Fra boks til løsdrift Fra boks til løsdrift
Dette er et spørgsmål der sikkert er blevet spurgt mange gange, men nu er det mig der står i situationen og jeg ved ikke så meget endnu
Blackie, min oldenborg har fået astma sidste vinter og skal derfor ikke stå i stalden mere da der er halm og hø af egen høst. Så foreslog ejer mig at lave en udendørsboks, altså stadig en ham og en anden kan være i om natten men ude om dagen. godt ventileret.
Men nu har hun sagt at de ikke kan nå at lave denne stald. men der er løsdrift så der er skure, Jeg kunne bare godt tænke mig at have min egen boks og styre hvor meget hø han får, da der ikke bliver givet for meget på folden.
Nu kommer så spørgsmålet : Kan jeg lade ham gå ude, det kan jeg jo nok men hvad er jeres erfaring jer der har Dansk varmblod oldenborg og andre store på løsdrift. Er det så med dækken? det har han aldrig brugt, han er 16 år, hvad med kulde i benene? Han plejer altiid at ligge ned om natten, vil han gøre det i et koldt skur?
Det er måske bare pylre spørgsmål, men jeg ved intet om det, der går normalt kun små tykpelsede ponyer der ude.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.069
Men det afhænger self af løsdriftens kvalitet hvor koldt der er. Som du selv er inde på er det vigtigt at de kan ligge ned uden at blive kolde
Kender en hollandsk varmblod, en paint og en pinto/araber ting, der går i løsdrift i en stor rundbuehal strøet med halm. De sætter en god pels og har det helt fint året rundt
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.973
jeg har en oldenborger på 13, der har stået i løsdrift i et par år. Jeg havde dækken på det ene år, ikke det andet. Hun frøs ikke, da der var et stort, varmt skur, de brugte meget.
Min har også astma, det hjalp dog ikke med løsdriften, men det var fordi de fik frøgræs, som er fuld af skimmel-svamp - søg evt på det!
Jeg ville altid foretrække en udeboks til en med astma, men håber, det kommer til at fungere.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
Min havde ikke problemer med at tage på, men min nye traver jeg har, havde problemer i vinters med at få lov at komme ind for de andre og få mad og vand nok. Så ham måtte vi tage på boks igen.
Men ville nok bare give rigeligt med hø ud til dem og ellers må du give den lidt ekstra mad når du ude hos den.
Jeg ville klart prøve, langt de fleste heste elsker løsdrift, og rigtig mange med ben problemer har rigtig godt af at komme ud og stå selv om der ikke er så varmt som indenfor, kan de bevæge sig rundt, og holde blodet i gang. frem for at stå stille inde i en boks.
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Min FULDBLOD går på døgnfold/løsdrift hele året rundt, UDEN dækken
selv i vinters klarede han sig fint
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 54
maj 2010
Jeg har en mistanke om at han fik astma af gårdens hø, der var en del baller der måtte kasseres p.gr. a skimmelsvamp,
Tager ger ne imod flere positive historier
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.130
Da jeg fik dem kom de direkte i løsdrift uden dækken - de nyder det. Taber sig ikke, fryser derved ikke.
Alfa omega er at alle heste kan hvile på et tørt strøet leje, med en god bund - mine har hø a libitum hele døgnet - kan derved kompensere for kulden.
Så godt med mad ud til dem
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
maj 2010
Fra boks til løsdrift