspian horse.