Opdragelse af hest {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg står lige på nippet til at købe min første hest. jeg har fundet ham der passer lige til mig, han er 12 år, oldenborger og 176 i stang. han er helt perfekt for mig at ride på, den bedste jeg har prøvet. Jeg er ikke særlig rutineret i omgangen med heste, men er slet ikke bange.
Jeg har redet på en del gange nu og han er en drøm at ride på, ingen problemer overhovedet, men i stalden kan han være en bisse. Han bider ikke, sparker ikke, men han er tit urolig, slår med hovedet og skraber med forbenene. Han kan også være rolig og nyde at blive nusset. Han kan også finde på at stikke af, når jeg tager ham ud af boksen, han farer ud af stalddøren (han står lige ved siden af den) og hen og græsser. Jeg tror alt dette skyldes at han tigger og bare er madglad, men han skal jo ikke gøre disse ting. Når han har sat sig i hovedet at han vil afsted, er han umulig at holde og jeg må bare slippe ham, så får jeg ham ind med lidt brød og træksnoren i munden som bid. Jeg har ikke en mening om, om man skal slå heste eller råbe eller bide, det ved jeg simpelthen ikke nok om heste til. Men jeg ved hvordan jeg helst vil være sammen min kommende hest: Jeg er selv meget blid og ønsker en blid omgang med min hest, men den skal jo opdrages, og have respekt for mig. Så hvad gør man når hesten har nogle karaktertræk/unoder man gerne vil ændre på?
En anden situation jeg oplevede med den, hvor jeg også kom i tvivl, var når vi skridter af, går vi en lang runde omkring foldene, og det har jeg gjort uden problemer nogle gange, samme runde. Men her forleden var der nogle høns der kaglede i en have der støder op til en af foldene, og så ville han bare ikke forbi det stykke, hvor han ellers dagene inden, havde gået forbi uden problemer. Han bakkede og ville slet ikke. Nu pressede jeg ham ikke særlig meget, men jeg prøvede dog det bedste jeg kunne, uden at skælde ud, men prøvede at være bestemt, men det lykkes ikke ved egen hjælp. Der kom heldigvis en anden rytter forbi, som vi listede os bagefter og kom forbi. Hvad gør man i sådan en situation? Han er 12 år, det kan da ikke være første gang han hører en høne????
Han stikker også bare hovedet ned og græsser hvis det passer ham, han er godt nok hurtig videre, når jeg så markerer, men jeg vil ikke have at han overhovedet gør det.
Er der nogle der har nogle gode råd til mig?
Hilsen Nadia
mar 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.846
Hvis du køber hesten er du nødt til at trække helt klare grænser op for hvad du vil finde dig i, og at hesten altså skal respektere disse no matter what. Og selv om den så er nok så sød en dag, må du ikke give efter for de grænser du har sat, de skal altid være meget klare.
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2169 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
jeg har selv haft en hest som jeg bare var helt vild med...men han skulle have meget struktur og en fast hånd og jeg er simpelthen ikke vedholdende nok....synes det var besværligt hele tiden at skulle komme ham i forkøbet inden han strøg ud af boksen mm.. kom jeg ham i forkøbet så gik det fint.. men det hele tiden at skulle tænke frem og forudse hans handlinger blev alt for besværligt for mig...det tog lidt af glæden fra mig..at vi aldrig bare kunne gå en tur og f eks græsse, men hele tiden skulle jeg holde øje med om han skød skulder for at smutte og hvad han ellers kunne finde på.. ... men for pokker jeg var glad for ham og det tog mig 1½ år at træffe beslutningen om at sælge.. men vi begge er bedre tjent med en der passer bedre til os.. der er intet ondt i ham men vi passede bare sammen og det var ikke fordi han var en problemhest, vores kemi var der bare ikke... hmm det blev meget langt, men håber du forstår hvor jeg vil hen?? med hensyn til hvilke metoder du kan bruge, så vil jeg i første omgang råde dig til at høre den tidligere ejer hvad de har brugt af metoder, hvilke de plejer at bruge som virker...
maj 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 101 Svar: 991
nov 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
Jeg vil så gerne have ham, så jeg håber virkelig at jeg kan få rettet ham af. Men måske er han for bisset til mig, som du skriver Gitte F, jeg føler mig ihvert fald magtesløs, når jeg står med ham i de situationer. Nu skal jeg ride på ham idag og på søndag, så vil jeg prøve at være mere modig og fast, måske jeg tager en pisk med ud på skridte runden, til lige at markere med, eller...?
feb 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 699
Så vil jeg enten råde dig til at vente med at købe hest, især en der har lidt noder, eller have en veninde med mere erfarring i baghånden i din daglige omgang med heste.
Som der før er blevet sagt, er du nødt til at trække dine grænser. En 12 årig hest er jo faktisk en garvet herre, og han ved helt sikkert hvordan ahn skal løbe om hjørner med folk. Den er med at storme ud af boksen er jo direkte farligt. oO
Jeg ved godt at du gerne vil have en blid omgang med hestene, det er helt klart også det eneste rigtige. Der er bare en forskel på at være blid og så på at være for sød. Det er lyder det lidt til at du er, fordi du måske ikke helt er klar over hvor du kan tillade dig at sige stop.
Heste lever efter hierakiet.
De markere overfor hinanden, og det er ikke altid med fløjlshandsker.
Tag og studer hesteadfærd. Det vil helt sikkert hjælpe dig meget.
Men ja. Du er sgu nødt til at sige fra. Man kan ikke gå på listefødder med heste. Det er store dyr og hvis den først tager magten er det ikke for sjov længere.
Den er nødt til at vide du bestemmer. Og det skal der ingen tvivl være omkring!
F.eks. Når han bulre ud af boksen, går jeg ud fra han kun gør det når døren er åben.?
Så må du tage hovedtøj på kræet inde i boksen (med lukket boksdør) Og trække ham ud af dem. Sørg for at du går forrest. Hvis han forsørger er komme forbi dig, stopper du ham- og BAKKER ham. Så viger han for dit personlige rum.
Man vil bliver overrasket over hvor meget man opnår ved at gå nogle skridt tilbage med heste.
Hvis han så går frem uden at du har bedt ham om det, så bak ham igen. Du siger til ham, "Nej!- jeg stilte dig dér, og der bliver du stående".
Så går du frem igen. gerne tag dig god tid. Prøver han igen at bulre- så er det om igen, Forfra.
Ud og vende. lige stå og kigge lidt. så ind i boksen igen. Og forfra. Gør det nogke gange. Gerne hver gang han skal ud, indtil det sidder der.
Så kan du begynde at tage hovedtøjet af ham og gøre det hele med en grime i stedet.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Så fik jeg en ud fra Viborg, en hms-træner (hedder stald rævind på HN), og DET hjalp. Pludselig var hun den mest høflige, opdragne hest, jeg var så stolt af hende.
Hvis hesten begynder at té sig igen, får jeg hende ud igen, Hun er vildt dygtig.
feb 2004
Hvis han var bange, så går det slet ikke at tvinge ham med en pisk. Så for at smæk for at advare dig mod noget han er sikker på mindst spise både hans øre og dig. det skaber mistillid. Der skal lokkes her. Men stadig bestemt.
Det er VIGTIGT at du altid i din omgang med heste er rolig og frem for alt SELVSIKKER. Du skal gøre dig fortjent til at være førehest. Han skal overbevises om at du er værd at følge. Og er du selvsikker og nede på jorden er den så godt som hjemme.
FORVENT at han går frem. Så sker det som regl. Det lyder alt for simpelt til at virke. Men bare det at du er overbevist om (hos dig selv) at han nok skal gøre som du siger, gør så meget for din udstråling.
Hovedregl. Du skal ikke diskutere med din hest. Forvent han gør det, og beløn ham. Giv ham klar besked. Ros ham for hvert skridt han går frem. Lad ham så stå og glo lidt, fnyse og hvad han ellers har lyst til. vender ham om og vil hjem- så drej ham rundt og rid frem til samme sted. Så står i der igen. hvis han bakker. så lad ham bakke. Han holder sgu nok op på et tidspunkt. Presser du ham her, stresser han højst sandsynligt endnu mere, og nogle heste kan endda finde på at rejse sig.
Når han så står stille. så rid frem igen. Masser af ros.
stop ham på din kommando- ros. Frem igen. stop- ros.
med lidt snilde skulle det kunne lade sig gøre.
nov 2010
Tak for dit gode svar. Jeg skal have ham stående der hvor jeg køber ham, og hende der ejer stalden kender mig rigtig godt og har lovet at hjælpe mig alt det hun kan. Og også med gode råd, som jeg nu søger her, men det er jo rart at trække på fleres erfaringer :o)
Når du siger "bakke med ham", så mener du at jeg er foran ham i boksdøren og med mit kropssprog og min stemme får ham til at bakke?
nov 2010
Nåede ikke at læse dit sidste indlæg før jeg svarede dig.
Se det er lige mig, tålmodighed og vedholdenhed. Det vil jeg prøve. Og det med at være selvsikker vil jeg virkelig øve mig på: Rolig, bestemt og selvsikker :o)
Lone S@ Det lyder også virkelig spændende, det kunne jeg også finde på at gøre brug af. Hvad kostede sådan en omgang?
feb 2004
Men ja. Der findes både det fysiske og det psykiske tryk.
I en hesteflok er det psykiske hvor hesten, som du selv siger, med kropssproget beder en anden flytte sig. F.eks nedlagte ører, et løftet ben, sleån med halen- den slags. Det fysiske er så når hesten gør alvor af truslen- altså der hvor den kommer til bidet eller sparket.
det er lidt gralle eksempler, men meningen er der.
Altså- bu vender dig med front mod ham, stå gerne en meter fra ham- ellers er du for tæt på til at han vil tage det seriøst. Se det på den her måde:
Rundt om både dig og hesten er en boble. Det er hvert jeres personlige rum Du skal skubbe til hans boble. Han flytter sig kun hvis han finder dig værdig til at flytte med ham. Her kommer din selvsikkerhed ind.
F.eks skal jeg ind i mellem bare se på en hest jeg arbejder med, og så flytter den sig.
Så: Du står nu ca en meter foran ham med front mod ham. du har hænder let udetil siden, som regl kigger jeg i jorden, virker bedst på anspændte heste- men ham her ser du i øjnene, Så går du frem i mod ham- som regl bruger jeg en kommando "Ryk" "Bak" eller hvad man nbu foretrækker. den klassiske "kkk" lyd kan også bruges. Kun som ekstra redskab bruger du stemmen.
Lad hælene skrabe jorden så han kan høre dine skridt- husk på, han kan formentlig ikke se dine ben pga den blinde vinkel.
pas på ikke at komme ind under hans hals.
Hvis dét ikke virker- så prøv at gå mere til ham, hvsi du kan følge mig.
I ridning handler det om at gøre hjælperen så usynlige som muligt- det samme er det med kommunikationen hest og menneske i mellem. Men ligesom man kan gøre signalerne mildere, kan de også forstærkes.
Og vil han ikke høre på din første tilnærmelse, så tramp i jorden samtidig med at du går fremad. Nu vil han højst sandynligt gøre et af to ting:
Enten flytter han sig, sænker hovedet og smasker, slår måske lidt med halen. Så roser du og klør ham i panden. Første sejr er vundet. han har accepteret din ret til at flytte med ham. Detter skal dog gentages mange gange før den rigtigt siver ind.
den anden ting han kan finde på er nok at slå lidt med hovedet og halen og så ellers blive stående.
Så går vi over til det fysiske tryg.
Du går hen til ham og med tomlen på din knuttede hånd presser du ham på bringen indtil at flytter sig- bak ham gerne så langt boksen tillader. Overdrivelse fremmer forståelsen her i starten.
Vi mennesker vil så gerne mennskeliggøre hestene, men faktum er, at heste i blandt lever de efter " vil han ikke hører, må han føle". Så du skal ikke være ked af ind i mellem at tage hårdt fat- den er trods alt ikke lavet af porcelæn.
feb 2004
nov 2010
men jeg glæder mig virkelig til at prøve din teknik af. Det værste der kan ske er jo at det mislykkes og han drøner afsted, men jeg kan jo få ham ind igen, og så må vi bare forfra :o) det passer rigtig godt til mig, det der med at tage den med ro og bruge andre virkemidler end råb, slå og spark.
Og tusind tusind tak for alle de gode svar, jeg er virkelig blevet meget klogere idag. Jeg vil vende tilbage og læse svarerne ind imellem, når jeg lige er itvivl om noget, eller hvis noget af det jeg prøver af ikke lykkes :o)
feb 2004
glad for at du kunne bruge det til noget.
det har i hvert fald altid virket for mig. held og lykke med det!
Opdragelse af hest