{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

anullering af handel- skjult fejl? {{forumTopicSubject}}

hej alle, håber i kan hjælpe mig lidt her.
For 2 måneder siden tog jeg med en veninde ud for at kigge på en frieser hoppe. De faldt pladask for hinanden og det skulle bare være den.
Der er bare lige den ting, at hesten er 1. grads halt på VB. Men dyrlægen har skrevet under på at den kan bruges som tiltænkt- altså som ridehest. Vi ved at hesten har været køre-og ridehest førhen og altid har været sund og rask. Hoppen er nu 12 år og har desunden fået 3 føl. Planen var også at vi skulle trække et par føl mere på hende inden hun bliver pensioneret.
Hun har mere eller mindre stået stille i halvanden års tid.
Men vi får så handlen i hus og sælger får 10.000 i hånden, og de aftaler så at hun får resten på afbetaling á 5000 de næste 2 måneder.

Hesten kommer og alt er fryd og gammen. Vi starter stille og roligt ud med en langsom genoptræning. Vi tager selvfølgelig stor højde for stivheden i VB, men som dyrlægen skrev unden på, kunne hun sagtens bruges. En kiroprakter havde hos sælger behandlet hesten for et låst bækken. De papire har vi også gennemlæst og fået med.

MEN! Så fra den ene dag til den anden er hest bare stokhalt.
Hun får selvfølgelig fred, og vi er sikre på at det er bæknet den er gal med igen, så vi kontakter en dyrlæge og kiroprkater og regner med at det skal han nok få sat skik på.
Men, da han så laver en bøjeprøve, hvor han kun lægger en meget let belastning på tåspidserne, og jeg så går frem med hesten, hopper hun kun på 3 ben. Det gjorde virkelig ondt at se.

Det skal lige siges at hoppen er indfodet på begge bagben, men i den KLINISKE undersøgelse, altså ikke en handels. ;/ ( det har vi ikke været opmærksomme på og det er noget pis.) er den ingen anmærkninger på nogen af hestens ben. Kun stivhed i VB er bemærket.

Dyrlægen var sikker på at det var slid i tæerne, og deraf en gammel skade. Det var ikke bæknet der var problemet slog han fast. Det er han klar til at dokumentere.
der er ikke lavet videre undersøgelser af hesten endnu.

så altså:
Vi har købt en hest som 1 grads halt, og er blevet lovet den kan bruges til let ridning og skovtur.
Nu står vi altså med en 5.grads halt hest som deraf er fuldstændig uanvendelig. Vi kan ikke engang trække føl på hende- det vil vi ikke byde hesten.
Så vi ringer til sælger for at høre hvad vi gør. Vi hælder nemlig mest til at få hesten aflivet.

MEN MEN! det er jo en handelsfejl- og ifølge købelovens formodningsregl kan man formode at skaden var tilstede ved handlen, og så er det jo en væsentlig skjult fejl, og vi burde kunne få hele beløbet tilbage og handlet annuleret.
det vil sælger ikke være med til, da vi havde beset hesten og ikke fik den undersøgt af egen dyrlæge. (det er også noget pis, men vi gik faktisk ud fra at den undersøgelse hun havde fået lavet 14 dage inden var gældene. det er den også et halvt år frem, men den er ikke lavet med os som køber. suk )

håber i kan hjælpe mig- ved godt det blev langt, men er lidt på bar bund. Der er ingen af os der har spor lyst til at gå rettens vej.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anullering af handel- skjult fejl?
  • #1   6. jul 2011 Vil mene det er så kort tid efter køb at skaden har været der ved købet. som jeres dyrlæge siger. Så ja vil også mene i kan kræve pengene tilbage.
    Lyder til hesten desværre skal aflives. Syntes i skal hive sælger ud, og tage stilling til om hun vil have hesten retur eller den skal aflives. Så den ikke bliver kastebold. Derefter hvis de ikke vil betale jer pengene retur har i kun rettens vej og gå smiley

• #2   6. jul 2011 I står i en rigtig skidt sag, eftersom i ikke har fået lavet handelsundersøgelse på hesten. samt at sælger kan dokumentere hvad hesten præcis fejlede 14 dage inden i købte hesten..
    I er jo bekednt med disse fejl og har købt hesten, så jeg vil ikke tro at i kan gøre så meget smiley

i kan jo bare være glade for at i "kun" har mistet 10.000 og ikke hele hestens pris.

• #3   6. jul 2011 Jeg tænker som Kris & Sir tonga -og undrer mig over at man køber en halt hest som ridehest uden i det mindste at få undersøgt hvorfor den er halt.

• #4   6. jul 2011 Der er faktisk 2 års reklamationsret - også på heste. Hvis jeres dyrlæge kan "bevise", at han er så godt som 100% på at skaden er gammel og altså var til stede ved købet, så er der ingen vej udenom for sælger - handelen kan gå tilbage.

• #5   6. jul 2011 Og det betyder ikke noget, at man ikke har lavet handelsundersøgelse - den er faktisk kun interessant for sælger, da den kan bruges som bevis på, at skader/fejl IKKE er der ved køb. Laves undersøgelsen ikke, er det faktisk kun til skade for sælger og ikke køber.

• #6   6. jul 2011 Martine -nu var de jo oplyst om at hesten var halt... de har så valgt ikke at undersøge yderligere.
    Som køber har man osse pligt til at undersøge den vare man køber. Der forventes self ikke at man som lægmand kan se enhver form for gammel skade (derfor tager de fleste jo osse dyrlægen med på råd), men her er der jo tale om en skade der er oplyst om, men som man har undladt at undersøge nærmere.

Og det kunne jeg altså godt forestille mig kunne betyde at man står dårligt hvis man går videre med sagen

• #7   7. jul 2011 vi blev oplyst om at haltheden skyldtes af hun var låst i bæknet, hun var rengående da vi var ude og prøveride hende alle 3 gange. Dyrlægen havde sagt god for at hun sagtens kunne bruges til ridning.
    i følge formodningsreglen i købeloven, kan vi gå ud fra at skaden var tilstede op til et halvt år efter den er opdaget.

lige nu står sælger og køber og overvejer om de skal bytte lige over med et føl hun har fra sidste år efter hoppen, og så lade det være det.

• #8   7. jul 2011 Jeg må indrømme at havde jeg været sælger så havde jeg ikke været villig til nogen aftale, førend der lå en klar diagnose på hvad hesten fejler.
    At "dyrlægen er sikker på" er ikke nok, uden at det osse kan dokumenteres.

Forstå mig ret, det vigtigste er self at hesten, uanset hvad der skal ske med den nu, får det godt (eller får fred).

Men det er uforståeligt for mig at man køber en halt hest når man ønsker en ridehest. I hvert fald uden at være sikker på hvorfor den er halt.

• #9   7. jul 2011 hun var jo lige blevet undersøgt, og vi afvide det var grundet bæknet. Du har ret i at det var for dumt ikke at få den yderligere undersøgt af egen dyrlæge, men vi troede jo det var i orden. smiley
    Vores egen der så var ude, er også villig til at dokumenter, men det skal selvfølgelig både røgnten og formentlig blorkader til. Men det vil køber ikke bå igennem når chancen er så lille for bedring i den anden ende. Jeg er ening og mener også hesten bår aflives.
    Så er det jo lige meget om den var halt eller ej- der er blevet solgt en hest med 1 grads halthed ( altså uden betydning), og nu står vi med en uanvendelig hest der bare skal slås ned.
    Så kontrakten er jo ikke overholdt fra sælgers side, og handler bør jo egentlig gå tilbage i følge købeloven. smiley

Kommentér på:
anullering af handel- skjult fejl?

Annonce